Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:18

Fijn topic. Ik heb een niet-zo-coole Tinkermerrie. Hoopte dat het met het ouder worden minder zou worden, maar aan de reacties hierboven te zien

Wat al een heel klein stukje helpt, is even aan de hand de bak doorstappen voor je erop klimt. Daarnaast idd: aan het werk Boos worden maakt mijn knol alleen maar onzekerder én opstandiger. Belonen bij goed gedrag werkt beter. Ik gebruik mijn zweepje vooral als drijfmiddel op de schouder (gewoon tegen de binnenschouder aanleggen).

Het engste punt van het hele verhaal van mij vind ik toch wel onze gladde bak. Een volte galopperen is gewoon levensgevaarlijk, laat staan als dat niet verzameld maar echt rennend gaat

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:20

bij ons is er ook zo'n pony, dat paardje loopt super ontspannen, en dna opeens schrikt hij, en springt opzij, of wil gaan rennen... maar er is niet... en degene van wie die is, die gata dan altijd gelijk stappen of halthouden bij de plek waar die schrikt zogenaamd... dit moet je dus niet doen !!!!

een tijdje gelden moet ik hem rijden omdat z eop vakantie was, hij heeft het bij mij maar 2x geprobeerd, en wat dee ik.. ik negeerde het volkomen, als ik voelde dat hij 2 passen opzij ging, reed ik gewoon door, ik negeerde zijn gedrag, en als hij het daarna dus wel weer deed, zei ik met een lage stem gewoon "hééé " of pas dr op ofzo, en dan liep hij gewoon normaal drlangs en hem constand aan het werk houden, en niet de plek waar hij schrikt vermijden, je moet gewoon doen alsof er niet aan de hand is, als jij zelf denkt van oww daar gaat hij weer, dan gaat hij daar ook, probeer zelf koel te blijven, en bren die rust over op je paard, vaak is het gewoon een trucje om onder het werken uit te komen...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:59

Ik heb vanavond weer gereden, begon er mee dat ze op m'n tenen sprong tijdens het poetsen van een hele enge... tja, geen idee? En tijdens het inrijden maakte ze zich eerst ook weer druk om van alles (nu moet ik toegeven: er stond een hele enge gele mini-tractor naast de bak, dus er wás wel wat dit keer).

Ik heb haar inderdaad vrij snel aan het werk gezet, heel veel voltes gedraaid, heel veel schouderbinnenwaarts/schoudervoor (of iets daartussenin ) en heel veel overgangen. En het hielp wel, ik heb ongeveer een uur gereden en het laatste half uur/ kwartier is ze niet één keer meer weggesprongen . Niet dat alles wat ik vroeg in één keer goed ging, maar ze was in ieder geval met haar aandacht bij mij. Uitstappen heb ik ernaast gedaan.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:43

dat klinkt idd ee stuk beter !!! en dat met een heeele enge gele mini-tractor erbij...hahaah super toch??!!!

was je teen erg blauw ??

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:14

Aan veel felle dingen laten wennen
Vlagjes
Paraplu
enz.
En hem meer actief rijden ..
En niet de tijd te geven om zoveel rond te kijken
En een goede band met je paardje
Ook andere dingen doen dan altijd rijden , rijden ..

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:10

Ik ga idd altijd heel actief rijden om te zorgen dat ze niet de kans krijgen om ergens van te schrikken en op mij moeten letten.

Als ik de bak in kom en ik zie vantevoren al dat er iets is waar mijn paard waarschijnlijk van kan schrikken, ga ik er niet meteen opaf, maar ga op een volte beginnen en maak die steeds groter totdat ik er uiteindelijk langs ga.

Schrikt ie dan alsnog dan krijgt ie een ongelovelijke schop, want mijn paard heeft dan al genoeg tijd gehad om eraan te wennen.

Verder straf ik schrikken altijd af, want ik vind als ik aan het rijden ben, dat mijn paard op mij moet letten en niet op zijn omgeving.!!
Laatst bijgewerkt door olafj op 17-08-05 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:18

Klinkt beter! Ik zou trouwens dat bovenop je springen met poetsen wel afstraffen, ook als ze ergens van schrikt mag ze niet jou zomaar ondersteboven lopen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:28

Lielle schreef:
Klinkt beter! Ik zou trouwens dat bovenop je springen met poetsen wel afstraffen, ook als ze ergens van schrikt mag ze niet jou zomaar ondersteboven lopen.

inderdaad....een paard moet respect voor jou hebben!
In de natuur als ze ergens van schrikken en ze lopen tegen een ander paard aan, dan krijgen ze ook ala minuut een klap.

Jouw ruimte is jouw ruimte en daar binnen hoort een paard niet te komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 10:43

Oh wat heerlijk, mijn angsthaas is niet de enige. Soms is alleen rijden in een afgesloten binnenbak al te veel van het goede voor mijn hannoveraantje. Nou ja, afgesloten, er zijn aan twee kanten deuren, en aan één kant tribune, en dan aan de laatste kant een gote deur waar je door naar buiten kan. Op slechte dagen stuiter ik dan van deur naar deur. En dan moet er niet iemand op de tribune komen zitten...

Ik los het maar op door veel tegen 'm aan te praten (ik lijk wel gek). Veel 'ja braaf' als het goed gaat, maar ook veel strenge nee's als hij weer wat probeert.

Ik ben nu heel erg bezig om hem overal aan te laten wennen. De eerste 10 minuten ga ik overal in draf en stap aan de lange teugel langs. Hij moet maar leren dat er niks aan de hand is.

Gisteren voor het eerst weer eens in de buitenbak gereden. Was helemaal een drama. Want daar rijden wel eens fietsen langs, en soms zelfs een auto... Dus dan ga ik van links naar rechts de bak door.

Ik zie het aan de ene kant maar als een gegeven. Hij is gewoon een paard waar ik een beetje extra bij moet opletten. Maar aan de andere kant hoeft hij het ook niet uit te buiten. Werken = werken!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:33

Dat doe ik ook, en dan kijkt ze ook van 'oh ja, daar stond jij'.

Ik hoop dat m'n instructrice donderdag weer tijd voor me heeft ben benieuwd hoe het dan gaat.

Lielle schreef:

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:05

Ik heb gelukkig vanavond weer privé les.

Dat helpt altijd wel, lekker aan het werk, goede handreikingen, werken aan mijn zit en houding...

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:25

Hier nog iemand met zo een paard.
Mijn 8-jarige merrie is ook enorm kijkerig, ik rijd altijd in dezelfde bak, maar ELKE keer weer is het toch oh zo ontzettend eng. Ik krijg haar er meestal wel voorbij maar ze zit gewoon heel de tijd rond te kijken en let gewoon helemaal niet meer op het werk. Ook op buitenrit is ze enorm kijkerig, in galop springt ze constant van links naar rechts voor enge dingen in de bosjes of gaat gewoon ineens op de rem, wel goed voor een vaste zit, maar handig is wel anders, zeker als er nog andere mensen achter me rijden. Speelt ze comedie of is ze echt bang? Wie zal het zeggen... Maar een oplossing heb ik dus ook niet. Ik ga hier dus blijven meelezen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:31

Misschien heeft jou paard wel wat meer vaste patronen nodig...?
Probeer eens een weekje elke dag om dezelfde tijd te voeren, elke dag om dezelfde tijd te gaan rijden, elke dag even lang poetsen....
Ik weet niet precies hoe dat met paarden zit, maar ik weet wel dat kinderen soms heel vervelend kunnen worden als ze geen vast levenspatroon hebben...
Sommige mensen (en ik denk dus ook dieren) hebben dat gewoon nodig..
Dus je moet het zelf weten...maar is het het proberen niet waard???

Groetjes, [***]

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:47

Nee sorry, hier geloof ik echt niet in. Een paard is geen mens. Bovendien heb ik geen tijd om elke dag naar m'n _verzorg_paard te gaan, ik denk dat de eigenaresse dat ook niet echt op prijs stelt. En ik kan haar moeilijk gebieden om elke dag precies om dezelfde tijd wakker te worden en te beginnen met grazen.

Ik wil een hoop proberen, maar alleen als het nuttige tips zijn.

FreiaLover schreef:
Misschien heeft jou paard wel wat meer vaste patronen nodig...?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:04

Heb ook meerdere vluchtertjes gereden. Voor het schrikken weet ik niks ja een beetje kwasi boos toespreken. Voor het schrikken van iets buiten de bak kan ik je aanraden overdreven stelling naar binnen te nemen zodat ze als ze schrikt niet over de binnenschouder kan wegspringen en als ze springt dan alleen maar richting bakrand kan. Veel succes!!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:08

Mijn ene paard heeft dit ook in hele sterke maten.

Paard is absoluut niet bang voor enge dingen als vrachtwagens, vlaggetjes, lint en ze durft over eng zeil te lopen.

Maar ze is wel als de dood voor niets Ze springt opzij terwijl ik niets zie of met longeren krijg je haar er niet eens normaal langs het bosje waar ze de hele dag naast staat .

Maar bij Tayga zijn het echt buien, volgens mij grotendeels door het weer beinvloed en het is een echte merrie!!

Ik blijf ook meelezen, want ik heb er ook geen oplossing voor...

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:17

Ja, lastig he...Kan er tegenwoordig ook over mee praten.

Het paardje wat ik nu een paar maanden rijd is ook zo kijkerig, maar ze doet het echt grotendeels om onder het werk uit te komen. Toen ik haar net reed deed ze het bij mij heel erg, terwijl een meisje van 10 er ook op reed en bij haar schrok ze bijna nooit. Ze deed het echt gewoon om onder het werk uit te komen. Ze werd normaal ook niet zo fanatiek gereden dus daar was ze het soms niet zo mee eens.

Zelf heb ik niet zoveel geduld met dit soort gevallen, als er iets is heb ik er echt geen problemen mee, maar zo grr . Een keer ben ik redelijk boos geworden(niet heel erg hoor, maar even een paar tikken gegeven), omdat ik toen niet eens meer normaal kon rijden omdat ze zo erg was. Daarna hield ze er meteen mee op. De laatste tijd gaat het stukken beter, het werk gaat haar nu zoizo beter af en ze wordt ook wat vaker gereden. Haar eigenaresse is dus niet zo fanatiek, dus het kan zo maar gebeuren dat ze 2 dagen alleen maar een kwartiertje los staat. Dan merk ik het wel hoor, dan is ze meteen weer veel erger.

Tja, tips, denk dat het meeste wel genoemd is maar nog even:
- goed aan het werk zetten, probeer haar aandacht bij jou te houden. Als je die oren naar voren ziet gaan even weer die aandacht naar je toe halen, bijv. door ophouden of been te geven.
- veel figuren rijden, dat ze weinig tijd heeft om na te denken over andere dingen.
- als ze schrik proberen zo snel mogelijk weer te herstellen en weer terug te rijden naar de plek waar ze schrok en proberen er langs te rijden.
- als je merkt dat ze iets "eng vindt" proberen haar naar de andere kant te stellen en goed je been erbij aan de andere kant.
- probeer je paard voor te zijn
- en het moeilijkste(voor mij dan); proberen niet gefrustreerd te raken....succes, haha

Gister reed ik weer voor het eerst in de buitenbak(ze is een maand op het land geweest), dat was wel weer lastig, zoveel te zien natuurlijk. Ze was dan ook erg snel afgeleid maar gelukkig verder wel braaf. Tegenwoordig kan ik meestal op tijd ingrijpen omdat ik nu wat beter weet hoe ze haar acties voorbereid zeg maar, ik kan haar dus iets vaker voor zijn.

Verder is het denk ik ook een kwestie van proberen wat bij het betreffende paard het beste werk...succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:28

Echt proberen te negeren... zodra je haar op de kop gaat geven, krijgt ze negatieve aandacht die ze wilt, om onder haar werk uit te komen.

Ik heb de laatste jaren altijd geleerd, paarden die dingen doen om het werk te vermijden, altijd negeren, bokken ze? Uitzitten, wachten tot ze klaar zijn, en doorrijden alsof er niks gebeurd is, op die manier straf je ze meer, dan dat je ze halt gaat zetten, hard gaat schoppen of met een zweep gaat slaan.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:40

Fleur schrikt ook van de raarste dingen, een witte trui langs de bakrand, een bordje dat er altijd staat enz enz, de nieuwe bakspiegel is dan weer niet eng, heel raar Maar goed, zij doet het als ze het te moeilijk begint te vinden. Ik heb alles geprobeerd.. als ik het enge ontwijk gaat begint ze al veel eerder te schrikken zodat de hele bak eng wordt. Als ik boos wordt blokkeert ze en als ik het negeer, negeert ze mij ook.
Wat bij Fleur super werkt is bij elke keer dat ze opzij springt haar meteen in galop te zetten en haar even goed te laten werken, dus doorgaan op het moment dat ze zelf wil stoppen. De eerste paar galopsprongen vindt ze prachtig, maar ze is het al snel zat. Als ze een paar keer opzijgesprongen is, is ze die galop zo zat dat ze liever in een normaal tempo doet wat ik vraag dan wéér zo hard te moeten lopen. Mijn instructeur doet hetzelfde maar dan met achterwaarts (dus elke keer opzij springen is een paar passen achterwaarts) met zijn paard die wel graag rent. Het principe blijft hetzelfde, werken is fijner dan schrikken.
Maar goed, dit werkt dus alleen als je paard door schrikken onder het werk uit wil komen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:51

paarden denken in plaatjes en als het plaatje er ineens anders uitziet dan gisteren dan is het 'eng'

Je kan dit wel rijtechnisch willen oplossen maar misschien is het beter als je je paard moediger maakt door veel 'rare' dingen met m te doen. Soort politiepaardentraining, over zeilen heen, onder zeilen door, met het zeil aaien. Leg open paraplu's neer in de bak bijvoorbeeld.

Pak eens een lege bikszak en ga daar je paard eens mee 'borstelen'
Zorg wel dat je dat in een stal of paddock doet en niet terwijl ie vaststaat op de poetsplaats!
Begin voorzichtig met die zak in je hand te nemen en dan richting je paard te bewegen, kijkt ie angstig dan haal je m weer weg. Dan weer naar m toe en weer weghalen als ie angstig wordt. Zo blijf je door gaan tot je paard blijft staan en nieuwsgierig wordt naar die zak en dan ga je steeds een stapje verder tot je m zelfs met die zak op zn kop kan laten staan.
De-sensibiliseren heet dat.... aproach and retreat en dan ga je dat met meerdere voorwerpen doen. Zo leert je paard dat enge dingen niet per defenitie eng zijn en wordt ie een stuk moediger van!

En die enge gele tractor zou ik juist naartoe gaan, stap desnoods af en ga er heen en laat m kijken.
Ik had ook zo'n hete neet en ik kan nu over de engste plasticzakken lopen die ik tegenkom op een buitenrit, ze kijkt wel en blaast wel maar gaat er zelfs nu al uit zichzelf op af omdat ze weet dat ze er toch naartoe moet van mij
Als je verder komt met dit soort dingen zul je zien dat de wereld om m heen ineens een stuk minder eng is en dat grasprieten en boskabouters helemaal niet meer eng zijn
succes en veel plezier!

Lientje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:25

Hee, zo'n eentje rijd ik ook bij. Alles wat er nu wel staat maar eerst niet: hoofd omhoog, snuif! snuif! snuif! grote ogen! snuif snuif! Wegspringen doet ie gelukkig niet zo heel erg vaak, hij gaat liever in de achteruit. Misschien helpen freestyle oefeningen met dit probleem. Als het goed is krijgt je paard dan meer vertrouwen in jouw leiderschap en gaat ie er misschien makkelijker langs enge dingen als jij het ook niet eng vindt.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:03

Ook ik ga met veel interesse meelezen in dit topic. Mijn bijrijdpaard vindt ook alles eng..Wat ik op het moment veel doe is niet meer op de hoefslag rijden maar een stukje ernaast. Sowieso is dat voor mijn paard goed omdat ze zo jong is en dus echt nog op dr eigen voetjes moet leren lopen. Ze is dan zo gefocussed op het op vier benen lopen dat schrikken al een stuk minder wordt!

Maar goed, er zijn idd ook dagen tussen dat ik alle deuren van de bak dicht heb maar dan is nog alles eng (een staander!! eng!! een pilon? Brrrr!!)

Ik zou graag het boek "het paniekvrije paard" willen hebben, misschien heeft iemand van jullie het al? Staan daar nog nuttige tips in?

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:07

nou ik ken het probleem ook
mijn haflinger is aan de longeer lijn super
aan de hand ook maar onder het zadel begint het gedonder
der zijn dagen dat ik echt een uur door de bak heen vlieg om werkelijk niets.
vorige week was ik het zo zat dat ik dat toen hij weer liep te zoeken ik keihard boe schreeuwde in zijn oor }> klinkt zielig maar hij schrok zich zo kapot dat hij de rest van het uur braaf aant opletten was.

en ja met de frikandellen fabriek heb ik ook gedreigd maar da hielp niets

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:17

Boeh schreeuwen vond ik wel heel grappig

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:07

Ik ben de energiekern mix van subli gaan voeren dat helpt heel goed. Op advies van mobick die een kijkerige tuiger heeft.
Verder gewoon been eraan houden en negeren.

Ben je er zelf angstig bij?
Als mable het doet reageer ik daar angstig op en schrikt ze juist. Als ik langs iets engs moet dan kan ik de andere kant op dan denkt ze dat er daar wat te zien is hahaha het werkt bijna altijd