goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:48

Desire heb je pb gestuurd maar mijn paardje hoeft maar een kwartiertje kleine oefeningetjes te doen, beetje achterhand naar binnen en het lijkt ook niet echt op travers haha, maar zo blijft hij wel soepel en volgens mij ZZ instructrice is het wel goed zo hij was volgens haar heel soepel enz. voor de rest rijd ik lekker buiten

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:09

ik heb haar vandaag mee genomen om een stukje aan de hand te wandelen in het bos en dat vond ze geweldig.
op de terug weg zijn we door het 'dorp' (lees: een kerk en een school)
gelopen en dat vond ze niet indrukwekkend.
vrachtwagens, traktoren, ze vind het allemaal best.
dus morgen maar es een buitenritje met een braaf paardenmaatje!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:20

Hebben mensen nog tips, wij hebben een lieve 3 jarige merrie die het nogal onplezierig vind als je aanleuning zoekt. Ze probeert je alles uit handen te trekken of begint met het hoofd te schudden. Ik probeer het zoveel mogelijk met voorwaarts rijden op te lossen. Lessen beginnen we aan het eind van de maand mee (priveles)

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:03

MISTRAL94 schreef:
Hebben mensen nog tips, wij hebben een lieve 3 jarige merrie die het nogal onplezierig vind als je aanleuning zoekt. Ze probeert je alles uit handen te trekken of begint met het hoofd te schudden. Ik probeer het zoveel mogelijk met voorwaarts rijden op te lossen. Lessen beginnen we aan het eind van de maand mee (priveles)

Ik rij zelf ook op een nog jong paard ( 3 1/2 ) en had in het begin ook problemen met de aanleuning. Dat je haar voorwaarts rijd is al super !!
Probeer eens met haar op een grote volte te rijden en deze te verkleinen en dan weer te vergroten. Je moet haar niet naar binnen trekken met de teugel, maar puur met je zit en je benen, lichte stelling naar binnen. Je mag een jong paard een beetje helpen door je binnenhand wat naar je knie te brengen, maar er mag niet te veel druk opliggen !!! Als je voelt dat ze iets nageeft, haar direkt belonen met je stem en natuurlijk ook nageven. Wat heel belangrijk is is dat je haar voorwaarts rijd op een regelmatig tempo.
Bij die van mij heeft dit gewerkt, ze loopt nu lekker laag met haar hoofd (als ze lekker ontspannen is is het net een stofzuiger) .

Heel veel succes...

P.S. Ik zie heel veel mensen met allerlei hulpmiddelen (slofteugel, halsverlenger, bijzetteugels, e.d.) op jonge paarden rijden, zo wordt een paard gedwongen om aan de teugel te lopen FOUT FOUT FOUT !!!!
Je verpest hiermee een jong paard!!
Niet doen dus !!!!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:20

Dank je wel! Ik vind longeren met bijzet of een andere hulpteugel niet verkeerd. Maar rijden met een hulpteugel is een gebed zonder end. Ze moeten puur natuurlijk lekker kunnen lopen. Als ze ouder zijn kan een hulpteugel een goede HULP zijn maar met zo'n jong paard is het niet mijn keus!
Goudkuipje: Hoe vaak en hoe lang reed jij die van jou toen deze net onder het zadel was?
Maakte je ook een ophouding op het moment dat ze moeite had met de aanleuning of deed je het puur op het voorwaarts rijden?

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:47

Ze is nu 5 maanden onder het zadel, in het begin heb ik 3 x in de week op haar gereden (30 min. incl. warmrijden en uitstappen) tevens werdt ze 2 x gelongeerd (20 min.)
Nu wordt ze 4 x per week intensiver gereden (45 min.) en 2 x gelongeerd (30 min.) Een jong paard mag je nog niet teveel laten doen, de pezen en spieren zijn namelijk nog niet helemaal volgroeid en nog niet "hard". Jonge paarden moet je nog niet teveel aan de teugel rijden, ze moeten eerst leren hun eigen gewicht te dragen (dus in balans lopen) dit kun je ze leren door veel wendingen te rijden, volte vergroten en te verkleinen (niet te klein) Je kunt veel overgangen maken, van stap naar draf en weer terug. Maar wat belangrijk is is dat je ze ontspannen voorwaarts rijd.
Hou je paard ook goed in de gaten en let op de benen, i.v.m. overbelasting, het ene paard kan meer arbeid verdragen dan de ander.
Wat ook heel belangrijk is bij een jong paard, is regelmaat, dus niet de ene week 5 x rijden en dan weer een poos niet en dan weer 5 x enzo, je mag ze best wel iedere dag rijden maar niet te lang en te intensief, een half uurtje incl. warmrijden en uitstappen is al voldoende. Dat kun je na een tijdje gaan opbouwen.
Mischien een rare vraag, maar op wat voor een ondergrond rij je ??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:00

Ik rij gewoon in de bak met zand. Ons paard is dus nog erg slap wij hebben het advies gekregen om haar zo min mogelijk te rijden en zoveel mogelijk te longeren, niet dagelijk maar dus meer longeren dan rijden. Het paard loopt uit zichzelf wat hoger ingesteld. Haar nu laag te rijden is geen optie omdat je op die manier ook kan overbelasten. Ik wil toch proberen wat meer te rijden en het lekker rustig aan te doen dan te longeren. Ze vind het werken erg leuk, zeker dan loop je het risico dat je een paard zal overvragen. Verder vraag ik haar niet rond het enige wat ik wil is dat ik haar kan rijden ze mijn hulpen accepteerd. Dat ze te sturen valt en dat ik wel aan de teugels mag zitten zonder dat ik protest van haar krijg. Ze loopt uit zichzelf wel rond, alleen loopt ze vrij hoog ingesteld. Ik zie haar liever wat langer en laag maar goed dat heeft tijd nodig.

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:10

MISTRAL94 schreef:
Ik rij gewoon in de bak met zand. Ons paard is dus nog erg slap wij hebben het advies gekregen om haar zo min mogelijk te rijden en zoveel mogelijk te longeren, niet dagelijk maar dus meer longeren dan rijden. Het paard loopt uit zichzelf wat hoger ingesteld. Haar nu laag te rijden is geen optie omdat je op die manier ook kan overbelasten. Ik wil toch proberen wat meer te rijden en het lekker rustig aan te doen dan te longeren. Ze vind het werken erg leuk, zeker dan loop je het risico dat je een paard zal overvragen. Verder vraag ik haar niet rond het enige wat ik wil is dat ik haar kan rijden ze mijn hulpen accepteerd. Dat ze te sturen valt en dat ik wel aan de teugels mag zitten zonder dat ik protest van haar krijg. Ze loopt uit zichzelf wel rond, alleen loopt ze vrij hoog ingesteld. Ik zie haar liever wat langer en laag maar goed dat heeft tijd nodig.

Toen ik dit las dacht ik SUPER !!!! Een ruiter die niet alleen aan zich zelf denkt, maar aan haar jonge paard. Daar kunnen veel personen een voorbeeld aan nemen !!!! Dat je paard nog vij hoog ingesteld is is niet erg, ze is nog jong. Dat lager instellen komt nog wel, maar dat heeft tijd nodig. Het is belangrijk dat je paard vertrouwen in je krijgt en het rijden als plezierig ervaard, en niet tegen je hulpen ingaat.
Bij een jong paard moet je altijd in je achterhoofd hebben "HAASTIGE SPOED IS ZELDEN GOED". Je zult altijd een paar dagen hebben dat het wat minder gaat, maar een peuter leert ook niet lopen en schrijven tegelijkertijd Ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken en dat je over een tijdje een super lief paardje onder je hebt, je hebt inmiddels al een goede instelling wat betreft het rijden van je paard.
Groetjes en een heel fijn weekend.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:22

Dank je wel Ik ben het helemaal met je eens dat overhaasten niet werkt, eigenlijk alleen maar tegen werkt. Je ziet te veel mensen die willen het paard direct rond en nagevelijk hebben lopen. Je zal toch eerst goed contact met de mond moeten hebben en het paard moeten je hulpen kennen anders valt er weinig rond en nagevelijk te rijden. Dan zou je inderdaad naar de hulpteugels moeten grijpen. Onze andere merrie is 13 jaar oud en ook bij tijden nog echt een kleuter. Ook met haar heb je goede en slechte dagen. Maar het is dus ook een goede oefening om zoveel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden zoals ik hier eerder gelezen heb, eerder reed ik een ander jong paard ook veel op de binnenhoefslag. Wat zijn daarnaast nog meer goede oefeningen?
Ook een heel goed weekend toegewenst!

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:22

Buitenrijden is ook een prima optie (mits je dat durft en aankunt, geen ongelukken gaan opzoeken). De meeste paarden zijn buiten een stuk ontspannender dan in een rijbak, omdat ze een rijbak vaak met "werken" verbonden zien. Je kunt tijdens het buitenrijden prima overgangen oefenen. Probeer ook eens om tijdens het buitenrijden wat met het paard te "spelen" (aanleuning vragen en direkt nageven), maar ook hier geldt, ga er geen gevecht van maken, je zult altijd de verliezer zijn en je paard gaat zich dan bij het geringste verzetten en dan ben je weer terug bij af.
Voor in de rijbak kun je veel overgangen en afwendingen rijden, zodat je paard allert voor je benen en je zit wordt (blijft). Want de kunst van het (aan de teugel) rijden van een paard zit niet in je armen, maar in je algehele zit en houding !!! Je trekt een paard ja niet aan de teugel, maar je rijd hem van achter naar voren met je zit- en beenhulpen, je teugels zijn maar een hulpmiddel om het iets makkelijker te maken.
Dit telt trouwens ook voor het afwenden, veel ruiters trekken maar aan de linker- of aan de rechterteugel als ze willen afwenden en na een tijdje vragen ze zich af waarom hun paard zo ''hard" in de mond is geworden en wat doen ze dan ??? Pats boem, ze gooien er een scherper bit op, als ik dat zie ben ik me van binnen helemaal aan het opvreten
Weet je wat ik dan nog het ergste vindt ? de meeste ruiters weten niet beter, want ze hebben het zo op de manege geleerd.

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:31

P.S. ik heb me ooit het boek "Dressuurtraining, praktische oefeningen voor paard & ruiter." van Michael J. Stevens gekocht en ik kijk er nog regelmatig in. Staan goede tips in, echt een aanrader !!
Is te koop bij de betere ruiterzaken en boekenwinkels.
ISBN 902460574-1

xxanitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:39

ik rij op een paard die nu 3en half is.
toen ze nog geen drie was werd ze 3 of 4 keer in de week gelongeerd en ging ik altijd met haar door het bos en door het dorp wandelen. ze was echt overal bang voor honden vrachtwagens enz...

toen was ze drie en werd ze ingereden...
nu rij ik 3 of 4 keer in de week op haar
ik rij 2 keer per week in de bak en de andere twee keer ga ik op buitenrit en ze is nou voor veel minder dingen bang ze schrikt bijna nooit meer.
het komt wel heel vaak voor dat ze bokt kweet ook niet zo goed wat ik hier aan moet doen want niets lijkt te helpen.
verder heeft ze wel plezier in het rijden en galloperen in het bos vind ze het allerleukste dan wil ze echt bijna niet meer terug.
in de bak rij ik veel overgangen figuren en tempowisselingen en ik rij nooit langer dan een half uur.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:57

Goudkuipje: Heb het boek opgezocht lijkt mij inderdaad wel wat. Een leuk idee voor sinterklaas of kerst! xxanitaxx: Heb je de rug van je paard na laten kijken?
Of misschien de tanden, of het zadel?
Iemand die je les kan geven kan misschien wel helpen om je probleem op te lossen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:20

Saskia9 schreef:
Als je paard mak is,lekker naar buiten gaan!!
deed ik met de mijne ook,zo leert ie op eigen benen lopen,
lekker rechte stukken!!

Ook is rijden op een grasveld ook goed,zo leert hij weer op eigen benen te lopen en niet te gaan hangen op de bakrand !

overigens is buitenrijden ook een aangename afwisseling,voor jezelf en het paard !

ja, ga hier in mee!
Ik ben bekend met jonkies (zie profiel) en weet uit ervaring dat je beter op een zandpad in het bos kan gaan rijden dan in de bak. Daar worden ze snel groot van, sterker, rechter en je krijgt ze mooi tussen 2 teugels

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:23

Halthouden! Klinkt suf, maar het is iets dat een paard goed moet kunnen en zeker voor een jong beestje is het niet altijd even makkelijk!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:45

Buitenrijden vind ik wel leuk en is inderdaad een goede oefening.
Maar onze merrie is nog niet zover dat ze been en teugelhulpen goed begrijpt en dan durf ik het risico niet te nemen om met haar naar buiten te gaan!
Mieky: Halthouden ben ik ook veel mee bezig maar dan vooral met het halthouden op de stemhulp.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:56

MISTRAL94 schreef:
Maar onze merrie is nog niet zover dat ze been en teugelhulpen goed begrijpt en dan durf ik het risico niet te nemen om met haar naar buiten te gaan!
Mieky: Halthouden ben ik ook veel mee bezig maar dan vooral met het halthouden op de stemhulp.

dat ben ik met je eens, maar je moet met een ander braaf paard meegaan, je zult versteld staan hoe goed het gaat, zo'n paard kent niks dus vertrouwd op jou en het andere paard. Meestal pas als ze het buitenrijden kennen worden ze schrikachtig, dan pas gaan ze dingen zien, maar dat kun je dan corrigeren omdat je paard zoveel verder is

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:04

ik heb een vraag aan Goudkuipje: ik ben het helemaal eens met je alleen ik heb een paard wat nu 4 maanden onder het zadel is en die rij ik 1 uur als ik rij incl. instappen en uitstappen. ik stap 10 min. in en 10 min uit. maar als jij een half uur traint dan hou je 10 min over om echt te trainen...(mijn paard is wel 5 jaar)

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:11

alano schreef:
ik heb een vraag aan Goudkuipje: ik ben het helemaal eens met je alleen ik heb een paard wat nu 4 maanden onder het zadel is en die rij ik 1 uur als ik rij incl. instappen en uitstappen. ik stap 10 min. in en 10 min uit. maar als jij een half uur traint dan hou je 10 min over om echt te trainen...(mijn paard is wel 5 jaar)

Ik rij haar nu ong. 45 min. waarvan ik 15 min. losstap en 15 min. uitstap, het echte werk is dus inderdaad maar 15 min. De trainingstijd verschilt van paard tot paard. De merrie waar ik dus op rij is nu 3 1/2 jaar, waarvan 5 mnd. onder het zadel. Ze is nog aan het groeien (laatste 3 mnd. 2cm) dus haar pezen zijn ook nog niet helemaal volgroeid en stevig genoeg voor het zwaardere werk. Ik kan haar wel langer aan het werk zetten (conditie heeft ze), met kans op overbelasting op het beenwerk en dat moeten we niet hebben hè
Toevallig ken ik iemand die heeft zijn paard op die manier helemaal kapot gereden, kan hem alleen nog maar recreatief rijden en is afgekeurd voor de sport (blijvende peesblessure). Aangezien het de bedoeling is dat de merrie de sport ingaat, doe ik het liever rustig aan tot ze volgroeid is en zwaarder belast kan worden. Maar wat ik al eerder aangaf, het scheelt van paard tot paard. Daarom hou ik altijd de benen van jonge paarden erg goed in de gaten, zijn ze warmer dan normaal na het rijden, dan een stap terug nemen. Ook als je paard opeens verzet gaat tonen bij het opzadelen en/of opstijgen kan al een teken zijn van overbelasting. Overbelasting van een paard wil ook niet altijd zeggen dat je haar te hard aanpakt, het kan ook zijn dat de rijbak te zwaar is (diep zand is namelijk funest voor paarden, omdat de trekpees te zwaar belast kan worden)
Trouwens, bij een teken van overbelasting je paard niet direct op complete rust gaan zetten maar het gewoon een paar dagen rustiger aan gaan doen.
Heel veel succes en rijplezier....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:28

ok, bedankt voor je reactie.
met mijn paard gaat dat wel goed...hij heeft nooit hele warme benen of iets maar hij is nu ook bijna uitgegroeid. het is zo lastig bij ons op stal want ze hebben 3 binnenbakken alleen de bodem is echt bagger dus ik rij nu door weer en wind buiten en als het echt niet kan dan maar in de minst zware bak

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:40

Ik rij ook heel afwisselend, de ene keer het bos in, of een wandeling, een dagje vrij, een lesje (daar gaan we met de trailer naar toe), en 1 keer thuis dressuren in de bak. Waar ik wel op let is dat mijn jonge paard de aandacht uiteraard er nog niet zo lang kan bij houden. Dus ongeveer vijf minuten aandacht erbij, en dan mag ze even lange teugel, soms tien minuten aandacht erbij en dan even lange teugel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:35

Nimmedor schreef:
MISTRAL94 schreef:

dat ben ik met je eens, maar je moet met een ander braaf paard meegaan, je zult versteld staan hoe goed het gaat, zo'n paard kent niks dus vertrouwd op jou en het andere paard. Meestal pas als ze het buitenrijden kennen worden ze schrikachtig, dan pas gaan ze dingen zien, maar dat kun je dan corrigeren omdat je paard zoveel verder is

Daar ben ik het mee eens maar bij ons is het wat lastig aangezien die andere merrie wel ouder en ervaren is maar zich voor kan doen als een 3 jarige
Daar komt bij buiten ben ik ook niet zo'n held eigenlijk
Wil eigenlijk proberen om straks eens een slachtoffer te vinden die het aan durft om op haar mee te gaan

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:41

ik lease op dit moment een 3 1/2 jarige...
ze is superbraaf maar alleen in het bos durf ik nog niet met der aan.
ze loopt meestal na 5 minuutjes werken (dus na het losstappen) al lekker ontspannen.
Van mij hoeft ze niet aan de teugel te lopen zolang ze maar goed op mijn hulpen reageert en ze loopt toch al lekker ontspannen dus dat komt vanzelf wel.
Ik rijd 3 of 4 x per week een ong. een half uurtje ( soms wat meer soms minder, met in en uitstappen maar soms is het dus ook 3 kwartier)
verder rijd ik veel grote voltes overgangen en halthouden.
ze is wel al suuuuuperbraaf alleen bokt ze bij een zweepje...
en springen gaat ook al vooruit (niet hoger dan 60cm ong. en in het begin weigerde ze veeeel vaker.. nu bijna niet meer)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:51

Schopje

Niemand meer tips?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:48

Mijn instructeur rijdt vooral veel voltes met haar (geen kleine, soms volte halve baan, maar vooral grote voltes), en links/rechtse buigingen over de middenlijn.

Momenteel is ze echt geen makkie eigelijk.. Ze zet een paar passen vooruit, en stop dan weer, idem voor de draf.
Wat kan je hier aan doen? Vooral veel overgangen rijden veronderstel ik?