Iemand die me hiermee kan helpen of oorzaak weet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Iemand die me hiermee kan helpen of oorzaak weet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:58

een goede instructeur, zal nooit tegen je zeggen dat je er maar een slof om moet gooien.........

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 14:59

fjordenfan schreef:
let ook eens op of je pony wel helemaal lekker is
Wij hebben hier ook zo 1 o f2 keer per jaar een virusje op stal, waardoor ze moeilik de nek buigen en nie t na willen geven.
Soms ook me t dikke klieren, soms niet.
Als je paard ineens heel anders is zou ik niet meteen forceren, maar even afwachten

ja ik denk dat ze ook niet helemaal lekker was want nu gaat t weer goed en ze eet ook weer normaal.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:00

KiWiKo schreef:
een goede instructeur, zal nooit tegen je zeggen dat je er maar een slof om moet gooien.........

zo is het ook helemaal niet gegaan, van gooi er maar een slof om, ik denk dat jij en runningkawa zich beter met anderen kunnen gaan bemoeien die er wel intrappen, jullie denken zeker dat jullie er alles van weten, maar laat mij ook lekker in mijn waarde! ik heb een pony waar ik super goed voor ben, vandaar dat ik dit topic ook plaats, niet om afgekat te worden over een slof of andere instructrice.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:02

Tja Rk heeft een lange staat van dienst achter haar naam staan....... denk dat je daar wel wat van kan leren.

Maargoed OP naar je volgende rijtechnische probleem

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:04

KiWiKo schreef:
Tja Rk heeft een lange staat van dienst achter haar naam staan....... denk dat je daar wel wat van kan leren.

Maargoed OP naar je volgende rijtechnische probleem

grappig of niet , ik wil best jullie tips en reacties aan nemen maar niet als jullie zo een oordeel hebben gevestigd hoor, kom nou.. zielig hoor.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:08

en trouwens ik dacht dat je een klein kind was maar zie in je profiel dat je al een kind hebt enz enz..waarom verlaag je je dan tot zulke domme opmerkingen! jemig!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:08

Je verhaal klinkt mij weer typisch als een gevalletje "scheef paard" in de oren.

Ook al rij je heel weinig met slof, het zal je probleem geen goed gedaan hebben.

Ik vind de tips van Josien heel waardevol.

Ik heb hetzelfde probleem gehad waardoor mijn paard hoefkatrol kreeg.
Sindsdien ben ik bij een goede instructrice terecht gekomen die mij heeft geleerd hoe ik mijn paard moet rechtrichten en hoe ik hem beter op de achterhand kan rijden.

Mijn tip is dus ook zoek iemand die je kan leren hoe je je paard moet rechtrichten.
Want daar ligt volgens mij de basis voor je probleem.

Overigens kan je paard natuurlijk ook even niet lekker in zijn vel hebben gezeten. Maar dat staat los van het scheefheidprobleem.

Succes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:13

de tips van josien hebben me ook goed gedaan en mijn denken anders gemaakt, maar dat rechtrichten en de achterhand eronder moet ik ook allemaal van mijn instr. ze laat me niet zomaar wat doen en me aan de slof laten plukken....ik weet dat er ook veel tijd in het rechtrischten zit enzo maar ik wil gewoon tips zoals die van jou en niet van die afgekatte reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:33

mijn tip is iemand zoeken die je leert rechtrichten
maar dat is dan gekat???? Dat is DE tip
Rechtrichten doe je nu eenmaal niet met een slof, simpel.
In je vorige topic had je ook nogal wat aanmerkingen op tips, vandaar dat je nu al direct zo'n toon krijgt...

Rechtrichten leer je ook niet via de pc.

Maar goed wat basis geneuzel kun je natuurlijk wel geven via de pc.

zorg dat je paard direct aan het been is.
dus heel klein drukje is direct reactie
zonder dat, hoef je al niet verder te gaan

Zorg dat je ontspannen zit en voornamlijk je schouders, armen en handen.
Dat ze gevoelig en rustig mee gaan met de mond.

vandaaruit kun je met je benen en je zit gaan rechtrichten.
Maar ik kan je dat niet uitleggen via de pc, omdat er per sec anders ingewerkt moet worden.

Kijken wat jij doet, kijken wat het paard doet.

maar als jij werkelijk je paard moet rechtrichten van je instructrice, heb je nooit een paard dat aan 1 kant sterker is
Aan 1 kant stiver is.
want dan is hij niet recht

En op bokt zijn ze ook allemaal aan het been en heeft iedereen een fijne hand
Alleen in het echt zie je dat wel weer minder vaak
(algemene opmerking)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:13

ik ga helemaal mee met RK!! hoe vervelend je het ook vind misschien, ze heeft dubbel en dwars gelijk! als jij zegt dat jouw instructrice je leert rechtrichten en vervolgens hier naar tips vraagt omdat je pony niet rechts wil, dan scheelt er iets aan je lesgeefmens, want anders zou je dit probleem nu niet hebben.
ik zou de tips hier van harte nemen en mocht je niet overtuigd zijn, dan kun je Bets hier op bokt nog even pb-en. zij heeft veel ervaring in rechtrichten en kan je misschien nog verder helpen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:20

klomp schreef:
ik ga helemaal mee met RK!! hoe vervelend je het ook vind misschien, ze heeft dubbel en dwars gelijk! als jij zegt dat jouw instructrice je leert rechtrichten en vervolgens hier naar tips vraagt omdat je pony niet rechts wil, dan scheelt er iets aan je lesgeefmens, want anders zou je dit probleem nu niet hebben.
ik zou de tips hier van harte nemen en mocht je niet overtuigd zijn, dan kun je Bets hier op bokt nog even pb-en. zij heeft veel ervaring in rechtrichten en kan je misschien nog verder helpen.

Precies RK en Klomp hebben gelijk. Je bent al maanden bezig om info te krijgen hier op bokt over rechtrichten en je geeft niets anders aan als problemen met je pony. Iedereen geeft je advies maar op 1 of andere manier ga je niet goed mee om denk ik. Ik heb je ook al eens advies gegeven en zelfs namen gepbt maar als je er niets mee doet, dan blijf je in je problemen hangen...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:02

oke dan zal ik nu proberen de dingen goed op te vatten, zal jullie eerlijk zeggen.. vandaag had ik les, zonder slof gaan rijden, mijn pony was compleet aan het sterren kijken, ik moest haar recht richten en dat ging redelijk maar mijn instructrice zei dat ik toch de slof er even moest bijpakken, ik had hem meegenomen. dus die ging er aan (losjes) ze liep nog niet fijn maar ze weet meteen waar ze aan toe is, ze ging netjes naar beneden (geen druk op de slof) en gaf op... nu zei mijn instr. blijf er voorlopig maar elke dag even mee rijden, ik zei nee dat doe ik liever niet want ik kan zelf niet zien of ik het goed doe.. dus ik doe het alleen met les. ik probeer het echt allemaal goed te doen met mijn pony maar ik heb haar nu 5 jaar maar steeds komen er weer tegenslagen terwijl ze het dan net zo goed doet het moment ervoor, maar als je intstr. zo iets zegt ( ze heeft voldoende ervaring, rijkundigheid, rijd hardstikke goed en netjes) moet je het advies dan niet opvolgen? ik snap het allemaal niet meer...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:04

andere instr. is geen oplossing, en ik wil het ook niet, sinds ik les heb van haar gaat het beter dan ooit maar er zijn ook veel tegenslagen, daar kan ik heel slecht tegen, hoe goed ik oop probeer... sorry dan van mijn botte reacties terug op jullie, jullie zullen er wel meer verstand van hebben dan mij....denk ik zo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:14

heb je enig idee hoeveel mensen ik bij de eerste les die ze bij me volgen doorstuur naar een fysio????

Ik krijg paarden in de les die zo ontzettend in elkaar zitten en daardoor allerlei rijtechnische problemen hebben.

Voordat ik uberhaupt iets ga forceren of zeg dattie er maar eens doorheen moet of wat dan ook geef ik altijd eerst het advies om het paard door te laten meten.

En je wil niet weten hoe vaak ik helaas gelijk heb. En eigenlijk ben ik dom, want lessen zit er vaak even niet in. Dus ben ik een dief van mijn eigen portomonaie....... maarja ik ben zowizo niet voor de hulpteugels. Ik los het liefst het echte probleem op, daar krijg ik veel meer voldoening van

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:21

ja maar ik weet het echte probleem niet, maar mijn instr. zegt als je 1 keer per week alleen in mijn les met slof rijd heeft hij geen effect omdat je de rest van de week dan zonder rijd en het geen nut heeft. zit er geen kern van waarheid in dan volgens jullie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:25

haal er eens een fysio bij, kijk waarom het paard niet wil buigen ipv het dier er doorheen te werken.

Er zit wel een kern van waarheid in, maar het is geen oplossing. Eerst het probleem weghalen.

Die "krul" komt vanzelf als je het paard van achteren naar voren en rechtgericht rijd........ zelfs bij het lastigste moeilijkste paard... MITS het lijf in orde is

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:31

ik heb mezelf er nu ook op gewezen minder op het hoofdje te letten en meer op recht en voorwaarts dus zelf minder te plukken, maar mijn instr. zei ook ,dat ik beter een enkel gebroken watertrensje kon gebruiken want ze zag dat mn pony haar tong dubbel deed en zo haar druk op het bit wilde verminderen, ze zei enkel is net ietsje scherper en drukt ook minder tegen de lagen en zal wat fijner zijn, is dit het proberen waard (slof dan even achterwege, die gebruik ik egt niet elke dag zal ik ook nooit doen!)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:32

ik rijd nu met dubbel gebroken bitje, ik weet dat het bit ook niet zal verbeteren, maar als dat al lekkerder in haar mond ligt zal het misschien wel wat schelen..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:33

had altijd wel het idee dat het bitje dat ik nu inheb net iets te zacht is, niet dat er iets scherps inmoet maar misschien wel een iets strenger bitje, dit was een aanrader van mijn instructrice, heb ik dus niet zelf bedacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:38

helaas Rijtechnisch moet je dit verbeteren, niet door verandering van harnachement

Helaas (zonder dat ik vervelend wil zijn of je instructeur de grond in wil boren) maar kom op ELK paard is op een vriendelijk zacht bit zonder hulptuegels goed te krijgen.....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel veel op heb met instructeurs die aankomen met een slof, ander bit, een zus en een zo.

Ik geloof zeker dat je het beste wil voor je pony, en daarom is het denk ik verstandig om je te vertellen dat alles wat je eraan hangt of in hangt ter verbetering van een rijtechnisch iets ALTIJD tzt tegen je werkt.

Die krul is niet belangrijk, heb je heel goed gezien en uiteindelijk ben je blij met 3 passen goed, die je uit kan bouwen naar 5 passen goed........ om uiteindelijk te gaan naar een contstante nette aanleuning.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:21

bedankt voor je reactie, maar is het niet zo dat als er een verkeerd bitje (wat nu de dubbelgebroken is) die ze steeds vast pakt (dus niet lekker in de mond ligt) ook tegen kan werken, ik ga het iig anders aanpakken met rijden, meer ongedwongen, maar missch wel met een ander bitje dan, enkelgebroken is ook niet heel scherp maar net ietsje anders dan dubbel gebroken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:22

de slof pak ik er dan alleen met les bij zolang ik denk dat het nodig is. ik wou dat er maar iemand vrijblijvend of voor niet zoveel geld eens naar mijn pony zou willen kijken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:18

KiWiKo schreef:
Er zit wel een kern van waarheid in, maar het is geen oplossing. Eerst het probleem weghalen.

Die "krul" komt vanzelf als je het paard van achteren naar voren en rechtgericht rijd........ zelfs bij het lastigste moeilijkste paard... MITS het lijf in orde is

Hier ben ik het volledig mee eens!!!!

KiWiKo schreef:
helaas Rijtechnisch moet je dit verbeteren, niet door verandering van harnachement

Helaas (zonder dat ik vervelend wil zijn of je instructeur de grond in wil boren) maar kom op ELK paard is op een vriendelijk zacht bit zonder hulptuegels goed te krijgen.....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel veel op heb met instructeurs die aankomen met een slof, ander bit, een zus en een zo.

Ik geloof zeker dat je het beste wil voor je pony, en daarom is het denk ik verstandig om je te vertellen dat alles wat je eraan hangt of in hangt ter verbetering van een rijtechnisch iets ALTIJD tzt tegen je werkt.

Die krul is niet belangrijk, heb je heel goed gezien en uiteindelijk ben je blij met 3 passen goed, die je uit kan bouwen naar 5 passen goed........ om uiteindelijk te gaan naar een contstante nette aanleuning.

Inderdaad ik vind dit dus ook. Je zegt zelf al dat je niet wil wijzigen van je instructie. Dus het begint al bij jou. Ze kan misschien zelf wel goed rijden, maar rijden en lesgeven zijn 2 totaal verschillende dingen!!!!!! Onthou dat ook even. Ik zou zeggen denk hierover maar eens heel goed na, want ik sta volledig achter Kiwiko!!!! Ben het helemaal met haar eens.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:44

Juist als ik merk dat het rijden weer even wat minder gaat ben ik blij dat ik weer les heb. Dan ga ik mijn les dus mooi niet afzeggen!! Maar dat terzijde..

Misschien eens de moeite waard om te bedenken of je instructrice wel de insteek heeft waar jij volledig achterstaat. Niet iedereen heeft dezelfde opvattingen betreft paardrijden namelijk. Vraag haar om raad en hoe je zulk soort dingen moet aanpakken en ook waarom.. Zo belangerijk dat je zelf volledig achter de aanpak staat.. Merk je dat dat niet zo is, ga dan op zoek naar een andere..Ben je van mening dat je instructrice je op een goede manier op weg helpt, leg je daar dan bij neer en richt je verder daarop..

Succes nog verder!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 11:25

ja dar is zo, denk dat ik me maar helemaal ga richten op de tips van jullie mar ook op die van mijn instructrice, ik wil er best een watertrens in doen, kijken of ze het bit dan niet kan pakken.. en rechtvaardig voor mijn pony rijden, en een oorzaak van het probleem zoeken, niet de slof pakken als het niet gaat, en alleen als ik hem gebruik gebruiken met les dus onder begeleiding. bedankt voor jullie reacties.