hoe een 3 jarige aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotti

Re: hoe een 3 jarige aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:54

sandradeboer schreef:
Mijn 3 jarige heeft de neiging met name in de stap om tegen de hand te komen. Hij strekt daarbij zijn hals uit en komt naar boven. Ik geef been maar daar reageert hij in de stap niet genoeg op. In de draf doet hij het ook op het moment dat hij afgeleid is (lees: als hij een ander paard aan hoort komen en daardoor toch snel afgeleid is). Hem met het hoofd in de lucht laten lopen lijkt me niet goed, hij moet dit toch afleren. Anderzijds, te veel aan de teugels plukken om hem weer laag te krijgen, lijkt me ook niet wenselijk. Misschien een slofje erbij? Graag jullie reacties en meningen.

Ik zou nog zeker niet met een slof beginnen rijden..het is natuurlijk lastiger om het zonder op te lossen, maar een slof op een £3 jarige (is in mijn ervaring) nooit goed. Ik neem aan dat je natuurlijk met een slof kan werken dus ik zal niet zeggen dat het ze naar beneden trekt..maar het is toch hinderent.

Ik ken je paardje natuurlijk niet, weet ook niet of hij al veel evenwicht heeft of niet ( anders durven ze dit ook wel te doen) ik zou buitenteugel aanhouden,toch been geven en zachtjes kneepjes geven met je binneteugel.Natuurlijk ook niet trekken aan je buitenteugel.

Als je dit doet zou ik ook zeker binnebeen geven zodat'ie later de bedoeling ook snapt =)

Ik hoop dat'k je een beetje kan helpen, en de slof zou ik pas gebruiken als het ECHT niet meer kan.

Ook natuurlijk het vertrouwde liedje..zorgen dat hij heel goed over de rug loopt in het begin en dan komt (als je de achterhand goed activeert) het aan de teugel vanzelf wel

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:12

niet met rijden nog mee lopen klooien, laat je paard eerst goed wennen om met ene ruietr rond te lopen, het is voor hem/haar heel moeijlijk nog om het evenwicht te vinden, en al helemaal als je er met de teugels mee gaat bemoeien. Je kan haar een keertje met een bijzetje longeren,d at werkt vaak berter. Maar doe rustig aan met een 3 jarige, die is nog jong genoeg om alles te leren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:38

Sandradeboer, ik ga helemaal met Lotti mee. ( dat mag bekent zijn)

niet met je teugels klungelen, benen. Een opmerking als"in stap reageert hij niet genoeg" is duidelijk, hij moet reageren, zeker in stap.

Reageert hij niet kan je 100 x beter voor 1 keer heel duidelijk overkomen( een goede por geven) dan maar denken, ach hij snapt het niet..... Snappen komt wel, reageren moet!

Als jij je onzeker voelt kun je hoogstens aan een martingaal denken maar zeker niet aan een slof. Een slof is voor de fijne puntjes bij een zeer goed doorgereden paard, geen noodrem of krultang.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:53

ben het eens met amondi. ik ken een paard dat met slof is gereden en er is nu vanalles met zijn rug aan de hand.
ik heb een 5 jarig paard wat pas 4 maanden onder het zadel is en die van mij deed het zomaar ineens aan de teugel rijden en nu stapje voor stapje doet hij het wat langer. in het begin was het zo dat hij stukjes aan de teugel liep en nu loopt hij in stap vrijwel alteid aan de teugel. je kan spelen met je binnen teugel maar als het goed is moet je zo je teugels los kunnen laten dat hij dan nogsteeds rond loopt, dat is met mijn paard wel zo ik weet niet af andere mensen dat ook doen? als je paard een klein stukje aan de teugel loopt en dan weer omhoog komt is dat helemaal niet erg moet je gewoon laten gaan. volgens mij gaat het vanzelf dat ze aan de teugel gaan lopen op een gegeven moment. (tenminste dat heb ik gehoord van mensen)

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:05

zorg dat je je teugels op maat hebt, dus zo dat je goed kunt sturen. het is het makkelijkst om te beginnen in draf en galop, dan ben je voorwaarts en is het natuurlijk veel gemakkelijker. probeer zelf niet zoveel te doen, voorwaarts tempowisselingen, telkens je hand er een beetje aan houden. zorg dat je contact met je teugels hebt, dus geen waslijntjes. probeer zo min mogelijk te spelen, in draf lekker tempiwisselingen , voorwaarts blijven rijden probeer niet te veel te gaan 'klooien' in de mond. als ze netjes met haar hoofd zakt of briest, zeg dan even braaaf zodat ze weet dat het goed is wat ze doet.

als je instructie hebt, is het natuurlijk het slimst als je het met hem/haar overlegt. hier op bokt zitten honderden mensen en iedereen doet het op zijn/haar manier. zolang je er zelf een goed gevoel bij hebt, moet je zeker je eigen manier volgen

succes ermee

**over de slof: wij rijden de jonge paarden regelmatig met slof en er is niets mis mee. zolang je weet wat je doet kan een slof juist een paard heel sterk verbeteren. een slof is namelijk ook anders te gebruiken dan de manier 'kin op de borst- rijden maar'. een slof kan prima ondersteuning bieden voor jonge paarden. probeer dus niet te negatief te denken hierover, er zijn meerdere wegen die leiden tot een goed resultaat!!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:10

oja nog iets, probeer je paard ook veel sneller aan je been te laten komen, een zweepje of een spoortje kan net even wat meer reactie geven. wees concequent en zorg dat er wat gebeurt als jij een hulp geeft!