travers leren ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Re: travers leren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:51

Zep schreef:
Ik kreig echt de neiging om te zeggen; "citeer eens wat minder oberstallmeisters en stap eens wat vaker op een paard!"

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat het bijna onmogelijk zou zijn om het in draf aan te leren. Als je een paard scherp aan de hulpen hebt staan rijd je het er zo uit hoor!

Ik merk duidelijke voordelen bij het werken vanuit de draf. Is praktijkervaring, niet uit een boekje

Wordt nu niet persoonlijk, ik rijdt elke dag en meerdere paarden, ik heb meerdere paarden van groen tot de hogeschool gereden, ik heb ook veel leerlingen die dit bereikt hebben dus daar ligt het niet aan, maar ik rijdt ook niet een paard scherp aan de hulpen maar fijn, en dat is misschien ons verschil in opvatting. Het boekje heb ik bij het rijden niet nodig, ik heb verschillende boeken en als ik daar in lees en bestudeer wat ruiters en instrukteurs in schrijven dan kan ik het natuurlijk op mijn eigenwijze proberen maar ja dat hebben zij al lang uit geprobeerd en waarom zal ik het wiel voor de tweede keer uitvinden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:54

Dan kom ik graag even terug op mijn voorgaande opmerking professor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:28

Travers leer ik aan vanuit de draf. Wanneer je paard goed weg is voor eenzijdige kuitdruk [zoals je dat leert bij het wijken] mag een travers geen probleem meer opleveren. Natuurlijk bouw je in je training de hoeveelheid buiging wel op. In het begin beloon je al wanneer de achterhand op jouw aanwijzing een klein stukje van de hoefslag af komt. Als je paard dat goed begrijpt en beheerst kun je langzaam iets meer vragen.

Ik leer het dus ook niet vanuit de stap aan en als ik er over nadenk dan moet ik je zeggen dat ik ook absoluut geen zijgangen rij in stap. In stap werk ik wel aan [contra] stelling en buiging maar geen zijgangen. De reden waarom in die dingen niet in stap vraag is dat ik ervoor wil waken dat ik impuls behoud. En door impuls voorkom je dat je paard krom wordt [iets dat Enerst van Loon en Antoine de Bodt ook onderschrijven] In draf is het makkelijker schakelen dan in stap. Je helpt je paard er enorm mee.

En dan nog die 'sterke argumenten' dat alle grootmeesters het in stap aanleren......
Sorry, ik ken ze niet. Maar dat zal wel aan mij liggen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:31

Jippie schreef:
Travers leer ik aan vanuit de draf. Wanneer je paard goed weg is voor eenzijdige kuitdruk [zoals je dat leert bij het wijken]
mag een travers geen probleem meer opleveren. Natuurlijk bouw je in je training de hoeveelheid buiging wel op. In het begin beloon je al wanneer de achterhand op jouw aanwijzing een klein stukje van de hoefslag af komt. Als je paard dat goed begrijpt en beheerst kun je langzaam iets meer vragen.

Ik leer het dus ook niet vanuit de stap aan en als ik er over nadenk dan moet ik je zeggen dat ik ook absoluut geen zijgangen rij in stap. In stap werk ik wel aan [contra] stelling en buiging maar geen zijgangen. De reden waarom in die dingen niet in stap vraag is dat ik ervoor wil waken dat ik impuls behoud. En door impuls voorkom je dat je paard krom wordt [iets dat Enerst van Loon en Antoine de Bodt ook onderschrijven] In draf is het makkelijker schakelen dan in stap. Je helpt je paard er enorm mee.

En dan nog die 'sterke argumenten' dat alle grootmeesters het in stap aanleren......
Sorry, ik ken ze niet. Maar dat zal wel aan mij liggen

Dit is toch de grootste onzin met wat voor oefeningen werk jij dan in stap
om het paard te buigen????????????????

Buiging is niet de hals buigen. Met wijken voor de kuit heb ik helemaal geen buiging m´n paard is alleen gesteld. (wijken voor de kuit is een losmakende oefening of te wel een zijwaartse beweging.

Alle zijgangen worden in verzameling gereden. Zijgangen worden altijd met de stelling en buiging in de bewegings richting gereden.

Schouderbinnenwaarts, Schouderbuitenwaarts, Renvers, Travers en het appuyeren.

Buigings oefeningen: Schouderbinnenwaarts, renver, travers, wending om de achterhand, volte, grote volte verkleineren en vergroten.

Daarom vraag ik mij af wat voor oefeningen er nog meer zijn in stap om een paard te buigen??????????? als ik geen zijgangen rijdt?

De zijgangen met stelling en buiging zijn gymnastische oefeningen, die tot doel hebben het buigzaam maken van alle gewrichten en er toe bijdragen tot de ontwikkeling van de spieren van zowel de voor- en achterhand. Bij mijn weten gaat het hier om de lengte buiging.
De hals buiging is maar minimaal.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-09-05 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:35

Professor schreef:
idereen die met paarden omgaat leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert..

Das dus niet waar, ook wij hebben de travers direct uit draf geleerd, paard is goed aan de hulpen en het ging probleemloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:07

Professor schreef:
Dit is toch de grootste onzin met wat voor oefeningen werk jij dan in stap om het paard te buigen????????????????
...................
Buigings oefeningen: Schouderbinnenwaarts, renver, travers, wending om de achterhand, volte, grote volte verkleineren en vergroten.

Daarom vraag ik mij af wat voor oefeningen er nog meer zijn in stap om een paard te buigen??????????? als ik geen zijgangen rijdt?

Als ik train voor een duurloop dan doe ik ook een hele hoop andere dingen dan alleen maar zo lang mogelijk achter elkaar aan een stuk door rennen. Zo maak ik kaatssprongen en fartlek met een loopscholingscirquit [voor de kenners onder ons]

En daar zit 'm nu precies het verschil in benadering:

Ik benader mijn paard als een sporter die mentaal en fysiek fit moet zijn om een prestatie te kunnen leveren. De oefeningen zijn voor mij slechts een controle middel om te kunnen zien of ik aan die voorwaarden voldoe.
Jij ziet de oefeningen als doel op zich omdat je in jouw optiek alleen via de oefeningen werkt naar kracht en souplesse. Naar mijn idee sla je dan de plank mis en ben je bezig met een soort van circusdressuur. Bovendien en sla je een hoop facetten in de training over, je geeft je paard dan niet een optimale overall training. Maar goed, misschien is het resultaat ongeveer hetzelfde en dan blijkt weer dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
Het is jammer dat mensen tegenwoordig direct kunstjes willen rijden en zichzelf en hun paard vaak de rust niet gunnen voor een goede basisopleiding voordat er aan de zijgangen etc. begonnen kan worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer goede instructeurs die het paard benaderen als een [top]sporter, er zit bij jou in de buurt ook vast wel iemand die je daar goed mee op weg kan helpen. Ik weet zeker dat er een wereld voor je open zal gaan.

Veel succes er mee!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:18

Levy schreef:

Als je de basis principes dusdanig onder de knie heb dat je een verzamelde draf kunt rijden, een goede SB kan rijden en voldoende buiging heb in alle oefeningen, ben je in mijn ogen ook zo ver dat je een travers niet per definitie hoeft aan te leren in stap.....
Ofewel, als jij je paard netjes aan de hulpen hebt, is een travers zo lastig niet meer...

Nogmaals, om mezelf te quoten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:21

daar komt het eigenlijk wel op neer Levy

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:23

Ja maar, ja maar, ja maar....ik word genegeerd door meneer de professor....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:29

ikke ook hoor levy!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:42

Jippie schreef:
Professor schreef:
Dit is toch de grootste onzin met wat voor oefeningen werk jij dan in stap om het paard te buigen????????????????
...................

Als ik train voor een duurloop dan doe ik ook een hele hoop andere dingen dan alleen maar zo lang mogelijk achter elkaar aan een stuk door rennen. Zo maak ik kaatssprongen en fartlek met een loopscholingscirquit [voor de kenners onder ons]

En daar zit 'm nu precies het verschil in benadering:

Ik benader mijn paard als een sporter die mentaal en fysiek fit moet zijn om een prestatie te kunnen leveren. De oefeningen zijn voor mij slechts een controle middel om te kunnen zien of ik aan die voorwaarden voldoe.
Jij ziet de oefeningen als doel op zich omdat je in jouw optiek alleen via de oefeningen werkt naar kracht en souplesse. Naar mijn idee sla je dan de plank mis en ben je bezig met een soort van circusdressuur. Bovendien en sla je een hoop facetten in de training over, je geeft je paard dan niet een optimale overall training. Maar goed, misschien is het resultaat ongeveer hetzelfde en dan blijkt weer dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
Het is jammer dat mensen tegenwoordig direct kunstjes willen rijden en zichzelf en hun paard vaak de rust niet gunnen voor een goede basisopleiding voordat er aan de zijgangen etc. begonnen kan worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer goede instructeurs die het paard benaderen als een [top]sporter, er zit bij jou in de buurt ook vast wel iemand die je daar goed mee op weg kan helpen. Ik weet zeker dat er een wereld voor je open zal gaan.

Veel succes er mee!

Dit is niet waar met circus dressuur houdt ik mij niet bezig.

En de vraag op dit topic is hoe leer ik mijn paard renvers, dit heb ik proberen te beschrijven op de wijze zo als ik het geleerd heb van vele goede nederlandse en buitenlandse instrukteurs. Ik vindt het overigens misplaats om mij zo persoonlijk aan te vallen. Wat ik hier in dit topic beschreven heb is alleen maar het verdervertellen van de klassieke manier van rijden die wij in de dressuur sport heden ten dage proberen te rijden. Mijn weten stoelt op ca. 45 jaar les nemen en geven leren en studeren aan verschillende rijscholen (instrukteurs) in nederland zowel als in het buitenland. En studeer nog elke dag en rij ook. Maar nu beginnen een paar bokkers me met vuil te overspoelen alleen omdat ik
iets vertel, wat meerdere oudemeesters overleverd hebben.
Doordat ik mijn ervaring en weten verder geef, om eigenlijk de paardenmensen niet op een doodlopend spoor te laten lopen( wat ik in mijn leven wel vaak heb gedaan) krijg ik vaak de knuppel op m´n kop.
Maar beste bokkers zonder theorie (die toevallig en eigenlijk gewoon de praktijk is die door meerdere grote leer meesters op papier gebracht is)
gaat in het leven alles veel langsamer, want dan moeten we alles weer nieuw ontdekken.
Bovendien ik rij nu ca 45jaar paard en geef ca 38 jaar les ( en nu niet flauw zijn en zeggen dan ben zeker over de 90) dit beide liep gelijk tijdig.
En krijg nog regelmatig les(correctie) en geef elke dag les.
Wie zijn geschiedenis niet kent kent ook de toekomst niet.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:49

ik leer ook altijd standaard dingen vanuit stap.. ik vind dat veel makkelijker.. maar je moet zelf weten of je het in draf doet.. maar míj lijkt het logischer vanuit stap..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:27

Levy schreef:
Levy schreef:

Als je de basis principes dusdanig onder de knie heb dat je een verzamelde draf kunt rijden, een goede SB kan rijden en voldoende buiging heb in alle oefeningen, ben je in mijn ogen ook zo ver dat je een travers niet per definitie hoeft aan te leren in stap.....
Ofewel, als jij je paard netjes aan de hulpen hebt, is een travers zo lastig niet meer...

Nogmaals, om mezelf te quoten......

geheel met je eens, die oefeningen zijn geen doel maar een middel. uit elk goed gereden paard rijd je zo een travers uit, is het niet in stap, dan is het in draf, voor mijn part zelfs in galop. gangen moet je als gelijken beschouwen, en een paard moet in elke gang even probleemloos en soepel gereden zijn. gevolg: wat maakt het uit in welke gang je het nu aanleert? je zal het voor jezelf misschien makkelijker maken van het in stap te doen, omdat je dan 'meer tijd' hebt, maar uiteindelijk moet je ze in elke gang kunnen, dus...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:28

Maar nog steeds geen antwoord cq. reactie van Herr Professor....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:10

Waarschijnlijk kan de Professor het niet weerleggen Levy...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:11

Levy schreef:
Maar nog steeds geen antwoord cq. reactie van Herr Professor....

Dat antwoord heb ik al gegeven.
Maar nu voor de alle duidelijkheid extra voor jouw Levy,

Travers is eenzijwaartsgang die geleerd wordt als eerste vanuit stap, omdat ik dan als ruiter m´n paard in een rustige beweging kan duidelijk maken wat ik wil, want voor die tijd heb ik m´n paard alleen nog maar in een contra stelling één zijwaartsgang bijgebracht n.l. schouderbinnenwaarts (en buitenwaarts) en het is veel eenvoudiger om dit in stap bij te brengen als in draf, ( ik spreek hier over verzamelde stap) als dit zonder enige moeite gaat doe ik het in draf.
De ervaring leert dat als men het in draf begint men teveel met de handen (teugelhulpen) moet werken.(uitzonderingen bevestigen de regel) Wanneer ik te veel met de handen werk gaat dit meestal ten koste van de beweging voorwaarts.

Men moet niet denken dat zeer lang duurt een goed gereden paard heeft dit al gouw begrepen. (een paard die er aan toe is om zijgangen te leren heeft n.l. de basis al gehad en is al zo´n 2-21/2 jaar bezig).

Bovendien moet ik even eraan toevoegen, natuurlijk ga ik niet met m´n paarden en lessers om als met een computer, en natuurlijk wissel ik het werk af met stapwerk in de vrije natuur, springen en berg op en afwaarts rijden.
P.S. ik weet ik heb je wat laten wachten met mijn reaktie, maar er zijn in het leven meer dingen als bokt. sorry

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:18

Ieder zijn eigen voorkeur meneer de professor, ik vind het alleen wat ver gaan om te roepen, dat IEDEREEEN het op jouw manier doet, terwijl dat dus nergens op slaat!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:22

Dat begrijp ik meneer
Maar er was op de vraag van anderen al eerder anwoord gegeven terwijl ik mijn inziens toch een hele duidelijke stelling had.
Maar kortgezegd, ik ben het niet helemaal me u eens....
Ik blijf bij mijn mening dat als u/je op dat level zit wat betreft traininig, dat het punt mijn inziens van tafel geveegd mag worden.
Overigens wordt dat ook grotendeels in uw antwoord bevestigd:

Professor schreef:
Men moet niet denken dat zeer lang duurt een goed gereden paard heeft dit al gouw begrepen. (een paard die er aan toe is om zijgangen te leren heeft n.l. de basis al gehad en is al zo´n 2-21/2 jaar bezig).

U kan mij niet wijs maken dat u het en alleen bij een SB traint op een contrastelling....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:23

Citaat:
Iedere grootmeester, en idereen die met paarden omgaat leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert.

Vind dit toch altijd van die achterlijke antwoorden

DUS omdat iedereen het doet, doe ik het ook maar. Dat gaat sws al nergens over, iedereen leert de travers aan op zijn eigen manier, dat jij dat nou toevallig in stap doet... Persoonlijk lijkt het mij in draf fijner, omdat draf een makkelijkere gang voor het paard is, dan stap, omdat draf een 2takt gang is. En in draf is het idd makkelijker schakelen, dus weinig kans op het wegvallen van de impuls. Jouw argumenten komen alleen geciteerd van een of andere duitse oberstalmeister.

Maar goed, wie ben ik. Ik heb nog nooit een paard travers aangeleerd .

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:36

Samsam schreef:
Ieder zijn eigen voorkeur meneer de professor, ik vind het alleen wat ver gaan om te roepen, dat IEDEREEEN het op jouw manier doet, terwijl dat dus nergens op slaat!

Dat heb ik niet gezegd. Men moet niet de dingen omdraaien.
Eerst denken dan doen heet een bekend spreek woord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:47

Levy schreef:
Dat begrijp ik meneer
Maar er was op de vraag van anderen al eerder anwoord gegeven terwijl ik mijn inziens toch een hele duidelijke stelling had.
Maar kortgezegd, ik ben het niet helemaal me u eens....
Ik blijf bij mijn mening dat als u/je op dat level zit wat betreft traininig, dat het punt mijn inziens van tafel geveegd mag worden.
Overigens wordt dat ook grotendeels in uw antwoord bevestigd:

Professor schreef:

U kan mij niet wijs maken dat u het en alleen bij een SB traint op een contrastelling....

Nee ik ben niet totaal tegen een contrastelling in b.v. stap of draf, maar ik benut hem zeer, zeer weinig, meestal alleen bij verreden paarden.In galop alleen in de contragalop, omdat ik anders met andere dingen in galop sneller problemen krijg, die ik graag vermijd.

Nou zijn we er toch, wanneer we beter lezen en minder vooroordelen zouden hebben komt dit erbij uit.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:57

Nou, we zijn er nog niet helemaal hoor

Professor schreef:

Ik weet niet wat voor traver hier gereden wordt en ik vindt het enorm grappig als ik een paard een gymnastische oefening rijdt dat ik dit niet in stap kan rijden, en dat de stap dan minder wordt.
Dit is juist niet het geval.
Bovendien hoe kan ik een paard traver direkt in draf rijden.

Traver wordt gereden aan of op de hoefschlag zo ook renver. Het zijn beide oefeningen die ik eerst voorbereid in stap, ik kan deze oefeningen bij het losrijden ook benutten, omdat het de lengtebuiging bevorderd.

Hier stelt u, min of meer, dat een travers onmogelijk in draf kan worden aangeleerd, even verderop (ik zal het dadelijk eveb quoten) stelt u uw mening nav de antwoorden die nog meer worden gegeven, bij.
Geen probleem hoor, dat houdt de discussie levendig

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:59

Professor schreef:
De ervaring leert dat als men het in draf begint men teveel met de handen (teugelhulpen) moet werken.(uitzonderingen bevestigen de regel) Wanneer ik te veel met de handen werk gaat dit meestal ten koste van de beweging voorwaarts.

Dit leren UW ervaringen u, maar het kan dus terdege wel....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:11

Professor schreef:
Samsam schreef:

Dat heb ik niet gezegd. Men moet niet de dingen omdraaien.
Eerst denken dan doen heet een bekend spreek woord.

Volgens mij zeg je dat wel!!

Professor schreef:
Iedere grootmeester, en
iedereen die met paarden omgaat
leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:14

inderdaad, er zijn mensen die zelfs minder met hun handen bezig zijn in draf, wat logisch is, aangezien je eigenlijk een onafhankelijke zit moet hebben voor je aan zijgangen begint.