Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:47

Paarden zijn niet allemaal gelijk net zoals als niet alle mensen gelijk zijn.
Verschillende rassen en kruizingen van rassen en soorten hebben paarden gemaakt die uniek zijn op hun eigen manier, wat bij het ene paard een zegen is is voor een andere een hel, netzoals fransheijs al zegt.
Andsers zou er in principe geen verschillende zadels nodig zijn, of bitten geen boeken nodig zijn over de hoeveelheid en welk voedsel enzovoort.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:48

Wat bedoel je met bespelen van het evenwicht? Evenwicht is volgens mij de toestand dat verschillende op hetzelfde lichaam werkende krachten elkaar opheffen. Als je dit gaat bespelen dat verstoor je dus de balans!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:54

Aqua8horse schreef:
Volgens mij is er maar 1 methode die het welzijn van het paard kan garanderen, HappyH. De andere zijn in mijn ogen verbasteringen ervan omdat het voor de ruiter makkelijker is.

Vind je het niet een beetje aanmatigend om te stellen dat er voor paardrijden maar 1 juiste methode is, en dat dat de jouwe is. Volgens mij zijn er (voor alles) vele wegen die naar Rome rijden. En zolang je het paard in z'n waarde laat, zijn er ook veel verschillende goede methoden.
Ik vind het echt zo arrogant om te doen alsof jij de wijsheid in pacht hebt. Het zou je sieren als je wat meer open stond voor denkbeelden van anderen. Alleen met oogkleppen op je eigen methoden als 'waarheid' verkondigen, komt op mij ook niet erg professioneel over.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:58

Anoeska schreef:
Volgens mij zijn er (voor alles) vele wegen die naar Rome rijden.

Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, en binnen de paardensport is er geeneen geasfalteerd, en lijkt dat wel zo te zijn dan staat er file!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:02

Wat weet je dat weer mooi te brengen.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:04

Aqua8horse schreef:
VVvalar: Ik denk niet dat het aan jou is om te beoordelen of ik in een illusie leef. denk je wel? Je kent mij niet eens, je weet niet precies wat mijn methode inhoudt en dan zulke dingen beweren? LIjkt mij wat merkwaardig. Bovendien als iemand in een illusie zou willen leven en de paarden het goed hebben, dus geen kwalijke kunstjes die ten koste gaan van het welzijnom het doel te bereiken van de ruiter , wat is daar dan eigenlijk mis mee?

Oogkleppen...tja, het is de vraag wie die op hebben, denk ik!!!

Och, ik weet zo ondertussen wat jouw methode inhoudt. En voor mij is het dan ook niet langer een vraag wie hier nou precies de oogkleppen op heeft

Verder vind ik het kortzichtig om je blind te staren op een enkele methode.
Laatst bijgewerkt door VValar op 18-08-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:05

Frans ga nog ff door met posten a.u.b. ik wil graag die 28 bladzijden halen!
Eigenlijk ben ik gewoon uitgeluld met Aqua, die kan maar 1 kant op en dat is haar revolutionaire zweefkant.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:10

fransheijs schreef;
Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, en binnen de paardensport is er geeneen geasfalteerd, en lijkt dat wel zo te zijn dan staat er file! [/quote]

een hele goede opmerking.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:51

De grote leermeesters zijn het erover eens dat er maar 1 weg naar Rome leidt: de klassieke = africhten op natuurlijke grondslag.

Van Loon: "Het is of het harmonisch ontwikkelen van natuurlijke begaafdheden van het paard, of verkrachting volgens de geweldmethode".

Om het paard te beschermen tegen moderne grillige just-in-time snelproducties zijn door de FEI de zuivere klassieke wetten vastgelegd in een reglement. Daar is niets zweverigs aan. Het wezen, de psyche en biomechanica van het paard zijn niet veranderd. Een harmonische ontwikkeling van het paard laat eenvoudigweg geen ander 'systeem' toe.

Wat in de sportringen getoond wordt, is geen Rome maar Lloretdemar.

"De onbevangen leerling volgt graag deze gemakkelijke weg (zonder ballast van klassieke beginselen), omdat hij niet in staat is het foute van het goede te onderscheiden".

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:03

Voordat we naar een hoger meta-fysisch niveau gaan! Wat nodigt blijkt te zijn om bepaalde methodieken te ondersteunen, wat op mij eerder overkomt als een blijk van zwakte, dan volledig vertrouwen in de bewezen beschreven methode! Maar laten we over mij intepretatie maar niet gaan discuseren. Zou ik graag antwoord willen hebben op onderstaande vraag.

Want anders snap ik het volgens mij niet meer!

fransheijs schreef:
Wat bedoel je met bespelen van het evenwicht? Evenwicht is volgens mij de toestand dat verschillende op hetzelfde lichaam werkende krachten elkaar opheffen. Als je dit gaat bespelen dat verstoor je dus de balans!

En dit is geen aanval hoor, verre van dat! Ik wil best kort en bondig horen wat je hebt te vertellen, maar dan wel in gewone ruitertaal, waar ik iets mee kan!
Anders vertel wanneer je wedstrijd hebt ofzo, kom ik kijken! Ik sta altijd open voor verbeteringen!
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 18-08-05 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:07

Whahahahahahhahaah die is goeoeoeoeoed!!
Kort en bondig en in duidelijke ruitertaal.
Ik blijf afwachten of het jou wel lukt fransheijs om er een zinnig en vooral begrijpelijk antwoord uit te krijgen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:27

Aan wie is de vraag gesteld? (En wat is eigenlijk de vraag?)

Bij een perfect uitgevoerde oefening is het paard recht, horizontaal in evenwicht en zijdelings in balans.

In vrijheid heeft een paard zijn natuurlijke evenwicht en balans.
Er klimt een ruiter op en verstoort deze.
Samen dienen zij een nieuw gezamenlijk evenwicht en balans te vinden, begeleid door de ruiter maar zonder dat het paard steun zoekt en vindt bij de ruiter.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:37

en dan kruipt de ruiter eraf en is het gezamelijke evenwicht weer verstoort en dient het paard weer zijn natuurlijke evenwicht en balans terug te vinden! Kom op zeg

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:37

De vraag wordt gesteld aan Aqua! En wat de vraag precies is kan je lezen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:45

En dan nog een vraag vanuit mij kant, en ik wil nog een keer zeggen dat ik het echt niet aanvallend bedoel want ik ben oprecht geintresseerd.
Alleen de toon waarop het gepretendeerd wordt staat me niet aan vandaar ook de zakelijke wederconfersatie vanuit mijn kant.

Maar in het profiel van aqua8horse staat:

ik citeer: "Met onze eigen ontwikkelde longeer- en rijmethode"

Dit kan dus nooit die klassieke methode zijn, want je maakt mij niet wijs dat jullie die ontwikkeld hebben! Daarom is het ook zo krom dat je pretendeerd dat er maar 1 methode is (de veelvuldig beschreven klassieke) terwijl je zelf een andere zelfontwikkelde methode hebt, of zit ik ernaast?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:32

Nee! Sterker nog, je mag door voor de koelkast!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:44

Ik kan niet voor Aqua spreken maar ik zou denken dat het om een (eigen) longeermethode gaat die de klassieke grondbeginselen overeind en in ere houdt?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:28

Ik ben blij met alle serieze reacties.
Ik heb dit topic geopend omdat ik graag wil weten,welke methoden er bestaan. Friemel bedankt ik heb nog aardig wat te lezen.

Ik vraag me af waarom mensen die moe worden om met Aqua de discussie aan te gaan toch steeds weer reageren.

Kunnen we het serieus houden, ik wilde hier graag wat van opsteken.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:45

Ik wil hier ook wijzer van worden, begrijp me niet verkeerd! Dit is de eerste keer dat ik ernaar vraag, ben er nog nooit over in discussie gegaan, dus voor mij lijkt me dat wel nuttig! Merk alleen op dat de discussie vanuit de hoek "klassieke methode" nogal zakelijk en op een hoog meta-fysisch niveau loopt! Daar ben ik als ruiter niet zozeer in geintereseerd! Ik als ruiter wil weten, wat houdt het in (concreet) wat levert het op (concreet) en waarom (concreet) en niet van die literaire zweverige benaderingen die voor vele invullingen mogelijk zijn!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:29

Iedere "discussie" met Aqua eindigt in oeverloze welles, nietes praat. Aqua heeft de enige echte juiste (zweef)methode om een paard te rijden en wil niks horen over andere dingen die misschien nuttig en zinvol kunnen zijn voor je paard.
Zij heeft de wijsheid in pacht en dus is het zinloos communiceren. Bovendien krijg je nooit eens iets duidelijks te horen, behalve dat je naar Creil kan afreizen om het te ervaren.
Ik vraag me nog steeds af als die methode nou zo revolutionair is dan wil je dat toch juist verspreiden onder mensen die paardrijden (zeker als je zoooooo begaan bent met het welzijn van paarden) of zie ik dat nou zo verkeerd.
Ik wil het best geloven, daar gaat het niet om, maar kom dan eens met duidelijke voorbeelden, of zoals fransheijs zegt, in ruitertaal graag.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:42

Wat is het toch leuk te lezen dat aqua gelijk ldr er weer blij haalt zou ze happyh gevraagt hebben een topic te openen,

Ik heb op de eerste pagina gelenzen weet even niet meer van wie over die instructeur die open staad voor meerdere dingen maar wel haar eigen lijn heeft die past bij elk paard haar training aan, bij de een dus veel vwnw laag en bij een ander sneller opgericht, daar is bij haar geen vaste iets voor,

Elk paard heeft zijn eigen dingen en daar ook zijn eigen benadering voor nodig,
Maar voor mij dus de ideale instructeur en ik wou dat ik haar 10 jaar geleden al was tegen gekomen, daar had ik heel wat meer mee opgeschoten als al de flut instructeurs die ik tussen door heb gehad jammer genoeg,

Kunnen we ontopic blijven en dus niet over ldr gaan discuseren anders halen we zeker de 28 pagina`s niet,

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:22

Ik vraag me ook af welke methode er bestaat wat het inhoud, en opleverd en waarom er op welke manier dan ook gereden wordt.

Over de Aqua methode kan ik zeggen, dat ik probeer het paard ontspannen en in balans te rijden, Aqua heeft veel inzicht in de bewegingen van het paard en merkt het heel snel op als een paard niet in balans is en weet hoe je dit als ruiter moet compenseren. Ik denk dat Aqua op een veel scherpere manier ziet dan de meesten van ons.
Vraag me niet de theorie in goed begrijpelijke taal uit te leggen, want ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden. Ik heb zelf nog niet voldoende inzicht in de bewegingen van het paard om dit naar tevredenheid te kunnen doen.
Stel je vraag aan Aqua ik hoop dat zij het wel duidelijk genoeg kan uitleggen.

Dit was even over onze methode, kunnen jullie me uitleggen hoe belangrijk de balans en ontspanning in andere methoden is?
Ik denk dat we daar toch allemaal naar streven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:25

Om de discussie even wat breder te maken, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat aqua en consorten van western rijden vinden???

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:36

Ik ben er niet bekend mee.
Ik geloof wel dat de westernruiters ook vooral met de zit en de benen rijden?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:40

Er worden geloof ik wel vaak oefeningen gereden die nogal wat van het paarden lichaam vragen?
Hoe belangrijk is bij jullie de balans? Ik denk dat dit vooral bij deze oefeningen erg belangrijk is?