Hoe voorwaartse drang krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:22

droefje schreef:
Ja toch kan ik het niet vinden met jou manier, maar zo ieder zijn/haar eigen manier.

ik ben het eens, dat je een paard moet leren om voorwaarts te gaan op een reactie van je kuit, maar ik heb geleerd door consequent te zijn met je hulpen, dus actie = reactie. als jij naar voren wil, dan gaat hij ook naar voren desnoods met een tikje van de zweep. loopt het paard naar voren, dan houd je je been stil en eraan (laat ze maar hangen) komt je paard terug, dan direct ingrijpen door been te geven, geen reactie = tikje, gaat je paard weer naar voren dan weer stil met je been. veel overgangen en tempowisselingen rijden. ik had ook een paard die niet wilde lopen, maar heb door veel lessen en consequent rijden een paard die dol graag voor me wil werken. tuurlijk heb ik nog dagen dat ze niet voldoende reageerd op mijn been, dan beginnen we gewoon rustigaan. zoals hierboven consequent en goede timing, dan heb ik mijn paard zo weer aan het lopen.

we denken er beide gewoon anders over. maakt verder niet uit, maar het is niet de manier die ik zou gebruiken.

groeten

dat zwiepen in de lucht is ook niet bepaald mijn manier...ik ga mee met de antwoorden van droefje

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:06

Ik denk dat het zwiepen in de lucht ook bedoeld word om paar voorwaarts te krijgen, ik heb het gezien dat ze zweep naar voren houden en dan zwiepen, het werkt wel dat heb ik gezien, maar ik vind het ook niet echt de goeie manier.
Gewoon heel veel tempowisselingen maken, schijnovergangen. Kost veel tijd en rust maar het gaat uiteindelijk wel werken.

fourth

Re: Hoe voorwaartse drang krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:38

Ik vind een voorwaartse drang zelf ook wel heel fijn en belangrijk. Mijn pony is van nature niet enorm snel ofzo, als ze een paar dagen eruit is geweest dan sukkelt ze - met name in stap - het liefst de bak door.
Ik hou haar voorwaarts - natuurlijk ook noodzakelijk voor een actief achterbeen - door tijdens het losrijden heel erg veel overgangen te rijden. Stap, halthouden. Halthouden, draf. In draf weer wat pasjes verruimen. Halthouden, stappen, weer wat sneller stappen. Ik merk dat ze dan na een paar herhalingen enorm snel op mijn been reageert. Dat rijdt echt fijn, je vóelt gewoon die actie in dat achterbeen.
In het begin was dat dus niet zo. Ik heb dit opgelost door vooral heel erg consequent te rijden. Twee keer vragen [dmv been natuurlijk], geen [of te langzame] reactie, tik. Reken maar dat ze dat snel door hebben.
Maar dan moet je dus wel duidelijke afspraken met jezelf over gaan maken, je pony moet weten waar ie aan toe is.