Moedwillig vervelend?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Moedwillig vervelend?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:40

Nou ik vind wel dat er een verschil is.. Pauline weet dit, haar vorige eigenaar heeft het namelijk ook nooit goed door gezet, dit longeren.. En jaa, nu bij mij weet ze het weer.. Maar voor de rest is ze helemaal niet dominant.. En bij andere paarden gaat het longeren prima.. Ook bij paarden die het eerst niet deden.. Ze weet het gewoon, ze weet gewoon dat ze zo niet gepakt word.. Ze doet gewoon vervelend! En ik heb het er niet voor over

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:20

Ik wil wel graag van Alline weten hoe ik dit probleem dan volgens haar op zou moeten lossen als ze het zo goed weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:24

Citaat:
ze weet gewoon dat ze zo niet gepakt word.. Ze doet gewoon vervelend! En ik heb het er niet voor over

En daar zeg je het zelf al waarom ze het doet

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:37

Jaa, maar dat is dan toch niet alleen mijn schuld.. Toch ook omdat ze weet dat ze mij pijn kan doen..

Jaa, dan is het netzo goed mijn schuld omdat ik niet doorga, maar ook de hare, want het zou alleen maar mijn schuld zijn als ze het niet begreep.. En dat doet ze wel..

Maar ik moet wel zeggen dat het (bijna) nooit alleen de schuld is van ons, maar de paarden zijn ook niet dom! Als ze het niet zou begrijpen zou het mijn schuld zijn

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:38

En trouwens ik vind jullie gemeeeen Pauline doet gewoon flauw als het om longeren gaat.. Maar voor de rest zijn we beste vriendinnetjes en ik doe ook maar gewoon wat ik het beste vind..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:22

Een paard reageerd alleen op wat hij aangeboden krijgt
als jij daar tevreden om bent, dan is het goed
Ik weet alleen zeker dat ik het niet zou zijn...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:52

Ik denk dat iedereen die veel met paarden om is gegaan momenten heeft gehad dat hij het initiatief teveel bij zijn paard heeft laten liggen, momenten heeft gehad dat hij er niet meer op durfde of moest erkennen dat dit paard je even de baas was. Niks om je voor te schamen. Het probleem ontstaat pas als je het probleem niet meer als probleem erkent en het niet aan wilt pakken. Je gaat van het oplossen van het probleem zo ontzettend veel leren!
Het ene paard is dominanter dan het andere - de ene ruiter is flinker en ervarener als de andere. Bij wie ligt het probleem? Dat is in de combinatie. Wie moet het probleem oplossen? De ruiter want het paard vindt het geen probleem!

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:02

Urielle schreef:
Het ene paard is dominanter dan het andere - de ene ruiter is flinker en ervarener als de andere. Bij wie ligt het probleem? Dat is in de combinatie. Wie moet het probleem oplossen? De ruiter want het paard vindt het geen probleem!

Hier ben ik het helemaal mee eens, goed gezegd

Jammer genoeg ben ik zelf ook niet zo'n geweldig ervaren en flinke ruiter, maar ik besef iig dat ik het zal moeten oplossen.

Maar hoe gaat zoiets dan in de praktijk?
Hoe beoordeel je of een paard echt schrikt of er vandoor gaat om je 'in de maling te nemen' bijv.? En hoe reageer je dus?

Ik heb snel de neiging om de schuld bij mezelf te leggen, misschien lette ik niet op, misschien was ik te aarzelend, misschien was ik te gespannen etc. Doordat ik dat doe ben ik ook niet streng genoeg en heb ik ook niet het idee dat ik altijd de 'leider' ben.

Heeft iemand tips om mijn kans op leiderschap te vergroten?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:49

Iemand geeft een paard de ruimte om dominant te kunnen zijn. De schuld ligt dus wel bij de mens cq. de ruiter. De ruiter mist een stukje communicatie waardoor het natuurlijke overwicht van de ruiter niet duidelijk naar voren komt. Als het werkelijk aan het paard zal liggen, zoals een aantal van jullie schetsen, dan zou iemand die dat overwicht wel heeft er ook niets mee kunnen.

Dus een probleem van de ruiter die het paard de ruimte geeft om dominant te kunnen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:21

Urielle schreef:

Beter dan dit heb ik het nog niet verwoord gezien! Die leen ik misschien nog wel eens (met bronvermelding uiteraard )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:16

er staat geen copyright op hoor