welk bit bij 3-jarige merrie die heel fijn in de mond is??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welk bit bij 3-jarige merrie die heel fijn in de mond is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:41

Zelf heb ik bij (jonge) paarden hele fijne ervaringen met een dubbelgebroken bit met een bol tussen stukje.

Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil tussen de K&K
en de goedkopere variant van Harry's Horse.
Misschien op de lange duur, in de duurzaamheid

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:42

Hebben hier ook bustrensen waarmee we de (jonge) paarden reden. Heb toen voor de ene hengst die ik reed een dubbel gebroken onderlegtrens gehaald van HH. En die gebruik ik nu bij allemaal en op dat (toch vrij dunne) bitje lopen ze allemaal 20x beter dan op de iets dikkere bustrensen. Ook de paarden die met de bustrens nog wel in verzet wouden gaan op het bit, met het hoofd schudden lopen op dat onderlegtrensje zonder problemen.
Maar ben wel van mening dat mensen die met veel druk rijden niet aan een dun bit moeten beginnen, want dan is het toch niet zo prettig, zo'n dun bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:05

Ik ben, nav de post van Bella, even de kast in gedoken en bitjes gaan vergelijken.
Het bit waar mijn pony uiteindelijk mee ingereden is is veel dunner en lichter dan de andere bitjes die ik heb liggen. Dikker is blijkbaar niet voor elk paard prettiger.
Dat wordt uitproberen tot je HET bit voor jou paard gevonden hebt

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:33

Waarom zou je van bit en neusriem veranderen als dit goed gaat? Kost je een hoop geld en het is maar de vraag of je er iets mee opschiet

Het gebruik van een lage neusriem vind ik super. Dat zou ik ook blijven gebruiken als ik jou was. Heeft niets met graad van africhting/ leeftijd oid te maken wat mij betreft Ik rijd mijn paard ook in de M1 + wpn met een lage neusriem en ik zweer erbij

Mocht je wel eens een ander bit willen proberen, dan raad ik een dubbel gebroken aurigan met bol tussenstukje aan. Dat zijn erg fijne (maar dure) bitten. Test alleen wel eerst welke dikte je paard heb prettigst vindt. Heeft o.a. te maken met tong/ gehemelte/ kort mondspleet/ lange mondspleet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:05

Dik beviel niet, dat vond hij helemaal niks.

Ons is de comfort snaffle van Myler zeer goed bevallen. kan niet een punt in de mond maken zoals enkel gebroken trensjes maar kan ook de tong niet afknellen zoals de dubbelgebroken bitten kunnen. Vooral die met platte middenstukken.

De myler loopt hij het prettigst op, die hebben we gehouden.

De lage neusriem paste met geen mogelijkheid. De lengte van het hoofd is cobmaat en de breedte bijna tinker.
Ik denk dat ik wel 10 hoofstellen thuis heb gehad voordat ik bij Harry vd Bosch een passend hoofdstel heb laten samenstellen.
Met hoge neusriem.
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:13

Waarom iets veranderen wat goed werkt

Je paard doet het goed op dit bit met deze neusriem, ik zou het lekker zo laten

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:33

even een vraagje? waarom zou je iets gaan veranderen dat goed bevalt? Ik bedoel je zegt zelf ze is goed nageefelijk en los in de mond is. Als ik jou was zou ik pas gaan over stappen op iets anders als dit bitje niet meer functineerd.

Gewoon lekker zo laten.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:24

Dubbelgebroken, aurigan/argentaan. Werkt goed, alleen idd wel beetje duur.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:33

runningkawa schreef:
Zelf heb ik bij (jonge) paarden hele fijne ervaringen met een dubbelgebroken bit met een bol tussen stukje.

Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil tussen de K&K
en de goedkopere variant van Harry's Horse.
Misschien op de lange duur, in de duurzaamheid

Ik heb daar ook super ervaringen mee.
Ik vind die bitten van k&k te zwaar, maar dat is persoonlijk.

Tango40 schreef:
even een vraagje? waarom zou je iets gaan veranderen dat goed bevalt? Ik bedoel je zegt zelf ze is goed nageefelijk en los in de mond is. Als ik jou was zou ik pas gaan over stappen op iets anders als dit bitje niet meer functineerd.

Gewoon lekker zo laten.

Als een paard te los in de mond is omdat ie gevoelig is,is dat ook niet goed.
Een paard moet wel de hand op durven zoeken voor aanleuning.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:46

Ik heb ondertussen wel een andere neusriem om en wel een gecombineerde,omdat ze toch met haar tong blijft
"spelen". Ze blijft dit echter met de gecombineerde neusriem ook doen en ik vraag mij nu ook af, en denk ook dat het zo is, dat het bit misschien te dik is voor haar en ze niet weet waar ze haar tong moet laten? Ze kliert niet met haar tong. Het is echt een soort van likken naar een denkbeeldige appel voor haar neus

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:00

Ik heb een gecombineerde neusriem,
en een enkel gebroken bustrens voor mijn 4 jarige
hij loopt er super mee,
dus ik ga niks veranderen !
wel zegt iedereen dat een dubbelgebroken beter is,
de mijne loopt hier super op,dus waarom veranderen?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:02

(misschien al gezegd) Myler comfort snaffle 1(!)
Misschien een fijn bit? Laat wel haar tanden regelmatig nakijken, zorg dat je zadel goed past, jij recht zit, en natuurlijk... Jij maakt het bit zo scherp als je wilt!

veel plezier.. groetjes nathalie

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:03

knightloekie schreef:
Mijn paard is ook heel gevoelig in de mond en rij hem nu met een dubbel gebroken watertrens van K&K !!
Werkt PERFECT

Die gebruik ik ook.. bij die jonge beestjes moet je het zo simpel en zo vriendelijk mogelijk houden..

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:12

Ik zou voor een myler gaan. Die is super paardvriendelijk ontworpen.
En een dikke bustrens zijn misschien wel zacht maar het is wel een dik onhandig ding en daarom niet zo fijn om in de mond te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:14

Maar dat hele dunne van Myler bij een 3 jarige?
Of je dat nu wel moet doen, daar twijfel ik dan toch ook weer aan.

Het dikke van een dikke bustrens ook niet idd, gewoon wat tussen in lijkt me bij een jong dier zo gek nog niet

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:41

Een Myler is wel dun maar zo gemaakt dat het paard er geen hinder van ondervindt. Daarom is ie ook niet dik. En je moet zo min mogelijk druk geven om het paard zo licht mogelijk in de mond te houden, dus dan is een dun bitje niet te scherp toch? Ik heb er goede ervaringen mee.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:33

Misschien is een dubbelgebroken bustrens, evt. met rubber iets voor d'r?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:03

runningkawa schreef:
Maar dat hele dunne van Myler bij een 3 jarige?
Of je dat nu wel moet doen, daar twijfel ik dan toch ook weer aan.

Het dikke van een dikke bustrens ook niet idd, gewoon wat tussen in lijkt me bij een jong dier zo gek nog niet

Ik kan me herrinneren dat jij zelf hebt gezegd, ik citeer: Een bit is zo scherp als de ruiterhand hem maakt.
Gaat dit hier ook niet bij op? (ik heb hem ook gebruikt in mijn vorige bericht)

groeten Nathalie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:12

Dat heb ik niet gezegd
Als is het natuurlijk wel zo, maar ook daar heb ik daar ook tegengestelde gedachte bij

een gewone hand (want de meeste van ons zijn denk ik niet superzacht, ik ook niet)
daar zal een middelmatig bit ook middelmatig bij aanvoelen.
Die zelfde hand, zal bij een scherper bit, toch ook een scherper gevoel afgeven in de mond.
Want ik denk dat de meeste van ons niet ineens bij een scherper bit, de kunde hebben een stillere hand te hebben.

Vaag uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Daarom heb ik het persoonlijke gevoel, het dikste bit te nemen wat bij de mond past.
Zeker bij een jonkie

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:16

Dat is wel zo! helemaal mee eens.. Je zult waarschijnlijk gevoelsmatig moeten uitzoeken welk bit fijn is voor jou en je paard!

Erretje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:18

vanini schreef:
Hoi aan iedereen die dit leest

Ik heb een 3-jarige merrie die nu sinds kort onder het zadel is. Ik rijd haar momenteel met een dikke bustrens en een hoofdstel met een lage neusriem. Nu is mijn vraag of dit de beste optie is voor haar.

Ze is nl heel fijn in de mond en zeer nageeflijk en buiten het feit dat ze erg kijkerig is en nogal gek doet, is ze heel fijn te rijden. Wel doet ze haar tong af en toe naar buiten,maar niet op een manier zoals de meeste paarden. Het lijkt meer alsof ze gewoon aan het bit zit te likken/spelen. Haar neusriem zit tamelijk los,omdat ik haar wat vrijheid wou geven.
Wat vinden jullie? Misschien toch maar een gecombineerde neusriem nemen of door blijven reden zoals ik nu doe?
En ja ik rij al met een zacht bit,maar zijn er misschien nog fijnere voor haar?

Zo te horen gaat het zo prima! Ik zou lekker zo doorgaan en niet teveel rommelen met nieuwe dingen. Geeft toch niet als ze zo speels is, insnoeren kan nog altijd.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:58

Piaffe schreef:
Waarom zou je van bit en neusriem veranderen als dit goed gaat? Kost je een hoop geld en het is maar de vraag of je er iets mee opschiet

Het gebruik van een lage neusriem vind ik super. Dat zou ik ook blijven gebruiken als ik jou was. Heeft niets met graad van africhting/ leeftijd oid te maken wat mij betreft Ik rijd mijn paard ook in de M1 + wpn met een lage neusriem en ik zweer erbij

Mocht je wel eens een ander bit willen proberen, dan raad ik een dubbel gebroken aurigan met bol tussenstukje aan. Dat zijn erg fijne (maar dure) bitten. Test alleen wel eerst welke dikte je paard heb prettigst vindt. Heeft o.a. te maken met tong/ gehemelte/ kort mondspleet/ lange mondspleet.

Ik rijd mijn paard ook met dubbelgebroken bit (Robart Pinchless, uitgezocht door mijn instructeur en inrijder) en ik heb hem ook met lage neusriem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:29

Ik wilde zachter gaan, bit technisch... en ook mij werd de Myler aangeraden.
En ook ik rilde bij het zien van het dunnen bit, maar ik kreeg er de volgende uitleg bij:
Juist dikke bitten, die men aanraad bij jonge paarden, zou een kwelling zijn omdat de paarden de mond niet kunnen sluiten.
Het gedrag dat ze dan vertonen is, schudden met het hoofd, op de voorhand, niet kunnen slikken en kauw/gaap bewegingen...
en dat zou op te lossen zijn met een dunner bit....
en dus gaan we dat eens 2 weken uitproberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:03

Ben ik met je eens
Maar dan heb je het over mega dikke bitten
die idd veel gebruikt worden met zadelmak maken.
Persoonlijk lijkt me dat ook 3x niks, want de mond kan idd niet eens goed dicht.

Maar bij een bit van bijv 18 mm heb je dat niet (of je moet een shetlander hebben )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:41

ze hadden het over max. 12 mm bij een paard...

Wij hebben een D-pony na vanvond de premiere met het bit