Pijn in de zij !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyra

Re: Pijn in de zij !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:46

dit komt doordat:

als je net gegeten hebt, is je lichaam druk bezig met het verwerken (verteren) van het voedsel. Het bloed wordt dus geconcetreerd op de plek waar die vertering opdat moment plaats vind. Dat betekend dat spieren iets minder doorbloed worden. Als je fanatiek gaat sporten, krijg je juist zijsteek door de mindere doorbloeding.

Zo heb ik het onthouden, hoop dat het helemaal klopt.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:52

ik weet niet of het al gezegt is.. maar ik ken ook veel mensen ( en ik ) die dat vlug krijgen als je veel gedronken hebt voor het rijden

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:57

Ik heb er ook wel eens last van. Komt vaak doordat ik gegeten heb voor het rijden.. dus tip: Eet ná het rijden, of minstens 1 uur ervoor!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:08

ik heb het even opgezocht et voila, zie wat ik gevonden heb:

De milt is een orgaan dat voorkomt bij gewervelde dieren. De milt is onderdeel van het lymfesysteem, maar anders dan lymfeklieren opgenomen in de bloedcirculatie. In de milt worden plasmacellen gevormd uit B-lymfocyten en worden rode bloedcellen afgebroken en het daarbij vrijkomende ijzer opgeslagen, maar de milt bevat ook een zeker reservoir aan bloed. Ook draagt de milt bij aan de verwijdering van afvalstoffen uit het bloed. De milt is niet noodzakelijk voor leven en kan operatief verwijderd worden (splenectomie).

Bij de mens bevindt de milt zich in de linker bovenhelft van de buik, onder het middenrif en achter de maag. Bij een normaal individu is de milt ongeveer 125 × 75 × 50 mm groot met een gewicht van 150 - 250g.

Het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning is het gevolg van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:25

Even een paar keer heel diep inademen.
Dan gaat het meestal wel over.