1 stift per hoef of 2??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: 1 stift per hoef of 2??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 17:00

Goofy44 schreef:
Kalkoenen gebruik je meestal op een ondergrond met risiko (bv uitglijden). Vaak op zachte ondergrond. Op harde ondergrond zoals bevroren sneeuw, ijs e.d. ook. In alle gevallen twee kalkoenen. Er zijn ook hoefblessures waarbij de takken van de ijzers iets van de grond gezet worden. Je kan kalkoenen in gaten drukken, draaien of het is in het smeedwerk opgenomen. Op een echte "harde ondergrond" is de hoefstand bij grondcontact en de afwikkeling van de hoefbeweging heel anders. Kalkoenen kunnen dan aanleiding tot blessures zijn.
Gesmede "kalkoenen" kun je niet losnemen. Als je ze gebruikt: per hoef altijd 2. Er zijn ook ijzers om 4 kalkoenen in te draaien. Als een paard gaat liggen met kalkoenen, kan het paard zichzelf blesseren (ellebogen). Kalkoenen zijn er in verschillende vormen, van doppen, rond, vierkant, meerkant, scherpe puntig, scherp wig enz.

Heel interessant verhaal hoor, maar zou je misschien commentaar willen geven op mijn stellingen.
Het gaat er dus om dat het paard loopt op een harde ondergrond die wel tot uitglijden uitnodigd ivm gras. Andere situaties zijn op mijn vraagstuk niet van toepassing.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:38

Ik rij eigenlijk alleen op gras en dan heb ik voor 1 in en achter altijd twee. Maar ik denk dat op een harde zanderige ondergrond wel beter is dat je twee indraait. Anders krijg je inderdaad ook niet alleen verkeerde draaing maar denk ook eens aan de stand van de hoef.

Ik draai voor trouwens altijd 1 in omdat mijn paard de neiging heeft om te strijken en dan heb ik dat liever ( niet natuurlijk) met alleen de hoef of hoefijzer dan met een dikke stoot.
Dit is mijn mening.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:41

Wat versta je onder een harde ondergrond in deze discussie?. Is de bodem van steen, asfalt, beton, ijs, bevroren sneeuw ? Dat maakt verschil met een ander soort bodem als gras op klei, gras op aarde, zandbodem, zand op kiezels, zand op matten enz.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:16

Bij military, eventing zie je vaak een of meer stiften / kalkoenen. Ze zitten dan meestal aan de buitenkant (aan de kant van de zijkant van het paard), ook als er meerdere stiften/kalkoenen gebruikt worden.

Dat werkt perfect op een ondergrond met gras met daaronder zand.
Het is alleen maar de bedoeling om meer grip te hebben op het terrein, niet om de hoeven een vaste verbinding met de ondergrond te geven.
Zie stiften/kalkoenen maar als de noppen onder voetbalschoenen van een voetballer.

Het gebruiksdoel en de omstandigheden bepalen in grote mate hoe je de stiften/kalkoenen gebruikt. Bij dressuur worden twee stiften/klakoenen (binnen en buiten) gebruikt.

Wat de een " harde grond" noemt, valt voorde ander nog onder de noemer " zachte grond".
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 06-09-05 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:36

Kan je dan niet mee in mijn stellingen, goofy?????? Ik dacht dat ik al had uitgelegt wat voor bodem. Gras op zand.