paard trainen (dressuurmatig) -> hoe vaak en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

Re: paard trainen (dressuurmatig) -> hoe vaak en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:10

Ik rij hem 5 a 6 keer per week.
Maandag altijd longeren omdat ik dan wat minder tijd heb en het is wat afwisseling
Dinsdag krijgt zij totale rust op het land of in de bak in de winter
Woensdag gewoon rijden en vaak balkjes lopen en lage kruisjes springen
Donderdag heb ik les op de rijvereniging
Vrijdag gewoon rijden
Zaterdag als ik geen wedstrijd heb wordt het rijden (dressuurmatig) of een buitenrit
Zondag ga ik vaak gewoon even een half uurtje stappen dus wat lichter werk of ik ga spelletjes doen met een vriendin di.e de pony is verder heeft staan

Als het weer het toelaat en ik heb tijd dan ga ik buiten uitstappen, onder het zadel of aan de hand

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:04

mijn ideale schema:

is 4 x in de week rijden,2 dagen vrij of buiten.
en 1 x in de twee weken een flinke buitenrit(duurtrainig)

dressuur om de dag(omdat als je dan dezelfde oefeningen doet het grootste voordeel heb van het groeiherstel van de gebruikte spieren).
het spierweefsel beschadigt namelijk bij iedere zware training(verzuren) en bij herstel is het de 2 a 3de dag erna net wat sterker geworden ,dus oefen die dag weer en je haalt het meeste eruit!

ik heb gemiddeld 1 x in de twee weken les,voornamelijk het oefenen van verzameling/oprichting,bij de les stappen we iedere v5 a 10 min even aan de lange teugel (zodat verzuring van spieren weggaat en rust in het koppie van de pony komt)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:24

Hmmm best moeilijk deze vraag, heb niet echt een heel vast schema, maar dit doe ik meestal:

Rijdt haar vaak gewoon 7x per week
Ik begin altijd laag rond (ze is 5 en niet de makkelijkste) en sinds korte tijd rijd ik na 20 minuutjes hoog rond, wel let ik erop dat ze een heleboel stelling heeft en haar rug absoluut niet wegdrukt, dan ga ik weer terug naar laagrond, aangezien ze zich graag ontrekt aan het werk door zich te recht te maken. 1 á 2x in de week spring ik. Op dinsdag middag heb ik privéles en op woensdag clubles( niet echt ideaal maar ja kan nu ff niet anders) Ik probeer 1 á 2x in de maand naar buiten te gaan, maar mijn vader moet daarvoor tijd vrij maken dus dat lukt niet altijd.

Zou mijn paard het liefst 2x op een dag rijden, want ze heeft een eindeloze looplust en een uurtje per dag is eigenlijk te weinig.
Ze staat de gehele dag in de wei, hoewel dat in de winter wat minder is.

Mijn paard vind het als ze eenmaal aan het werk is. Ik rijd pas sinds 2 weken hoger rond en echt 1 á 1,5 uur. Maar hierdoor is er alleen maar vooruitgang!

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 08:51

Ik rij mijn paard 3/4 keer in de week en in vakanties vaker. Omdat ik voor school elke dan 2 uren (heen en terug) moet reizen en vaak 's avonds ook dingen heb. Ik vind het super leuk om te rijden, mijn paard begint nu vorderingen in de dressuur te maken. Ik was zelf altijd meer een springtype totdat ik met lessen op de manege dus wat moeilijkere dressuur moest gaan doen. Ik vond dat zo leuk en leer mijn paard dus nu dressuur. Ook rijd ik af en toe wel eens buiten en ik longeer hem ongeveer 1 x in de twee weken met bijzetteugels.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:50

Ik rijd mijn paard toch wel 6 á 7 keer per week.
Een keer daarvan is het een half uur laag en rond en zo af en toe rijden we buiten, Ik stap wel vaak buiten uit.
1 keer per week dressuur les en 1 keer per week springles.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:09

Ik geef mijn pony 6 dagen in de week beweging en geef mezelf 1 rustdag per week {dan zet ik alleen voer klaar mest de stallen en laat ze buiten lopen}De pony van mijn vriend wordt 3 dagen per week bereden door onze bijrijdster en dan zorg ik nog 3 dagen dat ze beweging krijgt.Ik zeg beweging want ik ben voor veel afwisseling onder het rijden.De ene keer rijdt ik dus dressuur,ik longeer ze, ik laat ze vrijspringen,heb springles,dressuurles,ga buitenrit maken enz.

Zoals vandaag heb ik dus beide gereden en heb dressuurmatig getraind maar heb met beide balkjes gelopen en had 1 kruisje in de bak neer gezet die ik een paar keer mee heb genomen op de volte in galop.Zo leuk ik de dressuur ook wel eens op maar springen kun je het niet noemen het is echt dressur matig rijden.En ze worden er lekker los van.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:10

Mijn paarden lopen 6a7 keer per week.
Bull:
1 keer dressuurles, meestal 1 keer springles, 1 keer bos, 1 keer wedstrijd en de rest vul ik aan met dressuurtraining of longeren.
Tas:
meetal 1 keer springles, 1 keer (of vaker) bos, 1 keer wedstrijd.
De rest vul ik aan met longeren, ze is heel erg gespannen en je krijgt haar niet ontspannen met het rijden ---> snel rug en nek problemen.
Ik longeer haar sinds een jaartje zon 4 keer per week en ze loopt helemaal super!
Ach ja sommige paarden hebben gewoon een speciale behandeling nodig

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:08

meestal:
1x per week springles
1 of 2 x ponyclubles
1 x prive les (half uur tot 3 kwartier met half uut heen stappen en half uur terug)
1 dag rust
1 x longeren
en de rest gewoon dresuur rijden soms een buitenrit
en meestal in het weekend concours

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:53

Jemig, uit enkele reacties maak ik op dat er mensen zijn die gerust 7 dagen in de week 1,5 uur dressuur rijden met hun paard Er is hier zelfs iemand die dit met een vijfjarige doet en er het liefste nog twee keer per dag mee gaat trainen Het is helemaal niet goed voor een paard om dag in dag uit en in sommige gevallen zelfs ook nog eindeloos lang onder het zadel te trainen (daar bedoel ik dus geen manegerondjes mee, maar echt trainen).

Als je dan perse zo vaak en zo lang op een paard wilt zitten, rijd er dan meerdere, want voor 1 paard is het wel een beetje erg veel van het goede.

Als je een ouder, stijver paard hebt, die niet zo snel los komt, dan kan ik me nog voorstellen dat je meer tijd nodig hebt, maar in dat geval zou ik er voor kiezen om regelmatig aan de longeerlijn los te werken en hierbij het paard dan bijvoorbeeld wat balkjes te laten lopen.

Om misverstanden te voorkomen, dit topic gaat over dressuurmatig trainen en niet over leuk wat rondjes rijden met een paard in een bak. Dat laatste houden de meesten inderdaad wel uren per dag vol zonder overtraind te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:57

RedFlame schreef:
meestal:
1x per week springles
1 of 2 x ponyclubles
1 x prive les (half uur tot 3 kwartier met half uut heen stappen en half uur terug)
1 dag rust
1 x longeren
en de rest gewoon dresuur rijden soms een buitenrit
en meestal in het weekend concours

Dit vind ik wel een mooi schema. Die priveles zal waarschijnlijk het zwaarste zijn. Het halve uur heen en terugstappen is alleen maar goed, want dan heb je in ieder geval je pony goed ingestapt als je aankomt en zodra je thuis bent is hij ook weer heel goed uitgestapt.

Dat uitstappen vind ik trouwens ook zoiets. Er zijn gewoon mensen die heel intensief met een paard bezig zijn, hem vervolgens 5 tot 10 minuutjes uitstappen en hem dan weer op stal zetten. Dat vind ik dus echt veel en veel te kort. 10 minuten uitstappen is leuk na een uur wat rondjes hobbelen, maar niet als er verschillende spiergroepen echt hard aan het werk geweest zijn. Dan is een half uur een stuk beter op zijn plaats.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:26

Ik heb 1 keer per week dressuurles en 1 keer springles. Ik sla af en toe een week een les over.
Daarnaast rijdt ik misschien nog 1 a 2 keer per week dressuur en een keer in de week een buitenritje.
Heel af en toe longeer ik hem.
Al met al rij ik hem zo'n 4 keer per week, met 1 keer per maand een wedstrijd. Hij loopt iedere dag in de wei. Soms ga ik een aantal dagen of een weekje helemaal niet rijden, naar een wedstrijd toe probeer ik hem iets meer te rijden.Op deze manier blijft mijn paard blij, en we gaan even goed hard genoeg. Beweging krijgt hij ook met de andere paarden in de wei.
Mijn paard is 9 jaar en loopt Z2 dressuur met 5 punten en is M-springen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:45

Ik heb maandag clubles, dinsdag rij ik heel rustig aan om de spiertjes van maandag weer wat los te krijgen, woensdags longeer ik met de pessoa, donderdag is rustdag, vrijdag rij ik dressuurmatig en zaterdags de ene week een wedstrijd en de andere week dressuurles, zondags rij ik heel rustig aan of heeft ze een rustdag. Ze staat de hele dag in het land waar ze natuurlijk ook beweging krijgt..

Kortom: 4x rijden, 1x longeren, 2x rustdag.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:15

Z paard:

1 dag in de week sowieso rust, 4 dagen rijden waarvan minstens 1 dag drie kwartier laag en rond, zonder een enkele oefening te rijden en dus alleen maar wat schakelwerk

2 dagen zelfstandig trainen, met na 20 minuten loswerken, enkele oefeningen mee te pakken

1 dag in de week les

1 dag in de week aan de longe, met een goque of pessoa

5jarige:

4 dagen in de week rijden, waarvan 2 dagen een half uurtje laag en rond en 2 dagen gewoon wat meer richting oprichting en rustig aan wat oefeningen (schoudervoor, wijken, keertwendingen etc)

2 dagen rust en 1 dag aan de longe met een goque of een pessoa !

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:39

Ik zet mijn paard ongeveer 4 dagen per week aan het werk.
Soms 5, maar ze krijgt wel zoizo 2 dagen rust. Dat werkt bij ons het beste. (die 2 dagen zijn verspreid over de hele week, niet vlak na elkaar)

om de 2 weken heb ik privéles.

1x rijd ik haar gewoon laag en rond, en als ze los is mag ze stoppen.
2 tot 3x wordt ze intensiever gereden.

Een buitenritje maak ik zelden tot nooit, omdat zij buiten totaal flipt . dan gaat ze alleen maar omhoog tot ze mag omdraaien. het is echt gevaarlijk, en dus niet echt ontspannend . Ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheid om een 2e paard mee te nemen, want dan lukt het wel.

Longeren is ook al zoiets (jaah, maar ze is wel lief hoor ), dan draait ze dol. Ik kan haar nu al wel longeren op een halster en met een doorhangende longe. Maar echt werken is dat dus niet, aangezien ze niet bijgezet etc kan worden. maar daar probeer ik wel langzaam naar toe te werken,
dus 1x longeertraining .

ze komt wel elke dag op de wei, en als ik niet kan komen gaat ze in de stapmolen.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:50

Mijn schema met mijn 4 jarige is:

maandag - half uur tot 3 kwartier zelf rijden
dinsdag - longeren
woensdag - half uur prive les
donderdag - vrij ( wei of paddock)
vrijdag - half uur tot 3 kwartier zelf rijden ( als ik zondag wedstrijd heb gaat hij aan de longeerlijn)
zaterdag - half uur priveles
zondag - vrij (wei of paddock ) of wedstrijd

Verder train ik eigenlijk vooral op ontspanning en het rechtrichten. Veel overgangen en voltes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:25

5 jarige

maandag: vrij of dressuur of bos, ligt eraan waar ik zin in heb en of ik zondag concour heb gehad.
dinsdag: springen priveles.
woensdag: vrij / bos / zelf trainen
donderdag: clubles
vrijdag: springles.
zaterdag: bos/trainen/vrij
zondag: bos/trainen/vrij/concour

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:09

5 jarige :

week met concours:

maandag : springles of zelf beetje losmaak training.
dinsdag: priveles (flinke training)
woensdag: vrij
donderdag: mijn instructrice rijd haar (flinke training!)
vrijdag: proefgerichte les
zaterdag: stappen
zondag: wedstrijd

week zonder concours:

maandag: springles
dinsdag: les
woensdag: vrij
donderdag: instructrice rijd haar
vrijdag: les
zaterdag: naar de bossen of lichte training.
zondag: vrij

1 keer in de 2 weken heb ik op woensdag les bij hans peter en dan heeft ze meestal maandag vrij en dan geen springles.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:24

Ik rijd 6 a7 keer per week. Maar op mijn verzorg/bijrijd paard rijd ik zo'n 4 a 5 keer in de week en dan dressuurmatig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 05:16

Mijn merrie (3,5) wordt om de dag gereden, zo'n half uurtje

Het is de bedoeling in de toekomst dat ze 4x per week onder het zadel gaat (3 kwartier +/-), 1x per week longeren met bijzet (pessoa) en 2 dagen vrij. Ik denk dat dit niets overvraagd is voor een jong paard. Meisje dat ermee rijdt gaat binnenkort ook met haar lessen

Ikzelf rij niet zoveel. Mijn pony rij ik een aantal keren per maand en dan een beetje rommelig in de bak of lekker buiten

ff een editje: ze lopen nog 24/7 buiten

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:56

Ik heb nog een jong (4 jarig) paard en die rij ik 3 to 4 keer per week.

Het verschilt elke keer maar een voorbeeld trainingsweek ziet er zo uit:

maandag - longeren aan de bijzet
dinsdag - rust (in de wei)
woensdag - dressuurmatig rijden (45 min.)
donderdag - rijden/rust in de wei
vrijdag - longeren met balkjes
zaterdag - les of springen (nog laag)
zondag - buitenrit van max. 2 uur

Dressuurmatig rijden betekent op dit moment vooral werken aan buiging, figuren en tempowisselingen.

Edit: die van mij loopt ook nu nog 24/7 in de wei

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:40

Ik train mijn wedstrijdpaarden niet volgens een vast schema maar meer aan de hand van wat ze me laten voelen en waar ik voor mijn gevoel aan moet werken.
Als ik wedstrijd heb dan train ik mijn Z1 paard 5-6 dagen in de week intensief. Veel basis maar ook zeker een keer of 2 goed de oefeningen uit de proef doornemen. Het komt soms wel eens voor dat hij 2 keer per dag aan het werk moet als hij te heet in het werk was de vorige dag. Meestal is dat dan 's morgens even aan de longe en 's avonds onder het zadel.
Als ik geen wedstrijden heb met hem dan ga ik 2 keer per week in het bos trainen, lekker ontspannen. Maar hij wordt dan ook in die week 2 keer doorgetraind. Soms las ik ook wel eens een pauze in en dan krijgt hij alleen basis training en komt verder veel in de wei. Maar dat is alleen in tijden wanneer hij geen wedstrijden hoeft te lopen.

Saar, die ik nu L2 start wordt ook 5-6 dagen in de week getraind en ik probeer ook wel met haar het bos in te gaan als het uitkomt.
Zij begint het werk nu lekker op te pakken maar wordt wel snel heet en dan wordt het wat rommelig waardoor ik wat vaker een paar pasjes terug moet doen.
Maar gelukkig is het bij haar even 2 pasjes terug en daarna weer meteen 10 passen naar voren.
Zij mag in principe elke dag werken maar wordt van de 5-6 dagen werken 3-4 dagen licht getraind en alleen maar basis en de overige dagen wordt ze toch wel even doorgetraind waarbij ze gerust anderhalf uur aan de slag moet. Dan wordt er meer gehamerd op het meer gesloten gaan en er worden meer oefeningen gereden zoals schouderbinnenwaarts, travers en dergelijke.
Het is dus per paard ook heel verschillend en dat moet je ook leren aanvoelen want wat bij de ene past, past niet bij de andere.
Zo ben ik met Saar een tijdje bezig geweest met het achterwaarts omdat ze daar steeds tegen de hand kwam en scheef achterwaarts ging. Ik ben gewoon eerst aan het voorwaartse halthouden gaan oefenen en het vierkant stilstaan. Toen ik dat voor mekaar had ben ik begonnen met 1-2 pasjes achteruit en dat heb ik nu in 4 weken uitgebouwd tot 5-6 nette passen zonder tegenstribbelen.
Dus het is ook maar net waar op dat moment het schoentje knelt en wat meer aandacht behoeft.
Op concours scoort ze nu in ieder geval dikke 7-ens voor het achterwaarts want ze is recht en blijft mooi nageeflijk en rond en is onvoorwaardelijk voorwaarts op mijn been na het achterwaarts.

Dus, ik heb geen vast schema maar zit toch bijna wel elke dag te paard (2x)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:48

De vierjarige merrie die ik rijd loopt ook niet volgens een vast schema. Ze krijg wel elke week een aantal dagen vrij, 2 soms zelfs wel 3 dagen. Dan kan ze weer wat uitrusten want die trainingen kunnen soms best vermoeiend zijn voor zo'n jong beest. En ze moet er gewoon plezier in houden.
Verder rij ik 3 a 4 keer in de week, 20 tot 30 minuutjes. Langer rij ik (bijna) niet want als het goed gaat stap ik er gewoon af. Je kunt beter een half uur lekker gereden hebben dan een uur aan lopen modderen. Tijdens die trainingen werken we vooral aan de basis (logisch, het is een vierjarige) en oefeningen doen we alleen wanneer die basis die dag goed bevestigd is. Dus een rustige trainingopbouw staat een beetje centraal. En het werkt goed, in 2 maanden zijn we alweer bijna L2.

Debb_nOeff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:51

Ik train mijn Fries 5x per week.... Maar dat gaat op de tijd meer worden hij is nu nog pas 4jaar dus ik bouw het allemaal rustig op !

Dinsdag, Woensdag & Zaterdag heb ik les (gewoon op de manege)
En Vrijdag longeren met touwtjes...
En Maandag en Donderdag heeft die meestal vrij en dan staat die meestal met een vriendje los of gewoon alleen...
En Zondag rij ik gewoon voor mn zelf.
En nu moet ik hem gaan trainen op de opendag op de manege en dat is 12 en 13 november.... Leuk als je kom kijken...
www.hippischcentrumkrimpenerwaard.nl....

Doeggg

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:00

justabokker schreef:
Ik rijd mijn paard 7 dagen inde week .. soms 6 maar dat is gewoon omdat hij het nodig heeft .. ik ga van die 7/6 dagen ook een keer naar buiten .. ik heb ook 1 keer per week les .. ik rijd nu in de L1 en rijd pas een paar maanden wedstrijd 5 ofso .. ik start wel veel dan hoor .. maarja ben ook benieuwd wat de rest hier doet

Zo doe ik het ook ongeveer... Af en toe naar buiten is ook lekker voor zo'n beestje

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:15

Jadee schreef:
justabokker schreef:
Ik rijd mijn paard 7 dagen inde week .. soms 6 maar dat is gewoon omdat hij het nodig heeft .. ik ga van die 7/6 dagen ook een keer naar buiten .. ik heb ook 1 keer per week les .. ik rijd nu in de L1 en rijd pas een paar maanden wedstrijd 5 ofso .. ik start wel veel dan hoor .. maarja ben ook benieuwd wat de rest hier doet

Zo doe ik het ook ongeveer... Af en toe naar buiten is ook lekker voor zo'n beestje

Een dagje rust is voor een paard ook absoluut niet verkeerd...