Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:02

Ik moet zeggen dat van de vele ZZlicht en hoger ruiters die ik ken er maar weinig zijn die met S&T rijden buiten les en concours om...

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:15

Gebruik van S&T stamt uit die goeie (ahum) ouwe tijd toen we nog met zwaarden op paarden vochten tegen elkaar. Dat vergde nogal wat controle, anders had de ander zo je hoofd eraf gehakt. Zo is het dus allemaal begonnen. Daarna werd het best afgerichte (lees: gecontroleerde) paard een statussymbool en dat heeft ons via een lange weg gebracht waar we nu zijn. Overigens sta ik achter het spreekwoord: een stang in handen van een mens is als een scheermes in handen van een aap.....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:29

Ik weet eigenlijk ook niet wat nu precies het voordeel van S&T is als ik naar mijn eigen ervaring kijk. Ik mag nu Z2 starten maar heb nog maar 2x onder de training de stang erbij gehad. Tot nu toe vind ik het alleen maar lastig, patos 'leunt' er meer op omdat ik de stang nog niet goed durf te gebruiken (lees: stangteugel zonder contact). Verder kan ik mijn hulpen door die twee teugels waarmee ik nog niet zo best overweg kan lang niet zo precies doorgeven. Geloof dat ik nog maar een tijdje op trens (= bij mij een myler) blijf rijden.

marianne1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:14

Het voordeel van een s&t ten opzichte van een trens is eigenlijk dat er met s&t wat nauwkeuriger kunt inwerken.
Uiteraard moet je dan wel eerst veel oefenen, omdat je met twee teugels gaat rijden in plaats van één. Als je dat eenmaal in je vingers hebt, kun je met een heel klein beetje hulp van je stang wat meer doorkomen met je hulp. Je kunt hem wat makkelijker instellen, dat soort dingen.
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties dat een stang in verkeerde (lees: onkundige en ongetrainde) handen behoorlijk gevaarlijk kan zijn.
Verder zijn er nogal wat verschillende soorten dressuurstangen. Eenvoudigweg kun je zeggen: hoe dunner hoe scherper, en : hoe hoger de tongboog hoe scherper (dat drukt namelijk op het gehemelte van je paard), en : hoe langer de scharen hoe scherper (daardoor krijg je meer hefboomwerking als je met de stang inwerkt), en : hoe strakker de kinketting hoe scherper.
Dus als je iemand ziet rijden met een dunne stang die een hoge tongboog heeft en lange scharen, en de ketting zit heel strak, dan is dat een vreselijk scherpe stang.

Ik ken dus een meisje die daarmee rijdt, de scharen van haar stang zijn dubbel zo lang als de mijne, de stang zelf is nog niet half zo dik als de mijne, de tongboog van haar stang is dik 4 cm (de mijne nog niet eens 1 cm) en haar kinketting zit superstrak. Dat vind ik dus echt gemeen. Maarja, ze draagt ook zwanenhals-sporen met scherpe wielen, dus dat zegt ook wel weer wat. Maar goed, ik dwaal af !