Doorzit probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda40

Re: Doorzit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:45

Serada schreef:
Jah dat gedeelte van drukverlies op de beugel heb ik ook. Ik verlies het contact met mijn beugels met doorzitten. Heeft dat alleen met het knijpen van je knieen te maken?

Ik kan me indenken dat als je gaat doorzitten en je knieen gaat knijpen ze hierdoor iets optrekt waardoor je gaan druk meer hebt op de beugels. Ik had zelf wel dat gevoel. Vandaar dat ik mijn enkels als waren aandruk en daardoor meer steun op mijn beugels krijg.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:22

Hoi, ik ken het probleem en het is niet zo gek dat je het alleen bij Misty hebt. Ik kan op de meeste paarden wel normaal doorzitten maar op mijn huidige paardje lukt het (nog) niet echt. Ook ik heb daardoor moeite met het aanspringen in galop. Ik doe dat nu op stemcommando (hij is pas 4 en we zijn aan het inrijden) maar het is de bedoeling om dit netjes vanuit het doorzitten te doen, zodra ik dat kan...

Waarom je het op het ene paard niet kan en op het andere wel heeft met verschillende dingen te maken. Ten eerste de gangen van het paard, ten tweede in hoeverre ontspant hij zijn rug en de derde oorzaak is de spanning van de ruiter. Als je merkt dat je niet lekker zit dan ga je bewust spannen en daardoor weer stuiteren. Het is daarom belangrijk om heel bewust te ontspannen, diep uitademen. Drie trucjes die bij mij helpen zijn:
1. Hakken heel goed uitdrukken en je enkels als schokdempers laten fungeren.
2. In het draftempo links, rechts, links meetellen - dit leidt een beetje af waardoor spanning weg-ebt en het helpt je bij het zit-ritme.
3. Ga draven en steeds drie passen doorzitten en weer lichtrijden. Gaat dit perfect? Doe dan eens 5 passen doorzitten, etc.!

Vooral dit laatste werkt bij mij goed omdat evt. spanning zo eigenlijk geen tijd krijgt en op den duur wegblijft.

Succes, ik ben ook hard aan het oefenen!

Groetjes Karien

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:40

Dankje Karien dat zal ik ook eens gaan proberen
Morgen staat er weer geplant dat ik ga rijden dus dan kan ik mooi oefenen. En vrijdag met het buitenrijden ook

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:18

ik kan het op geen een pony

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:30

Het ziet ernaar uit dat het niet vandaag word
Mijn moeder wil me niet ophalen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 18:42

Vandaag geoefend met Misty, de les ging niet door.
Het gaat niet veel beter, en dat komt eigenlijk door het feit dat
Misty nu weet dat ze actief moet draven.
En als ik wil doorzitten moet ik heel langzaam draven. Dus als ik langzaam wil draven maakt ze een overgang naar stap.
Maar dan drijf ik bij, en draaft ze weer actief weg... waardoor ik niet kan blijven zitten...

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:52

Ik ben flink bezig maar ik merk wel dat ik het beter kan vanuit de stap dan halverwege van lichtrijden naar doorzitten. Als ik meer achterover ga zitten, voel ik wel dat het wat beter gaat maar dan gaat Thomas ook weer rustiger lopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar....ik blijf oefenen

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:34

pfff ik heb dus ook dat probleem; op mijn eigen paard is doorzitten echt zo moeilijk voor me.
Ik ga de tips die hier staan ook maar eens doornemen en uitproberen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:42

ik vond het advies van kleine stukjes doorzitten heel goed bij een lager draftempo
bij mij heeft het destijds geholpen om ipv op het ontspannen in mijn heupen te denken aan het lang houden van mijn benen, mezelf als het ware om het paard heen laten zakken.
DunDijk, langzamer is niet hetzelfde als niet meer actief. Als hij terugvalt naar stap wordt het tijd om meer te gaan schakelen in het tempo en schijnovergangen te maken (dat komt ook allemaal weer ten goede van de activiteit in het achterbeen) want Misty moet wel wachten op jouw hulp en mag nooit zomaar terugvallen naar stap. Overgangen terug moeten net zo goed actief en aan het been als de overgangen voorwaarts!
Voor jouw pony is het dus heel goed om terug gereden te worden naar een heel langzaam draftempo - bijna stap maar zodra ze wil stappen gelijk weer actief voorwaarts weg te rijden. Zodra ze wacht op je de ene keer terugrijden naar stap, de andere keer weer vlot wegrijden. Bereik je imo een beter resultaat mee dan alleen maar actief voorwaarts rijden

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:41

Urielle schreef:
DunDijk, langzamer is niet hetzelfde als niet meer actief. Als hij terugvalt naar stap wordt het tijd om meer te gaan schakelen in het tempo en schijnovergangen te maken (dat komt ook allemaal weer ten goede van de activiteit in het achterbeen) want Misty moet wel wachten op jouw hulp en mag nooit zomaar terugvallen naar stap. Overgangen terug moeten net zo goed actief en aan het been als de overgangen voorwaarts!
Voor jouw pony is het dus heel goed om terug gereden te worden naar een heel langzaam draftempo - bijna stap maar zodra ze wil stappen gelijk weer actief voorwaarts weg te rijden. Zodra ze wacht op je de ene keer terugrijden naar stap, de andere keer weer vlot wegrijden. Bereik je imo een beter resultaat mee dan alleen maar actief voorwaarts rijden

Maar ik schakel wel hoor, heel veel.
Misty is van zich zelf uit redelijk sloom.
Sinds een aantal weken les ik weer met Misty, er moet niet verwacht worden dat ze dan nu al alles netjes kan.
Ik moet Misty van mijn instructrice voorwaarts rijden ze moet een goed tempo hebben omdat Misty al langzaam loopt. Door haar nu telkens langzaam te laten draven weet ze dadelijk niet meer wat ze moet doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:43

Oja het probleem is trouwens opgelost
Aan het eind van de les ging Misty steeds nageefelijker lopen.
Dat is iets waar Misty en ik veel problemen mee hadden.
Maar toen ze aan het eind dus nageefelijk werd, kon ik steeds beter doorzitten.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:35

Zonder zadel rijden dan moet je wel blijven zitten en kun je ook nog oefenen .. heb je er misschien een ander zadel op liggen ?!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:40

Mij reactie boven die van jou even lezen
Het is al opgelost
En zonder zadel rijden gaat op Misty echt niet.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:24

Ik heb net hetzelfde probleem!!! Ik heb echt moeite met doorzitten. Als ik alleen rij probeer ik aan te draven vanuit de stap en zo lang mogenlijk door te zitten. Ik ga bij mezelf na wat m'n instructeur tegen me zou zeggen. op een lange zijde sluit ik even m'n ogen om te voelen wat m'n paard doet. Als je voelt dat je het niet meer uitgezeten krijgt of je paard spant de rug op, ga dan terug lichtrijden en concentreer je even op andere oefeningen totdat je paard weer ontspannen is.

Verder raad ik je aan om je instructeur of instructrice te vragen om enkele zitlessen te krijgen. Dat hoeft niet elke les, je kan afspreken bijvoorbeeld 1 keer per maand ofzo. Ik probeer om iedere les die ik heb op m'n verzorgpaard een kwartier zitles te nemen en de overige 3 kwartier gewoon rijles. Zo kan ik wat ik in de zitles gevoeld heb, metteen omzetten naar de rijles. Zo ben je ook vlugger weg met het doorzitten. Op 1 les zal het zeker niet lukken, maak je daar geen illusies over!!! Het is hard werken en het kan even duren voor je het gevoel weer te pakken hebt. Ik kon vroeger op manège op quasi elk paard doorzitten... Op m'n verzorgpaarden kan ik helemaal niet blijven zitten... Ik doe er al een jaar over om te kunnen doorzitten. Het is verbeterd maar nog steeds niet 100%.

Ik heb hier foto's en een filmpje gezien van een zitles. Ik moet zeggen: je kan beter zorgen dat je instructeur je paard aan de longe neemt. Als er dan iets misloopt is hij of zij er nog om je paard op te vangen, en ik denk dat het voor jou plezieriger is om op iemand te kunnen vertrouwen. Dat gevoel alleen al zorgt er voor dat je wat meer ontspannen kan zijn.

Heel veel succes gewenst!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 00:23

ik kan op zoef ook niet doorzitten, op de meeste andere paarden wel, zoef heeft nogal veel beweging in zijn lijf zeg maar,,,
nu probeer ik gewoon af en toe een half uur zonder beugels te rijden, en zodra hij weer wat braver is gewoon lessen zonder beugels.