jong paard valt vaak..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re: jong paard valt vaak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:55

Daar ben ik dus ook wel bang voor dat ik ook een oorzaak ben.. maar mn instructeur zei dat dat dus niet zo was.. ik wil nog op zoek naar een goede privé instructeur/trice.. maar kan tot nu toe nog niks vinden...

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:08

Is je paard gekeurd voor de aankoop???

Ik heb even in je profiel gekeken en vond een opmerkelijke foto
Het is de een na laatste foto.

Volgens mij wordt er tijdens een keuring altijd op gelet dat een paard tegendruk geeft als je zijn benen wilt kruisen.

Misschien ligt hier het probleem.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 10-09-05 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:09

die foto is een duidelijk voorbeeld van een paard met ataxie. Een paard wat geen ataxie heeft wil zijn benen niet zo neerzetten.

*edit* volgensmij is de foto tijdens het longeren genomen. Dat geeft mij wat meer twijfel, want op zo'n moment kan het ook een soort van zijgang uit protest zijn.
Laatst bijgewerkt door Machie op 10-09-05 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:10

Maar bokt een paard met Ataxie???Heb ik dus nooit meegemaakt.

Maar deze stand klopt niet. Hoe noemen ze dit ook weer tijdens de keuring???

Hoe is je paard met hoeven uitkrabben en dan wil ik het weten van de achterbenen??
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 10-09-05 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:14

Ulissa, je kunt niet zomaar een foto uit iemands profiel posten al gaat het om dat paard. Heb je daar toestemming voor gevraagd?
Je kunt ook verwijzen naar een bepaalde foto in het profiel, dat was genoeg geweest. Dan gaan belangstellenden wel kijken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:15

ja hoor, een paard met ataxie kan prima bokken Zal ik morgen eens een foto van plaatsen. Ook stijgeren kunnen ze prima, en zelfs springen gaat goed. Ataxie heb je in alle soorten en maten zeg maar. De mijne heeft moeite met bochten, bv een volte. En daarbij zie je dat hij in een zwaardere bak moeite heeft met lopen, het kost hem meer inspanning

Bij mijn paard kan ik trouwens prima hoeven uitkrabben. De hoefsmid is een minder succes. Die kan achter niet in 1 keer door bekappen, maar moet tussendoor het paard even rust geven (foto's, zie profiel )

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:17

Heb je gelijk in Lusitana maar ik wil niet als hier meer aan de hand mocht zijn dat iemand zich lelijk verwond.

Ik heb de foto dus maar even verwijderd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:19

Okee

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:44

Ik kan van hier vandaan niet zien hoe hij loopt, maar paarden die een blokkade hebben voornamelijk in de rug of erg stijf zijn kunnen in de wendingen onderuitgaan. Het paard heeft te weinig mogelijkheid om te buigen in zijn lichaam waardoor het paard scheef gaat hangen in de wending. Is de grond dan net wat anders of wat glad dan kunnen de benen als het waren onder zijn lichaam weg glijden en gaat het paard op zijn kant.

Dus het is een evenwichts probleem die kan ontstaan door een lichamelijk probleem. Vaak is dit heel erg moeilijk te zien, maar wel iets waar je rekening mee moet houden.

Ook paarden zonder deze blokkade kunnen op deze manier bewegen in de wendingen, dus naar binnen hangend. Met grondwerken of met rijden kun je het paard leren dat een wending recht op genomen moet worden met buiging in het lichaam. Ik zelf doe dit met grondwerken en daar dit paard nog jong is zou ik dat zeker aanraden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:52

Ataxie is geen sluitende diagnose, het is eerder een conclusie. Je moet dan nog een diagnose stellen of de ataxie veroorzaakt wordt door een medische oorzaak (bv neurologische aandoening, herpes) of door trauma (bv door een ongeval). Daaruit volgt of er wel of niet iets aan te doen is en of hiervan sprake is.

Het inschakelen van een dierenarts lijkt mij het verstandigste.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:12

nou, die foto waar jullie het over hebben schrok hij opzij, hij gaat dus een soort van wijken, dat heeft niks met zo staan te maken.. Ik vind het een beetje raar dat jullie zo maar ataxie gaan roepen terwijl jullie hem nog nooit hebben zien lopen! ik heb vandaag met zijn medeeigenaar testen met hem gedaan (ze heeft al heel lang ervaring met paarden) en hij is van achter gewoon goed.. buigproeven deed hij super!

hij is niet gekeurd, maar dat kwam omdat hij zo verwaarloosd was toen we hem kochten..

mn paard is heel braaf met hoeven uitkrabben.. kan gewoon de achterbenen optillen zo hoog als ik wil en zo lang als ik wil..

@ josien:
Wat jij zegt kan ook wel heel goed zo zijn!! hij heeft namelijk best veel moeite met inbuigen! hoe bedoel je grondoefeningen? welke oefeningen bedoel je dan? of op welke site kan ik oefeningen vinden?? hij is nogal strak en recht.. (kan wel goed halsstrekken)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:50

Casca schreef:
nou, die foto waar jullie het over hebben schrok hij opzij, hij gaat dus een soort van wijken, dat heeft niks met zo staan te maken.. Ik vind het een beetje raar dat jullie zo maar ataxie gaan roepen terwijl jullie hem nog nooit hebben zien lopen! ik heb vandaag met zijn medeeigenaar testen met hem gedaan (ze heeft al heel lang ervaring met paarden) en hij is van achter gewoon goed.. buigproeven deed hij super!

hij is niet gekeurd, maar dat kwam omdat hij zo verwaarloosd was toen we hem kochten..

mn paard is heel braaf met hoeven uitkrabben.. kan gewoon de achterbenen optillen zo hoog als ik wil en zo lang als ik wil..

@ josien:
Wat jij zegt kan ook wel heel goed zo zijn!! hij heeft namelijk best veel moeite met inbuigen! hoe bedoel je grondoefeningen? welke oefeningen bedoel je dan? of op welke site kan ik oefeningen vinden?? hij is nogal strak en recht.. (kan wel goed halsstrekken)

Ik ben blij dat jij de foto nader verklaart, het was dus gewoon een ongelukkig moment.

Toch geef ik je het advies om je paard eens klinisch te laten keuren om dit soort veronderstellingen uit te sluiten.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:40

Er is geen site met uitleg over oefeningen waar je het paard bewust maakt van zijn lichaam in de wedingen en hem losser maakt in zijn lichaam.

Wat je wel kunt doen is op mijn site kijken bij de maand boek van Pablo. Beide gevallen lijken behoorlijk op elkaar. Je vind ook wat los maak oefeningen, maar werken aan de wendingen is een verhaal apart.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:48

owja, ik zal even rondsnuffelen ik dacht dat er misschien bepaalde dingen waren hoe je hem met grondwerk losser kunt krijgen..

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:57

zwartepanter schreef:
Ga het bos in, rechte stukken rijden. Zodat hij eerst sterk kan worden.

idd

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:01

Ja er zijn zeker oefeningen, maar die worden niet om die reden uitgevoerd. Wil je weten wat voor een oefeningen er zijn dan moet je op de clinic (zie hier onder) komen. Daar word alles uitgelegt en kun je het zien.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:08

Heel bekend verhaal. Wat jij beschrijft deed mijn Anda ook. Zodra hij struikelde liet hij zich vallen wat dus een keer resulteerde in een enkeltje ziekenhuis voor mij. Hij is door de DA helemaal nagekeken en foto's van zijn benen laten maken. Daar kwam niets uit hij was 100% gezond. De DA adviseerde toen om hem anders te laten bekappen. Hij moest met de voorbenen wat meer "achterop" de hoeven gaan lopen. Dat ging stukken beter. Nu is hij inmiddels 7 jaar en ook een stuk sterker (en wijzer) geworden. Ik denk dat dat ook wel scheelt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:28

stond hij te steil op zijn hoeven dan? of wel gewoon normaal? Mijn paardje is nog nooit naar de hoefsmid geweest dus helaas kan ik het hem ook niet vragen of dat bij ham zou helpen (hij heeft hoeven die heel langzaam groeien)

@ josien:
waar is dat en hoe laat? (of moet ik je een PB sturen ) lijkt me heeeeel interessant

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:50

Hij liep als het ware te veel op zijn "tenen" en moest meer op zijn "hielen"gaan lopen. Op deze manier rolde hij beter af. Ik vind het moeilijk uit te leggen als ik het op moet schrijven. Ik hoop dat je een beetje begrijp wat ik bedoel.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:57

PB me maar ja dat is handiger.

Over dat bekappen is helemaal waar. Je zou maar zelf altijd op je tenen lopen, heel onstabiel.
Wij zetten als het goed is eerst onze hak neer en bij de paarden hoort dat ook zo.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 22:22

ja, ik weet wat jullie bedoelen, maar hij staat niet echt steil.. ze moeten goed kunnen afwikkelen.. (er staat hier ook een paard op stal die op de teen land, baasje zelf gelooft daar niet zo in..)

vandaag heb ik voor het eerst weer op hem gestapt, heel veel gebogen en laag gereden.. hij vind het echt heel moeilijk om ook in zijn rug te buigen.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:36

Lusitana schreef:
Ik wil even wat toevoegen. e moet ook niet vergeten dat een ruiter een paard behoorlijk uit balans kan brengen. Alsje bv een hoek doorgaat door aan de buitenteugel te hangen (omdat je bang bent dat hij afsnijd bv) valt hij juist naar binnen en kan hij zelfs omvallen, ja. Je moet een paarden de hoek in duwen, niet trekken en altijd binnenstelling hebben (in wendingen).
En zo zij er nog wel wat dingetjes die jonge paarden een beetje in de war brengen en tot struikelen en vallen kunnen leiden.

Ik ben het hier helemaal mee eens, kijk eens naar je houding, zit je misschien een beetje voorover of achterover, heb je meer druk op een beugel?
Mijn jonge paard ging laatst helemaal door de knieen (voor), dit kwam puur omdat ik "teveel op haar schouder zit" waardoor ze de voorkant zegmaar niet genoeg kan tillen en struikelt. Als ik goed in balans zit struikelt zij ook niet.
Het wordt echt wel beter wanneer je paard wat langer onder het zadel is en meer balans vindt. Tenzij het een medische oorzaak heeft natuurlijk.

succes