tips om je geduld te bewaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: tips om je geduld te bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:29

Ik heb het idee dat mensen vaak gedachten voor hun paard in gaan vullen, maar vergeten daarbij dat paarden geen mensen zijn!
Ik rijd nu sinds 2 weken een 5-jarige merrie die een jaar lang gereden is door een meisje wat eigenwijs en snel boos was. (Het paard weet met die gevoelens geen raad en merkt een zwakke plek, dus zal proberen boven jou in rang te komen staan (in mensentaal zien mensen dat vaak als in de zeik nemen).....mensen weten dan niet wat ze daarmee aan moeten en worden boos! Je komt dan in zo'n cirkel terecht en het word alleen maar erger!) Dat meisje kon op een gegeven moment niet eens meer opstappen, dan ging dat paard de lucht in.....zat ze er eenmaal op, dan stond dat paard bij elke hoek achterstevoren!
Het meisje werd boos op het paard....want die 'nam haar in de zeik'. Maar ga zelf nou eens na waar de fout zit!
Sinds ik dat paard rij, heeft ze het precies twee keer geprbeerd, maar ik zet dr precies terug waar ze begon en begin dan weer opnieuw (zonder boos te worden of iets). Na twee keer had ze door dat ik haar leider ben ipv andersom en heb ik er echt een superfijn paard aan!!
Zo zie je maar dat het gewoon een wisselwerking is en jij kan er alleen vanaf als je bij jezelf nagaat wat jij fout doet!
Ik snap sowieso niet dat mensen zo snel boos kunnen worden op hun paard, ik zoek altijd de fout bij mezelf en die vind ik ook in 100% van de gevallen, als ik daar dan aan ga werken is het probleem verholpen!
Ik bedenk me net dat ik in de afgelopen 5 jaar maar 1 keer moordneigingen heb gehad van een paard ....dat was nadat diezelfde merrie mij anderhalf uur door een land (vcan 3 hectare) heeft laten ploeteren omdat ze zich niet wilde laten vangen, uiteindelijk heb ik wel gewonnen en had ik niet eens meer de neiging om boos te worden, want het werkt toch niet, werkt alleen maar averrechts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:32

Al is een keer op de donder geven bij sommige paarden toch ook wel eens nodig

Alleen je moet wel weten wanneer en hoe
en ook niet door blijven emmeren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:36

Natuurlijk is op de donder geven niet slim, echter waak erover dat op de donder geven zich niet uit in ongecontroleerd afranselen uit boosheid.
bedenk je een ding het paard heeft er niet om gevraagd of wij hem willen gaan rijden toch........

Als je consequent, beslist doch vriendelijk met je paard omgaat is het vervelende gedrag van het paard al snel over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:39

Kafue schreef:
Shadow daar ben ik heb absoluut niet mee eens. Een paard heeft geen gedcahte van nu ga ik eens express even dit of dat doen. Een paard is een vluchtdier dus vluchten en schrikken kan. Express doen ze dat echt niet hoor.

Dan rijd ik blijkbaar andere paarden dan jij... Ik ken er genoeg die dat wel doen. Soms zie je ze om zich heen kijken: waar zal ik eens van schrikken? Soms gaan ze rennen uit levensvreugde of vanwege de kou.

En verder.. jouw manier van rijden klinkt so saai, zo humorloos... Zo af en toe wil je je paard achter het behang plakken, dat is gezond. Zo hoort het.
Zo af en toe gaat je paard ondanks al je consequentie en rijtechnisch correcte hulpen niet zoals jij wilt. Dat kan, het zijn eigen persoonlijkheden. En soms ben je het na 26 keer achteruitlopen zat om gewoon consequent vooruit weg te rijden, en roep je half vertwijfeld: "ok, jij je zin, we gaan achteruit. Nou hop!" en stuurt hem een flink stuk achteruit, tot je paard erachter komt dat een paar passen achteruit wel geinig is om te klieren, maar dat langere tijd achteruit lang zo leuk niet is.

Dat is gewoon menselijk... Dat hoort erbij. En het kan ook fantastisch werken.

Het geeft mij gewoon het gevoel dat je met 2 persoonlijkheden bezig bent. En dat vind ik het leuke aan paardrijden. Ik hoef er geen 8 per dag... ik rijd gewoon voor mijn lol en verder niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:45

Als ik een paard ter correctie krijg en die denk dan ff dat hij mij eraf kan krijgen door te kl*te en naar stal mag, krijgt hij toch ff lik op stuk
En nee, dat is geen afranselen
Maar de ene schop ik toch naar voren als hij wil bokken of steigeren en is hij dan tegen het been kan hij er een klap met de zweep bij verwachten.

Echter staat daar direct een goedzo braaf en een aai tegenover als ik ook maar de kleinste reactie krijg.

Maar van die dominante bokken, nee die kunnen een knal krijgen
En dat gebeurd in een groep met paarden onderling ook zo.

De pest met de meeste ruiters is alleen dat ze boos blijven en dat snapt een paard niet
Het is dan die tik, maar dam als ruiter ook weer ontspannen en gewoon zonder gedoe doorgaan

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:01

Ik heb bij mijn hafje het idee dat ze vroeger door bang te doen onder het werk uit kon komen, en dat probeert ze nog wel eens.
Ik kan bij haar heel goed het verschil voelen tusssen echt bang zijn en klieren.
Ze rent dan niet weg, maar weigert ergens langs te lopen, of draait zich om en probeert de andere kant op te lopen. En dan is er geen greintje spanning in haar lijf te bekennen, oortjes staan naar voren, en ze heeft het best naar haar zin.
Wat ik dan doe is een keer heel hard 'ho' roepen. Dan schrikt ze even, staat direct stil, en loopt dan weer braaf de goede kant uit.
Ze kan trouwens ook het bloed onder mijn nagels vandaan halen af en toe hoor. In wendingen haar hoofd naar buiten steken en tegen je binnenbeen inhangen bijvoorbeeld. Als ik dan echt pissig wordt, houd ik even op met proberen, ga even stappen, een liedje zingen, en dan proberen we het opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:03

RK helemaal mee eens, maar dat getuigt ook van moed en rijvaardigheden.

Ik heb een ruin die soms, gelukkig soms, heel dominante bui kan hebben en als ik dan een correctietik geef, bokt hij na, geef ik weer een tik, bokt hij nog gemener na, gromt er dan ook nog bij, kijkt heel pissig en als ik dan een nog hardere tik geef en hard Nee roep, gaat hij hard slalom rennen en springt opzij of met 4 benen de lucht in en op het moment dat hij land, enorm die kont omhoog. Ik blijf dan niet zitten. Hij is dan zo pissed, daar kan ik niet tegenop. Helemaal fout hoor, maar het begin daarin is ooit blijven liggen en ik zit met de gebakken peren, durf hem dan niet op zijn plaats te zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:23

runningkawa schreef:
De pest met de meeste ruiters is alleen dat ze boos blijven en dat snapt een paard niet
Het is dan die tik, maar dam als ruiter ook weer ontspannen en gewoon zonder gedoe doorgaan

Volgens mij was dat dan ook vooral de vraag van de TS: hoe doe je dat? Even boos worden en dan alles weer weg laten vloeien en ontspannen zonder gedoe verder gaan?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:08

runningkawa schreef:
Als ik een paard ter correctie krijg en die denk dan ff dat hij mij eraf kan krijgen door te kl*te en naar stal mag, krijgt hij toch ff lik op stuk
En nee, dat is geen afranselen
Maar de ene schop ik toch naar voren als hij wil bokken of steigeren en is hij dan tegen het been kan hij er een klap met de zweep bij verwachten.

Echter staat daar direct een goedzo braaf en een aai tegenover als ik ook maar de kleinste reactie krijg.

Maar van die dominante bokken, nee die kunnen een knal krijgen
En dat gebeurd in een groep met paarden onderling ook zo.

Ik het helemaal met je eens, maar wat jij zegt heeft helemaal niks te maken met boos worden op je paard, dat heeft gewoon te maken met consenquentie! Jou paarden weten waar die aan toe zijn!

Maar wat ik heel vaak merk is dat mensen boos worden op hun paard omdat ie bijvoorbeeld een hoek afsnijdt of een binnenteugel niet loslaat....en in zo'n geval moet de ruiter even gaan nadenken: heb ik mijn benen er wel goed aan...? heb ik mijn teugels gelijk...? zit ik recht op mijn paard...? enz. en ookal is een van die gevallen niet in orde, worden mensen nog vaak boos op hun paard, want het beestje heeft maar te luisteren!!! En dat is iets waar ik erg slecht tegen kan!!!
Ik snap echt niet hoe sommige mensen soms zo boos kunnen worden dat ze hun paard kapot willen (niet alleen willen, sommige doen het ook nog eens echt) slaan of achterover willen trekken. In zo'n geval denk ik: ga lekker dammen ofzo, dan verdien je geen paard! Mijn paarden hebben lol in het werk, ze weten waar ze aan toe zijn! Ik kan me niet heugen dat ik ooit echt boos word! Ik word puur alleen maar fanatieker als ze zo'n bui hebben, ik maak het weer een stapje moeilijker voor het paard, dan kan die daar zn energie insteken!

Dus echt een duidelijke tip om niet meer boos te worden op je paard heb ik niet, want ik ken dat gevoel zelf niet! Ik denk dat iedereen zich weleens machteloos voelt op een paard, maar een paard houdt je 9 van de 10 keer gewoon een spiegel voor. Dus ga eens wat dieper zoeken bij jezelf ipv bij het paard, dat maakt het paardrijden weer een stuk plezieriger!

Ik zie weleens dingen om me heen gebeuren waarvan mijn mond echt openvalt.....laten we zeggen persoon A en B.
Persoon A heeft een paard en dat paard neemt dr altijd 'in de zeik', dat paard wil een bepaalde hoek niet doorlopen. Persoon B gaat voor 1 keer op het paard rijden en het paard loopt zonder problemen de hoek in. Persoon A zegt: wat een poedersuiker dat ie dat bij mij wel altijd flikt en bij jou niet! A gaat vervolgens zelf op het paard zitten en het paard flikt weer hetzelfde geintje, A word gigantisch kwaad en trekt dr paard achterover!
Wie maak je nou wijs dat de fout bij het paard ligt....mij niet hoor, vandaar dat ik altijd aanraad om bij jezelf na te gaan ipv bij het paard!

BOOS WORDEN HEEFT GEEN ZIN!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik kan me nogal opwinden over mensen die altijd maar boos worden op hun paard. De mensen die gewoon concequent met hun dier omgaan moeten zich niet aangesproken voelen want ieder paard heeft op zn tijd een corrigerende tik nodig, maar daar is helemaal geen emotie als woede bij nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:00

Dat klopt
Onzinnig boos worden, dat heeft geen enkel nut en geeft alleen maar averechtse werking.
Want paard snapt er geen sikkepit van.

Als ik toevallig al chagerijnig ben, ga ik longeren of naar het bos.
Merk ik dat ik mijn geduld verlies te paard, stop ik, of ga stappen en wat zingen.
En ff een paar keer diep zuchten.
En weer verder waar je gebleven bent.

Want 99 van de 100 keer, ben jezelf onduidelijk in je hul en doet je paard daarom het gevraagde niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:24

shadow0 schreef:

Dan rijd ik blijkbaar andere paarden dan jij... Ik ken er genoeg die dat wel doen. Soms zie je ze om zich heen kijken: waar zal ik eens van schrikken? Soms gaan ze rennen uit levensvreugde of vanwege de kou.

En verder.. jouw manier van rijden klinkt so saai, zo humorloos... Zo af en toe wil je je paard achter het behang plakken, dat is gezond. Zo hoort het.
Zo af en toe gaat je paard ondanks al je consequentie en rijtechnisch correcte hulpen niet zoals jij wilt. Dat kan, het zijn eigen persoonlijkheden. En soms ben je het na 26 keer achteruitlopen zat om gewoon consequent vooruit weg te rijden, en roep je half vertwijfeld: "ok, jij je zin, we gaan achteruit. Nou hop!" en stuurt hem een flink stuk achteruit, tot je paard erachter komt dat een paar passen achteruit wel geinig is om te klieren, maar dat langere tijd achteruit lang zo leuk niet is.

Dat is gewoon menselijk... Dat hoort erbij. En het kan ook fantastisch werken.

Het geeft mij gewoon het gevoel dat je met 2 persoonlijkheden bezig bent. En dat vind ik het leuke aan paardrijden. Ik hoef er geen 8 per dag... ik rijd gewoon voor mijn lol en verder niets.

Shadow je rijd geen andere paarden dan ik, alleen zijn mijn paarden waarschijnlijk beter in de hand gesteld. Een paard is en blijft een paard, geen mens en het heeft zeker geen menselijke gedachten dat maken de mensen die er mee omgaan van.

Mijn omgang met paarden is zeer zeker niet saai. Wij hebben ook mindere dagen en mijn paard kliert ook wel eens. Echter ik sta het niet toe en ga zeer zeker het achteruit lopen van het paard niet belonen met nog meer achteruit lopen omdat ik hem niet normaal meer voorwaarts kan rijden. Klinkt mischien banketstaaf maar als je verder wilt komen in de sport is dat het eerste wat je los moet laten. Paardrijden is plezier maar het paard is een dier welke ondergeschikt is in de rangorde van de mens. Dat betekend dat hij moet luisteren naar de alphaleider.
Zo gaat het in de weide ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:09

Kafue schreef:
Mijn omgang met paarden is zeer zeker niet saai. Wij hebben ook mindere dagen en mijn paard kliert ook wel eens. Echter ik sta het niet toe en ga zeer zeker het achteruit lopen van het paard niet belonen met nog meer achteruit lopen omdat ik hem niet normaal meer voorwaarts kan rijden.

Alleen vinden de meeste paarden het na een stap of 4 geen beloning meer.

Het is niet de oplossing, noch de eerstaangewezen methode maar soms is het een manier waarmee je een 'strijd' op een makkelijke manier kunt doorbreken, zonder een paard of jezelf flink te frustreren. En (zeker niet het minste voordeel) het werkt op jezelf en op je eigen houding, want bijna altijd neem je op die manier automatisch wat meer afstand, plaats je jezelf wat boven de situatie. En dat alleen is al heeeeel belangrijk.

Kafue schreef:
Klinkt mischien banketstaaf maar als je verder wilt komen in de sport is dat het eerste wat je los moet laten.

Och, ik wil niet verder komen in de sport dus ik ben nergens door beledigd.

Maar het punt is: ik merk dat het werkt op een manier die ik prettig vind. En dus zie ik geen enkele reden om het anders aan te pakken. Soms werkt rustig doorrijden, soms heeft het paard een flinke schop onder z'n kont nodig, anderen doen het goed op lieve woordjes. Met wat gevoel voor humor en een paar duidelijke grenzen kom je vaak al een heel eind. Of in ieder geval: ik kom een heel eind in de richting die ik wil.
Iedereen heeft daar waarschijnlijk zijn eigen stijl in, dus goed mogelijk dat het voor anderen zo niet werkt.

En tot slot: ik snap het verschil tussen mensen en paarden. Maar paarden zijn wel heel nadrukkelijk eigen karakters, individuen. Die zelf wat inbrengen, opzettelijk en spontaan bepaalde dingen doen, (inclusief dingen waarvan ze weten dat het niet mag), en ze kunnen in bepaalde gevallen wel degelijk de link leggen tussen lang achteruit = niet leuk, galopperen = moe worden en dat soort zaken.

En dat probeer ik zo veel mogelijk te gebruiken, en samen te laten werken met mij.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:22

Shadow, ik ben het helemaal met je eens. Kafue, je moet er rekening mee houden, paarden zijn gewoon dieren, die af en toe een vreugdebokje geven, een stukje willen rennen. Daar moet je om kunnen lachen, zoiets heet karakter. Inderdaad, steeds het wegrennen is iets wat als je niet mag toelaten. Echter, het dan doordrijven in de galop is een techniek die veelvuldig gebruikt wordt. Een paard terughouden werkt niet altijd, omdat een paard toch veel sterker is. Als je dan je paard steeds aan het terughouden bent, loop je zo 100 rondjes aan de teugels te trekken, niet echt prettig om zo te rijden. Als je een paard doordrijft in de galop, zorg je juist dat het paard weer aandacht voor jou heeft, en zorg je dat hij weer 'onder je' gaat lopen. Dan kan je hem ook zo weer terugnemen. Dit heet overigens ook gewoon aan het werk zetten.
Verder: probeer eens de humor van het rijden in te zien. Zoals ik al zei: paarden zijn dieren, hebben allemaal verschillende karakters, tuurlijk moet je de leiding hebben, maar je moet ook samen kunnen werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:34

runningkawa schreef:
Dat klopt
Onzinnig boos worden, dat heeft geen enkel nut en geeft alleen maar averechtse werking.
Want paard snapt er geen sikkepit van.

Als ik toevallig al chagerijnig ben, ga ik longeren of naar het bos.
Merk ik dat ik mijn geduld verlies te paard, stop ik, of ga stappen en wat zingen.
En ff een paar keer diep zuchten.
En weer verder waar je gebleven bent.

Want 99 van de 100 keer, ben jezelf onduidelijk in je hul en doet je paard daarom het gevraagde niet

Ik sluit me weer eens aan bij Kawa.
Ik merk soms als ik erop stap dat ik dat beter niet had kunnen doen omdat ik zelf een rotdag heb gehad en door die spanning de paarden ook automatisch niet meer lopen want ze snappen me niet meer.
Dan kun je doorrijden en over de flos gaan op je paard, of je kunt de training even laten voor wat het is en wat ontspannends gaan doen met of zonder paard en de volgende dag met frisse moed weer beginnen. Eigenlijk zou elke ruiter eens een paard moet rijden wat snel beledigd is, dat is zo goed voor je zelfbeheersing! Hoe kwader je wordt, hoe minder je er van gedaan krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:00

Idd Urielle dat zijn geweldige dieren
En ga je echt te ver lig je met je neus in het zand

En Shadow, ik begrijp compleet wat je bedoeld.
Paarden met karakter verzinnen wel eens wat, en meestal moet ik er ook om lachen.
Net een kleuter die kijkt als hij het zus of zo doet, wel voor elkaar kan krijgen wat die graag wil.
Juist omdat ze weten waar de grens ligt en weten dat het gewoon recht toe rechtaan niet mag.
Dus verzinnen ze eens wat anders.
Dat maakt die paarden juist zo leuk.

en dat heeft niks met in de hand hebben te maken Kafue, maar met een paard met karakter ipv een saaie zak.
Maar blijkbaar heb je het verschil nog nooit gehad.

en verder komen, jij bent ook al zover hè
Helemaal L, maar is is Z klaar (en ga nu maar jammeren over deze opmerking in het aqua topic)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:06

Ik hoef niet je jammeren in het aqua topic. Jammeren is iets voor kleuters. Discusieren is iets anders dan wat jullie soms doen.
Zodra euhhhhhh om de hoek komt worden we weer persoonlijk. (wederom had ik gelijk maar ik hoef geen gelijk hoor)

Ja inderdaad ben ik nog MAAR L2 dressuur en ja inderdaad beheers ik oefeningen uit de Z dressuur. SO WHAT. Natuurlijk hebben paarden karakter, echter in de omgang ben jij de Alphaleider en dus de baas. En als de baas zegt we gaan normaal in galop dan zegt de ondergeschikte niet JA MAAr ik heb karakter en ik wil en zal...... en dan vond de baas het goed pfffffff
Ach weet je wordt maar persoonlijk ik weet het nu te plaatsen en kan er om lachen. Humor noemen we dat.

Ik noem maar een ander voorbeeld als de kleuter vraagt om een snoepje, jij zegt nee, hij zeurt door dan krijgt hijn er nog steeds geen een als je het goed doet en zeurt hij door gaat die voor straf in de hoek, klaar. Je geeft hem dan toch ook niet de hele pot zodat die zich ziek kan eten.
Wij noemen dat consequent.
In het paardenverhaal het paard wil hard in galop en jullie drijven hem op, wij noemen dat inconsequente en het foute bedrag belonen, jullie noemen dat het paard vertellen wie de baas is.

Ha ha ha de enige die lacht is het paard en de toeschouwers langs de kant. Dat is wel weer humor en lachwekkend.
Noem mij maar een domme L ruiter maar ik heb in ieder geval de omgang met het paard als dier begrepen.

Toch vreemd dat alle paarden die ik rijd en inrijd brave saaie zakken zijn.......... alsof ze zo geboren worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:16

Haha
schitterend antwoord
Had zoiets ook al verwacht

Ik heb ook brave paarden onder het zadel, maar het leuke is dat je ze wel eens anders krijgt toegereikt.

en idd bij de brave paarden, net als die kleuter ff proberen of ze onder nee uit kunnen komen
En de ene zet je in de hoek, maar de ander boeit dat niet, dus daar verzin je wat anders.

met paarden idem.
Bij de 1 doe je dit, bij de ander dat.
Maar als je dat niet inziet Kafue, is het meteen weer duidelijk waarom na 10 jaar nog in de L zit
Want steeds hetzelfde systeempje lukt niet bij elk paard
(maar ja, wat maakt het uit als je er maar 1 of 2 rijd, dan lukt dat nog wel om zo L te worden)

niet erg hoor, maar doe dan niet of je het zo goed kent.
Zeker gezien de foto's van toen en het gejammer op het aqua forum (want ja, dat heb ik daar gelezen) weet iedereen wel genoeg.
l

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:34

Kafue schreef:
(wederom had ik gelijk maar ik hoef geen gelijk hoor)

Weet je wat ik het leukste vind aan dieren?
Dat er meerdere wegen naar Rome zijn, en tegelijk hebben dus een heleboel mensen tegelijkertijd *jaja* gelijk en ongelijk.

Ik ben het grotendeels met Kawa en Shadow eens, omdat dit in de praktijk voor mij meer uitkomt en beter uitkomt dan de theorie van deze kant.

Ik ga echt niet lopen vechten met een paard dat wil rennen om hem stil te houden, ik laat ze rennen, en als ze willen stoppen rennen ze nog even door.

En ook al werkt dat dan niet volgens andere, ik heb er toch maar mooi het profijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:46

Idd, zoveel paarden, zoveel manieren om iets te doen.

Ik heb er zat onder het zadel gekregen waar dat perfect bij hielp Sily.
Pakte het bit vast, kaken strak, nek strak naar voren.
En die naaide er dan uit.
Veel plezier met trekken
veel plezier met je zit
En een heel zooitje scherpe bitten, dat kende ze ook al.

Oke, hoe zorg ik dan dat het mijn tempo word, dus weer een aktie van mij ipv het paard.
Idd, rij ze maar eens extra naar voren, dus nog harder.
dan is het mijn tempo weer, niet die van het paard.
En de meeste zijn dat zo beu, want dan is het ineens geen leuk spelletje meer.
En het truucje om leider te zijn is weer teniet gedaan, want het tempo is ineens weer van de leider.

Zonder getrek, zonder geschop ben je dan waar je wilt.
Snap niet wat daar zo op tegen is??

Maar goed, dit heeft niks met geduld verliezen te maken...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:20

runningkawa schreef:
Haha
schitterend antwoord
Had zoiets ook al verwacht

Ik heb ook brave paarden onder het zadel, maar het leuke is dat je ze wel eens anders krijgt toegereikt.

en idd bij de brave paarden, net als die kleuter ff proberen of ze onder nee uit kunnen komen
En de ene zet je in de hoek, maar de ander boeit dat niet, dus daar verzin je wat anders.

met paarden idem.
Bij de 1 doe je dit, bij de ander dat.

Maar als je dat niet inziet Kafue, is het meteen weer duidelijk waarom na 10 jaar nog in de L zit
Want steeds hetzelfde systeempje lukt niet bij elk paard
(maar ja, wat maakt het uit als je er maar 1 of 2 rijd, dan lukt dat nog wel om zo L te worden)

niet erg hoor, maar doe dan niet of je het zo goed kent.
Zeker gezien de foto's van toen en het gejammer op het aqua forum (want ja, dat heb ik daar gelezen) weet iedereen wel genoeg.

l

Moet je weer persoonlijk worden. Je zet je zelf op een verschrikkelijke manier te kijk.

Jouw mening is niet heilig. En het aqua forum, als jij dat geen leuk forum zit dan hoef je er nog niet zo belachelijk over te doen. Ieder zijn manier, zo heb jij je eigen manier die niet iedereen past en zo heeft aqua een manier die niet iedereen past en zo heb ik mijn manier die ook niet iedereen past. Maar laten we het gezellig houden en fijn met elkaar discusieren over in dit geval het onderwerp je geduld bewaren.
Als ik een onderwerp discussie over waarom ik nog in de L zit volgens runningkawa dan had ik wel een topic geopend erover. Maar het intresseert me geen ene mallemoer wat jij ervan vindt dus laten we het prettig houden en jouw persoonlijk hetze tegen mij eruit laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:31

En jij hebt daar gezegd dat je er hier geen hol aanvind
wat doe je hier dan nog??

En nee mijn mening is niet helig, maar die van jou wel dan??

En het te kijk zetten
grappig, dat vind bijna iedereen anders

ik blaas hoog van de toren, dat klopt, maar kan nog een redelijke foto laten zien
Jij blaast hoog van de toren, zelfs hoger, want je posts laten blijken dat je beter bent dan Anky ed.
En dan laat je foto's zien van een paard op de voorhand met een ruiter in de nek

tja, wie zegt zich dan voor kijk??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:05

@runningkawa dat bedoel ik nou precies , het is bij sommige bokkers altijd van Ja maar jij dit en jij dat. Nooit eens normaal discusieren zonder direct persoonlijk te worden. Ja en daar vind ik niets aan dat klopt en daar kom ik rustig voor uit.
Het discusieren op bokt vind ik leuk simpel omdat dit een best wel groot forum is. Maar dat sommigen het nu nooit eens kunnen laten direct persoonlijk mee te worden en dan te beweren dat hun mening ook de mening van iedereen is.

En wat ik hier doe leuk discusieren ookal wordt me dat onmogelijk gemaakt door sommige andere gefrustreerde mensen die het niet uit kunnen staan dan andere mensen mischien een andere mening hebben dan hun. En zich niet uit het veld laten slaan daar door. Zodra er bij sommigen en euhhhhhh uit de mond komt is het direct ja maar jij dit en jij dat en jij kunt niet zus en jij kunt niet zo.

Laat bokt toch leuk zijn voor iedereen en niet alleen voor jou. Even voor jou een discussie is:

Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen, om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken.

Een discussie verschilt van een overleg in dat tijdens een overleg ook louter informatieve mededelingen gedaan kunnen worden. Doorgaans liggen de meningen ook dichter bij elkaar. Is dit niet zo, dan kan er een discussie voortvloeien uit een overleg.

Een discussie hoeft niet 'real-time' plaats te vinden, maar kan ook bijvoorbeeld schriftelijk of, wat tegenwoordig veel gedaan wordt, digitaal op een forum worden gevoerd.

Om een discussie goed te laten verlopen is het nodig dat alle partijen openstaan voor de ideeën van de andere partijen en dat de mening van de partij onderbouwd wordt met argumenten (een mededeling als "ik vind het een slecht plan" zonder onderbouwing helpt een discussie zodoende niet). Verder is het in een discussie belangrijk dat men professioneel blijft, en niet een idee afkeurt enkel omdat men zijn gelijk wil krijgen of omdat het van een bepaalde persoon afkomstig is. Wanneer een onderwerp erg gevoelig ligt en men een discussie te persoonlijk aantrekt, of wanneer persoonlijke opmerkingen gemaakt worden, zegt men wel dat de discussie uit de hand loopt. De discussie gaat dan over in een woordenwisseling of ruzie.

En vooral dat laatste maakt het moeilijk een normale discussie er op na te houden hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:10

dames, adem even diep in en laat elkaar lekker met rust
Iedereen traint op zijn eigen manier en heeft zijn eigen visie en in allebei zit ongetwijfeld een kern van waarheid maar ga elkaar er niet op aanvallen en veroordelen ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:11

pfff, niet alles gelezen

ben blijven steken op

Citaat:
En wat ik hier doe leuk discusieren ookal wordt me dat onmogelijk gemaakt door sommige andere gefrustreerde mensen die het niet uit kunnen staan dan andere mensen mischien een andere mening hebben dan hun.

Ben je in de spiegel aan het kijken nu je dit typt?

En op het aqua forum staat het duidelijk vermeld, er is maar 1 weg naar rome, dat van hun

Nu daar ga je met open discusieren, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:17

Dit topic gaat over geduld bewaren?

Goed, ik gooi mijn reactie er gewoon even tussendoor zonder op anderen te reageren.
Tip: ga niet rijden als je weet dat je over een uur een afspraak hebt. Maak tijd voor het rijden want de ene keer ben je na een half uur op het punt waar je wilt zijn, en de andere keer ben je daar na een uur nog niet eens in de buurt. Als je weet dat je alle tijd hebt zit je al minder gespannen.
Tip: Neem je favoriete liedje in gedachte en ga op de maat daarvan je paard vervloeken. Binnen een minuut ben je zo met het liedje bezig dat je bijna vergeet hoe 'lastig' je paard is.
Tip: Denk terug aan de keren dat je paard de sterren van de hemel liep en gun de sterren een keer de tijd om weer omhoog te klimmen. (bedenk dat je paard ook wel eens een mindere dag kan hebben en 'morgen' waarschijnlijk weer beter loopt)