droefje schreef:Ja toch kan ik het niet vinden met jou manier, maar zo ieder zijn/haar eigen manier.![]()
ik ben het eens, dat je een paard moet leren om voorwaarts te gaan op een reactie van je kuit, maar ik heb geleerd door consequent te zijn met je hulpen, dus actie = reactie. als jij naar voren wil, dan gaat hij ook naar voren desnoods met een tikje van de zweep. loopt het paard naar voren, dan houd je je been stil en eraan (laat ze maar hangen) komt je paard terug, dan direct ingrijpen door been te geven, geen reactie = tikje, gaat je paard weer naar voren dan weer stil met je been. veel overgangen en tempowisselingen rijden. ik had ook een paard die niet wilde lopen, maar heb door veel lessen en consequent rijden een paard die dol graag voor me wil werken. tuurlijk heb ik nog dagen dat ze niet voldoende reageerd op mijn been, dan beginnen we gewoon rustigaan. zoals hierboven consequent en goede timing, dan heb ik mijn paard zo weer aan het lopen.![]()
we denken er beide gewoon anders over. maakt verder niet uit, maar het is niet de manier die ik zou gebruiken.
groeten
dat zwiepen in de lucht is ook niet bepaald mijn manier...ik ga mee met de antwoorden van droefje