Eind aan de mythe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

Re: Eind aan de mythe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:44

Vaak worden de genoemde problemen (en nog veel meer) door verkeerd (de snelmethode) rijden veroorzaakt. Van Loon spreekt zelfs over Kadaverdressuur.

Goed rijden voorkomt problemen, en kan ze oplossen.
Ik kan niet anders dan het weer met Aqua eens zijn.

Het is zo ontzettend verdrietig dat correct rijden in deze maatschappij van oppervlakkigheid, snelle produktie en lage kwaliteit een zeldzaamheid is. En dat is jullie niet aanrekenbaar maar een logisch gevolg van de trieste ontwikkelingen van deze tijd die ook binnen de paardrijtop zijn geinfiltreerd (een enkele uitzondering daargelaten).

Iedere methode die teruggrijpt op de zuivere klassieke grondbeginselen is in mijn optiek dan ook revolutionair. Als in: afgezet tegen de huidige Kadavernorm.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 23:47

Maar haar methode is NIET revolutionair volgens mij! Mijn paard heeft bij Antoine de Bodt gestaan en die doet exact hetzelfde met paarden alleen die doet niet zo geheimzinnig over zijn methode. De beste man zelf is niet te pruimen, maar hij kan het helder en duidelijk uitleggen, ook op zijn website. Het sleutelwoord is gewoon rechtrichten! Puur klassieke rijkunst.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:54

Er is -voor zover ik het begrijp- wel een behoorlijk groot verschil tussen AdB en Aqua. Niet zozeer in het wat als wel in het hoe. Als je nou eens niet zo'n grote waffel had opengetrokken dan had Aqua je dat misschien wel willen uitleggen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:56

Citaat:
Het is zo ontzettend verdrietig dat correct rijden in deze maatschappij van oppervlakkigheid, snelle produktie en lage kwaliteit een zeldzaamheid is. En dat is jullie niet aanrekenbaar maar een logisch gevolg van de trieste ontwikkelingen van deze tijd die ook binnen de paardrijtop zijn geinfiltreerd (een enkele uitzondering daargelaten).

Sorry, maar hoe aanmatigend kan je zijn?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:58

Aqua claimt dat ze met haar techniek elk probleem kan oplossen en ik zal wel dom zijn maar koliek, chronisch hoesten?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:04

Dat is toch niet zo verbazingwekkend?
Astma- en koliek-patienten bijvoorbeeld zijn ook zeer gebaat bij de juiste therapeutische beweging. Zijn hele programma's voor ontwikkeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:04

Citaat:
Met onze eigen ontwikkelde longeer- en rijmethode hebben we enorme resultaten vooral bij paarden en pony's die problemen hebben. Het geheim schuilt voor een groot deel in de revolutionaire draagtechniek. Een techniek waarbij je een paard of pony leert dragen binnen 10 minuten.

nog een quote uit aqua's profiel, een eigen ontwikkelde methode die bovendien nog revolutionair lijkt mij echt iets anders dan klassiek met een ietwat eigen intepretatie.

leren dragen binnen 10 minuten, hoezo snelle productie versus klassiek?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:07

Voor alle duidelijkheid, mijn posts zijn niet bedoeld als aanval maar als aqua werkelijk kan waarmaken wat ze in haar profiel beweert dan is het een echt revolutionaire methode met resultaten die de klassieke meesters niet behaalden.

En dus ben ik heel erg nieuwsgierig waar haar technieken op gebaseerd zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:13

Citaat:
Dat is toch niet zo verbazingwekkend?
Astma- en koliek-patienten bijvoorbeeld zijn ook zeer gebaat bij de juiste therapeutische beweging. Zijn hele programma's voor ontwikkeld.

dat klopt maar dat is iets heel anders dan beweren dat ze voorkomen vanuit een rijtechnisch probleem en dat de aquatechniek door dat rijtechnische probleem op te lossen de aandoening laat verdwijnen want dat wordt er geimpliceerd.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:24

Ik weet (nog) niets van het hoe van de draagtechniek maar ik vind de uitgangspunten van haar 'methode' wel heel goed verdedigbaar en zie die ook terug in de zuivere klassieke grondbeginselen. Jullie ook? Of dat ook al niet?

Of de meesters 'deze resultaten' wel of niet behaalden is mij onduidelijk omdat ik 'deze resultaten' niet ken en de meesters er niet gedetailleerd over hebben geschreven in dezelfde context als Aqua het zet.

Ik kan me daarentegen niet voorstellen dat een Kottas of Podhajsky zonder balans en dragen zouden rondkarren zoals onze dressuursterretjes dat doen. Maar hoe dat precies zit zullen we van Aqua moeten vernemen.

Ik hoop dat ze bereid is om te reageren maar vrees echter dat dit topic onvoldoende uitnodigend is

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:30

Als niemand de uitgangspunten uitlegt wordt het voor ons wel erg moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

En voor alle duidelijkheid, hoe je ook rijdt en op welk niveau, de basis is en blijft een in balans lopend en dragend paard. Dit is niet echt voorbehouden aan de klassieke meesters of aqua.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:32

Karl66 schreef:
dat klopt maar dat is iets heel anders dan beweren dat ze voorkomen vanuit een rijtechnisch probleem en dat de aquatechniek door dat rijtechnische probleem op te lossen de aandoening laat verdwijnen want dat wordt er geimpliceerd.

Ik ben daar niet zo stellig in. Met kadaverdressuur zoals rollkur zul je onherroepelijk ademhalingsproblemen en afwijkingen veroorzaken. En door de stress van dat soort systemen zullen ook zeker allerlei darmproblemen ontwikkelen. Haal je de oorzaak weg, dan maak je ruimte voor verbetering, zo niet genezing.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 00:37

Hou nou toch eens op met die Rollkur methode! Dat is alleen voorbehouden aan de mensen die echt kunnen paardrijden. Ik ga dat niet proberen en ik hoop de rest van bokt ook niet. Het is geen dierenmishandeling anders zouden deze ruiters niet zo ver hebben kunnen komen. Maar ik wil niet weer een discussie over LDR versus Klassiek uitlokken. Ik ben gewoon benieuwd naar de leerlingen van Aqua, hoe die deze "revolutionaire" methode hebben ervaren, of het werkt en zo ja leg het eens uit in duidelijke bewoordingen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:40

Citaat:
Ik ben daar niet zo stellig in. Met kadaverdressuur zoals rollkur zul je onherroepelijk ademhalingsproblemen en afwijkingen veroorzaken. En door de stress van dat soort systemen zullen ook zeker allerlei darmproblemen ontwikkelen. Haal je de oorzaak weg, dan maak je ruimte voor verbetering, zo niet genezing.

Hier kunnen we weer 28 pagina's over gaan discussieeren maar ik stel voor dat we dat niet doen. Laten we het juist over de techniek van aqua hebben want daar gaat dit topic over. Daarom zou het een keer leuk zijn als er ook antwoord kwam op de vraag naar de uitgangspunten van haar techniek en hoe haar resultaten zich verhouden tot de klassieke meesters (revolutionair, in 10 minuten leren dragen).

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:45

Betteke schreef:
Ik ben gewoon benieuwd naar de leerlingen van Aqua, hoe die deze "revolutionaire" methode hebben ervaren, of het werkt en zo ja leg het eens uit in duidelijke bewoordingen!

Wat verwacht je nou? De methode op een bierviltje?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:49

begin een steeds grotere fan van de aqua methode te worden, als het op een bierviltje pas moet zelfs ik het kunnen snappen.

maar kan je de uitgangspunten niet uitleggen of wil je dat niet?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 00:50

Ja kijk zo kan je een discussie ook de kop indrukken! Trouwens Jacob Melissen heeft een gesprek gehad met de Telegraaf en gezegd dat hij foto's heeft gemaakt van de klassieke manier van losrijden van de Duitsers hoe "paardvriendelijk" dat is. Ik wacht de berichten af en hoop dat ik die ook snel kan plaatsen.

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:58

nou ga ik zelf kijken

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 01:16

Hmzz sorry ik begrijp weinig van dit topic en van waar het op slaat.

Ik ben zelf van mening dat koliek niet verholpen kan worden door de juiste training, zandkoliek bijvoorbeeld, leg mij dat eens uit?

Hoe meer beweging je paard dan krijgt hoe meer de darm gaat kantelen.

Ik ben er wel benieuwd naar, hoe of wat mischien hem ik het wel helemaal verkeerd begrepen maar het lijkt me sterk.

Ik heb een paard gehad, die 5 keer per week koliek had. of ze nou wel of niet werd getraind. Het kwam meerendeels door der groote en lengte.

Enkele keer was het een verstopping, die kan je niet trainingsmatige voorkomen. de andere keer was het gas, valt nog wel te verhelpen, en de andere keer was het zandkoliek. dan zal ik als ik jou was maar gewoon aan de hand gaan stappen. niet in de stal laten staan, gewoon relaxt stappen, en niet onder het zadel rijden of wat dan ook, als de darm kantelt, wat ik laatst nog heb meegemaakt, dan kan er een scheur in de maagwand ontstaan, en dan is het helemaal gebeurt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 04:05

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:32

Dit topic gaat op slot.
Waarom?
* Het gaat over een methode van een bokker en het dus prima via pb is te regelen.
* In het verleden eindigden topics over de methode meestal in een slotje omdat het telkens weer fout ging en een eindeloze discussie was.