asia schreef:Ik lees hier dat mensen zeggen dat als je paard weer gaat rennen je hem tegen de bak aan moet rijden. Doe dat alsjeblieft niet! Daar kunnen grote ongelukken van komen! Verder ben ik het met poes en klomp eens.
Ik ben blij dat je alle medische aspecten al hebt uitgesloten. Ben je zelf misschien zenuwachtig, omdat je er vanuit gaat dat je het weer kan verwachten? Als dat zo is voelt je paard het omdat het zich gelijk uit in je lichaamstaal, ook al denk je dat het wel meevalt. Paarden voelen alles heel goed aan, ook stemmingen. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij onder het werk wil uitkomen en weet dat dit werkt. Oftewel hij probeert je uit en hij weet dat ie wint.
Ikzelf denk dat het een combinatie is van deze dingen. Ik denk niet ( als ik afga op wat jij schreef ) dat het een evenwichtsprobleem is ( weet niet hoe oud je paard is, maar anders zou je instructrice het toch wel zeggen ).
Mijn vorige paard die ik reed deed het ook, op de een of andere manier voelen ze gewoon aan wat op dat moment mijn zwakke punt is. Gelukkig kreeg ik les van een hele goede instructeur die me over deze angst heeft gezet en uitgelegd en laten zien wat ik moet doen als het weer gebeurt. Eerst heb ik 1x gewoon een half uur alleen maar gestapt en in stap aan het werk gezet. Dit heeft geen effect op je paard, maar wel op je zelfvertouwen. Als je die zekerheid wat meer terug hebt straal je dat ook uit naar je paard.
Oefen ook het omzetten van je paard, hier bedoel ik mee dat je ( eerst in stap en draf ) diep gaat zitten, je heel lang maakten goed rechtop met je handen op de juiste plaats en armen goed langs je lichaam. Doe nu met je lichaam alsof je ineens naar binnen wilt draaien met je hele lichaam bijv. naar links. Dus je bovenlichaam en je heupen draaien helemaal naar links toe, waardoor je linkerhand automatisch van de hals gaat en je rechterhand vlak tegen de manenkam komt. Je rechterbeen en knie drukken nu tegen je paard aan en je linker maakt nu wat ruimte. Je hebt nu dus heel je gewicht naar links toe gegooid en je geeft je paard ook geen ruimte om toch maar rechtdoor te blijven gaan, want hij wordt als het ware naar links toe gegooid om zijn evenwicht te bewaren. Let er wel op dat je handen en armen op dezelfde plek blijven in verhouding met je lichaam, dus je trekt dan niet alleen maar zijn bit door zijn mond heen.
Probeer tijdens het rijden je paard hard aan het werk te zetten en vooral veel afwisseling en naar de ontspanning toe te rijden. Nu heb je dus de kans als hij onder het werk wil uitkomen dat hij weer zal proberen te rennen en dat moet je dus gelijk in de kiem smoren. Als het goed is voel je al wanneer hij het in zijn hoofd krijgt, door aanspanning spieren of zelfs door bepaalde wijze waarop oren en ogen staan. Hier gelijk op reageren met je lichaam, dus goed diep gaan zitten en vooral niet verkrampen en naar voren gaan zitten. Gaat hij toch onder je vandaan gooi dan je paard naar binnen zoals ik hierboven heb beschreven. Als het goed is houd hij dan op, maar je hebt natuurlijk volhouders. Probeert hij toch door te gaan, gewoon weer omzetten de andere kant op. Staat hij stil beloon hem dan goed. Probeer het rijden daarna weer op te pakken waar je was gebleven ( of wat je in je hoofd had ) en beloon hem als hij dingen goed doet en zet hem weer om als hij het weer in zijn hoofd krijgt. Sluit altijd goed af!! Dus als hij ging rennen en jij nam hem terug en de volgende oefeningen blijft hij braaf en heeft hij verder goed gewerkt, dan kun je de eerste keren al gaan afsluiten. Ook al hij heeft hij dan pas een half uur gewerkt. Het gaat erom dat hij weet wanneer hij braaf is en goed heeft gewerkt, dat het wordt beloond en dat als hij blijft etteren hij aan het kortste einde trekt.
Jaahaa, dat was een heel verhaal![]()
. Ik hoop dat je het snapt en ik het goed heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt. Bij mij en mijn paard heeft het in ieder geval geholpen. Als laatste wil ik echt nog even kwijt dat je je paard echt niet tegen de bakrand aan moet rijden! Is mij expliciet afgeraden en het lost niets op en kan heel gevaarlijk zijn voor jou en je paard ( als het een volhouder is ).
Veel succes![]()
groetjes asia.
Hallo Asia,
Bedankt voor je uitleg. Ikzelf denk ook dat ze onder het werk wil uitkomen. Ik heb trouwens geen angst als ze zich zo gedraagt, het is meer denk ik dat ik teveel met tempocontrole bezig ben en inderdaad mij door mijn paard van slag laat brengen en dan vergeet te rijden. Ik zal je tips uitproberen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ze echt gaat luisteren want het is volhouder maar ja. Tegen de bakrand aanzetten lijkt me inderdaad geen goed idee, als ze zo'n bui heeft werkt dit echt niet, wordt ze alleen maar gespannender van. Ze kent trouwens goed de hulpen, ze reageerd en alleen anders op. Soms als ik me lang maak en ga zitten komt ze netjes terug en in zo'n bui gaat ze dan galloperen, mijn hulpen werken dan averechts. Volgens mij is ze gewoon te slim, haha
Groetjes Angelique (ano)
. Gelukkig kreeg ik les van een hele goede instructeur die me over deze angst heeft gezet en uitgelegd en laten zien wat ik moet doen als het weer gebeurt. Eerst heb ik 1x gewoon een half uur alleen maar gestapt en in stap aan het werk gezet. Dit heeft geen effect op je paard, maar wel op je zelfvertouwen. Als je die zekerheid wat meer terug hebt straal je dat ook uit naar je paard.
. Ik hoop dat je het snapt en ik het goed heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt. Bij mij en mijn paard heeft het in ieder geval geholpen. Als laatste wil ik echt nog even kwijt dat je je paard echt niet tegen de bakrand aan moet rijden! Is mij expliciet afgeraden en het lost niets op en kan heel gevaarlijk zijn voor jou en je paard ( als het een volhouder is ).

en nee niet blijven doorgalopperen oid, maar gewoon even een aantal passen en dan weer terug nemen of even op de volte en dan de volte sluiten. en daarna uiteraard belonen. iedereen zijn eigen manier...ik heb er in ieder geval wel nut van gehad...ieder paard is tenslotte verschillend...en vaak is het een kwestie van balans (als alle medische dingen zijn uitgesloten).