Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pol013 schreef:Ik denk/ weet uit eigen ervaring dat vooral de ruiters die nog nooit travers gereden hadden/ ruiters die dachten dat hun paard nooit zo ver zou komen in de problemen komen met het verschil tussen galop en travers/appuyement.
Als je eenmaal weet dat de hulpen zo veel op elkaar lijken zorg je bij de eerste galop hulp al ervoor dat er verschil gaat zitten in die hulpen. Vooral ruiters/ instructuers die niet verder kijken dan B/L zullen tegen dit probleem aanlopen.
Ik heb bijvoorbeeld voorheen nooit gedacht verder te komen van M en mijn vorige instructrice keek ook niet verder dan dat. Toen kwam een nieuwe instructrice en durfde ik verder te kijken dan M en bleken de hulpen veel op elkaar te lijken. Verwarring dus.
Daarom is het ook zo heelrijk om iemand te hebben die je vanaf de eerste les al helpt denken aan de volgende stap. Steeds uitleggen waarom iets precies zo, en niet anders moet omdat je dat ergens heel ver weg nog wel eens nodig kunt hebben.
Gaat mijn hele lichaam van swingen
Stil zitten en een onzichtbare hulp geven. Anoukie schreef:Waar gaat het dus "mis"?

)
. Het is voor mij ook te lang geleden om me te herinneren hoe ik de series bij mijn paard aanleerde
.
?
(zelf rij ik thuis L/M? niveau, nooit gestart)
Zo ontzettend lief vind ik dat dan van dat paard, dat zo heel braaf doet wat er van hem gevraagd word
) zo braaf uitvoert, dat is echt te prijzen! 

Anoukie schreef:Bar, niet twijfelen hoor, jij zal het vast beter weten dan ik!
Moet heel eerlijk bekennen dat jullie mij wel aan het denken hebben gezet met dit topic. Travers/ appuyement en galophulp hebben altijd het gewenste effect, maar ik zou eigenlijk niet kunnen zeggen wat ik nou anders doe. Bij appuyeren begin ik in licht schoudervoor, maar wat nou bij mij het verschil is tussen de travers en de galopshulp? Ik denk hoe ik Patos van voren instel. Ga de volgende training eens opletten, maar zoals ik al zei, het gaat allemaal wel altijd goed
Anoukie schreef:Dat vind ik dus lastig he, als leek. Het is voor mij ook te lang geleden om me te herinneren hoe ik de series bij mijn paard aanleerde
.
Tyrza, hoe laat jij je paard dan aanspringen in de galop? Op je buitenbeen? En de wissels dan dus ook?
Ik heb volgens mij geleerd dat ik mijn buitenbeen al op de nieuwe plek legde maar de daadwerkelijke hulp met mijn nieuwe binnenbeen gaf. Of zeg ik nu iets heel raars?
Bar, niet twijfelen hoor, jij zal het vast beter weten dan ik!
(of niet
). Het verschil zit hem toch in de mate van buiging en hoe je die regelt met je buitenbeen/teugel, denk ik. Daarbij zij dus ook je subtiele zithulpen belangrijk. Ik kijk altijd waar ik heen rijd, als ik aangalopeer kijk ik ver naar voren, voor travers kijk ik in de richting waar ik heen wil (waardoor je gewicht automatisch verplaatst).
peeri schreef:het verschil in galop en travers is bij mij vooral de been hulp denk ik. Bij galop is die korter en "feller' dan bij travers. Bij galop zeg maar ;tik en bij Travers de pulserende beweging die hierboven wordt genoemd.