met of zonder sporen rijden??????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: met of zonder sporen rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:42

beenspeiren?

help, wat is dat voor advies?

heeft een vlieg dan ook zoveel spieren?
Die voelen ze ook landen hoor...

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:44

ja dus heb je geen sporen nodig! als ze die vlieg ook voelen hihi

Lady_Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:45

ik zou gewoon zonder sporen gaan rijden!! zeker omdat je zo'n jong paard hebt! als je nu anders al met sporen gaat rijden reageert ie daar op den duur ook niet meer op! hij moet gewoon leren dat hij op je been reageert....
en je hoeft niet alles wat je instructrice zegt aan te nemen.... het is jouw paard en als jij het ergens niet mee eens bent hoef je dat echt niet perse op te volgen...
ik hoop dat het in de les zonder sporen lukt.... laat ze maar zien dat jij gelijk hebt!
kuskus leen

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:17

Jonge pony's komen meestal in een fase dat ze je been negeren, mijn pony is nu 7 en op zn 5e van het land geplukt en beleerd, hij is nu net een tijdje uit die fase. ik rijd nu zonder of met sporen, af en toe met maar ook veel zonder. Ik zou gewoon zonder rijden, met sporen verfijn je de hulpen. maar als hij helemaal niet op de hulpen reageerd kun je het ook niet verfijnen, zorg eerst dat hij echt gewoon goed reageerd, daarna kun je het met sporen verfijnen. Je instructrise heeft gelijk dat als hij echt dood is voor je been dat jee een spoortje omdoet, maar ik doe dit meestal dan voor een kerrtje, dat hij er weer even doorheen is. Ik zou dan niet met sporen blijven rijden, want hij moet reageren op je been en niet op je spoor. Zeker als hij jong is, dan zou hij dus heel gouw het verkeerd kunnen gaan begrijpen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:13

je kan ook hele korte spoortje omdoen, en die zo laag mogelijk bevestigen.. ken iemand die dat ook doet, dan gebruik je m nl niet met normaal rijden, drijven, maar als die niet reageert kun je je hulp er mee aanscherpen, door ff de spoor erin te zitten.

en anders afwisselend met zonder, ik moet wel zeggen ben die van mij ook vrij snel met spoortje gaan rijden, en rij afwisselend met/zonder (les en wedstrijd altijd met) buiten en zonder, en thuis, hangt er van af waar ik aan wil werken, en dat bevalt prima, hij is niet afgestomd, hij begint juist steeds beter op mn been te reageren en t is een liever lui dan moe paard, die best wil werken, maar je je wel bij moet bewijzen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:26

mijn manier is de manier van rosanne,
en rij dan wel met spoort maar meer omdat ze op voltes anders iets door mn been heen valt, naar voren hoort een paard te zijn op je kuit neit op een spoor.

maar jij meot zelf kijken wat het beste is, overleg een met je intructie en kan zij zich hier niks bij voorstellen : misshcien moet je dan eens gaan zoeken naar iemand die andere methode lesgeeft.

beautymaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:54

misschien kun je bij je instructrice in de les met sporen rijden en de rest van de week niet?
is dat een oplossing?
groetje noraly

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:02

ik denk dat de zaak niet is met of zonder sporen maar dat je met je instructrice moet bespreken dat je een stap terugzet en eraan gaat werken dat het paard weer aan je been komt - blijkbaar zit je er zelf toch teveel met je been aan zonder reactie.
Of je dat tijdelijk met een spoortje oplost of met een zweepje is aan jou - zoalng je niet permanent die sporen nodig hebt want je moet wel verbeteren daarin natuurlijk.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:35

ik rij momenteel zonder sporen..

lovepaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:48

omdat je paardje nog jong is kan je het beter neit doen.. hij luistert dan misschien over en paar jaar niet meer als je hem aanspoort.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:03

In het begin reageerde ze erg fel op m'n been en heb toen weinig met m'n benen er aan gezeten. Tijdje later werd ze ineens veel minder fel..en werd ze steeds trager en reageerde niet eens meer en liep dwars door m'n been heen. Werd zo erg dat ze achteruit ging lopen en dan ging steigeren, kreeg haar dan alleen voorwaarts met de zweep(als ze achteruit loopt dan he dan had ze echt een goeie tik nodig) maar ga t vanaf zaterdag (smid moet komen) zonder proberen en dan vertel ik wel hoe t ging.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:04

dan houd ik de zweep erbij als hulpje mocht ze echt niet willen dan geef ik haar na 2/3x proberen een tikje erbij.

lovepaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:12

ja dat kan wel;)

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:26

Ik heb ook even een vraagje tussendoor
Mijn paard gaat in de galop en soms ook in de draf heel erg naar binnen vallen, en je kunt je been er wel aanzetten maar dan heb je echt zoveel kracht nodig..
Kun je dan wel us voor een keertje de sporen erbij halen?? Zodat ze weet dat ze aan het been moet reageren?? Of moet ik nog meer *zucht het been er tegen aan gooien

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 09:42

dit was ook een van de redenen dat ik met sporen moest rijden van m'n instructrice...paard ging steeds door m'n rechterbeen en was niet goed rechtgericht. Ik zou het gewoon voor een keer proberen, alleen als het echt nodig is de spoor gebruiken. Bij mijn paard ging dat veel makkelijker net als of ze de hulp zo beter begreep. Nu ga ik wel weer zonder rijden, paard loopt nu in draf netjes recht dus wil haar nu gewoon weer helemaal zonder kunnen rijden.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:48

@xxsweet: ja, dan zou ik sporen gebruiken. Een paard kan beter gelijk de goede reactie leren. Dan is het daarna gewoonte en kun je het ook met minder hulp af.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:53

tnx !!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:35

Wat je moet zeggen? Ik zou zeggen dat ze eerst maar zelf eens moet leren rijden, als een instructie mij sporen aan raad komt ze er bvij mij niet meer in, heel simpel, als je paard niet aan je been is, moet hij maar spoen, oven een tijdje weer niet aan je been, weer scherpere sporen, je instructie is het probleem aan het verleggen ipv de oorzaak zoeken, misschien heeft je paard wel ergens last van, misschien ben jij dat op dit moment (niet banketstaaf bedoelt) maar als je bijvoorbeeld scheef zit ofzo, is het allemaal veel moeilijker voor je paard.
Ik zou zeggen tegen je instructie dus dat julliue (dat denk ik dus) te hard zijn gegaan en een stapje terug zouden moeten doen naar de basis.
Ik heb dus alleen het eerste bericht gelezen en je paard niet zien lopen, maar zo komt het op dit moment op mij over.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:03

Vandaag is het eindelijk zover...ga haar zo weer eens opzadelen en het proberen zonder spoortjes. Ze is nu in draf netjes rechtgericht dus de sporen heb ik niet echt meer nodig ga er vanuit dat ze nu met nog een klein beetje hulp wel recht blijft lopen instructrice heb ik nog niet gesproken dus die weet het nog niet dat ik de sporen weer bij de pony in stal heb gesmeten (gebruik ze op de pony alleen om de hulpen te verfijnen bij b.v de zijgangen) ben benieuwd of ik Umi zover krijg om mooi uit te strekken in draf.laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:16

Ja heel veel succes!!!!! Ik weet niet hoe verder je 'relatie' met je instructrische is, of je het voor de rest wel eens bent met haar aanpak?

Misschien is het een idee om de vriendin van je neef een keer in de week 45 min ofzo op Umi te laten rijden en jij daarna ook nog even. Je zei dat je gelijk merkte dat hij fijner liep nadat zij hem gereden had.

In ieder geval veel succes met je paardje! Ik vind het een goede beslissing om hem zonder sporen te rijden tot alle hulpen bevestigd zijn en hij toe is aan preciesere hulpen .

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:29

ik had zonder sporen gedaan
en ik ben het helemaal eens met rosanne

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:20

ik ben ook van die stempel om zonder sporen te rijden, tot je sporen nodig hebt om je hulpen te verfijnen. eerst moet een paard van mij naar de kuit luisteren en daarna ga ik pas volledig verfijnen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:39

Ik heb haar gisteren dus zonder sporen gereden, was gewoon net als of ik de oude Umi (nou ja haha zo oud is ze niet) weer terug had. We hebben een stukje uitgestrekt in draf en uit eindelijk ook gewoon gegaloppeerd. Toch vind ik dat we wel wat aan de spoortjes gehad hebben, de stelling was eerst gewoon zo slecht en ze liep dwars door m'n rechterbeen, nu is dat veel minder

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:55

Ik rijd mijn jonge paarden vaak na een paar weekjes even met een stomp spoortje. Ik spoor alleen aan met het spoortje als hij niet op mij kuitdruk reageert. Zo worden ze supersnel aan het been, zonder dat ze elke keer een onbedoelde teugelhulp in de mond voelen als ik ze een tikje met de zweep geef. Als het paard goed reageert op de beenhulpen dan doe ik het spoortje weer af. Pas bij het wijken en schouderbinnenwaart rijden doe ik ze weer eens om. Ik gebruik altijd een kort en stomp knopspoor en heb absoluut geen langere nodig. Op deze manier hoef ik mijn paard nooit te schoppen, waardoor ikzelf uit ballans raak en het paard uit ballans breng of te slaan, en lopen mijn paarden allemaal heel licht en ontspannen naar de hand toe. Ik krijg vaak veel kritiek dat ik mijn 3 jarige met een spoortje rijd (vaak niet langer dan 3 weken, maar enfin), maar het werkt prima en heel ontspannen voor paard en ruiter.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:22

Nou ik heb vandaag ook met sporen gereden..
Want mijn paard reed door mijn binnenbeen heen in de galop..
Het ging echt super..!! Ik heb gewoon op de hoefslag kunnen galoperen.. Geweldig