ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:30

Een instructrice zoeken die je leert rechtrichten
En als sneeuw voor de zon verdwijnt een moeilijke kant

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:35

Dat is wel heel makkelijk gezegd! net alsof alle oefeningen aan beide kanten net zo makkelijk danwel moeilijk gaan als je kunt rechtrichtten! No way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:37

Tuurlijk, alles op schrift is gemakkelijk

Maar als jij kunt rechtrichten, weet hoe dat gaat, krijg je hem zonder slof los in de kaak, los in zijn lijf.
Dat wil niet zeggen dat je niet hoeft te trainen en er maar ff als een zoutzak op kunt gaan zitten, dat is heel wat anders

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:41

Een paard heeft altijd een moeilijke kant, meestal in combinatie met de moeilijke kant van een ruiter! Die moeilijke kant komt terug in alle oefeningen, ook bij jezelf!

Ben het met je eens wat je zegt over de slof, vond alleen dat je "de moeilijke kant" wel erg makkelijk wegcijferde met rechtrichten. Als dat de oplossing was voor de moeilijke kant dan hadden vele mijn inziens veel maar dan ook veel minder problemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:46

Ik denk dat veel mensen ook onnodig grote problemen hebben, omdat ze geen goede les hebben.

Tuurlijk heeft elk paard een moeilijke kant en moet je daar voor trainen.
Maar een moeilijke kant verdwijnt nooit door de slof, die trekt het paard naar benden, maar zal nooit die bolle en holle kant van een paard rechtmaken.
Heb je die wel geleerd recht te maken(en dat blijft elke keer weer een aandachtspunt), is er wel gelijke druk op de teugels.
En vandaar uit ga je pas verder met moeilijkere oefeningen en idd, kom je daar weer uit op de moeilijke kant.
Want die bolle kant, is nu eindelijk recht getraind, maar in bepaalde oefeningen, bijv travers, wil jij die ook nog eens hol rijden.
Dat kost dus weer heel veel oefening.
Maa je komt toch elke keer weer bij dat stukje basis uit
Aan het been houden, ontspanning en rechtrichten.
Of je nu B of Z of GP rijd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:00

Als eerste AUB LEESTEKENS. Jesus wat een lappen tekst met alleen maar ,,,,,.

Nu een reactie.

Ik zie niet in waarom een slof een probleem moet zijn. Mijn paardje ( waar ik nu door een blessure aan mijn kant niet zelf op kan rijden) wordt ook weleens met slof gereden in de les.

Gisteren was hij nog aan de beurt. Hij was zowel gisteren als eergisteren aan het kloten met het nageeflijk lopen en met zijn stelling. Hij is verders lekker los door zijn lijf, alleen heeft hij niet altijd evenveel zin. Hij komt dan in verzet door te gaan dribbelen en zijn hoofd hoog te houden. Uiteindelijk ook de slof eraan. En hij liep heerlijk. Hij begon weer een beetje te lopen. Mooi lang in de hals, duidelijke halsspier en geen centej pijn. Dus slof verkeerd????

In ruwe handen is een veertje nog een martelwerktuig. In snap de tegenstanders heel goed, maar via de computer is het soms ook lastig uit te leggen hoe een paard danwel pony is.

Heel veel succes....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:26

egnie schreef:
Als eerste AUB LEESTEKENS. Jesus wat een lappen tekst met alleen maar ,,,,,.

Nu een reactie.

Ik zie niet in waarom een slof een probleem moet zijn. Mijn paardje ( waar ik nu door een blessure aan mijn kant niet zelf op kan rijden) wordt ook weleens met slof gereden in de les.

Gisteren was hij nog aan de beurt. Hij was zowel gisteren als eergisteren aan het stinkmodder met het nageeflijk lopen en met zijn stelling. Hij is verders lekker los door zijn lijf, alleen heeft hij niet altijd evenveel zin. Hij komt dan in verzet door te gaan dribbelen en zijn hoofd hoog te houden. Uiteindelijk ook de slof eraan. En hij liep heerlijk. Hij begon weer een beetje te lopen. Mooi lang in de hals, duidelijke halsspier en geen centej pijn. Dus slof verkeerd????

In ruwe handen is een veertje nog een martelwerktuig. In snap de tegenstanders heel goed, maar via de computer is het soms ook lastig uit te leggen hoe een paard danwel pony is.

Heel veel succes....

bedankt voor je reactie, dat heb ik nu ook zo ongeveer met mijn pony, die heeft ook vaak geen zin, mede ook dat ze het niet snapt en ook weleens niet wil snappen, zodra ik er mee gelest heb zal ik eerlijk zeggen hoe ze liep, en ik ben nog steeds van mening als je m goed gebruikt is ie alleen maar handig.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:51

Ik zou zelf niet met slof rijden maar dat is mijn mening, als zowel jij als je instructrice denken dat het het probleem op kan lossen zou ik het vooral doen:)
Reden dat ik het niet zou doen is dat het paard van een vriendin van mij vroeger regelmatig om een zelfde soort reden met slof werd gereden.
Als zij reed zat ie altijd rechts vast en had ie overal moeite mee.
Toen ze zelf een tijdje niet kon rijden en iemand anders haar paard reed, had ie in een keer op rechts geen enkel probleem meer en liep ie links moeilijk. In dat geval zat het dus niet in het paard maar in de ruiter en kan een slof dus niks oplossen... die vriendin is nu sinds een half jaar bezig mét goede les en zónder slof haar paard mooi ontspannen en soepel te krijgen.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:25

Ik vind het dus een heel foute instelling, om maar met slof te gaan rijden omdat het anders zonde van je tijd enz. is...
Kan er dan geen geduld meer opgebracht worden om een pony zonder hulpteugel fijn te laten lopen?
Naar mijn idee heeft de instructrice zelf geen geduld en vind ze het zonde van HAAR tijd, dus hup..dan maar een slof eraan...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:13

Een instructeur die de leerling op advies met slof laat rijden, hum
Niet bepaald mijn idee.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:18

Mijn mening is in dit geval gelijk aan de mening van Runningkawa.
Maar uit jou reacties in dit topic denk ik op te maken dat je al besloten hebt om met slof te gaan rijden. Jammer

p33rdjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:29

ik rij mijn paard ook 1/2 keer in de maand met een slof.... gewoon om ff de puntjes op de i te kunne zetten. en k merk dat hij en ik daar allebei makkelijker en sneller van worden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:03

er zijn heel verschillende meningen over de slof lees ik zo, is helemaal niet erg ook.. maar goed als het fout gaat met de slof zal ik dat zelf wel ondervinden, ik denk dat het geen kwaad kan en als ze het eenmaal doorheeft er alleen maar makkelijker van zal gaan lopen, maargoed we zien het wel. ik zal jullie op de hoogte houden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:22

Succes..........ik vind het heel goed dat je het onder begeleiding van je instructrice doet. Al die anderen lopen er thuis maar mee te prutsen en daar komen dus de negatieve verhalen van...........

Het is een mooi hulpmiddel als je er mee om kan gaan............

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:26

ik doe het ook zeker onder begeleiding en zoals hier een stukje boven is gezegd weet ik bijna zeker dat mn instructrice me niet met slof laat rijden omdat dat makkelijker voor haar is! ze ziet hoe moeilijk mn pony en ik het zo hebben op die hand, ze wil ons alleen maar een handje helpen! en als ik het effect minimaal of slecht vind zal ik daar echt niet mee doorrijden en dat ook zeggen tegen haar, maar stel nou dat mn pony het wel goed doorkrijgt en de slof er na een tijdje zo weer afkan, denk dat ik dan aardig blij ben!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:27

KiWiKo schreef:
Ik zal als instructeur nooit iemand een hulpteugel aanbevelen, maar das mijn visie

Dan vind ik jou een goede instructrische
eerst rijtechnisch proberen op te lossen..Daarna verder kijken!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:37

soms word ik een beetje moe van dat rijtechnische gepraat steeds.. tuurlijk ligt het ook aan mij! zker weten zelfs, maar een hulpmiddel is ook iets wat hulp kan bieden anders zou ik m nooit gebruiken! maar goed... ieder zn ding!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:37

bonny je gaf aan dat je paard niet alleen moeite had met de stelling (en buiging?) rechts, maar ook met de achterhand eronder plaatsen. Zolang hij daar moeite mee heeft zou ik eerlijk gezegd ook niet aan een slof beginnen.
Ik hoor je veel spreken over de reactie op je hand, maar hoe is de reactie op je been? Bij een goede buiging kan ik me niet eens voorstellen dat de stelling achterblijft want dan wringen ze zich in wel hele vreemde hoeken en ga ik denken aan halsproblemen.
Ik neem dus aan dat je buiging niet in orde is en dit zou ik oplossen door gevoeliger maken voor het (zijwaarts drijvende) been.
Even in stappen:

Paard is er van achter ook nog neit goed onder dus stap 1 : werken aan de impuls - overgangen en schijnovergangen tot paard al aandraaft als jij er maar aan denkt. etc etc

Stap 2 : werken aan rechtrichten en zijdelingse buiging
schoudervoor, voltes openen en sluiten, binnenhoefslag rijden, slangenvoltes en achtjes etc etc

Stap 3 : gevoeligheid voor het zijwaarts drijvende been verfijnen
zie stap 2 en niet meer accepteren dat paard tegen het binnenbeen aanhangt, wijken voor het been, schouderbinnenwaarts, keertwending om de voorhand etc etc

Zodra je paard leert zich hol te maken voor je been komt die stelling vanzelf mee en heb je niet aan de voorkant hoeven prullen, al dan niet met slof. Ik heb persoonlijk alleen bij heel jonge onervaren paarden mijn binnenhand nog echt van de hals en probeer ze zo snel mogelijk de zijwaarts drijvende hulp aan te leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:41

en sorry dan voor het 'rijtechnisch gepraat' maar dat is nu eenmaal dressuur meid

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:47

Het eerste waar ik bij dit verhaal aan denk:

1- tandarts laten komen, mond laten nakijken. Eventueel een bit seat laten maken als hij aan een kant het bit dreigt vast te pakken.

2- Ook even laten controleren of er misschien niet iets in de nek of de rug scheef zit.

3- goed naar het bit kijken: past dit wel in de paardemond? Probeer eens wat anders?

4- GOEDE les...al genoeg aangehaald, ga ik verder niet op in

5- slof. In dit geval goed dat je het onder begeleiding doet, en als instructeur kan ik me voorstellen als je iemand adviseerd om een hulpteugel te gebruiken. In dit geval zou ik eerder voor een thiedemann gaan, en niet voor de slof.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:48

hoi bedankt voor nieuwe reacties, ik heb aan iedereen wel wat moet ik zeggen, maar aan de tanden ligt het niet. tandarts is recent geweest! aan het bit ook niet, is de goed maat, niet te dik of te dun (dubbel gebroken bitje) heb al meerdere geprobeerd maar deze ligt en rijdt het fijnst. mijn pony heeft een moeilijke rug maar dat heeft ook mede te maken met dat ze nog niet altijd even lekker door het lijf loop, zodra ze haar mondje lekker los laat is het ineens een hele anderepony en komt ze lekker door haar rug en de achterhand komt er dan ook bij, ik krijg goede les naar mijn idee dus ik ga niet veranderen, met thiedemann heb ik ook eens geprobeerd maar ik vond niet dat mijn pony hierop beter of lekkerder ging lopen.. vandaar de optie slof, heb overigens gister gesprongen (vriendin van mij) en ik zie hoe mijn pony moeite heeft om de rechterkant te gebruiken ook tijdens de sprong, ik zag wel naarmate we langer sprongen dat ze stukken losser werd en aan het eind wel heel goed over de rug was maar tog in de kaak nog iets vasthield maar goed we zijn er niet zomaar!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:14

Urielle schreef:
bonny je gaf aan dat je paard niet alleen moeite had met de stelling (en buiging?) rechts, maar ook met de achterhand eronder plaatsen. Zolang hij daar moeite mee heeft zou ik eerlijk gezegd ook niet aan een slof beginnen.
Ik hoor je veel spreken over de reactie op je hand, maar hoe is de reactie op je been? Bij een goede buiging kan ik me niet eens voorstellen dat de stelling achterblijft want dan wringen ze zich in wel hele vreemde hoeken en ga ik denken aan halsproblemen.
Ik neem dus aan dat je buiging niet in orde is en dit zou ik oplossen door gevoeliger maken voor het (zijwaarts drijvende) been.
Even in stappen:

Paard is er van achter ook nog neit goed onder dus stap 1 : werken aan de impuls - overgangen en schijnovergangen tot paard al aandraaft als jij er maar aan denkt. etc etc

Stap 2 : werken aan rechtrichten en zijdelingse buiging
schoudervoor, voltes openen en sluiten, binnenhoefslag rijden, slangenvoltes en achtjes etc etc

Stap 3 : gevoeligheid voor het zijwaarts drijvende been verfijnen
zie stap 2 en niet meer accepteren dat paard tegen het binnenbeen aanhangt, wijken voor het been, schouderbinnenwaarts, keertwending om de voorhand etc etc

Zodra je paard leert zich hol te maken voor je been komt die stelling vanzelf mee en heb je niet aan de voorkant hoeven prullen, al dan niet met slof. Ik heb persoonlijk alleen bij heel jonge onervaren paarden mijn binnenhand nog echt van de hals en probeer ze zo snel mogelijk de zijwaarts drijvende hulp aan te leren.

amen!!!!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:51

*zucht*

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:50

Barbara_m schreef:
*zucht*

waarom zucht.

geef gewoon je mening.

of de manier hoe jij dit probleem op zou lossen, dan leren we er met zijn allen meer van, dan dit.

Groeten

Just_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:00

KiWiKo schreef:
Ik zal als instructeur nooit iemand een hulpteugel aanbevelen, maar das mijn visie

Van jou zou ik dan wel les willen hebben!