Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:21

Dat heb je goed verwoord Mireille.

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:22

Het is belachelijk dat dit artikel juist voor dit kampioenschap moest verschijnen, dat hadden ze ook anders kunnen timen, beetje smakeloos. Verder denk ik dat het met die trainingsmethoden wel mee valt, een paard wat een bepaalde training niet aankan of er zeer onhappy van wordt, kan niet zijn best doen en zulke proeven rijden..
Met paarden op hoog niveau moet het altijd zo zijn dat ze ontspannen en geconcentreerd door de ring gaan. Een paard wat gedwongen wordt om bepaalde paardonvriendelijke dingen te ondergaan, kan zich gewoonweg niet ontspannen!
Zolang de juri nog altijd kijkt naar de ontspanning en daar het grootste belang aan hecht, ben ik niet zo bang voor de trainingsmethoden....

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:23

Jee bijzonder interessant artikel Wat ik ervan vind? Ik ben maar weer eens aan het twijfelen gebracht over het welzijn van de dressuursport voor de paarden. Het is een goed artikel, beide kanten worden belicht. De zinsbouw is af en toe wel een btje krom, is dit soms vertaald uit het Duits dan?
Owja over die trainingsmethoden, ieder paard heeft zijn eigen trainingsmethode, je kunt niet zomaar een vaste methode op elk paard toepassen. Je kunt alles toepassen, als je daarbij maar in je achterhoofd houdt dat je altijd respect voor het dier hebt.
Ben het ermee eens dat er steeds meer mensen met paarden komen, en dat die paarden niet altijd fijn worden behandeld, vaak uit onwetendheid. Dat begint bij de stalling. Het paard wordt in een luxe pensionstal gezet en mag wel 1 uur per dag in de binnenbak lopen. Hoera wat fijn voor dat dier Tijdens dat rijden in de binnenbak krijgt hij paard constant te horen van zijn ruiter: HIJ zit links vast, HIJ wil niet in galop, HIJ is veel te stug, HIJ wil niet aan de teugel. Terwijl daarmee al de allergrootste fout die je je maar met paardrijden kan bedenken wordt begaan, namelijk dat de ruiter het paard de schuld geeft. Dus nog een keer: Als een paard slecht loopt is dat in 99% van de gevallen de schuld van de RUITER.
Wanneer ruiters dit dan eindelijk eens doorkrijgen zal er al een hele hoop dressuurleed worden voorkomen. Helaas pindakaas is deze groep ruiters nog bijzonder klein. Deze groep mag echter wel van zichzelf zeggen dat zij een belangrijke stap voor zijn op de rest, al is het maar het bewust zijn van de fouten die de ruiter maakt, en niet het paard.
Nog iets waaruit blijkt dat het (ook genoemd in het artikel) paard steeds meer wordt gebruikt als robot of knuffeldier blijkt wel uit het feit dat er veel paarden rondlopen in prachtig knalroze. Oo wat een respect voor een dier blijkt hieruit. Je paard vertrutten als een barbiepaard is geen goed begin van een samenwerking op basis van respect. Er zijn misschien mensen die hier anders over denken, dan ik hoor dat graag.
Sorry dat ik hier nu van alles spui, maar daar is een forum voor natuurlijk. Een mooi artikel en er moet echt maar eens goed worden nagedacht over het welzijn in de sport, voordat de paardensport nog eens verdwijnt van de lijst van Olympische sporten. Dit klinkt wel erg rigoureus, maar de paardensport zal hier serieus voor op moeten passen.
Nog 1 ding, let niet alleen op de dressuurruiters, ook de springruiters kunnen er wat van op het losrijterrein. Het gaat hier niet om die ene dressuurruiter die wat te hard aan de teugels trok bij het losrijden, maar om het algemene welzijn van het paard in de sport.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:33

Lusitana schreef:
Anky wordt niet aangevallen. Ze wordt genoemd in verband met een systeem, wat ze inderdaad gebruikt, dus hoe wil je daar omheen? In dat verband wordt ook Isabell Werth genoemd.

Het artikel gaat over de weg die dressuur is ingeslagen. Wat in de ring getoond wordt heeft meer te maken met spectakel, geld, sponsors, faam, trucjes aanleren. Ik denk dat er best even kritisch gekeken mag worden naar de mensen die in die molen meedraaien.

Gek genoeg kan ik die toon anti Anky helemaal niet vinden, maar misschien komt het omdat ik geen fan ben? Ik zie een anti-moderne manieren om een paard klaar te stomen en warm te rijden-toon.

Eindelijk iemand die het artikel goed gelesen heeft.

Ik ben zeer open voor nieuwe "methoden" maar dit is helemaal niet een nieuwe "methode" en ook helemaal niet uitgevonden door een mijnheer Sjef Janssen. De uitvinding van deze "methode" komt van Baucher die een leer meester was van o.a. Filles. Deze werkte ook diep laag en eng.
Nadat hij een ongeluk hat gehad en weer woordelijk uit de dood herrezen was heeft hij het concept van rijden totaal veranderd en is begonnen de paarden weer met het hoogste punt tussen de oren en voor de loodlijn te rijden.

De kritiek die ik heb op het rijden van de nederlandse equipe, ik heb ze zelf zien trainen, losrijden : De ruiters rijden de paarden 50 -60 minuten, en staan in de beugels en trekken de paarden eng en diep, wanneer zij de paarden weg van de hand zouden rijden en dan diep en eng (kin richting borst) kan ik het nog eenigzins begrijpen. En dan moet men nu niet zeggen dat waren moment opnamen, nee dit werd over de gehele tijd zo gedaan. Een opmerking nog tot slot aan iedereen: vorig jaar in Aken hat Ankies paard nog een zeer goede stap, dit jaar was de stap fasenwijze bijna telgang.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:42

Oke gaan we weer..
Is er voor een aantal jaren gelden ook niet ophef geweest bij een springruiter die zijn paarden over de hindernis heen sloeg? (weet de naam niet meer maar was/is erg succesvol)

Bij bezoek bleek dat hij slechts naast de hindernis ging staan en vanaf de balk een klein tiken tegen de benen aan gaf zodat ze de benen hoger optrokken???
Oftewel was er een hoop ophef over niks en ik ben bang dat het nu net zo is. Anky rijdt al jaren in dit systeem en nu ze met haar tweede paard olympisch goud heeft worden er vraagtekens bij het systeem geplaatst wat bij mij alleen maar gevoellens oproept: Zijn jullie jaloers ofzo.. Gaan we het gezeur nu weer krijgen??

Daar waar Sjef en Anky de ''tegenhangers'' uitnodigen op hun stal om te laten zien wat het nu eigenlijk allemaal inhoudt haken de tegenhangers af en banketstaaf maar lukraak.

Des al niet ten min zeer goed dat de welzijn van de paarden onder de loep genomen wordt. Al vraag ik mijn af of de toppers van tegenwoordig hun peperdure paarden de ''vernieling'' in wil helpen.
Het is voor hun bestwil dat ze goed en gezond blijven. Want laten we eerlijk zijn. Hoeveel paarden met echt talent lopen er in de GP. Nou dat zijn er maar een handje vol. De rest komt aardig in de buurt maar zal toch net dat missen. De klik, het laatste maar oo zo belangrijke deel waar eigenlijk niemand van kan zeggen wat dat nou is.

Maar denken jullie dat de top hun paarden de vernieling in willen helpen?? Ik denk van niet en ik denk ook dat deze paarden het bijzonder goed hebben en zeer zorgvuldig getraind zullen worden.

@ professor: Jij durft! Ik hoop dat je niet op Hagen doelt?De hele top reed bijna 10 % onder hun ''normale'' percentage's. Daar komt bij dat ik de stap van Sallie vorig jaar ook niet heel bijzonder vondt. Als je wel op Hagen doelt heb je zeker ook niet gezien dat Salinero (net als meerdere paarden) vol spanning zat. Watmede door het weer kwam. Maar toch in de hand werdt gehouden door een hele sterke zit van Anky en helemaal niet door de mond. Aan de kant is alles makkelijker natuurlijk.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:27

Er is niets mis met wat oppositie, en dat hoeft niet genuanceerd. Sterker nog, om duidelijk te zijn moet je wat overdrijven. Dat geeft weer wat leven in de brouwerij en er komt weer wat discussie. Zolang mens en paard niet worden geschaad vindt ik het best. Het is een fact of life dat elke innovator te maken krijgt met tegenwind.

Het kan verder geen kwaad om tradities te bekijken met de kennis van vandaag. De klassieke rijkunst ala de spaanse rijschool is voor een groot deel gebaseerd op het trainen van wat we nu trekpaarden noemen, wat weer is aangepast voor het barokke paard.
Een aanpassing van de training naar het moderne sportpaard als gevolg van meer wetenschappelijke kennis van het paard kan best de volgende stap zijn. Misschien is het LDR daarop het antwoord, en misschien moet dat eerst nog wat evolueren.... Ik ben trouwens erg benieuwd naar een soort "vergelijkend warenonderzoek" op het gebied van trainingsmethoden, lijkt me een taaie klus.

Wat ik met het artikel eens ben (mooie vertaling trouwens) is dat de jurering best wat doorgrondelijker mag zijn. Fouten uit de basis zoals aanleuningsproblemen, taktfouten etc lijken haast niet mee te tellen ten gunste van spectaculaire bewegingen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:32

Hoge bomen vangen veel wind is het eerste wat mij te binnen schiet. Steeds wordt weer die ene trainingsmethode en de bekendste mensen die 'm gebruiken afgekraakt.

Ja er zijn veel talentvolle jonge paarden waar je nooit meer wat van hoort, maar dat is bij iedere trainingsmethode. Een jong paard van onze stal is bij een zeer goed bekend staande stal in Duitsland in training geweest. Paard is nu weer geblesseerd weer terug gekomen en hier wordt dus op de klassieke manier gereden. Er is nl. meer nodig dan alleen talent om het te redden in de topsport, dit geldt voor mensen en net zo goed voor paarden. En wil het zeggen dat wanneer jonge paarden niet meer verschijnen ze perse geblesseerd zijn? Zijn ze misschien verkocht omdat ze hét toch niet bleken te hebben of te zijn?

Imo wil een paard wat echt mishandelt wordt niet meer voor de ruiter werken. Hoeveel paarden zijn er niet die in staking gaan, dan kun je doen wat je wil als je erop zit, aan het lopen krijg je ze niet meer. (behalve na lang rust en op een goede manier weer trainen)
Als ik toevallig eens wat proeven zie op tv dan zie ik paarden die verzet tonen, met de staart slaan bijv. of constant met de oren zuur naar achter. En ook lopen er vrolijke attente goed uitziende paarden. Beide categorien paarden worden getraind met verschillende methoden.

Het beste blijft imo nog steeds om naar het paard te kijken, hoe hij zich toont en dan beslissen of hij 'gelukkig' is ongeacht de trainingsmethode.

En paarden horen natuurlijk altijd de gelegenheid te krijgen om even lekker in de wei/paddock/of weet ik veel waar vrij te kunnen bewegen, minstens een paar uur per dag!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:33

Die mensen die het woord "trekken" gebruiken begrijpen het niet... jammer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:34

Betteke schreef:
Dat heb je goed verwoord Mireille.

Dank je wel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:38

Iemand de reactie van Tineke Bartels al gelezen in IDS?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:05

ART_UMA schreef:
Er is niets mis met wat oppositie, en dat hoeft niet genuanceerd. Sterker nog, om duidelijk te zijn moet je wat overdrijven.

Ik vind dat de meeste discussies niets winnen met overdrijving. Ik heb altijd veel meer respect voor goeie, realistische en correcte kritiek, dat nodigt bovendien veel meer uit tot inhoudelijke discussie. Te veel overdrijving en ik gooi de reactie aan de kant, en heb de neiging het tegenstandpunt in te nemen. Als de schrijver mij niet serieus neemt, neem ik de schrijver niet serieus.

Dit artikel is dusdanig slecht geschreven dat ik de neiging heb het al bij voorbaat met de nieuwe methodieken eens te zijn.

Over de topic-vraag kun je je best wat afvragen, maar ik denk dat dat het probleem met topsport is, dat gaat nou eenmaal om extremen. Er is geen tak van sport te vinden op de hele wereld waar geen extreme dingen gebeuren, om de simpele reden dat men wil winnen. En in dat opzicht is dressuur volgens mij 1 van de meest correcte, gematigde sporten, in elk geval van de sporten die op de Olympische Spelen worden toegelaten.

Ik heb niet de indruk dat Anky en anderen iets doen wat over de schreef gaat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:11

Mireille1970 schreef:
Jij leest het goed. En zegt ook zoals het is.

QQQQ wat verfrissend aan dit artikel is is dat het in jouw straatje past, meer niet. Immers al sinds jaar en dag wordt er door mensen die niet zo rijden maar wel steeds van ruiters die wel zo rijden verliezen geroepen dat het slecht is.

En vele artsen en mental coaches en fysiotherapeuten hebben hun stem Voor gegeven.

Zie het als bij alternatieve geneeskunde: velen hebben er baat bij, maar "echte" artsen zeggen dat het slecht is en het proces van ziek zijn alleen maar verlengt en dat het niets waard is...

Lieve mensen, er geldt hier maar één regel: zo lang de één baat heeft bij LDR (en vergelijk het NIET met rollkur) en de ander bij Klassiek of whatever, hou je beiden visies.

Grappig detail is dat LDRaanhangers NOOIT iets tegen Klassiek-ruiters hebben (en vroeger reed niemand officieel LDR en waren er zeker zo veel blessures als nu, dus ga mij niet vertellen dat er blessuregevoeligheid bij kont) maar andersom er altijd geschoten wordt.

Ik respecteer iedereen volledig... blijf vooral je ding doen...

Respecteer mij dan ook.

De inhoud van het artikel vind ik gebaseerd op een fantasie die ontstaat door het zien van een afstand van nieuwe dingen die de schrijfster niet kwijt kan.

Dat er langs de kant bij Anky (zoals er gesteld wordt) meer over de rijkunst gesproken wordt dan bij andere ruiters heeft maar 1 reden in mijn ogen: als "een ander" rijdt kijken er bij het losrijden een handjevol mensen en als Anky rijdt kijkt iedereen die waar dan ook op het terrein aanwezig is, echt iedereen komt toegesneld. Liefhebbers en anti's. Ik zou die anti's willen adviseren gewoon niet meer te gaan kijken... als ik iets op de tv zie dat ik niet leuk vind zet ik ook de tv uit... je kunt weglopen, er is niemand die jou verplicht te kijken of zelfs maar zo te rijden.

En geloof me: al die ruiters zijn ooit op de shetlander begonnen omdat ze het paardenvirus hebben, en zijn dat gebleven: liefhebbers. Ze houden van hun paarden, net als wij.

Afbeelding

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:13

Mireille1970 schreef:

Ik was het er helemaal mee eens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:15

Mireille1970 schreef:

Ja treffende vergelijking met de Tour trouwens.

Citaat:
Méér studie en voorlichting over 'diep en rond rijden' is noodzakelijk.

Gaan ze de LDR discussie nu voeren in de paardenkrant ofzo....
Kunnen we beter even een linkje naar ze sturen want die discussie is hier al tot in den treure gevoerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:32

Tegenwoordig draait het om geld en winnen. Het paard is maar een onderdeeltje en kan net zo goed vervangen worden door ganzen of vechthonden of weet ik het wat, volgens mij.
Ik sta gewoon versteld hoe allerlei dingen gewoon goed gepraat worden of denk je dat ze het leuk vinden om de sporen te krijgen en vervolgens in de mond getrokken te worden of de sporen te krijgen zonder weg naar voren geboden te worden, of met hun hoofd bijna onderste boven te lopen zodat ze niet kunnen zien waar ze heen kunnen of met touwtjes de benen opgetrokken te krijgen en als het niet goed gaat daarbij op de neus te gaan?
Je kunt je afvragen of je wel op een paard moet gaan zitten, maar als we er dan op zitten, laten we dan diervriendelijk rijden en ik weet dat het lastig is om nu precies te zeggen wat wel en niet kan, maar sommige dingen waar je misselijk van wordt als je er naar kijkt, lijken mij toch wel duidelijk.En om die dingen gaat het.
Vraag: denk je dat het een verschil zou maken als men niet meer een paard achter de loodlijn mag vragen (in welke methode dan ook) tijdens de warming-up?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:41

Q, bedankt voor het vertalen, ik was al erg nieuwsgierig.

Ik vind het een super artikel, en ben het 100 % met Lusitana eens

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:51

ik denk dat velen zich onderhand gaan afvragen waar het met de dressuur naartoe gaat.

de amerikanen zien het in mijn ogen niet verkeerd, en mag je onderhand gaan spreken van dierenmishandeling.
met het losrijden wordt het paard als het ware met de neus op de borst gedrukt, geheel achter de loodlijn.
doordat het paard van voren niet goed loopt komt het achterbeen ook niet goed mee.
maar omdat de paarden zo mooi "strekken" met de voorbenen zien de meeste juryleden de harmonie en het juiste gebruik van de benen over het hoofd.

een paard hoort met zijn neus voor de LL te lopen, dit staat geloof ik in het reglement van de FEI.
met losrijden zijn daar nog geen regels voor. iedereen rijdt zijn/haar paard op zijn eigen manier los. dit is in sommige gevallen dus extreem achter de loodlijn, zodat het paard niets ziet, en alleen zijn voorbenen en het zand in zijn gezichtsveld heeft.

het meest bekende voorbeeld is denk ik gribaldi. totaal geen harmonie in heel dat paard niet, en de zogenaamde swung (schrijf ik dit goed?) is ver te vinden. het paard strekt mooi met zijn voorbenen, maar drukt zijn rug weg, en zijn achterbenen blijven achter.

doordat men het paard zo rijdt, volgens de zogenaamde rollkur, wat tegenwoordig een echte hype schijnt te zijn, is er eigenlijk maar weinig van de nederlandse dressuur sport overgebleven. zoals "de toppers" rijden is schandalig. deze paarden kunnen zich onmogelijk een happy athleet voelen. erger nog als ze zo blijven rijden lijkt mij dat ze compleet de vernieling in worden gereden. dat zou zonde zijn van zo;n goed paard als salinero

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:16

Laatst tijdens outdoor gelderland heb ik me hardop afgevraagd waarom de passage van Vincent niet hoger gewaardeerd werd. Deze combinatie liet imo de beste passage zien van de hele avond. Iedere pas was raak. Dit paard liep werkelijk lekker door zijn lijf en niet in 2 stukken.

Dat er een minder bekende mexicaanse amazone op zat zou imo niets uit moeten maken voor de jury. Ze moeten punten wat ze op dat moment zien in de ring en niets anders. Net als bij banken zou ook de kreet moeten gelden: "prestaties behaald in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:24

Hoe kun je een wedstrijdsport krijgen zonder dat er mensen tot het uiterste - en verder - gaan om te winnen?

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 02:15

shadow0 schreef:
HocusTivoli schreef:
Het niveau van instructie is ook vaak om te huilen. Iedereen staat tegenwoordig maar les te geven. Jammer dat mensen niet de moeite nemen om echt goed les te krijgen

Hoewel dat best zo kan zijn, lijkt me dat niet iets wat meespeelt op het hoogste niveau van dressuur ter wereld.

Ik heb het hier ook over de basis. Ik neem toch aan dat de meeste professionals echt wel weten wat ze doen. De grootste kritiek uit het "klassieke" kamp is ook altijd dat de basisruiters Anky na proberen te doen. Ik ben van mening dat het wel erg makkelijk is om één methode aan te vallen, er is denk ik meer aan de hand zoals ik hierboven al omschreef.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:59

ALS het dan zo nodig tot 'nieuwe' methodieken in de dressuursport
moet komen ..... ,
dan zie ik het liever deze richting uit gaan :

http://karenrohlf.parellinet.net/

(Please, don't shoot the messenger? )

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:18

claudie schreef:
de amerikanen zien het in mijn ogen niet verkeerd, en mag je onderhand gaan spreken van dierenmishandeling.

Dat vind ik overdreven, extreem LDR maar ook sommige western praktijken of voltige of... zien er niet direct paard vriendelijk uit. Dat is nog niet gelijk dierenmishandeling, het is echter wel iets dat bij de niet kenner (de overgrote meerderheid van de bevolking) een nare smaak geeft. Dat maakt dat er wel op gelet moet worden, want voor je het weet is paardrijden op zich al verboden. Tenslotte is het St George vs Sjef & Anky conflict nationaal op de TV geweest, dat is wat mij betreft echt geen voordeel.
Zoals bij heel veel zaken maakt onbekend onbemind, voorlichting over het doel en de achtergronden van de "nieuwe methodieken" op een begrijpelijke manier weergeven is belangrijk. Wetenschappelijke onderbouwing helpt ook.
Botervlieg schreef:
ALS het dan zo nodig tot 'nieuwe' methodieken in de dressuursport moet komen ..... ,dan zie ik het liever deze richting uit gaan :

http://karenrohlf.parellinet.net/

(Please, don't shoot the messenger? )
Op zich denk ik dat NH met bv Monty Roberts een positief effect hebben op de omgang met paarden zonder dwang. Juist ongedwongenheid is iets dat ik soms mis bij de (hoge) dressuur, maar dat komt misschien ook door de gevraagde oefeningen die dat niet naar voren brengen. Tenslotte is voor de wedstrijdsport het proefje goed rijden een doel, als daar wat anders wordt gevraagd worden er ook in de training andere nuances gelegd.
Verder weet ik van Parelli te weinig, behalve dat hij een wortelstok gebruikt

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:42

Training die anders is en onbekend, is nog niet gelijk mishandeling. Misschien als methode Roberts/Parelli wereldkampioenen leveren, kennen zij nog fellere tegenstanders dan zij nu al hebben.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:51

ART_UMA schreef:

Verder weet ik van Parelli te weinig, behalve dat hij een wortelstok gebruikt

Wat jammer; ze hebben laatst gratis DVD's verstuurd.
Weet helaas niet meer hoe je die aan kon vragen,
maar een mailtje naar Parelli Nederland levert je er mogelijk alsnog 1 op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:00

Ik vind het artikel zo moeilijk te beoordelen. Ik heb de foto's er niet bijgezien en die mogen natuurlijk ook niet meer gepubliceerd worden. Het artikel zelf vind ik niet ontzettend shockend alleen de timing is belabberd. Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om te meer aandacht te besteden aan het welzijn van paarden. Op topniveau maar vooral op het lager niveau.
Heel veel paarden komen een uurtje per dag hun stal uit worden dan door een gefrustreerde ruiter gereden en als ze dan nog niet braaf zij geweest kan die rotknol op de poetsplaats nog een knal krijgen. Als het paard dan in verzet komt word er een slof of stang en trens in gehangen omdat hij anders gevaarlijk is. En op het moment dat de instructrice hier iets van zegt nemen ze maar geen les meer. Misschien geen directe mishandeling, maar mij lijkt het niet dat zo'n paard een gelukkig leven heeft.
Onze topruiters staan veel meer in de belangstelling en worden constant gevolgd door iedereen of hun paarden wel blij zijn. Komen bovendien vaker per dus hun supergrote schone stal uit. De meeste gewoon op de wei, en ik denk dat topruiters als Anky minder gefrustreerd zijn over hun prestaties dan de sommige basisruiters.
Dat "happy athlete" verhaal daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. Salinero is in mijn ogen niet het volmaakte voorbeeld van de "happy athlete". In de changementen series bv komt dat vrij duidelijk naar voren. Lingh en Bonfire vind ik dat veel meer "happy athlete", dus aan alleen de trainingsmethode of ruiter ligt het niet.