HELP!Hoe moet ik de beenhulpen geven met rijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Re: HELP!Hoe moet ik de beenhulpen geven met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:43

Citaat:
STAP: benen gewoon ontspannen naar beneden houden..niet tegen het paardenbuik??gewoon ontspannen in de beugels..
BOCHT OM: binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..binnenhand van de hals..buitenhand tegen de hals..moet je dan ook aan de 1 meer of minder trekken??ja trekken..strakker bedoel ik dan..
DRIJVEN: alle 2 de benen (tegelijk??zit ook nog verschil in he?) lichtjes aandrukken op de singel..

Je moet je benen wel laten aansluiten aan het paard (ook in draf), maar ook ontspannen houden idd. Om weg te stappen moet je natuurlijk wel even iets been geven ... In een wending niet trekken aan de teugels. Drijven alletwee je benen om en om. Ik doe dat zelf in draf ook, maar ik weet niet of dat ook zo hoort.

Citaat:
AANGALOPEREN: binnenbeen op de singel stevig aandrukken..buitenbeen achter de singel stevig aandrukken?
GALOP: Binnenbeen eraan houden..(anders valt het terug in galop?)
BOCHT OM: binnenhand van de hals buitenhand tegen de hals..Binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..
Drijven: alle 2 de benen(tegelijk?) lichtjes aandrukken..

Niet drijven met je buitenbeen om aan te galopperen. En binnenbeen in galop wel 'eraan houden', maar niet aangedrukt. Nooit drijven als het paard in het goede tempo loopt nl. Drijven zou ik verder alleen met m'n binnenbeen doen.

Dit is hoe ik het doe ... ik hoor het graag als het niet klopt

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:47

runningkawa schreef:
Dan kun je het wel weten, maar een manege pony waar je op komt te rijden voor je eerste lesjes, kent die binnenbeen hulpen ed echt niet.

Qimm schreef:
Daar heb je gelijk aan, de meeste (voornamelijk beginners-) manegeponys zijn daarin afgestompt en die lopen gewoon braaf hun rondje.

Wij hebben een manegepony, Amor. Daar rijden veel beginners op want hij doet dus echt niks, en loopt lekker zijn rondjes. Maar ondertussen rijd er ook iemand op die inmiddels Z-dressuur mag starten. Dus ik ben het daar niet mee eens! Want je gaat me niet vertellen dat zo'n pony niet luisterd naar die beenhulpen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:08

Qimm schreef:
Hihi, zo was ik ook 'vroeger' maar ik reed niet omdat ik bang was maarom dat ik niet op paardrijles mocht van mijn ouders, te duur.

ik ook, ik kon de ruiters vaak veel vertellen wat hun zelfs niet wisten
ik ben pas met mn 14e op paardrijden gegaan en moest toen al een deel meebetalen. nu 2 jaar later betaal ik alleen zelf.
dus je kan we veel weten maar in paktijk het doen is ff iets anders.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:34

Qimm schreef:
Daar heb je gelijk aan, de
meeste
(voornamelijk beginners-) manegeponys zijn daarin afgestompt en die lopen gewoon braaf hun rondje.

Wij hebben een manegepony, Amor. Daar rijden veel beginners op want hij doet dus echt niks, en loopt lekker zijn rondjes. Maar ondertussen rijd er ook iemand op die inmiddels Z-dressuur mag starten. Dus ik ben het daar niet mee eens! Want je gaat me niet vertellen dat zo'n pony niet luisterd naar die beenhulpen.
[/quote]

Ik onderstreep het woord meeste even voor je.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:59

Maroush schreef:
Citaat:
STAP: benen gewoon ontspannen naar beneden houden..niet tegen het paardenbuik??gewoon ontspannen in de beugels..
BOCHT OM: binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..binnenhand van de hals..buitenhand tegen de hals..moet je dan ook aan de 1 meer of minder trekken??ja trekken..strakker bedoel ik dan..
DRIJVEN: alle 2 de benen (tegelijk??zit ook nog verschil in he?) lichtjes aandrukken op de singel..

Je moet je benen wel laten aansluiten aan het paard (ook in draf), maar ook ontspannen houden idd. Om weg te stappen moet je natuurlijk wel even iets been geven ... In een wending niet trekken aan de teugels. Drijven alletwee je benen om en om. Ik doe dat zelf in draf ook, maar ik weet niet of dat ook zo hoort.

Citaat:
AANGALOPEREN: binnenbeen op de singel stevig aandrukken..buitenbeen achter de singel stevig aandrukken?
GALOP: Binnenbeen eraan houden..(anders valt het terug in galop?)
BOCHT OM: binnenhand van de hals buitenhand tegen de hals..Binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..
Drijven: alle 2 de benen(tegelijk?) lichtjes aandrukken..

Niet drijven met je buitenbeen om aan te galopperen. En binnenbeen in galop wel 'eraan houden', maar niet aangedrukt. Nooit drijven als het paard in het goede tempo loopt nl. Drijven zou ik verder alleen met m'n binnenbeen doen.

Dit is hoe ik het doe ... ik hoor het graag als het niet klopt

ik snap alles..alleen 1 ding niet je zei net..dat je drijft met je benen om en om..en later zeg je dat je drijven met je binnenbeen zou doen..snap je het?? hoe bedoel je dat nou..
En ik weet niet of ik het goed doorkrijg..maar je zegt dat je in de gewone draf ook om en om met je benen drijft??en later zeg je dat je nooit moet drijven als het in een goede tempo zit..dat snap ik even niet voor de rest..
snap ik egt wat ik moet doen:D:DEgt bedankt allemaal voor jullie antwoorden!!

Ik zie wel hoe ik verder kom:d ik krijg vanzelf te horen dat ik het fout doe of goed:D:D:Degt bedankt allemaal!!kvoel me nu veel beter en vertrouwelijker..!!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:12

Met drijven bedoelde ik als het paard terugvalt in tempo of je zelf wilt verruimen, anders moet je idd niet drijven.
Drijven in stap doe je dan met je benen om en om, in draf doe ik dat ook en in galop alleen met m'n binnenbeen. Maar nogmaals, zo doe ik het dus, het kan best dat het anders hoort
Misschien kan iemand anders even zeggen wat er niet klopt, dan weet je het iig helemaal goed

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:31

Okej

ik snap um:D:D
vrijdag heb ik weer les en zaterdag op mn verzorgpaardje:D:D
ik vind wel dat deze topic een slotje op kan..jullie ook???
Maar hoeft niet..kzal jullie ook wel willen zeggen hoe het gegaan is..zijn jullie misschien wel benieuwd naar..
Maar ik zal het uitproberen:D:Dnu weet ik hoe ik mijn benen tenminste moet houden..als ik al gelijk begin met niks doen leer ik het miss zo aan..maja..
alsnog bedankt voor jullie antwoorden!!!

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:30

Lisanne91 schreef:
Oja..nu schiet me nog iets te binnen..

Als je in galop..je binnenkuit op de singel aangedrukt houdt..hoe moet je dan een volte rijden? je buitenkuit achter de singel drukken?

En als je in draf een volte wilt maken..moet je dan je binnenkuit op de singel en je buitenkuit achter de singel?maar dat is dan tog de teken van dat het in galop moet gaan?als ik dat dus doe..gaat het paard indd in galop..

Alleen bij aangalopperen heb je je binnenkuit op singel en buitenbeen achter de singel (in theorie) en als je al galoppeert heb je beide benen op de 'juiste'plek en hoef je alleen in de volte iets meer binnenbeen te houden en buitenteugel, maar als je net begint is het al heel wat als je je pony/ paard in galop krijgt EN houdt. Leer eerst maar om op je kont te blijven zitten, dat is al een hele opgave zonder nog eens te denken aan wat je verder met de benen en teugels zou moeten doen.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:34

uhm ik bedacht me nog iets wat misschien handig voor je was, maar WAT ook al weer???
misschien een halstertouw om de hals van je paard, zodat je je een beetje in het zadel kan trekken, zonder dat je aan de mond van het paard gaat hangen.....

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:31

eey!!
bedankt voor de tip!!
die tip laat ik zeker even horen aan de eigenaar van mn paardjes:D:D
bedankt hea..!!