Tuiger probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Tuiger probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:01

Ik heb een tuiger en daarmee rij ik ZZ-licht....

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:52

pfff... dat vind ik echt heel knap!!! (heb even in je profiel gekeken) Je paard heeft niet echt die knie-actie van een tuiger of wel?? Ik denk ook dat het wel per paard verschilt.. Maar ik ben nog steeds van mening dat een tuiger echt helemaal anders is dan een kwpn'er. en ook dat een tuiger moeilijker op de achterhand te rijden is dan een ander paard. Over dat bitje.. Ik denk dat ik er dan toch maar een andere in hang maar dan geen scherpere maar eentje waarmee hij meer kan spelen. zodat hij niet meer zo zeer bezig is met hangen en dat bit vastpakken.. maar dat hij meer bezig is met spelen waardoor hij wat lichter in de hand komt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:20

weet je: zolang jij denkt dat het niet gaat lukken zal je het jezelf er niet makkelijker op maken..

Alle berichten zijn goed bedoelt, deze mensen willen je helpen en motiveren en jij word er enkel maar moe van heb k het idee

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 08:54

Santos zei:
Ik denk niet dat je een tuiger met elk ander dressuurpaard kan vergelijken. Hijj is heel anders gebouwd en vaak ook veel langer.
Onze tuiger is erg voorwaarts en hangt vaak ook aan het bit.

Hier ben ik het dus echt helemaal mee eens. Zo is die van mij ook.

M3isSi3j: Ik heb 2 jaar lang gedacht dat het ging lukken. Ben er 2 jaar lang mee bezig geweest. maar hij blijft zo!! En jij weet niet wat voor een paard het is... sommige mensen hier weten dat wel (kunnen het zich inbeelden) dus reacties als die van santos, bruine, ThaGurl en daphneL daar kan ik iets mee... vooral dat van santos want bij haar heb ik het idee dat die gewoon een paard heeft wat hetzelfde doet. Ik heb het trouwens zelf niet echt op een slof... dus die valt al af.
ik zei ook al dat ik weet dat alle berichten wel goed bedoelt zijn maar sommige mensen weten niet waar ze het over hebben. Ja als het een kwpn'er is ofzo.. dat hebben ze groot gelijk!!! want dan klopt het helemaal!! Maar bij deze tuiger (en wel bij meer denk ik) werkt dat gewoon niet. Dat neemt niet weg dat ik het wel doe, schakelen overgangen figuren enz. Maar heel veel beter worden ze er niet van.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:16

vroeg mij af of jou tuiger in de tuigpaardensport heft gelopen? die van ons namelijk wel en dat front wat er dan opgemaakt is krijg je er van ze langzalze leven niet uit gereden tenminste ik niet, onze merrie is nu 15 en al 10 jaar bij ons maar ondanks vele manieren van rijden, bitten enz blijft, ze zich sterk makenik heb geleerd mij er maar bij neer te leggen en van de teugels af te blijfen wel een licht contact houden en veel wendingen rijden wat rekoefeningen en zo krijg je haar wel wat losser maar de dag erop moet je gewoon weer opnieuw beginnen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:04

Ik geloof echt wel dat je een moeilijk paard heb carly, daar twijfel k geen moment aan.

Misschien is de rijmethode die jij toepast gewoon neit geschikt voor dit paard of ben jij net niet vaardig genoeg om hem voor te zijn in sommige dingen of mis je een bepaalde klik de nodig is.

NEe idd, k ken het paard niet. Ik kan niet zeggen of het aan jou, aan het paard of een medische oorzaak heeft dat het niet lukt. Misschien moet je eens nagaan of die niets aan zn rug heeft waardoor die keer op keer blokkeerd!?

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:34

nee hij heeft niet echt in de sport mee gelopen. Maar hij loopt hier in de regio altijd tochten. Het duurde mij ook heel lang voordat ik hem beneden had lopen (dan liep hij nog niet netjes aan de teugel maar hij was al wat lager) inmiddels rijdt ik er nu ongeveer 2 jaar op. Hij loopt echt verschrikkelijk mooi. Dus als je het ziet denk je woow das wel mooi. Maar als je er op zit denk je wel anders. Ik laat ook wel los hoor. Maar het werkt gewoon niet. Ik denk niet dat het aan zijn rug ligt. Diep lopen wil hij wel. Ik denk dat ik me maar er bij neer ga leggen dat hij gewoon wat zwaar in de hand staat.. Het ligt niet aan de klik.. Want ik voel hem precies aan enzo maar dat gedeelte krijg ik niet goed. en ik niet alleen.. er zijn meerdere mensen die het niet goed krijgen. Volgens mij ligt het gewoon echt aan hem en ik leg me er wel bij neer. Een ander bit ga ik nog wel proberen (nee geen scherper maar een dubbelgebroken trens ofzo)

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:12

soms moet je het iid nemen zo als het is en probeer even goed plezier in je paard te houden.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:13

Ik zou zeker even overwegen of de door jou beoogde rijhouding past bij het soort en type paard dat je onder je zadel hebt.
Als zijn hals er in een 90 graden hoek omhoog opstaat, wordt LDR toch wat moeilijker.
Ben je van mening dat het toch haalbaar moet zijn ondanks zijn bouw, dan kan je misschien het trainen aan de longe richten op het sterker maken van de buikspieren zodat hij zijn rug wat minder wegdrukt en wat meer wil afbuigen vanaf de schoft (ik druk me wat krom uit, maar ben niet zo goed in het vakjargon, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel )
Bovendien kan het best eens handig zijn wanneer je bijvoorbeeld longeert met een pessoa, eens te bekijken in hoeverre je hem dan op de achterhand krijgt. Je kan eens bekijken waar hij blokkeert in het proces hem van de voorhand af te krijgen en daar je voordeel mee doen tijdens het rijden.
Hoewel mijn paard minder 'tuiger' is dan de jouwe, loopt die van mij ook het liefst met een rug-hals houding die er zo uitziet: "L"
(Zoals op de foto's waarin ze losloopt in m'n profiel)
Tóch weiger ik er een scherper inwerkend bit in te hangen en hou ik het bij mijn dubbelgebroken K&K.
Het trainen aan de longe heeft ons erg geholpen!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:46

Ja.. Ik weet zeker dat het daar niet aan ligt... heb al eens les gehad met hem van mn instructeur en die zei dat ik hem verder echt wel goed reed. Hij heeft wel momenten dat hij het wel loslaat.. Maar weinig. Ik denk dat het echt aan het type paard ligt. en ik accepteer het. Verder hem ik er heel veel plezier van voor de kar en het rijden hoeft van mij niet op en top te zijn. T is voor recreatie en wedstrijden hoeft hij niet te lopen. alleen de onderlinge soms. Ik denk ook niet dat je hem daar heel blij mee maakt als hij mee moest naar de officiële wedstrijden. Het bos blijft denk ik toch wel zijn nummer 1.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:29

Carly22 schreef:
sjonge jonge.. betweters :S Ik zei toch dat ik niet om commentaar heb gevraagt!! Daarvoor ga ik wel naar mijn instructeur!! Enne.. Ik weet hoe ik rijdt.. ik weet ook mijn fouten. Daar werk ik ook aan. Ik trek hem absoluut NIET in de krul. Jullie kunnen helemaal niet zeggen of ik hem in de krul trek ja of nee.. want jullie hebben mij nooit zien rijden! Maja goed. Ik laat dit topic wel sluiten want volwassen kunnen jullie niet antwoorden! Ik heb via pm ook wel reacties gehad. en daar adviseerde ze me een recht bit. Iemand had ook een tuiger gehad en die zei ook ja bij een tuiger is het fijner als je iets meer te zeggen hebt. Dus ga dat waarschijnlijk proberen

Ik begrijp jouw reactie niet! Mijn reactie was voornamelijk gericht op andere 2 reacties die gingen over het gebruiken van een ander bit. Ik zei dat dat absoluut niet hielp. NIEMAND hier becommentariseert jou. We weten ook niet hoe je rijdt. Jij vraagt hoe en wij leggen dat uit.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:59

jullie zeiden aanvankelijk dat ik het maar moest doen met overgangen en figuren enzo. Nou dat had ik al heel veel geprobeerd maar dat lukte niet... Ik vraag gewoon welk bit ik erin kan hangen tegen dat hangen en vastpakken (daar is echt wel een bit voor!!!) Nu heb ik dus gehoord dat ik dan een bit moet pakken wat hij juist NIET vast kan pakken. Een dubbelgebroken of een ding met rolletjes (weet niet hoe je dat noemt) Nou.. Dan weet ik toch voldoende?? Dat was mijn hele vraag... En dat over overgangen rijden en figuren vroeg ik helemaal niet. Want dat doe ik zowiezo al.. (wat ben je voor een dressuurruiter als je dat helemaal niet doet)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:45

Ook zo'n bit kan een paard vast pakken of op gaan hangen. Je moet gewoon snel zijn met je handen, en daarmee bedoel ik razendsnel zijn met ontspannen wanneer je een ophouding hebt gemaakt. Daar gaan de meeste mensen namelijk de fout in, de meesten zijn te traag. Probeer daar maar eens op te letten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:45

mensen bedoelen het goed met je hoor, zo'n bit camoufleert het probleem, maar lost niks op. En dat is toch waar je op uit bent neem ik aan.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:48

ja weet echt wel dat ze me willen helpen. Maar dat doen ze niet zo. Ik heb alles al geprobeerd.. Klaar! Kunnen jullie geloven of niet. Maar ik heb antwoord op mijn vraag gekregen.. Dus meer hoef ik niet te weten. Ik ben namelijk van mening dat je pas kunt oordelen (les kunt geven) als je iets ziet. En niet als je een verhaal hoort van iemand) Dus voor andere dingen roep ik er wel iemand bij:)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:18

dus ik begrijp dat je paard hangt/trekt en sterk is?
hij is altijd recreatief gereden/gemend en dan is een gewoon trensje inderdaad een peuleschil in zijn mond want waarschijnlijk is hij met kracht recreatief gemend/gereden.

mijn instructeur zou je paard eerst enkele malen aan de dubbelle longe nemen,laag,diep en rond hoort niet bij een tuigpaard die van nature hoge halsaanzet heeft(zeg ik dat goed zo?)

mijn instructeur zou zeggen,een paard wat hangt of trekt ''laat je op zijn snufferd vallen'' hij moet los in zijn lijf en kaken willen zijn en
dan kan hij zijn hoofd zelf dragen.

probeer in halthouden eerst een goede nageeflijkheid te vragen,laat hij los dan jij ook,doe het overdreven,later kan het met minimalere hulpen.het loslaten van jou als reaktie op zijn loslaten is als een beloning.als halthouden lukt stap je weg in zo'n ''los'' moment,als in draf het minder gaat ga je naar een hele langzame draf of zelfs weer naar de stap op halthouden.

soms kan een snoepje onder het rijden de boel wat losgooien,maar je moet daar wel het paard voor hebben.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 11:38

oke!! nou bedankt:) Ik ga het proberen... Een dubbele longe.. nooit aan gedacht eigenlijk!! Je krijgt hem daardoor wel lekker rond en over de rug lopen! Goed idee!! Toen ik haar laatst les gaf.. ging het al wat beter. Hij was wel flink in protest.. Heeft gebokt (doet hij bijna nooit) Ik zei dat ze nu door moest gaan.. blijven drijven en voor opsluiten en als hij losliet moest zij dat ook.. Na een uur gaf hij alles over en kwam hij al meer op de achterhand.. Ik zie nu ook een beetje wat het probleem bij haar is.. Ze zet niet door. Als ze sluit en drijft.. opent ze METEEN weer.. daardoor wist het paard niet wat hij moest en ging maar weer naar voren en viel uit elkaar en ging weeeer op kop lopen. ik zei dat ze best eens langer mocht sluiten en drijven en op zijn tijd belonen door te openen.. Dat beviel wel goed.. Zowel voor paard als ruiter...
Uitendelijk sprong hij achter ook goed de galop aan.. hij liep wel niet meer bij elkaar.. maar het was de eerste keer dat hij achter ook in de linker galop ging!!! toen hebben we hem flink beloond en mocht hij stoppen. Als het zo doorgaat gaat het wel de goede kant op..
Die dubbele longe is denk ik wel heel goed voor hem. Ik zal het zeker proberen!!!!! Bedankt!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:09

sja weet je, het is ook moeilijk jou te adviseren zonder ook maar iets over jou of je paard te weten. Eigenlijk kan ik zelf mensen vaak pas het beste adviseren als ik zelf op het paard gereden heb en zelf heb gevoeld hoe het paard is, hoe hij reageert, hoe hij beweegt.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:28

geen enkel bit! ga hiervoor dit probleem geen scherpe bitten gebruiken...
het zal waarschijnlijk ook niet veel uithalen.
het probleem is zijn rug en nekspieren zijn niet voldoende ontwikkeld, of niet op de goede manier, en daarom is hij zwaar op de voorhand.
blijf altijd goed van voor naar achter rijden, maak die achterhand attent, en ga eens veel overgangen rijden, heel veel van stap/draf en draf/galop, en veel wendingen rijden slangenvoltes enzo zodat hij je buitenteugel meer aanpakt dat je je binnehand kunt ontspannen. Ga niet blijven vechten met dit probleem, ik weet niet of je les hebt, maar zo niet zoek dan een goede instructie op die je hiermee kan helpen. mets cherpere bitjes en hulpteugels maak ej je paard alleen maar slechter, en zal hij uiteindelijk dood zijn in de mond en zo hard dat je er niets mee kunt zonder dat hij hangt o.i.d

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:43

ja... heb ik al 100 keer gehoord!! die discussie was al geweest volgens mij! ik heb allang antwoord op mn vraag... (lees het topic eens door)

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:17

sorry hoor... het is nog steeds een recent topic..

p.s je bent wel erg snel aangebrand pff..

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:28

Ja ma ik ben zo'n reacties een beetje zat. Heb ik al genoeg gehad..

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:03

He Carly

Over het algemeen lopen de tuigers al uitzichzelf met de achterhand eronder. Kijk maar naar de beroemde tuigers zoals rinovo? Vraag het anders eens aan het stamboek, daar zullen ze er toch wel raad mee weten?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:40

Billy schreef:
Dan rij je niet zo goed als je denkt, want ook een tuiger kan makkelijk ondertreden van achteren.

Nou dit vind ik dus ook

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:48

hmm... laat maar zitten... Ik los het zelf wel op. Heb allang antwoord op mijn vraag dus laat dit topic maar zakken!