tong buiten mond gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: tong buiten mond gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:51

celintjuh, je lesgeefster heeft al naar de rug gekregen, die was in orde bevonden, ga dan geen bontje eronder doen, want dan verklein je het gedeelte weer onder het zadel en kan strakker gaan zitten. Anders informeer ook maar eens hierover bij Klomp zij had ook dit probleem.
Echt het is een aanleuningsprobleem en het is aan jouw lesgeefster de kunst om dat goed aan jou over te brengen om dat in orde te brengen en heeft niets met sperriempje te maken echt niet. Begrijp me goed, het is als tip bedoeld, niet om je aan te vallen. Ik wens je veel succes hierbij.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:55

ik was de topicstarter haha, ik ga vandaag met stang bus RVS rijden..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:57

assiejlover schreef:
ik was de topicstarter haha, ik ga vandaag met stang bus RVS rijden..

Nou wens je veel succes ermee.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:05

mijn paardje doet het ook...maar dat komt omdat zij een te grote tong heeft en een te kleine mond voro die tong...Tandarts kan er niet veel aan zien, of ze pijn heeft. We kunnen nix vinden! Het is ook absoluut geen verzet of spanning, want zelfs als ze over de rug loopt (egt waar, waarschijnlijk geloven mensen dit weer niet) heeft ze hem er nog uit. Afgelopen wedstrijd kon de jury ook niet ontdekken, behalve dat het een tic is (want dat is het ook), want zelfs met halsstrekken en over de rug lopen doet ze hem er uit...

Ik heb al verscheidene bitten gebruikt, en met het laatste bit deed ze het erg goed, ze heeft hem er zelfs 1 a 2 maanden er niet uit gegooit! Maar vande week begon ze weer, de tahdarts kwam tog voor controle, en nu heeft hij me een bit met tongboog gegeven. Het helpt nog niet egt helemaal, maar jah het is ook wel een gewoonte voor haar om hem eruit te steken, ze doet het iig steeds minder...

Maar ik hoorde ik net dat je zo'n bit helemaal niet mag gebruiken op de wedstrijden, alleen met trainen, dus wat heb ik er dan eigluk aan...

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:08

Jury's mogen er je trouwens wel voor afstraffen, 1 punt per onderdeel, dus het kan je zwaar komen te staan. Gelukkig zijn er ook jury's die zich er nix van aantrekken , iig in de lagere klasses!

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:31

Bedankt voor de Tip Bets.. Ik zal het er eens over hebben met mijn lesgeefster oke?! die sprek ik deze week weer, en kzal mijn bontje is wegdoen.. en men gelpad weer pakken.. want hij moet wel iets.. onder het zadel hebben anders krijgt hij van die bultjes... dus.. maar alvast heeeel erg bedankt!!!
Liefs Hannekee en Prinsje!!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:35

Mijn oude pony deed het ook. Hij deed het als hij echt moe was. Goed voorbeeld was mijn finaleproefje op de NL winterkampioenschappen via de NPC vroeger in Hillegom. Hij moest toen zijn derde proef (finale) lopen en het liep vreselijk uit doordat er een pony de bak niet meer door wilde. Mijn al wat oudere pony was gesloopt en gooide zijn tong uit zijn mond, de proef op zoch ging goed ik had uiteindelijk 154 punten. Dat viel dus nog best mee aangezien ik op 8 onderdelen -2 had gehad wegens verzet, omdat hij met de tong uit de mond liep.

Bij mijn pony was het dus ordinaire vermoeidheid en dat werd hard afgestraft.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:41

Paard wat ik al 6 jaar reed deed dit ook altijd. Tandarts, dierenarts konden niets vinden, zelfs rijtechnisch oplossen werkte niet.
Toen moest ik van mijn instructeur uiteindelijk ophoudinkjes maken, net iets groter dan normaal, totdat hij de tong weer naar binnen deed en dan belonen.
Eerst wilde ik het niet, ben nogal een softie, maar het hielp. Heb een week zo gereden en hij doet het niet meer.

Ik denk dat hij toch last van haken op de tanden heeft gehad, nadat de tandarts was geweest bleef hij het doen. En dat het een soort gewoonte is geworden.

Denk dat ik ook meer punten ga krijgen op wedstrijd.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:21

ik sluit me even aan bij dit topic. ik rijd op onze manege op een paard die ook altijd haar tong uitsteekt. dat doet ze al zolang ik haar ken. ze houdt haar tong wel onder het bit dus ze gooit hem er niet over heen, maar ik zou niet weten waarom ze het doet.. dus kan iemand mij misschien ook informatie geven?

Afbeelding

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:27

zo dfoet Norma het dus ook, zij is een klein uitgevallen haflinger en als ze de tong er uit heeft dan issie ook behoorlijk lang, dus misschien die verhouding ook niet goed?
en bij haar is het ook gewoon een tic geworden

Izolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:45

Ik denk dat het ook wel een vorm kan zijn van ontspanning.NIET dat tie pijn in zijn rug heeft.Want dan hebben die van mij last van hun oren want ze schijten onder het rijden das net z'n onzin als last van zijn rug als tie last van zijn rug heeft laat tie je er echt niet op hoor

groetjes

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:55

die van mij heeft dat een tijd gedaan onder het buiten rijden en is er ook weer vanzelf mee gestopt.
ik weet niet wat het was.
ik denk dat het buiten onspanning was.
mischien zelfs wel verveling.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:04

ik ken er een die dat ook doet, maar hij doet het niet onder het rijden maar als hij buitenstaat enzo, ook als hij aan het spelen is, hoe komt dat eigelijk?(weet niet of het met elkaar te maken heeft)
het lijkt mij toch een manier van ontspanning.

lovepaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:43

het is volgens mij gewoon een teken van verveling :S

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:54

ik hoor hier veel dingen over rug, het gaat niet uit van de rug, maar vanuit het achterbeen. wanneer het paard zijn achterbeen niet goed gebruikt hoeft het niet zo te zijn dat hij ook zijn rug niet goed gebruikt deze kan best ontspannen en rond zijn, maar de stuwing van uit het achterbeen is dan weg waardoor hij dit soort dingen gaat doen.

voor de meeste rijtechnische problemen geld, naar voren oplossen, dat wil zeggen met meer activiteit van achter naar voren. het achter been moet constand actief zijn en genoeg onder te brengen.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 21:08

helaas met stang bus RVS doet ze het nog steeds
echt ik baal hier van, morgen bitringen er om heen proberen, misschien dat t dan niet wil en anders heb ik gewoon pech, dan maar strafpunten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:39

ik vind het eigenlijk heel raar wat je hier zegt.

ik krijg de indruk dat je je er een beetje makkelijk van probeert af te maken. door een ander bit werk je niet aan het probleem. een probleem dat van de achterhand uit gaat verhelp je niet door een ander bit. dit probleem is ook niet in 1 keer trainen opgelost.

daarnaast vind ik het ook raar dat je zegt dan maar strafpunten, je legt je nu al neer bij het punt dat je paard het waarschijnlijk wel doet, wat een hele slechte eigenschap is. ik krijg hierdoor ook niet de indruk dat je het probleem bij zijn aart aanpakt.

ik hoor jou alleen dingen zeggen over andere bitten maar niks over het rijden zelf.

zo los je een rijtechnisch probleem niet op en je legt je al neer bij de situatie die zich nog niet eens voor heeft gedaan.
je bent zo gefocust op die wedstrijd en op die tong dat je waarschijnlijk vergeet waar het om draait.

sorry dat ik het zeg maar dit is nou een voorbeeld van iemand die teveel gefocust is op de wedstrijd.

als ik niet te vreden ben met het trainen thuis rijd ik geen wedstrijd, je moet proberen om je eens niet zo op die wedstrijd te focussen het is veel belangrijk dat je je probleem tijd geeft en oplost dan zondag punten te willen rijden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 22:16

nou het zit zo, ik zelf ben ook geen Anky en het maakt me echt niks uit dat ik geen punten scoor op wedstrijden ofzo maar dit krijg ik er echt NIET uit..

ze is al 9 jaar, waarschijnlijk heeft ze het altijd al gedaan, ze is hier net bijna een half jaartje waarvan ik haar er 5 ofzo rijd. Er uit krijgen lukt gewoon niet...

ik heb les van een ZZ - licht amazone en die heeft gevoeld en al en zij zegt ook er uit krijgen lukt gewoon niet, daar moet je optijd bij zijn en dat kon ik dus niet

Izolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:41

Maar als je weet dat je het er niet uit krijg waarom vraag je dan wie je kan helpen,want dan zegt iemand wat wat je waarschijnlijk kan helpen en dan word eigenlijk een beetje kribbig.Maar om eerlijk te zijn moet k toegeven dat de waarheid hard is.

groetjes

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:23

ja maar het probleem is
dat ze niet eens weten waar het vandaan komt dus hoe kan je het dan oplossen
niet alles is een rij technisch probleem.
kan ook gewoon een maffe actie van die pony zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:06

Ik heb even gezocht, en kan maar 1 foto vinden waarop het een beetje te zien is.

Dit is hoe mijn pony haar tong uit steekt, vanaf het moment dat het bit in haar mond zit. Tips mogen altijd, het is dus maar een klein beetje, maar het ziet er nogal dom uit ... Je ziet tussen de zwarte stukjes bij haar bles boven en het zwart onder een stukje roze, wat erniet hoort. Dat is dus haar tong. Hier is het nogal slecht te zien, maar toch.

EDIT: ik krijg de foto niet werkend...

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0agDrAoUg1!FmOeU*!37eXWDPhMuuYn*jydWctrDMwvlnM6QZSA9qxNfHaNA6NQYdpTbbNoru1guU1pzWQCS1IypMau1vhOhhv*hdoaY1Esxh0Haz7EzxfJLqodPm5STSv96HKXPtjv4NVeDgf1XAJkI9H3AY*36c/Foto's%20Digitale%20camera%20Nathalie%20007.jpg?dc=4675528003441792169[/img]

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:00

marloezzke schreef:
ik vind het eigenlijk heel raar wat je hier zegt.

ik krijg de indruk dat je je er een beetje makkelijk van probeert af te maken. door een ander bit werk je niet aan het probleem. een probleem dat van de achterhand uit gaat verhelp je niet door een ander bit. dit probleem is ook niet in 1 keer trainen opgelost.

daarnaast vind ik het ook raar dat je zegt dan maar strafpunten, je legt je nu al neer bij het punt dat je paard het waarschijnlijk wel doet, wat een hele slechte eigenschap is. ik krijg hierdoor ook niet de indruk dat je het probleem bij zijn aart aanpakt.

ik hoor jou alleen dingen zeggen over andere bitten maar niks over het rijden zelf.

zo los je een rijtechnisch probleem niet op en je legt je al neer bij de situatie die zich nog niet eens voor heeft gedaan.
je bent zo gefocust op die wedstrijd en op die tong dat je waarschijnlijk vergeet waar het om draait.

sorry dat ik het zeg maar dit is nou een voorbeeld van iemand die teveel gefocust is op de wedstrijd.

als ik niet te vreden ben met het trainen thuis rijd ik geen wedstrijd, je moet proberen om je eens niet zo op die wedstrijd te focussen het is veel belangrijk dat je je probleem tijd geeft en oplost dan zondag punten te willen rijden.

Precies dit is ook wat ik denk. Mensen leggen vaak het probleem bij paard maar begin eerst bij jezelf.

En ja oke je kunt les krijgen van ZZ licht amazone. Maar dat zegt mij niets, als zij niet aan jou over kan brengen, dat jij je paard op gelijkmatige aanleuning moet krijgen, dan ben je er nog niet. Ik had persoonlijk ook les van Prix St George amazone, maar mijn paard was wel kats scheef met uiteindelijke gevolg dat mijn paard katskreupel werd en eindigde met HKO, ik zal niet zeggen dat haar schuld is, want ik had ook meer van moeten weten, maar zo liggen de feiten nu eenmaal. Dus niveau van bepaalde ruiters/amazones zegt mij nog niet veel sorry.

Maar ik zou zeggen, ga de confrontatie aan met jezelf en zoek het probleem bij jezelf en probeer het op te lossen, desnoods ga je een second opion vragen aan andere instructeurs.
Succes verders ermee.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:32

het probleem is dat ze op een gelijmatige aanleuning wel loopt en totaal ontspannen is. en ik zeg ook al dat t niet kwam doordat ik haar ging rijden maar dat ze zo al kwam. hoofdstel en zadel zat er bij en met dat zelfde hoofdstel ging ik er voor het eerst opzitten, gewoon teugels helemaal los en toen deed ze het ook al.

ik zeg zelf al ik ben ook nog maar een mens die alles probeert te leren
ik rij geen niveau, ga september pas beginnen met de B en natuurlijk alles is nog niet vlekkeloos bij ons maar dat geeft niks..

het is niet mijn paard maar van mijn buurman en alleen ik rijd, en geld nee dat wil ik er niet veel aan kwijt raken omdat ik zelf al niet zo hoog in het geld zit en nog iets bij me ouders moet afbetalen en omdat t dus mijn paard niet is

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:36

marloezzke schreef:
ik hoor hier veel dingen over rug, het gaat niet uit van de rug, maar vanuit het achterbeen. wanneer het paard zijn achterbeen niet goed gebruikt hoeft het niet zo te zijn dat hij ook zijn rug niet goed gebruikt deze kan best ontspannen en rond zijn, maar de stuwing van uit het achterbeen is dan weg waardoor hij dit soort dingen gaat doen.

voor de meeste rijtechnische problemen geld, naar voren oplossen, dat wil zeggen met meer activiteit van achter naar voren. het achter been moet constand actief zijn en genoeg onder te brengen.

dus je bedoeld dat als een paard weinig doet met zijn achterbenen je kans hebt dat zijn tong eruit gaat hangen??

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 10:30

daar slaat volgens mij niks op, want heb dat nog nooit meegemaakt met vorige verzorgpony, die kon eerst de achterhand nooit goed mee nemen en die deed het ook niet.
Het is bij norma gewoon een tic geworden met de tong, die achterhand gaat er bij haar super erbij..