pony reageert niet goed op aandrukken van mijn been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: pony reageert niet goed op aandrukken van mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:18

monsera schreef:
waarschijnlijk geef je daar zelf onbewust een hulp voor mss gaat je binnenhand iets van de hals op dat moment,mss dat je op dat moment iets te veel steunt op de binnenbeugel en dat hij uit balans raakt en daardoor van de hoefslag afgaat .

hmm je wilt dus zeggen dat ik onbewust hem het idee geef dat hij van die hoefslag af moet?
ik zal er eens proberen meer op te letten kijken of dat scheelt
maar dat is gewoon een voorbeeld waarbij hij niet weer op mijn binnebeen terug gaat

Volgens mij zit ik mezelf een beetje tegen te spreken

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:09

je moet veel overgangen maken van draf naar stap en dan na 2 stappen weer draven en dat ook in galop en draf met santos helpt dat ook ik heb namelijk ook zo,n geval

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:10

Als je paard niet reageert op je beenhulpen is hij achter je been. Je moet je paard eerst voorwaarts rijden, al zijn 10 rondjes door de bak, voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Daarmee bedoel ik niet dat je als een gek door de bak moet scheuren maar vanuit een arbeidsstap meer verruimen, weer terug, aandraven en weg is weg. Dus als jij je been aanlegt en hij reageert niet gelijk, een hele harde schop en op deze schop moet bij wijze van een rengalop als reactie tegenover staan. Dit doe je in alle gangen, niet je been aanleggen, geen reactie, nog een schopje, geen reactie en dan een tikje. Je been aanleggen, geen reactie, dan een flinke rotschop. Als je paard eenmaal voorwaarts is en op je been reageert dan kun jij hem met een kleine beenhulp weer op de hoefslag krijgen als hij er tegen die tijd nog vanaf komt. Wat je zegt dat als je je been aanlegt hij alleen maar voorwaarts gaat, dit is vluchtgedrag. Hij probeert eronder uit te komen omdat hij het moeilijk vind. Het geeft natuurlijk niks dat hij iets moeilijk vind maar dat moet wel opgelost worden. Veel, heel veel van de problemen vinden hun oorsprong in het niet voorwaarts zijn van je paard. Veel succes!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:16

oefenen op de volte en met je benen het rondje proberen groter te maken

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:12

en vergeet je buiten teugel niet er aan te houden!! dat is iets wat veel mensen vergeten!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:51

Misschien staat het vast ergens tussen de brei van aanwijzingen, hierbij mijn aanvulling:

Beenhulpen als voorwaarts gaan snap je pony uitstekend. Beenhulpen mbt zijwaarts gaan snap hij niet. Bij een zijwaartse beweging hoort een dier te wijken voor de druk van de kuit. Je geeft dus kuitdruk, op een andere plaats als waar je drijft. Deze plek is iets meer naar voren of iets meer naar achteren. Bij het wijken voor kuitdruk werkt je hand diagonaal met je been. Dus, linkerbeen, rechterhand; rechterbeen linkerhand. Je been duwt, je hand begeleid mbv korte, zachte ophoudingen de richting waarin de pony gaat.

Waar je je pony mee confroteer is een compleet andere manier van sturen dan het dier gewent is. Geef het wat tijd, beloon de kleinste inzet in het begin om te laten zien wat je wilt. Verval niet in schoppen en streng zijn, je wilt misschien teveel en te snel. Rust, duidelijk maken wat je wil en geef het maar wat tijd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:00

bedankt voor de tips allemaal !
ik ben nu een beetje aan het oefenen met rechts- en linksomkeert en dan het laatste stukje alleen met mijn been (en met teugel begeleiden natuurlijk ) naar de hoefslag terug sturen en hij pakt het redelijk op
dat oefenen met voltes verkleinen en groter maken snapt hij nog niet helemaal

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:03

Tikje met de zweep achter je kuit

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:30

Saskia9 schreef:

Mij is altijd geleerd dat je je paard begrenst op je buitenteugel en tuurlijk moet je waaks blijven met je buitenbeen. Met wijken bijv. Geeft je binnenbeen de pas opzij aan en je buitenbeen het tempo.

Ook heb ik geleerd dat je paard ook stelling en iets buiging moet hebben in het wijken en de hoeken rond rijden. Het paard moet natuurlijk weer niet verbuigen en zo krom als een hoepel lopen.

Je mag je paard inderdaad wel eens helpen met een klein tikje achter je kuit om je hulp iets te verduidelijken, maar als je merkt dat je paard vlucht creeer je op die manier alleen maar meer spanning en zal het paard nog harder gaan lopen.
[/quote]

met wijken is het weer een ander verhaal natuurlijk.
en je begrenst je paard inderdaad op je buiten teugel,maar je meot het paard wel tussen je benen houden!

in de bochten mag je paard wel buiging en/of stelling hebben,
maar het is belangrijker dat je paard eerst rechtloopt,
sommige mensen vrvagebn stelling,gevolg is dus dat het paard een schouder weg drukt,
vandaar dus eerst recht houden,
rechthouden in de rug bedoel ik dan !!

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel,ben geen ster in uitleggen van dingen hoe ik het bedoel
[/quote]

Ah ha dan snap ik je

Inderdaad eerst altijd rechtstellen en zorgen dat het paard op twee teugels loopt. In hoeken en voltes stelling en buigeing en met wijken iets stelling, maar minimaal.

Ikzelf ben ook geen ster met dingen uitleggen hoor, maar zo komen we er ook.