Paslengtes in de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:15

Ik heb er vanavond met een stalgenoor over gehad en hebben het op het strand nog eens uitvoerig getest zij op haar paard en ik op mijne met de mannen als toe schouwers,
Had haar niet verteld van mijn bevindingen smiddags en gewoon gevraagt van als je op de volte rijdt zijn dan de passen even groot als wanneer je rechtuit gaat zij was direct van mening dat de passen even groot zouden moeten zijn, en hebben dit dus getest en weer waren de passen even groot,

Je kan het draaien zoals je wilt maar ik kan niet op een andere conclusie komen,

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:54

Heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht, maar het lijkt me toch dat de passen even groot moeten zijn. Anders zouden ze hinkelend (onregelmatig) lopen lijkt mij. Ik zat hier even over na te denken omdat ik zelf ook op atletiek heb gezeten en vaak genoeg (wat ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te doen ) de 1000 meter heb gelopen. Als ik met een been in de bocht een kortere pas of met me buiten been een langere pas zou maken, zou ik hinkelend de 1000 meter rennen. Weet niet of ik die vergelijking kan maken, maargoed, dat hoor ik dan wel weer van jullie. Heb hier een foto (plaats even de link ivm copyright)http://www.degrouster.nl(als het niet mag hoor ik het wel).

Hier zie je ook dat ze hun buitenbeen naar binnen plaatsen en de meest rechtse persoon zijn binnenbeen naar binnen plaatst.

Hier 2 foto's van mij en me paard waar je ook ziet dat hij zijn binnenbeen meer naar binnen plaatst Afbeelding
Afbeelding

Hier nog even een foto waar de buitenbeen naar binnen word geplaatst (gebroken lijn foto, had even geen foto van een volte waar zijn buitenbeen naar voren gaat)
Afbeelding

Als een paard rechtdoor gaat plaatst hij zijn achterbenen in het spoor van de voorbenen, denk dat in een volte meerdere sporen word gebruikt. Denk dus wel dat evengrote passen maken alleen meer onder het lichaam zetten waardoor je door een bocht kan gaan.

Heb even snel een tekening in elkaar geflanst, maar die laat ik zo zien, want dat moet ik even met me andere comp doen.

Maar het lijkt me dus dat de passen even groot moeten zijn.

Correct me if i'm wrong

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:03

Ps. laat mijn tekening maar zitten, heb hem niet goed gedaan. maar heb geen zin om het weer te doen. Hoop dat bovenstaande info genoeg is.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:19

Pregini mooi verwoord en laten zien

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:29

Misschien moeten we niet alleen de pas meten om te zien of iets korter of niet is.

Immers: als je je paard keurig in balans en recht is is de pas nog steeds anders. Misschien niet qua maat, maar wel qua afzet. En dan bedoel ik dit: als je een grote volte stapt zie je dat de voetafdruk van de buiten voorvoet maar net gered wordt door de voetafdruk van het buitenachterbeen...

Echter het binnenachterbeen zet een afdruk ver over de afdruk van het binnenvoorbeen. Dit betekend waarschijnlijk dat als je je paard gereden door een volte heen loodst de passen niet veel verschil laten zien, maar er in het lichaam van je paard wel degelijk een lengteverschil is. De binnenkant verkort en de buitenkant verlengt.

Ter illustratie: de volte: (hierbij is nergens een punt waar het paard van bijna 2 meter lang echt recht kan zijn en waar dus de buitenkant gelijk aan de binnenkant kan zijn...)

Afbeelding

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:32

Nu snap ik alleen niet hoe Aqua door een wending komt?En hoe haar paarden passen kunnen verkorten zonder onregelmatig te worden.
Heb eens even snel in m'n dressuur boekje gekeken en onder takt verstaat men: de exacte regelmaat van de beweging , iedere pas beweegt hetzelfde.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:36

Mireille dat is de buiging en die verschilt inderdaad binnen/buitenkant. Als die buiging er niet is zouden we inderdaad rechtdoor gaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:44

Ja maar die buiging en dus verkorting en verlenging van spiermassa moet iets doen met de lengte van de pas, wellicht ongezien....

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:52

De paslengte blijft hetzelfde maar de benen worden anders geplaatst. Ze komen op dezelfde lijn, worden meer onder massa gebracht.
Als het paard verkort of benen niet in lijn brengt met buiging valt hij uit evenwicht

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:12

Ik blijf het daar mee oneens!!!

Nog even over de pasgrootte: het is absoluut een natuurkundig gegeven dat als je een grotere cirkel maakt, je ook sneller moet gaan dan iemand die op een kleinere cirkel naast je loopt. Net zoals dat je met de auto een bocht maakt: de buitenwielen maken meer omwentelingen dan de binnenwielen.
Op zich zal het voor een paard op een volte niet zo heel veel uitmaken, tenslotte zit er hooguit 25 cm tussen binnen- en buitenbeen, maar toch zullen de passen aan de buitenkant ietsjes groter moeten zijn, juist om regelmatig te blijven lopen (het paard kan niet met de buitenbenen meer passen gaan maken, dus moeten ze groter worden).

Als je een binnenbeen naar binnen gaat plaatsen, mag je ervan uitgaan dat je paard niet recht is. Een paard hoort zeker in een wending zijn been correct onder de massa neer te zetten, omdat het het standbeen is. Ik vind dat je bezig bent om je paard vakkundig en bewust gezondheidsproblemen te bezorgen als je wendingen zo rijdt dat het binnenbeen naar binnen wordt gezet. Het heeft in mijn ogen niets met dressuur dus het gymnastiseren van paarden te maken.

Ik ben daarom ook erg benieuwd onder welk rijprincipe dit valt?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:28

Ik heb van de week ook de passen opgemeten van mijn paard op een kleine volte, zijn passen waren even groot aan binnen- en buitenkant. Mijn verklaring is ook dat een paard zijn passen anders maakt aan de binnenkant, hij zet zijn binnenbeen anders weg, dus meer onder de massa. Vroeger is mij dat ook altijd zo geleerd, een paard moet zijn binnenachterbeen meer onder de massa zetten. Dat is ook waarom we al die oefeningen rijden om paarden te gymnastiseren zoals het omzetten van de achterhand, keertwendingen, stelling naar binnen en naar buiten op een volte, sbw, travers enz. enz. Allemaal om de achterhand lenig, sterk en snel te maken zodat hij meer kan gaan dragen.
En dit valt onder gewoon paardrijden, waarom zou het in een systeem moeten passen. Mijn paard en ik hebben beide onze kont te dik, we passen dus niet in een hokje en al helemaal niet samen.
En vrijwel iedereen met een beetje verstand van natuurkunde weet ook dat natuurkundige wetten in de theorie fantastisch zijn, kun je erg leuk aan rekenen enzo. Alleen in de praktijk werkt het toch vaak niet zo omdat de ideale situaties die in theorie bedacht worden nooit voorkomen in de praktijk.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:31

Ik plaats helemaal niets hoor! Laat ik netjes aan m'n paard over.

Maar binnenbeen komt onder de massa dus naar binnen. Hoe wil jij dat dan doen (of het paard laten doen)
Ik denk dat de meeste hier met deze manier van wenden te maken hebben dus.......welk rijprincipe.... Jij schijnt ervan af te wijken.

En dit snap ik ook niet ....niets met dressuur en gymastiseren.
Een paard zal gymatiseert moeten worden wil je correct door die wending om door wending te lopen. Waarom denk je dat hij nog geen buiging kan maken zoals bv op kleine volte??
Omdat hij nog zijn benen nog niet voldoende onder kan zetten. Dat gaat hij dus ontlopen door uitzwaaien achterhand of over de schouder lopen en kan zelfs dat hij dan onregelmatig gaat , uit takt valt. Daarom beginnen we ook met wending dan grote volte dan.....
Hoe meer buiging hoe meer dat binnenbeen gaat dragen.

aqua hoe het mogelijk is weet ik niet maar ........ik snap alsmaar minder van je systeem.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:38

Als een paard zijn binnenbeen meer onder de massa zet maakt hij de pas aan de binnenkant toch automatisch korter?

Maar wel in balans...anders krijg je problemen zowel rijtechnisch als op gezondheidsgebied van het paard en mogelijk ook van de ruiter.

Nee, Pipelotje. Ik schijn daar helemaal niet van af te wijken. Ik wil alleen balans in mijn wending behouden zodat de tact,schwung en impuls gegarandeerd blijven. Het achterbeen zo vreemd naar binnen plaatsen is het directe gevolg van niet in balans zijn. Dat vergelijk ik met het effect wanneer je slof teugel gebruikt. Dan ben je ook blij omdat het voor het gevoel van iemand toch gelukt is. Dat houdt dus in dat het zonder slof niet lukt, dus dressuurmatig.

Dat geldt ook hier. In mijn ogen is het ongezond om het binnenbeen naar binnen te plaatsen omdat je daarmee onnodige druk op delen van het been creeert. Een hele andere belasting dan wanneer een paard in balans is. Daar is alle belasting op het been precies zo, dat het been het kan verdragen zonder problemen. Dus waar het been voor gemaakt is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:42

Hmm als de passen aan de binnenkant kleiner zouden worden, zou je paard onregelmatig moeten lopen. Daarnaast zou dat een ontlasting van het binnenbeen betekenen.
Ik neem dus ook aan dat het paard zijn been verder onder de massa moet zetten om even grote passen te blijven maken, dat was ook het nut van de volte dacht ik.

Aqua, kun je me de titel en de auteur geven van dat onderzoek? Dan kan ik kijken of ik het ergens kan vinden.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:47

Aqua ik heb jouw ook al eens horen zeggen. Binnenteugel open zodat binnenachterbeen naar voor kan komen.
Klopt of niet.
Zo rijd ik ook een wending, volte. dus m'n paard bepaald zelf waar hij dat achterbeen zet. Omdat ik hem de ruimte ervoor geef.
Als hij dat dan meer naar binnen onder de massa zet ga ik ervan uit dat hij dit nodig vind. Hij regeld zelf z'n balans.

Maar nu beweer je dat dat achterbeen niet zo ver onder mag komen. Dan spreek je, je eigen tegen met andere reacties

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:00

Oh ja het paard verlengt in frame . Omdat hij in het frame verlengt kan hij z'n benen verder onder brengen (nog een gymatiserent effect) Daarom gaan wendingen, voltes op paard z'n holle kant ook altijd makkelijker dan aan z'n bolle kant.
En dat komt omdat dat achterbeen niet lekker onder kan komen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:27

piepelotje schreef:
De paslengte blijft hetzelfde maar de benen worden anders geplaatst. Ze komen op dezelfde lijn, worden meer onder massa gebracht.
Als het paard verkort of benen niet in lijn brengt met buiging valt hij uit evenwicht

dit is absoluut waar!!!!!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:35

en het paard gaat recht door de volte als het buitenvoorbeen en buitenachterbeen op 1 lijn gezet worden. het binnenachterbeen wordt meer onder de massa gezet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:32

Neem 3 grote voltes van: 19,85 / 20.00 / 20,15 meter diameter. De omtrek is dan: 62,64 / 62,80 / 63,27 meter. Het verschil in omtrek tussen de buitenste en middelste grote volte is: 0,47 meter (47 cm). Voor de binnenste volte is dat: 0,16 meter (16 cm). Het verschil in omtrek tussen de buitenste en binnenste volte is 0,63 meter (63 cm).

De buiten volte kun je zien als de buitenkant van het paard, de binnenvolte kun je zien als de binnenkant van het paard. De middelste volte het midden van de lengterichting van het paard en de binnenste volte als de binnekant van het paard op de volte.

Met een goed gereden paard kun je de cirkels benaderen. Ik ben in dit voorbeeld uitgegaan van een paard op de grote volte 20 meter. De benen staan 2x 0,15 meter = 0,30 meter (30 cm) dwars gezien op het paard in de ondersteuningsfase van de benen.

Het lijkt me sterk dat op een eenvoudige manier het verschil in paslengte is te meten. Het verschil van de afgelegde afstand tussen binnenzijde en buitenzijde 63 cm over een grote volte van 20 meter.

Als het paard een paslengte van 1 meter zou hebben (wat niet zo is), zou het paard 62,8 (dus 63) passen moeten maken om de grote volte te doorlopen. In 63 passen moet het verschil van 0,63 meter (63 cm) gecompenseerd worden. Per pas is dat dus 0,01 meter (1cm).

Bij een paslengte van 0,70 meter (70 cm) zou het paard dus 89,7 (dus 90) passen moeten afmaken. In 90 passen moet het verschil van 0,63 meter (63 cm) tussen de buitenste en binnenste volte gecompenseerd worden. Dat is per pas dus 0,007 meter (0,7 cm).

Ik vraag me dus af of het meten van de paslengte zoals dat gebeurd is, dit kleine verschil kan laten zien.

In werkelijkheid is de afstand tussen de benen (dwarsgezien) waarschijnlijk kleiner, dus worden de verschillen nog kleiner. Het onderzoek van het meten van de paslengte of de onderlinge afstand tussen de hoefindrukken aan beide kanten en diagonaal gemeten, zal zoals het verteld is, dus weinig resultaat opleveren. Je kan daaruit ook niet de conclusie trekken dat de paslengte van de binnenbenen en buitenbenen hetzelfde is. De meetfout die je maakt is al groter dan de verschillen die je moet meten in de meting, als je dit op deze manier doet. In de praktijk zijn de verschillen kleiner dan ik heb aangegeven.

Zie de getallen niet als absoluut, maar als orde van grootte.
De passen zullen ook niet overeenkomstig een cirkel worden uitgevoerd. De passen zijn het resultaat van een samengestelde beweging in 3D die bepaald wordt door de verbinding van voor/achterhand aan de romp en de bewegingsmogelijkheid in 3D van de gewrichten in de voor/achterhand. Het bewegingsmechanisme van een paard zit zeer vernuftig in elkaar.

Neemt niet weg dat de paslengte binnen/buiten verschillend of gelijk zou kunnen zijn. Er spelen nog meer dingen mee.

Mooie foto van de schimmel !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:58

Dat zat ik me dus ook te bedenken. Heb het alleen niet zo mooi berekend.
Als een paard zijn passen een paar cm korter maakt merk je dat meteen maar een paar milimeter zul je niet merken.
Daarom blijf ik er ook bij dat de passen rijtechnisch even groot zijn en dat je hier dus niets op hoeft aan te passen met je hulpen.
Rekenkundig zal er best een verschil in zitten.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:05

ja leuk voorbeeld goofy44!!!
ik ben het met je eens polo13, de passen zullen nagenoeg even groot moeten zijn anders gaat het paard gewoon onregelmatig

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:12

Als het al mill zou schelen kan je dat nooit zien. Dan zouden we dus ook nooit kunnen zien of paard recht gesteld is.
Als je het wel zou zien dan zie je dat in de takt terug.

Neem aan dat Aqua dit dan ook nooit zou kunnen zien of evt voelen.
En we hebben het hier toch over rijden en geen wetenschappelijke rekensommen en meetlaten.
Heb tenminste nog nooit ruiters,instructie of jury's met meetlatten in de weer gezien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:40

Het is veel interessanter om te weten, hoe het in de praktijk werkelijk gebeurt. Je hoeft er in de praktijk geen aparte hulpen voor te geven. Het paard lost dat (de paslengte) als reactie zelf voor je op.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:12

Nee piepelotje ik ook niet,

Ik ben ook van mening dat de passen op zicht even groot zijn maar dat de benen anders neergezet wordt, zoals hier boven wordt genoemd, Millimeters is op het oog niet te zien,

Therorie en praktijk komen vaak niet over een, dingen kunnen in theorie geweldig zijn, maar die in de praktijk dan niet werken, En zo zie ik dat hier ook mee.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:01

Pipelotje: tussen een binnenbeen correct onder de massa zetten en een binnenbeen naar binnen onder de massa zetten zit wel degelijk verschil.
Binnenteugel ontspannen, dat is wat anders dan binneteugel open in mijn ogen.

Ik blijf achter het ove rduidelijke feit staan dat eem paard met zijn binnenbeen een kleinere stap maakt of met zijn buitenbeen een grotere in een wending of tijdens een volte. Dat is een natuurkundig proces wat zelfs wetenschappelijk is aangetoond. Daarnaast is het heel logisch om te begrijpen.

Aan allerlei individuele testjes hecht ik persoonlijk geen waarde! Gewoon omdat ik het niet eens nodig vind om te testen, voor mij persoonlijk is het iets wat vanzelfsprekend is!!!