En als sneeuw voor de zon verdwijnt een moeilijke kant
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
egnie schreef:Als eerste AUB LEESTEKENS. Jesus wat een lappen tekst met alleen maar ,,,,,.
Nu een reactie.
Ik zie niet in waarom een slof een probleem moet zijn. Mijn paardje ( waar ik nu door een blessure aan mijn kant niet zelf op kan rijden) wordt ook weleens met slof gereden in de les.
Gisteren was hij nog aan de beurt. Hij was zowel gisteren als eergisteren aan het stinkmodder met het nageeflijk lopen en met zijn stelling. Hij is verders lekker los door zijn lijf, alleen heeft hij niet altijd evenveel zin. Hij komt dan in verzet door te gaan dribbelen en zijn hoofd hoog te houden. Uiteindelijk ook de slof eraan. En hij liep heerlijk. Hij begon weer een beetje te lopen. Mooi lang in de hals, duidelijke halsspier en geen centej pijn. Dus slof verkeerd????
In ruwe handen is een veertje nog een martelwerktuig. In snap de tegenstanders heel goed, maar via de computer is het soms ook lastig uit te leggen hoe een paard danwel pony is.
Heel veel succes....

KiWiKo schreef:Ik zal als instructeur nooit iemand een hulpteugel aanbevelen, maar das mijn visie

Urielle schreef:bonny je gaf aan dat je paard niet alleen moeite had met de stelling (en buiging?) rechts, maar ook met de achterhand eronder plaatsen. Zolang hij daar moeite mee heeft zou ik eerlijk gezegd ook niet aan een slof beginnen.
Ik hoor je veel spreken over de reactie op je hand, maar hoe is de reactie op je been? Bij een goede buiging kan ik me niet eens voorstellen dat de stelling achterblijft want dan wringen ze zich in wel hele vreemde hoeken en ga ik denken aan halsproblemen.
Ik neem dus aan dat je buiging niet in orde is en dit zou ik oplossen door gevoeliger maken voor het (zijwaarts drijvende) been.
Even in stappen:
Paard is er van achter ook nog neit goed onder dus stap 1 : werken aan de impuls - overgangen en schijnovergangen tot paard al aandraaft als jij er maar aan denkt. etc etc
Stap 2 : werken aan rechtrichten en zijdelingse buiging
schoudervoor, voltes openen en sluiten, binnenhoefslag rijden, slangenvoltes en achtjes etc etc
Stap 3 : gevoeligheid voor het zijwaarts drijvende been verfijnen
zie stap 2 en niet meer accepteren dat paard tegen het binnenbeen aanhangt, wijken voor het been, schouderbinnenwaarts, keertwending om de voorhand etc etc
Zodra je paard leert zich hol te maken voor je been komt die stelling vanzelf mee en heb je niet aan de voorkant hoeven prullen, al dan niet met slof. Ik heb persoonlijk alleen bij heel jonge onervaren paarden mijn binnenhand nog echt van de hals en probeer ze zo snel mogelijk de zijwaarts drijvende hulp aan te leren.
Barbara_m schreef:*zucht*
KiWiKo schreef:Ik zal als instructeur nooit iemand een hulpteugel aanbevelen, maar das mijn visie