Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:34

Ik denk/ weet uit eigen ervaring dat vooral de ruiters die nog nooit travers gereden hadden/ ruiters die dachten dat hun paard nooit zo ver zou komen in de problemen komen met het verschil tussen galop en travers/appuyement.
Als je eenmaal weet dat de hulpen zo veel op elkaar lijken zorg je bij de eerste galop hulp al ervoor dat er verschil gaat zitten in die hulpen. Vooral ruiters/ instructuers die niet verder kijken dan B/L zullen tegen dit probleem aanlopen.
Ik heb bijvoorbeeld voorheen nooit gedacht verder te komen van M en mijn vorige instructrice keek ook niet verder dan dat. Toen kwam een nieuwe instructrice en durfde ik verder te kijken dan M en bleken de hulpen veel op elkaar te lijken. Verwarring dus.

Daarom is het ook zo heelrijk om iemand te hebben die je vanaf de eerste les al helpt denken aan de volgende stap. Steeds uitleggen waarom iets precies zo, en niet anders moet omdat je dat ergens heel ver weg nog wel eens nodig kunt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:35

Vind het wel een hele goeie, moet zeggen dat ik het blijkbaar goed doe, want hij galoppeerd nooit aan als ik travers wil doen. Ik doe voor de travers eerst heel duidelijk mijn buitenbeen naar achteren en daar doe ik eerst het meest mee, pas als hij op het rechte stuk is (begin dus in de hoek of vanaf een volte) leg ik mijn binnenbeen eraan zodat hij hier nog meer omheen moet buigen. Galop aanspringen leg ik ook wel eerst mijn buitenbeen naar achteren, maar meer begrenzend en niet drijvend. Dan geef ik de echte galop hulp met mijn binnenbeen.

Dan is ook meteen mijn opmerking dat je in het Z vaak ziet dat een paard na het halthouden of stappen weggalopeerd ipv draaft. Dit snap ik helemaal niet, de drafhulp is bij mij 2 benen ligt eraan en hij draaft aan, mijn galop hulp is toch een been naar achter en binnenbeen op de plek...

Mijn instructrice hamert er ook heel erg op dat je de galophulp duidelijk moet geven, om dus dit te voorkomen...

Verder gaat heel veel best wel onbewust en vanzelf, bv die travers inzet, doordat je al denkt aan travers, lijkt het soms net alsof je dat onbewust al doorgeeft aan je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:39

pol013 schreef:
Ik denk/ weet uit eigen ervaring dat vooral de ruiters die nog nooit travers gereden hadden/ ruiters die dachten dat hun paard nooit zo ver zou komen in de problemen komen met het verschil tussen galop en travers/appuyement.
Als je eenmaal weet dat de hulpen zo veel op elkaar lijken zorg je bij de eerste galop hulp al ervoor dat er verschil gaat zitten in die hulpen. Vooral ruiters/ instructuers die niet verder kijken dan B/L zullen tegen dit probleem aanlopen.
Ik heb bijvoorbeeld voorheen nooit gedacht verder te komen van M en mijn vorige instructrice keek ook niet verder dan dat. Toen kwam een nieuwe instructrice en durfde ik verder te kijken dan M en bleken de hulpen veel op elkaar te lijken. Verwarring dus.

Daarom is het ook zo heelrijk om iemand te hebben die je vanaf de eerste les al helpt denken aan de volgende stap. Steeds uitleggen waarom iets precies zo, en niet anders moet omdat je dat ergens heel ver weg nog wel eens nodig kunt hebben.

Zo'n instructrice heb ik gelukkig ook, ik moet in de galop altijd mijn buitenbeen naar achteren houden, dat deed ik dus nooit. Ze zei toen al (was net L) dat ik anders met bv de wissels in de problemen zou komen... Zelf nooit aan gedacht!

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:52

Nou hoe ik dat doe:
Galop: Buitenbeen naar achteren en daarmee een 'tik' geven (even met mn spoor aantikken).
Travers: losheid en nageeflijk op mijn binnenteugel, buitenbeen eveneens naar achteren en daarmee in het ritme van de draf drijven, eerder las ik al pulserende hulpen en dat vind ik een mooie omschrijving!
Appuyeren: wederom nageeflijkheid aan de voorkant, stelling en buiging in de voorbereiding en met mijn buitenbeen zet ik mijn paard opzij (korte tikken achter elkaar, dus niet contstant 'douwen', want dat stompt een paard af.)
Het verschil tussen appuyeren en travers zit 'm ook in mijn handhouding. Door mijn handen of tegelijk naar links of naar rechts te verplaatsten, 'haal' ik als het ware de schouders van mijn paard naar links of rechts. Handpositie bepaalt als het ware de voorkant van mijn paard. In travers houdt ik mijn handen wat naar buiten of op de plaats, om de voorhand op de hoefslag te houden. Bij appuyeren breng ik mijn handen iets naar binnen zodat ik de schouders en voorhand wat naar binnen haal (schoudervoor-achtig) Daarna kom ik pas in met mijn been. Spring ik aan in galop, dan rijd ik gewoon rechtdoor en doe ik niets met mijn handen behalve dat mijn paard wel nageeflijk en recht moet zijn op 2 teugels.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:07

Wanneer ik travers rijd houd ik mijn buitenhand laag, wanneer ik aangaloppeer leg ik alleen mijn buitenbeen terug, een apuyement stel ik schouderbinnenwaarts in en laat ik het paard als het ware door mijn binnenbeen heen vallen. Zo heb ik het nog geleerd van Im...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:15

Barbara, jij springt dus aan in de galop met je buitenbeen? Zo dus ook ivm de series?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:18

Ja, met de series ook. Verplaatsing van het buitenbeen. Is dat heel raar dan... Wordt hier een beetje onzeker van...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:20

Zo doe ik het ook hoor, buitenbeen naar achter.

Staat altijd zo mooi in de wissels om de 1 Gaat mijn hele lichaam van swingen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:35

Oke... ben dus niet de enige! Ik moest van Im altijd heeel stil blijven zitten... Moeilijk hoor!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:39

Dat is juist de kunst he Stil zitten en een onzichtbare hulp geven.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:07

Anoukie schreef:
Waar gaat het dus "mis"?

Bij het punt waarop je je paard teveel op je buitenbeen in de galop laat aanspringen...

Waaruit weer duidelijk wordt dat je dus bij de inzet van een zijgang ook niet genoeg buiging hebt...

Enzovoorts...

Het is een vicieuze cirkel

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:27

Mijn galop hulp is anders als die van de travers of appuyement.

Galop= Buitenbeen naar achteren brengen en een kort spoortje geven, en dan weer naar voren brengen. En een klein beetje stelling naar binnen vragen. (Als ie niet reageerd, of ik weet dat ie niet reageerd, geef ik tegelijkertijd met mn binnenbeen een ik-maak-mijn-paard-even-wakker-spoortje)

Travers= Binnenbeen erbij, buitenbeen naar achteren, de tegelijkertijd dat hij zijn achterhand naar binnen brengt, vraag ik stelling en buiging.

Appuyement= Eerst stelling vragen, dan buitenbeen naar achteren en het lijf meenemen.

( ik kan nooit zo goed uitleggen hoe ik mijn hulpen geef, ik denk daar nooit zo over na.. Eerlijk gezegt )

Soms heb ik ook weleens problemen dat Ixo voordat ie in galop aan moet springen in de proef travers gaat lopen. Maar dat komt omdat hij voorruit denkt en WEET dat ie dadelijk op E in galop moet..

In het begin had Ixo ook wel moeite om mn hulpen uit elkaar te houden. En ik om de hulpen niet te veel op elkaar te laten lijken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:01

Dat vind ik dus lastig he, als leek . Het is voor mij ook te lang geleden om me te herinneren hoe ik de series bij mijn paard aanleerde .

Tyrza, hoe laat jij je paard dan aanspringen in de galop? Op je buitenbeen? En de wissels dan dus ook?

Ik heb volgens mij geleerd dat ik mijn buitenbeen al op de nieuwe plek legde maar de daadwerkelijke hulp met mijn nieuwe binnenbeen gaf. Of zeg ik nu iets heel raars ?

Bar, niet twijfelen hoor, jij zal het vast beter weten dan ik!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:24

Wat een goede vraag zeg!
Ik heb nu een ruin die een aantal Z oefeningen kent(van de vorige eigenaar), en mij als het ware 'leert'hoe ik die uit hem krijg (zelf rij ik thuis L/M? niveau, nooit gestart)
Ik weet nog zo goed, de eerste keer dat hij per ongeluk in travers ging, ipv vanuit stap naar galop.
Op de een of andere manier waren mijn hulpen anders, en hij ging in een keurige travers, ik echt heel verbaasd, ik moest ontzettend lachen! Mijn instructrice ook; ja dat is nou travers

De laatste tijd ben ik dus aan het uitvogelen wat nou precies het verschil is tussen de hulpen voor beide, omdat ze in principe dus hetzelfde zijn, maar je geeft ze anders.

Gister ging hij toevallig weer in travers, terwijl ik mijn vriend wilde laten zien dat hij heel keurig vanuit stap/ stilstand, in galop kan Zo ontzettend lief vind ik dat dan van dat paard, dat zo heel braaf doet wat er van hem gevraagd word

Idd Tyrza, ik heb dan ook meteen zoiets van 'Jeetje zo goed als een paard alles onthoud en (over het algemeen ) zo braaf uitvoert, dat is echt te prijzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:29

Moeiijk altijd, vertellen wat je nu allemaal doet

Aanspringen doet hij op het buitenbeen
wissel ook op het buitenbeen.

Maar wat doe ik dan in de travers?
ff gaan bedenken

Nooit geen verwarring gehad, dat weer niet
Lieve Kawa toch weer, dat hij al die dingen snapt als ik het niet eens uit kan leggen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:26

Anoukie schreef:

Niet zo mutsen!!! Jij kan het vast net zo goed.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:08

Moet heel eerlijk bekennen dat jullie mij wel aan het denken hebben gezet met dit topic. Travers/ appuyement en galophulp hebben altijd het gewenste effect, maar ik zou eigenlijk niet kunnen zeggen wat ik nou anders doe. Bij appuyeren begin ik in licht schoudervoor, maar wat nou bij mij het verschil is tussen de travers en de galopshulp? Ik denk hoe ik Patos van voren instel. Ga de volgende training eens opletten, maar zoals ik al zei, het gaat allemaal wel altijd goed

esperado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:08

het verschil in galop en travers is bij mij vooral de been hulp denk ik. Bij galop is die korter en "feller' dan bij travers. Bij galop zeg maar ;tik en bij Travers de pulserende beweging die hierboven wordt genoemd.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:51

Toch leuk dat iets dat zo "vanzelfsprekend" is/lijkt, nu weer even overdacht wordt!

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:16

Bij travers laat ik mijn binnenbeen hangen en leg ik mijn buitenbeen naar achter om de achterhand naar binnen te plaatsen. In combinatie met de teugel hulpen gaat ze in travers. Als ik wil aangalloperen leg ik mijn buitenbeen naar achter maar geef óók druk met mijn binnenbeen..

Voordat ik ga appuyeren ga ik in schouderbinnenwaarts en neem d'r kont mee als het ware door mijn buitenbeen naar achter te leggen..

Het heeft natuurlijk ook veel met je zit te maken. Als ik wil gallopperen zit ik natuurlijk anders dan als ik in travers ga of ga appuyeren..

Ik zat er in het begin ook mee te k*tten, maar later vind je zelf wel uit hoe jij en je paard elkaar op zo'n moment goed 'verstaan'.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:07

Pfff wat een moeilijke vraag! Zit nu ook op de bureaustoel te proberen... Ik denk dat ik bij aanspringen in galop meer druk heb op mn binnenste zitbeenknobbel, terwijl het bij appuyeren en travers meer dezelfde druk is maar een andere houding. Een wissel tikte ik bij Vos ahw van mijn buitenbeen af, maar goed, het beest had ik zelf ingereden dus die kende al mijn vage hulpen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:36

Anoukie schreef:
Dat vind ik dus lastig he, als leek . Het is voor mij ook te lang geleden om me te herinneren hoe ik de series bij mijn paard aanleerde .

Tyrza, hoe laat jij je paard dan aanspringen in de galop? Op je buitenbeen? En de wissels dan dus ook?

Ik heb volgens mij geleerd dat ik mijn buitenbeen al op de nieuwe plek legde maar de daadwerkelijke hulp met mijn nieuwe binnenbeen gaf. Of zeg ik nu iets heel raars ?

ik dacht dus ook bij het aangaloperen meer op het binnenbeen!!
Dat klinkt naar mijn mening dan ook veel logischer omdat je aan die kant het been even lomp gezegd meer naar voor moet brengen....

En hier doet mijn paardje het goed op. Travers ben ik hem nu aan het leren dus dat vind hij nog heel moeilijk maar hij heeft tot nu toe nog nooit aangegalopeerd als hij een poging tot travers moest doen....

Bij het paard van mn moeder (zitten echt alle knoppen op) heb ik het toen ik het leerde op haar paard wel eens gehad dat ik per ongeluk aangaloppeerde in plaats van travers of andersom. Maar dat kwam toen meer omdat ik het zelf niet snapte.
Ik voel me zoizo altijd een beginner op dat paard omdat hij op ieder beweginkje reageerd. En dat kan soms heel frustreren zijn.

Dit topic heeft me ook heel erg aan het denken gezet hoe ik nou de travers doe (appuyeren gaat bij mijn paard nog niet maar bij die van mn moeder wel) en de conclusie is dat ik het wel kan doen maar geeeen idee heb hoe ik het uit moet leggen (schaam schaam voor iemand die soms les geeft...... maarja dat is alleen aan beginners en die heb ik nog nooit travers zien doen)

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:36

Met keertwendingen en pirouettes zit je ook op hulpen die dicht in de buurt komen van aangaloperen en travers renvers & appuyeren. En die paarden het maar begrijpen (of niet ). Het verschil zit hem toch in de mate van buiging en hoe je die regelt met je buitenbeen/teugel, denk ik. Daarbij zij dus ook je subtiele zithulpen belangrijk. Ik kijk altijd waar ik heen rijd, als ik aangalopeer kijk ik ver naar voren, voor travers kijk ik in de richting waar ik heen wil (waardoor je gewicht automatisch verplaatst).

Maar laatst had ik wat keertwendingen gestapt en wilde ik aanspringen in galop vanuit stap, en Rag dacht vrolijk nog een wending te moeten stappen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:22

peeri schreef:
het verschil in galop en travers is bij mij vooral de been hulp denk ik. Bij galop is die korter en "feller' dan bij travers. Bij galop zeg maar ;tik en bij Travers de pulserende beweging die hierboven wordt genoemd.

Naar aanleiding van dit berichtje heb ik vanmiddag nog even zitten denken tijdens het uitstappen....

Ik heb zelf geleerd dat ik ernaar moet streven een beweging in te zetten (zoals bijv. travers, even voor het voorbeeld) en daarna dus in principe geen hulp meer moet geven en dat het paard die beweging voortzet totdat ik hulp geef voor een andere beweging (evt. rechtstellen). Dus geen pulserende beweging in de travers maar eraf blijven tot het paard geen goede travers meer loopt en dan terug hulp geven. Hetzelfde principe als het gewoon voorwaarts rijden en paard wordt geacht in bepaald tempo door te blijven gaan. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:07

Ik denk dat ik wel altijd een "wakend" been eraan heb, maar dat is iets anders dan de hulp voor het inzetten. Ik ben tijdens de beweging wel vaak nog een beetje aan het bijstellen, corrigeren, net iets meer ondertreden vragen etc. Om nou te zeggen dat ik helemaal stil zit, nee dus