Niet nageeflijk, ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:23

Fijn dat je het nu zo op kunt lossen Inderdaad een voorwaarde dat je pony aan je been is, zodat je haar goed van achter naar voor kunt rijden. Pas wel op dat die ophoudingen echt bij ophoudingen blijven, en werk er naar toe dat je ze niet meer nodig hebt.

Ik lees hier trouwens in een paar reacties dat een correctiebit echt grof geschut zou zijn. Ik rijd mijn paard altijd op een correctiebit.
Dat is het enige bit tot nu toe wat hij accepteert.
Hij is heel fijn in de hand, daar heb ik het echt niet voor nodig. Maar hij heeft wel een hangend rooster en een erg dikke/grote tong. Een enkel of dubbelgebroken bit heeft hij ronduit een hekel aan, hoofd in de lucht en je mag er absoluut niet aanzitten. Ongebroken trens drukt op zijn tong.
Correctiebit neemt hij gewoon fijn aan, en reageert er ook niet heftig op.

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 15:17

Het blijft zeker bij ophoudingen
En als ze daar rond en ontspannen loopt hoeven die ophoudingen niet meer (tot ze weer naar boven komt natuurlijk)

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:26

Supertje schreef:
Ik lees hier trouwens in een paar reacties dat een correctiebit echt grof geschut zou zijn. Ik rijd mijn paard altijd op een correctiebit.
Dat is het enige bit tot nu toe wat hij accepteert.
Hij is heel fijn in de hand, daar heb ik het echt niet voor nodig. Maar hij heeft wel een hangend rooster en een erg dikke/grote tong. Een enkel of dubbelgebroken bit heeft hij ronduit een hekel aan, hoofd in de lucht en je mag er absoluut niet aanzitten. Ongebroken trens drukt op zijn tong.
Correctiebit neemt hij gewoon fijn aan, en reageert er ook niet heftig op.

Inderdaad vind ik de reacties hier ook erg overdreven.
Het bit zal best steviger inwerken, maar was de uitspraak niet; het bit is zo scherp (hard) als de hand van de ruiter/amazone?

Ik heb ook een periode met correctiebit gereden, daarna weer overgegaan op een dubbelgebroken trensje en geen probleem gehad met de overgang. Ik kan me dus niet voorstellen dat mijn paard er slechter van geworden is.

Verder ben ik wel van mening dat je problemen niet zomaar in een bit moet gaan zoeken eerst de medische redenen uitsluiten, goede instructie en dan als je zeker weet wat en waarom kan je een ander bit nemen.