Wat vinden jullie van een ongebroken trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Wat vinden jullie van een ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:02

lailapri schreef:
oke bedankt!
En die van hard plastic hoe zijn die?

De Nathe bitten bevallen ons erg goed, er komen geen krassen of scherpe randjes in/op, een Happy Mouth bit echter heeft mijn paard binnen een paar minuten helemaal doorgekauwd

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:20

Ik gebruik ook graag een ongebroken trens bij sommige paarden. In mijn ogen een vriendelijk bit en vrij ongecompliceerd.
Het ene paard vind het fijn om op een dubbelgrbroken trens t lopen omdat het hel beweegelijk is en er zijn paarden die daar juist helemaal niet fijn op lopen. Het is zeker geen martelwerktuig, ligt vaak lekker stil in de mond. Alleen mensen die niet weten waat ze het over hebben verwarren het met een stang, de werking is duidelijk heel anders.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:14

klinkt wel leuk allemaal, maar doe eens deze test! Pak eens een ongebroken en een dubbelgebroken bit. Leg ze op je scheenbeen en trek er dan aan weerszijden aan, dan voel je meteen het verschil en dan werkt het ongebroken bit heel wat meer in dan het andere bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:19

Juist niet leonora

Zelf heb ik trouwens ook een paard met een gevoelig bekje
Zadelmak gemaakt op een enkel gebroken trens, was toen normaal.
Maar hij heeft dat nooit een fijn bit gevonden.

Via een goede ruitersportzaak geleerd wat de werking is van een ongebroken trens.
Daar liep hij direct fijn mee en ik juichde zo ongeveer toen hij eens aan mijn hand durfde trekken.
echter hebben ze mij toen wijs gemaakt dat je daarmee niet mocht starten.

En toen kwamen net de dubbel gebroken bitjes op de markt en dat pakte hij ook wel fijn aan, maar niet zo fijn als de ongebroken.

Ondertussen, oud en bejaard
Maakt het hem niet meer uit of ik hem op een ongebroken of dubbel gebroken rij, maar enkel vind hij nog steeds verschrikkelijk.

En die ervaring heb ik ondertussen op heel veel paarden gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:29

Wij hebben inmiddels een flinke voorraad ijzer liggen, maar het ongebroken bit werkt toch echt het lekkerst. [***] heeft een erg volle mond met een laag gehemelte en met een ongebroken bit zat hij altijd te klooien. [***] heeft daar geen last van, maar omdat ik aan de lange teugel dressuur train en er dus achter loop, wilde ik een bit dat absoluut niet door de mond kon schuiven als het beest zijn hoofd eens de andere kant op doet. Vanaf het zadel is daar heel makkelijk op te reageren omdat je handen altijd bij het paard blijven, bij het erachter lopen is dat een stuk minder vanzelfsprekend. Dus toen ik een jaar geleden op Paard en Koets een ongebroken showtrens (die dingen met als bitringen twee omgekeerde hoefijzertjes ) zag liggen in precies de goede maat voor 15 euro, heb ik hem direct gekocht en werk sindsdien niet meer zonder. Het ligt heerlijk stabiel, stabieler dan dubbelgebroken, omdat het door de hoefijzers niet door de mond kan schuiven, heeft een heel lichte welving voor de tong en is niet te dik. Echt ideaal om met een hele lichte aanleuning aan te werken aangezien de hulpen ook gewoon veel duidelijker zijn: Knijp je in de rechterteugel, dan wordt de rechterhelft van het bit tegen de lagen gedrukt, en heb je niet gelijktijdig het als een notenkraker klemmen om de linkerkaakhelft en omhoog steken van de schakel van een enkelgebroken bit.

[***] had vroeger ook nog wel eens dat hij de inwerking van de enkelgebroken trens probeerde te ontwijken door achter de teugel te kruipen. In dit bit heeft hij het volste vertrouwen en dat bevestigt me in het idee dat het heel vriendelijk is. Dat is het ook: Als je paard het echt niet met je eens is, kan hij het met zijn tong omhoog duwen en zo van zijn lagen halen. Hoewel ik zonder neusriem werk is dat bij ons nog nooit gebeurt, dus ik het zo het idee dat het ze wel bevalt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:33

ik vind het idd ook wel een handig topic... wat ik me afvraag.... bij een gebroken of dubbel gebroken bit... kan je natuurlijk best wel onafhankelijke ophoudingen maken ( dan bedoel ik net het kleine beetje link of rechts ) nou lijkt het mij.. dat bij een ongebroken je dat niet kan doen... want heel het bit gaat dan "mee" ipv.. alleen de ene kant een klein beetje... ik hoop dat ik het zo n beetje heb uitgelegd wat ik bedoel.... kan het niet echt precies uitleggen..

ik denk dus wel..dat in zekere zin een ongebroken trens fijner is voor het paard, mits je een zachte ruiterhand hebt.... het ligt idd stiller in de mond... zelf rij ik altijd met een enkel gebroken robart, en gipsy heeft een dubbel gebroken, orisse ben ik nu ook op een dubbel gebroken gaan rijden laatst.. al een weekje of 2 denk ik.. en ze loopt er stukken lekkerder op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:46

Klopt, als je ophouding aan de wat grove kant is, zie je het bit heen en weer schuiven.

Echter gebeurt dit in principe ook met een enkelgebroken bit.
Alleen nemen wij het aan de buiten kant niet waar, maar het paard in de mond des te meer. Het bit vouwt dan samen als een noten kraker en het midden kan dan in het gehemelte prikken.

Bij een dubbel gebroken vouwt het ook samen, alleen door het middenstukje kan het niet als een notenkraker gaan werken en in het gehemelte prikken.

En dat is dus ook wat je waarneemt op het paard.
Ondertussen ben ik volledig van het enkelgebroken bit afgestapt.
Omdat ik heb gemerkt dat de meeste paarden toch fijner lopen op een dubbelgebroken bit.
Juist bij de geveolige mondjes kun je het verschil zo goed merken.
waar ze eerst minimaal naar de hand toe te rijden waren, of sommige zelfs het wilde ontwijken, de een door erachter te kruipen, de ander om zijn hoofd er tegen in te gooien.
Heb je dat bij een dubbelgebroken veel minder.

Met ongebroken rij ik alleen met een paard met laag gehemelte, of die dat gewiebel in zijn mond maar eng vind.
Niet omdat het een slecht bit is, maar omdat zoveel mensen denken dat het een scherp bit is.
En omdat het meestal toch om de paarden van andere ging, die ook nog eens in de verkoop stonden, liet ik het maar achterwege.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:41

nee oke.. had ik het toch goed bedacht he... mjaa.. ik weet niet of ik dan een ongebroken trens moet proberen, ik heb wel een zeer vriendelijke hand, en ik rij absoluut altijd eerst naar voren, voordat ik ook maar iets aan de voorkant doe.. dus wat dat betreft... ik ga niet zoals menig ander zitten hangen en trekken enz... maar soms dan wil je toch net eff aan de ene kan een ophouding maaken snap je..?? en dan vroeg ik me gewoon af... bij welk bit komt dit dan beter aan bij het paard? want ik heb het id dus dat bij een ongebroken trens idd heel het bit dan inwerkt.. terwijl bij een (dubbel) gebroken trens alleen ( het grootste deel) van de andere kant inwerkt toch? of is dit niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:48

Nee, je bedenkt het niet raar

uiteindelijk is elke beweging die wij maken met de hand, te voelen in de mond.

Bij de een meer op de lagen, bij het ander meer op de tong.
Het een zal wat meer schuiven, maar niet anders gaan zitten in de mond enz enz

En ik denk dat je dan vooral te maken gaat krijgen met de voorkeur van het paard.

De een reageert idd best hard op een ongebroken trens, terwijl de ander er juist op durft te gaan "hangen"
Enz

Ik denk dat je daar als ruiter het zachtse bit uit moet zoeken, of beter gezegd het bit wat het paard het prettigst vind.
Imo is dat ook nog anders dan het bit dat de ruiter het prettigst vind

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:22

ja precies.. nou dan ga ik het maar gewoon eens proberen wat ze fijner vind... ik ben overigens wel van mening dat een paard op elk bit te rijden moet zijn hoor.. maar jammer genoeg werk dit gewoon niet bij alle paarden... heb je er wel zo een, dan moet je jezelf echt gelukkig prijzen...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:50

leonora2 schreef:
klinkt wel leuk allemaal, maar doe eens deze test! Pak eens een ongebroken en een dubbelgebroken bit. Leg ze op je scheenbeen en trek er dan aan weerszijden aan, dan voel je meteen het verschil en dan werkt het ongebroken bit heel wat meer in dan het andere bit!

Op zich een leuke test en ook best wel waardevol alleen wat je niet kan voelen bij een scheenbeen of je hanf of wat dan ook id de druk die je op de legen uituefent. Wat je ook niet kan voelen is of je paard druk in het verhemelte makkelijker verdraagt. Wij als mens kunnen nou een keer niet de voorkeur van het paard gaan bepalen daar kom je achter door goed naar je paard te kijken en aan te voelen wat jou paard staart en wat het prettig vind.

Daarnaast is de beweegelkijkheid van een bit voor het ene paard juist fijn en voor het andere helemaal niet.

Wat RK zegt sta iik helemaal achter, een bit geeft nu en keer druk, hetzij in het gehemelte, hetzij op de lagen, zelfs met een hackamore oefen je flink druk uit op de neus en met bepaalde bitten tot en met druk achter de oren van je paard.

In mijn ogen is het ook geen ramp of een schande om druk te geven dat is eigenlijkhet hele principe van het systeem.
Een enkel geborken bit kan even zo pijnlijk zijn in het gehemelte als een dubbel gebroken op de lagen en een ongebroken bit geeft helemaal weinig mee maar ligt weer wel veel stiller.
Maar ik vind eigenlijk dat je met iedere normale trens die is toegestaan gewoon goed en vriendelijk kan rijden. Dat ligt nog atijd aan de ruiter. Een storende hand zal bij elk bit storend blijven.

Daarnaast is mijn ervaring dat de paarden zelf ook een vorkeur hebben. Ik heb er 1 die super fijn op een ongebroken trens loopt en helemaal gaat lopen klooien en niet mooi in aanleunign wil op een dubbelgebroken, een ander die erg prettig loopt juist wel op een dubbelgebroken en Riant heeft alles gehad en die blijft het fijnst op een doodsimpel enkelgebroken bit.

Dus leer van alle mooie theorieën en ervaringen maar leer ook van je paard.
Wat hier gezegd wordt is 95% waat en ben ik het helemaal mee eens maar het ene paard reageert nou een keer niet zoals het andere.
Let wel ik spreek hier over over de gewone normale trensbitten en niet over allerlei speciale bitten en toestanden. 100 paarden lopen op een enkelgebroken bit heel erg fijn en 1 zit er tussen die echt makkelijker loopt op een enkelgebroken of ongebroken trens.

ik denk dat de waarheid toch altijd persoonlijk is en in het midden ligt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:07

even over paard op alle bitten te rijden. ja mijn paarden zijn met alle bitten te rijden, maar willen dan echt niet ontspannen hoor! Dus houd het toch maar op een simpel bit ipv een thiedeman, pelham, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:00

Je kan ieder paard op de bovengenoemde bitten rijden, echter merk je wel voorkeur.
Imo kun je tussen die 3 bitten dan ook best eens kijken wat het paard prettig vind.

maar ga je met hefbomen, rolletjes enz aan de gang, denk ik toch dat je eens achter de oren moet gaan krabben
En ja, dat kan er confronterend en moeilijk zijn.
maar paarden sport is nog altijd met een leven wezen en dat moet altijd boven aan staan

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:46

Ik rijd mijn paard af en toe op een ongebroken trens. Daar loopt ze echt heel fijn op. Ze laat haar onderhals los en spant haar juiste spieren aan. Door dit bit ben ik in korte tijd veel vooruit gegaan. Toch denk ik dat dit bit best scherp is. Wanneer ik dit bit gebruik is ze zeer licht in de hand terwijl op een enkel gebroken bit ze zeer sterk kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:49

Kan, dat ze het scherper vind.

Maar het kan ook zijn dat ze dat andere juist vervelender vind en daarom vervelend terug doet
De een durft er niet aan te komen, de ander protesteerd.

Altijd zo moeilijk

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:31

Omdat Armaan allergie heeft voor een normaal rvs bit, ben ik overgestapt op een ongebroken trens van rubber.
Ik mocht hem eerst uit proberen van de ruitersportzaak.
Zij adviseerde om hem goed nat te maken en dan iets te geven wat hij lekker vind.
Nu geef ik steeds een stukje banaan als hij het bit in krijgt, en ik moet zeggen dat ik voor het eerst een paard heb wat ( mede door zijn masker, voor stof en pollenallergie ), niet headshaked en lekker een schuimbekkie heeft. Armani vind hem dus prettig.
Ik had altijd een dubbelgebroken rvs bit erin en dan begon hij op stal al met knikjes, nu dus echt niet meer.

Ik denk dat je snel genoeg ziet wat jou paard het prettigst vind.

Groetjes Pharlap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:34

Citaat:
Kunstof is wel weer prettig.
Echter het grote nadeel is dat het zacht is

Ik weet niet welke kunststof bitten je kent Running kawa maar het kunststof bit dat ik heb ziet er na 2 jaar intensief gebruik nog uit als nieuw. je hebt ze dus ook met onverwoestbaar kard kunststof. Alleen die appelbitten zijn wel zachter van kwaliteit. Daarom zijn die ook goedkoper.

Sprenger geeft zelf 3 jaar garantie op hun kunststof bit.

Connor heb ik altijd gereden met een kunststof ongebroken bit met tongvrijheid. Nu was hij uit zijn 13,5 cm bit gegroeid en 14,5 is moeilijk te krijgen in nederland. Ik heb vervolgens een rubber gebroken trens geprobeert maar een groot drama. Hij heeft alleen maar met zijn mond open gelopen en paniekerig gereageert als ik maar aan de teugels kwam.

gelukkig krijg ik vanmiddag mijn nieuwe bit opgestuurd en kan ik na een paar maanden prutsen weer fatsoenlijk gaan rijden. Ik heb er ook wel commentaar op gehad dat ik met een scherp bit rij, maar als ik mijn instructrice moet geloven kun je eigenlijk niet met een milder bit rijden dan een ongebroken trens omdat je juist niet de notenkrakers werking hebt.

Je hebt trouwens veel verschil ook met rubber bitten, je hebt ze met metaal kern en zonder. Die zonder zijn felxibel maar ook gemakkelijker kapot te kauwen, die met metaal kern gaan wel langer mee.

En als je een rubber bit voordat je hem indoet even natmaakt met water heb je ook geen probleem. verder door het speeksel in de mond wordt het vanzelf glad.

Een metaal bit heeft als nadeel dat het in de winter erg koud kan aanvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:41

Van sprenger heb ik niet gehad, wel van andere merken, maar die werden toch echt ruw en soms zelfs een haak
En dat heb je met ijzer zeker niet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:17

Citaat:
En dat heb je met ijzer zeker niet

Mijn oude merrie kreeg zelfs ijzeren bitten volledig aan gort. . met een metaal bit deed ik gemiddeld een jaar met een rubber bit een half jaar. Die kauwde echt alles kapot.

maar als je een paard hebt dat niet tegen metaal kan heb je helaas weinig keus dan kunstsof of rubber.

En er zijn idd kubststof bitten die zo kapot zijn, maar daar hangt dan ook echt een lager prijskaartje aan. de Sprenger bitten zijn behoorlijk prijzig. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:23

Wat kost die dan?
Ik geloof dat ik 79 euro betaalde?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:27

Ik heb destijds voor het tongvrijheid bit 52 euro betaald in nederland. Het nieuwe dat ik nu krijg is door een collega in duitsland gekocht en was 47,50 euro voor maat 14,5.

vergeleken andere bitten wat duurder. het menbit wat we moeten gaan bestellen is wel een andere prijskaart: 99,95 euro.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:38

Ik vind de uitspraak dat elk paard op elk bit moet kunnen lopen onzin. Je loopt zelf toch niet lekker op elke schoen? Wel vind ik dat elk paard op een 'normale' trens moet kunnen lopen. Dus iets zonder twisted wire of noem maar iets geks. Of dat nou een ongebroken, gebroken of dubbel gebroken is ligt imo helemaal aan het paard. Ik kan me zelf voorstellen dat een paard een hefboom prettiger vind omdat ie niet anders gewend is bijvoorbeeld.
Moet je er dan maar een watertrens inhangen omdat anderen vinden dat het te scherp is zo? Nee, ik denk dat je het bit moet gebruiken waarvan JIJ denkt dat je paard er lekker op loopt. Ook al is dat misschien scherper, daar kan je rekening mee houden met rijden (vooropgesteld natuurlijk dat je stillen handen en een onafhankelijke zit hebt).
Ik zou gewoon is het een en ander proberen. Niks aan trekken van anderen, maar gewoon die ongebroken trens er twee weken inhangen en kijken hoe ze het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:56

je loopt er misschien niet lekker op, maar je gaat ook niet kruioend verder

Elk paard moet op een gewone trens te rijden zijn.
En in die gewone trenzen ga je dan kijken welke hij daar het prettigste vind.

Een scherp bit kan nooit fijn zijn, dat is hoogstens gemak zucht van de ruiter.
Want als jeje paard leert reageren op je zit en het laatste beetje opd e teugel, zal elk paard het een verademing vinden dat het minder scherp is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:37

runningkawa schreef:
je loopt er misschien niet lekker op, maar je gaat ook niet kruioend verder

Elk paard moet op een gewone trens te rijden zijn.
En in die gewone trenzen ga je dan kijken welke hij daar het prettigste vind.

Een scherp bit kan nooit fijn zijn, dat is hoogstens gemak zucht van de ruiter.
Want als jeje paard leert reageren op je zit en het laatste beetje opd e teugel, zal elk paard het een verademing vinden dat het minder scherp is.

Haha, nou, als je mij 10 minuten op hoge hakken laat lopen ga ik echt kruipen hoor Nee, dan zou ik ze uit doen waarschijnlijk, maar das een beetje moeilijk als het iets is wat vast zit aan je hoofd met een leren ding en je geen vingers hebt, maar alleen hoeven

Maar je laatste stukje... Als je uitgaat van een tuigpaard, wat eigenlijk alleen nog in het tuig heeft gelopen. Dus altijd op het bit gereden is. Gewend is gestuurd te worden op het bit, gewend is niet alleen druk op de mondhoeken maar ook achter de oren en in de kingroeve te hebben.
Ik kan me voorstellen dat als je op zo'n paard gaat zitten en er een gewone watertrens in gooit en op je gewicht probeert te sturen het dier nogal in de war raakt. Dan wil je halthouden, maar het dier voelt alleen wat in de mondhoeken en niet achter de oren en in de kingroeve zoals het gewend is, en daardoor in verzet gaat.
Dus dan kan je kiezen om het paard gewoon op het bit te laten lopen wat ie gewend is en waar ie gewoon naar luisterd, of met een 'zachtere' trens te werken waar vervolgens het nodige trek en duw werk aan te pas komt. En dan kan je zeggen dat het gemakzucht is van de ruiter, maar aan de andere kant, ik zou als paard liever mijn oude vertrouwde, al dan niet scherpere, bit in hebben wat ik begrijp, dan een of ander raar ding, dat dan vriendelijker scheint te zijn, wat ik niet begrijp en dus doorheen loop, met het gevolg dat er veel aan me getrokken word.
Nou kan je je paard natuurlijk wel weer aan een normale trens laten wennen, maar hier gaat ook de nodige tijd overheen. En als je paard er tevreden op loopt, geen verzet toont, niet zijn mond open doet etc.
Dan zie ik het probleem niet (mits je er dus netjes mee kan rijden).

En dat een scherp bit nooit fijn kan zijn... Een zogenaamd 'scherp' bit hoeft natuurlijk niet zo gebruikt te worden dat het scherp is. De werking is anders, ja. Maar ik zie liever een gevorderde die normaal met een liverpool rijd dan een beginner die met een aardig dikke dubbel gebroken watertrens loopt te trekken. Ik noem maar een voorbeeld.
Elk bit kan scherp worden gebruikt, en elk bit kan zacht worden gebruikt.
Zelf met een twisted wire zou je vriendelijk kunnen rijden (door niet aan het bit te zitten maar te sturen dmv neckreining bijvoorbeeld).

Maar goed, dit is gewoon een meningsverschil en daarmee een eindeloze discussie, dus ik hou (denk ik ) mijn mond dicht vanaf nu
Alle respect voor jou mening hoor, daar niet van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:21

Citaat:
Nou kan je je paard natuurlijk wel weer aan een normale trens laten wennen, maar hier gaat ook de nodige tijd overheen. En als je paard er tevreden op loopt, geen verzet toont, niet zijn mond open doet etc.
Dan zie ik het probleem niet (mits je er dus netjes mee kan rijden).

Maar hier zeg je wel wat erg belangrijks.

Je kunt het hem leren, alleen het kost tijd

en mits je er netjes mee kunt rijden.

Die eerste lijken mensen tegenwoordig jammer genoeg niet meer te hebben.
Want idd, met tijd is elk paar te leren wat gewichtshulpen zijn.
En vaak kost het nog minder tijd dar men denkt, maar men begint er bij voorbaad al vast niet aan.

Nummer 2..laat ik netjes blijven en zwijgen..