Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
silvana schreef:Als de pony rechtsom alles braaf doet en linksom niet.
Dan heeft de pony een probleem.Aan julie uit te vinden wat.
Haal er een dierenarts of osteopaat bij.Maar in ieder geval deskundige hulp.
Anders gaat dit pony'tje nog veel op zijn kop krijgen terwijl het waarschijnlijk alleen maar pijn heeft.

Joki schreef:Okay je paard meent en is op het moment gewoon de baas. Nu moet je haar als ze op je afsteigert naar mijn idee gewoon met de zweep een klap voor de kop of als het je lukt nog liever de voorbenen verkopen want dit gedrag mag je niet toleren. Maar met geweld bescherm je op dat moment alleen jezelf maar word je niet de baas. Om weer de baas te worden zou ik een nhmethode proberen. Jaag in een longeercirkel of paddock iedere keer het paard van je af. Nergens mag hij stilstaan iedere keer jaag je hem weer op. Totdat hij een rondje of 8 tot 10 gelopen heeft; dan doe je niks meer draait je van je paard af en wacht. Vooral niet omkijken! Dan behoort het paard naar je toe te komen (join up) doet hij dat niet dan loop je een paar rondjes zonder je paard aan te kijken. Als hij dan nog niet naar je toekomt jaag je hem weer op, en begin je van voren af aan. Als het paard een goede join up vertoont geeft hij aan dat jij de baas bent. Bij een goede join up volgt hij ook zonder touw of iets als jij wegloopt en loopt hij je niet voorbij.
Lusitana schreef:Er zijn genoeg mensen die wel wat kunnen beginnen met zo´n pony. Iemand die toevallig eigenaar is van zo´n dier, hoeft het niet persee het beste te weten. Ik vind het nogal sneu om een pony een naam (duivel) of reputatie te geven die het niet verdient, want tenslotte is hij alleen slachtoffer van onkunde van mensen. Er zijn maar weinig paarden/ponies echt gevaarlijk. En als hij dat is, is er maar een goede oplossing en dat is het slachthuis. Maar ik geloof zeer zeker dat deze pony nog een hele goede kans maakt als hij maar in de juiste handen kwam.
Verder gewoon goed voorwaarts houden.
:D Die heeft in twee tellen begrepen dat stijgeren niet werkt, geloof me
El_vis schreef:Joki schreef:Okay je paard meent en is op het moment gewoon de baas. Nu moet je haar als ze op je afsteigert naar mijn idee gewoon met de zweep een klap voor de kop of als het je lukt nog liever de voorbenen verkopen want dit gedrag mag je niet toleren. Maar met geweld bescherm je op dat moment alleen jezelf maar word je niet de baas. Om weer de baas te worden zou ik een nhmethode proberen. Jaag in een longeercirkel of paddock iedere keer het paard van je af. Nergens mag hij stilstaan iedere keer jaag je hem weer op. Totdat hij een rondje of 8 tot 10 gelopen heeft; dan doe je niks meer draait je van je paard af en wacht. Vooral niet omkijken! Dan behoort het paard naar je toe te komen (join up) doet hij dat niet dan loop je een paar rondjes zonder je paard aan te kijken. Als hij dan nog niet naar je toekomt jaag je hem weer op, en begin je van voren af aan. Als het paard een goede join up vertoont geeft hij aan dat jij de baas bent. Bij een goede join up volgt hij ook zonder touw of iets als jij wegloopt en loopt hij je niet voorbij.
nee hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.
De pony denkt niet dat ze de baas is naar mijn idee is dit beessje gewoon helemaal alles kwijt. ze snapt het niet, of ze vertrouwt je nog niet goed.
Dus als ik jou was zou ik het eens op een heeeel andere manier proberen, ik heb ervaring met dit soorrt pony's en ook met de methode die hierboven is beschreven en ik heb verschillende keren gemerkt dat dit het ergste is wat je kan doen, je maakt het alleen maar erger zo en je bewijst et zelf.
Goed probeer eens wat NH (vraag eens wat dingen op dit forum: www.naturalhorsemanship.nl) en vraag daar naar Eveline (Callippo)