Oprichting hoe haal ik haar er uit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Oprichting hoe haal ik haar er uit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:07

Perla schreef:
lieverds ik weet heus wel wat oprichting is hoor.. ( niet aanvallend bedoeld hoor) maar ik denk dat jullie niet begijpen wat mijn probleem is
ze loopt namelijk wel nageeflijk
maar.. haar halsrichting is te op gericht( de oprichting dus)
nu wil ik haar langer lager instellen
zo duidelijker
laat anders maar

het klinkt of ze meer in een 'houding' loopt. Sommige paarden zijn slim en kruipen in een houding waarin ze nageeflijk lopen maar de hand niet volgen. In veel gevallen komen ze wel door de hals maar niet goed door de rug.

Zulke paarden rijd ik heel veel richting halsstrekken. Zodra ze goed de hand volgen daar neem ik ze weer iets op. In het begin gaan ze vanzelf weer in hun houding lopen maar dan moeten ze opnieuw halsstrekken, net zolang tot ze door hebben dat het de bedoeling is dat ze mijn hand opzoeken.

Ook het longeren met een gogue vind ik heel fijn voor zulke paarden en laat ze met hun neusje richting grond zakken.

Ik hoop dat je hier wel iets aan hebt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:18

Perla schreef:
alleen vroeg ik dus hoe ik haar lang en laag over de rug kan laten lopen ze ontspant wel maar alleen opgericht en ik wil haar lager hebben

Uit dit deel van je reactie kun je pas opmaken wat je waarschijnlijk bedoeld. Een paard dat niet lang en laag en over de rug gaat, is in ieder geval niet goed gereden. Als een paard dit niet doet, zal het ook rijkunstig niet in de juiste oprichting gaan. Je moet dus een aantal treden terug met het rijden en de oefeningen doen, die al vaker op bokt zijn aangegeven.

De mensen proberen adhv je vraag te reageren en te helpen. Het is een erg algemene en open vraag. Uit je manier van reageren blijkt dat we er naast zitten en dat de situatie kennelijk anders is als je in je bericht aangeeft of juist vergeet aan te geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:21

Ik las van de week een oude bit en daar stond wel een interessant stukje in.

BOVENLIJN:Dat is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug,lendenen en kruis naar de staart.Als het paard nageeflijk is,laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:03

Inderdaad, paard moet zelf als ware reactie geven, als jij net wat meer vraagt in aanleuning, paard moet als ware "terugtrekken"om te ontspannen en voorwaarts neerwaarts te gaan.
Heel vaak zie je gewoonweg, dat de ruiters zelf te snel loslaten, zonder dat ze druk in aanleuning hebben en dus eigenlijk geen controle hebben vanuit de achterhand. Dus je weet op dat moment niet of de achterhand voldoende erbij is en of je paard niet in 2 stukken loopt.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:14

oke bedankt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:17

monsera schreef:
BOVENLIJN:Dat is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug,lendenen en kruis naar de staart.Als het paard nageeflijk is,laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.

Vanaf de achterkant van de schedel van het paard loopt de nekband tot aan schoft. Vanuit de schoft loopt de band door tot aan de staart. (in feite loopt er dus een ononderbroken band vanuit de nek tot aan de staart). Aan deze band zijn alle belangrijke spiergroepen en peesplaten bevestigd die belangrijk zijn voor de beweging van het paard. Als ergens spieren gespannen staan, dan wordt dit geprojecteerd in de nek/rug band en die spanning plant zich dan voort tot in de nek zijnde de aanhechting van de nekband aan het achterhoofdsbeen.
Daarom kun je bij een paard de nek als spiegel gebruiken om te bepalen of er achter de nek in het gebied tot aan de staart ergens spanning, ongerief of pijn zit.