Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sydney2005 schreef:Vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: Een aantal van jullie zeggen tellen 1,2,3 en wissel, maar wanneer tel je... Iedere sprong?? Of bij een bepaalde beenzetting van je paard??
De wissels ga ik tzt wel leren als ik les heb... Ga er niet alleen aan beginnen. Lielle schreef:en dat laatste vind ik een leuke opmerking, want wat doe je bij een springpaard?
Lielle schreef:Maar als je nu je springpaard wel een zuiver gesprongen wissel wil leren, omdat hij later toch nog eens Z dressuur moet lopen![]()
Ik snap het verschil heel goed, maar ik wil in het L springen een correcte (dwz in een keer en redelijk recht) wissel kunnen rijden zodat ik straks in de dressuur niet helemaal in de problemen zit
Zep schreef:Je moet niet tellen maar leren om het juiste moment aan te voelen. Daar is een schoolmeester die kant en klare wissels springt op een halve hulp echt super voor!
Ik zou echt iedereen afraden om wissels door de stap of door de draf aan te leren. Dat is echt vragen om ellende.
Eenvoudige wissels zijn wel goed in de voorbereiding om je paard meer op het achterbeen te krijgen en meer controle in de galop te krijgen.
Als je paard goed in balans kan galopperen en vlot aan je (zijwaartse) hulpen staat is de wissel in 9 vd 10 gevallen niet zo heel moeilijk meer.
Lielle schreef:Maar als je nu je springpaard wel een zuiver gesprongen wissel wil leren, omdat hij later toch nog eens Z dressuur moet lopen![]()
Kafue schreef:En mijn slimme paard weet precies wat er komen gaat en zegt daarom ajuuuuuuuuuuuuuuuuuusssssssssssss. Op andere paarden kan ik de wissel overigens wel springen hoor alleen op hem niet. Maar ja gelukkig wordt de galop almaar beter en komt derhalve de wissel ook wel een keer. En anders moet iemand anders het hem maar leren.
Maar wat ik dus eigelijk bedoel te zeggen is dat sommige paarden het helemaal niet zo makkelijk doen en daar is kafue er een van. Terwijl de jonge donnerhal absoluut nog niet goed kan galloperen maar wisselen wel.

. maar gelukkig springt hij ze (tot nu toe
) wel atijd in één keer....gelukkig....ik heb ook laatst geprobeerd de wissels om de 2 sprongen te maken dat deed hij 3 keer achter elkaar "goed" (nouja ..hij deed het laten we het daar op houden...
)en toen ging hij wat slingeren ..oeps.... ach hij doet ze tenminste ook al zijn ze misschien nog niet allemaal "goed" .... ik ben hier al blij mee, want 2 maand geleden vertikte hij het..omdat hij het simpelweg niet snapte...
(uhhh ik gaf waarschijnlijk de hulpen ook niet duidelijk..
)