Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Anky wordt niet aangevallen. Ze wordt genoemd in verband met een systeem, wat ze inderdaad gebruikt, dus hoe wil je daar omheen? In dat verband wordt ook Isabell Werth genoemd.
Het artikel gaat over de weg die dressuur is ingeslagen. Wat in de ring getoond wordt heeft meer te maken met spectakel, geld, sponsors, faam, trucjes aanleren. Ik denk dat er best even kritisch gekeken mag worden naar de mensen die in die molen meedraaien.
Gek genoeg kan ik die toon anti Anky helemaal niet vinden, maar misschien komt het omdat ik geen fan ben? Ik zie een anti-moderne manieren om een paard klaar te stomen en warm te rijden-toon.
Betteke schreef:Dat heb je goed verwoord Mireille.
ART_UMA schreef:Er is niets mis met wat oppositie, en dat hoeft niet genuanceerd. Sterker nog, om duidelijk te zijn moet je wat overdrijven.
Mireille1970 schreef:Jij leest het goed. En zegt ook zoals het is.
QQQQ wat verfrissend aan dit artikel is is dat het in jouw straatje past, meer niet. Immers al sinds jaar en dag wordt er door mensen die niet zo rijden maar wel steeds van ruiters die wel zo rijden verliezen geroepen dat het slecht is.
En vele artsen en mental coaches en fysiotherapeuten hebben hun stem Voor gegeven.
Zie het als bij alternatieve geneeskunde: velen hebben er baat bij, maar "echte" artsen zeggen dat het slecht is en het proces van ziek zijn alleen maar verlengt en dat het niets waard is...
Lieve mensen, er geldt hier maar één regel: zo lang de één baat heeft bij LDR (en vergelijk het NIET met rollkur) en de ander bij Klassiek of whatever, hou je beiden visies.
Grappig detail is dat LDRaanhangers NOOIT iets tegen Klassiek-ruiters hebben (en vroeger reed niemand officieel LDR en waren er zeker zo veel blessures als nu, dus ga mij niet vertellen dat er blessuregevoeligheid bij kont) maar andersom er altijd geschoten wordt.
Ik respecteer iedereen volledig... blijf vooral je ding doen...
Respecteer mij dan ook.
De inhoud van het artikel vind ik gebaseerd op een fantasie die ontstaat door het zien van een afstand van nieuwe dingen die de schrijfster niet kwijt kan.
Dat er langs de kant bij Anky (zoals er gesteld wordt) meer over de rijkunst gesproken wordt dan bij andere ruiters heeft maar 1 reden in mijn ogen: als "een ander" rijdt kijken er bij het losrijden een handjevol mensen en als Anky rijdt kijkt iedereen die waar dan ook op het terrein aanwezig is, echt iedereen komt toegesneld. Liefhebbers en anti's. Ik zou die anti's willen adviseren gewoon niet meer te gaan kijken... als ik iets op de tv zie dat ik niet leuk vind zet ik ook de tv uit... je kunt weglopen, er is niemand die jou verplicht te kijken of zelfs maar zo te rijden.
En geloof me: al die ruiters zijn ooit op de shetlander begonnen omdat ze het paardenvirus hebben, en zijn dat gebleven: liefhebbers. Ze houden van hun paarden, net als wij.
Mireille1970 schreef:Iemand de reactie van Tineke Bartels al gelezen in IDS?
Mireille1970 schreef:Iemand de reactie van Tineke Bartels al gelezen in IDS?
Citaat:Méér studie en voorlichting over 'diep en rond rijden' is noodzakelijk.
shadow0 schreef:HocusTivoli schreef:Het niveau van instructie is ook vaak om te huilen. Iedereen staat tegenwoordig maar les te geven. Jammer dat mensen niet de moeite nemen om echt goed les te krijgen
Hoewel dat best zo kan zijn, lijkt me dat niet iets wat meespeelt op het hoogste niveau van dressuur ter wereld.
claudie schreef:de amerikanen zien het in mijn ogen niet verkeerd, en mag je onderhand gaan spreken van dierenmishandeling.
Botervlieg schreef:Op zich denk ik dat NH met bv Monty Roberts een positief effect hebben op de omgang met paarden zonder dwang. Juist ongedwongenheid is iets dat ik soms mis bij de (hoge) dressuur, maar dat komt misschien ook door de gevraagde oefeningen die dat niet naar voren brengen. Tenslotte is voor de wedstrijdsport het proefje goed rijden een doel, als daar wat anders wordt gevraagd worden er ook in de training andere nuances gelegd.ALS het dan zo nodig tot 'nieuwe' methodieken in de dressuursport moet komen ..... ,dan zie ik het liever deze richting uit gaan :
http://karenrohlf.parellinet.net/
(Please, don't shoot the messenger? )
ART_UMA schreef:
Verder weet ik van Parelli te weinig, behalve dat hij een wortelstok gebruikt