Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Een voor de halslijn veel belangrijker structuur is vet. Als je plaatjes te zien krijgt over de ontwikkeling van halslijn bij paarden, dan zie je 99,9% van de tijd plaatjes van hengsten - en dan geen endurance, militairy of renpaardhengsten, maar dressuurhengsten die vanwege de eisen die aan hun prestaties worden gesteld zeer explosief krachtvoer te eten krijgen waardoor ze in staat zijn om in 15 minuten tijd een krachtexplosie te kunnen leveren. Dressuurpaardenvoer is van een geheel andere samenstelling dan springpaardenvoer, aangezien springpaarden meerdere barrages op dezelfde dag moeten kunnen overleven, terwijl dressuurpaarden het na een kwartiertje voor gezien mogen houden. Voeg daarbij dat juist hengsten een genetische aanleg hebben voor vetopslag in de manenkam en halsregio, en je komt op de meest prachtige bovenlijnen uit - die niets te maken hebben met spieren. Het kan zelfs nog erger. In de VS is het weliswaar illegaal, maar toch ondergaan showpaarden (met name arabieren, maar ook miniature horses en andere rassen) vettransplantaties waarbij onregelmatige vetvorming in de hals aangevuld of weggesneden wordt. Showpaarden (dan weer vnl de arabieren) die naar hun smaak iets teveel kam hebben, krijgen speciale zweepkappen om de hals van plastic zodat ze ook de laatste kilo's teveel op die plek kwijt kunnen raken, als aanvulling op de plastisch chirurgie. Het is ietwat ziek, maar het laat wel zien dat als je spiervorming op de hals wilt kunnen bestuderen, je niet een modern dressuurpaard als voorbeeld moet nemen. Mooi vet is niet lelijk.

Pootjes die bij een ldr-paard in oprichting opgetild worden, zullen dan ook een opmerkelijke schoudervrijheid en een spectaculair voorbeen laten zien, terwijl de achterhand in veel gevallen absoluut niet verzameld is. Knieactie kan uitstekend zonder verzameling, zolang je tijdens de training de onderhalsspier stelselmatig verkort. Hetzelfde kun je zien bij tuigpaarden: Natuurlijk hebben zij een genetische aanleg voor hogere knieactie, maar door gebruik te maken van opzetteugels en de paarden in een zeer hoge halshouding te showen, kan die beenactie nog verder verhoogd worden. Niet omdat 'de schouder dan meer vrijheid heeft' (wordt vaak als reden gegeven), maar simpelweg omdat ook dat een goede manier is om de onderhalsspieren zo ver uit te rekken dat ze trekkracht uitoefenen op de schouder en daarmee de schouder en het bovenbeen verder mee naar voren halen.
.
Bovendien kun je de spieren op de rug achter de schoft niet zien, terwijl ook die belangrijk zijn. Ik denk dat het veel belangrijker is dat je het gevoel van aanspannende spieren leert herkennen. Dat kan op twee manieren:
) zodat je die misschien wat makkelijker herkent: Wat je tegenwoordig in de dressuurring ziet, zijn zeer scherpe overgangen terug. Anky komt er ook gewoon eerlijk voor uit dat zij haar paarden stilzet vanuit de uitgestrekte draf/galop/andere gang door ze een stemsignaal te geven (ik dacht 'brrr'?) en die ook een beetje te ondersteunen met de teugels. De paarden hebben geleerd om op dat geluid direct halt te houden, en doen dat ook door op de plek de benen uit de lucht te laten vallen en stil te staan. Dat is een zeer spectaculaire, maar rijkunstig eigenlijk incorrecte overgang. Niet omdat ze haar stem gebruikt, maar omdat haar paard geen overgang maakt, maar zich in het halthouden laat vallen. Een echte rijkunstig correcte overgang is namelijk een overgang waarin het paard tijdens het hele vertragen zich steeds verder verzamelt tot hij halt houdt. Dat is de reden waarom in klassieke rijkunst verteld wordt dat je ook een overgang terug moet blijven ondersteunen met je been. Halthouden vanuit de uitgestrekte draf is geen pootjes laten vallen, maar het is een extreem ver doorgevoerde en snel gevraagde verzameling: Het paard moet binnen een pas of 4, 5 vanuit de uitgestrekte draf, via de middendraf en verzamelde draf door een piaffe-achtige pas in het halthouden schuiven. Niet omdat het zo mooi staat, maar omdat dat de enige manier is waarop je als ruiter op het laatste moment van gedachten kunt veranderen en kun zeggen, 'nee, we gaan toch maar rechtdoor'. Het paard kan dan direct vanuit het vertragen weer aanspringen omdat dat vertragen niets meer dan verzamelen is. En verzamelen is het opballen van energie en veerkracht zodat je paard direct op jouw aanwijzingen kan reageren. Een paard dat vanuit uitgestrekte draf direct halthoudt door gewoon stil te gaan staan, kan dat niet. Dat valt namelijk stil zonder verzameling en kan niet op jouw veranderde gedachten reageren voordat hij stil staan. Hij is namelijk niet verzameld, maar op de voorhand en is daardoor in zijn lichaam geblokkeerd, omdat hij niets anders kan doen dan dat waar hij mee bezig is; remmen.
), maar er zit over al je stukken toch wel een heel klassiek sausje hoor
. Needje schreef:Dus het klopt wel! Ik vind nl heel vaak dat paarden idd spectaculair bewegen van voren, maar van achter niet lijken mee te komen. Dat komt dus
daardoor.
Vind dit zeer interressante materie.
), c) de klassieke dressuur op heel veel punten ook gewoon echt verbeterd kan worden (bijvoorbeeld met de kennis die we nu hebben over het bewegingsapparaat/leergedrag van het paard) en d) het voorwaarts-neerwaarts een even groot risico geeft voor het op de voorhand lopen als het laag-rond-diep, maar dat het in mijn ogen een groter voordeel geeft in de training omdat je met vwnw alle halsspieren tegelijkertijd stretcht. Ik weet alleen dat de manier waarop paarden zich tegenwoordig door de ring bewegen me vaak minder aan staat dan plaatjes/video's/teksten waarop staat hoe paarden zich 'vroeger' bewogen. Verder ben ik van oorsprong een clickertrainer, dus als ik dat er bovenop zou gooien, zou je juist een radicaal hypermodern sausje krijgen van hoe ik er echt over denk. Dus voorwaarts/neerwaarts aanleren dmv targets, schouder binnenwaarts leren met behulp van de clicker, trainen met in het achterhoofd als doel het bereiken van een relatieve stijfheid waardoor het paard zijn eigen oprichting kan bereiken, en juist geen directe reactie op de hulpen in de eerste leerfase. maar wat ik hierboven neerzet is voor sommigen al shockerend genoeg, dus hou ik het maar een beetje klassiek.
En wat is daar mis mee?