Geef jij na of geeft je paard na?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeBun

Re: Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:20

Ik bedoel met, dan komt het hoofd vanzelf; Aan de loodlijn.
in iedergeval ze lopen dan naar je hand toe en je krijgt dan een bepaalde druk en voor die druk moet je gaan rijden. (lees aanleuning) pas als het paard naar je hand toe loopt, dan pas kan je het paard gaan bewerken aan de voorkant dmv iets meer druk en spanning.

zo bedoel ik het eigenlijk.
(heb wat moeite met de dingen duidelijk te beschrijven ha ha)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:21

naja dat bedoel ik dus ook, maja, er zijn zoveel mensen den verkeertom werken...

edit: Mijn paarden bieden het zelf aan en vragen meestal of ze iets lager/hoger (meestal lager dan) mogen lopen, en ontspannen dan vanzelf. Ik doe niets meer als het temopo regelen (zoveelmogelijk met zit) in balans proberen te zitten en mebewegen met de bewigingen van zijn lichaam maar ook van zijn mond. Zorg dus voor lichte druk zegmaar op gelijke teugels en ga figuren rijden met de goede hulpen. Enz enz. en als ze er klaar voor zijn bieden ze het zelf aan. Zodra ik ga vragen gaat het hoofd omhoog en drukken ze de rug weg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:21

Mireille1970 schreef:
Velen zeggen " als jij ontspant en het paard niet opzoekt zoekt hij jou ook niet op" of "als jij niets doet doet hij ook niets" of meerdere dingen in die strekking.

Hebben ze ook ooit tegen mij gezegd maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt met je benen het paard stimuleren om met zijn mond jouw hand op te zoeken. Zo zou het eigenlijk moeten zijn en dat rijdt ook het prettigste. Als het paard dan versnelt kun je het weer opvangen.

Nageven moet van 2 kanten komen. Het is geven en nemen! Als jij druk zet en het paard komt iets, moet je razendsnel ontspannen. Net met dat laatste zijn de meeste mensen te traag.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:23

Desiree schreef:
Mireille1970 schreef:
Velen zeggen " als jij ontspant en het paard niet opzoekt zoekt hij jou ook niet op" of "als jij niets doet doet hij ook niets" of meerdere dingen in die strekking.

Hebben ze ook ooit tegen mij gezegd maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt met je benen het paard stimuleren om met zijn mond jouw hand op te zoeken. Zo zou het eigenlijk moeten zijn en dat rijdt ook het prettigste. Als het paard dan versnelt kun je het weer opvangen.

Nageven moet van 2 kanten komen. Het is geven en nemen! Als jij druk zet en het paard komt iets, moet je razendsnel ontspannen. Net met dat laatste zijn de meeste mensen te traag.

Ben het helemaal met je eens...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:24

Desiree schreef:
Mireille1970 schreef:

Ha Ha. inderdaad.
Ik kan er over meepraten, maar het gaat nu aardig.
paardrijden is voelen. (en hard werken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:27

En heel veel oefenen en je eigen lijn aanhouden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:32

wat bedoel je met je eigen lijn aanhouden?

(misschien een stomme vraag, maar toch

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:32

De ingeslagen weg blijven bewandelen en niet te vaak van strategie veranderen, dat is verwarrend... (voor je paard)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:35

Oh op die manier.

Ja daar ben ik helemaal mee eens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:38

tenzij het niet werkt, moet je toch wat anders vind ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:39

Ja absoluut, maar niet meteen.... dat bedoel ik eigenlijk. Hou lang vol en als het dan niet werkt, probeer dan wat anders. Maar geef het paard de kans en tijd om het wel te doen slagen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:45

Uiteraard

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:46

Desiree schreef:
Mireille1970 schreef:

Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens en dat is ook een moeilijk proces. Je moet goed leren voelen en daarop anticiperen.

Echter, in je eerste alinea zet ik wat vraagtekens. Natuurlijk wil je je paard aan je been hebben en moet je ten alle tijden met je been er achter aan komen. Maar sommige paarden hebben daar niet altijd genoeg aan. Daar moet je zo nu en dan van voren wat meer druk geven om ze te laten nageven. Wel altijd met je benen eraan!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:48

Misschien Zwelgje kun je dat zo zien: de weerstandbiedende hand geeft de ene keer meer weerstand dan de andere keer?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:13

Mireille1970 schreef:
Misschien Zwelgje kun je dat zo zien: de weerstandbiedende hand geeft de ene keer meer weerstand dan de andere keer?

Zo bedoel ik het ook. Ik bedoel eigenlijk maar te zeggen dat niet alle paarden zo makkelijk nageven. Veelal is dat bouwtechnisch bepaald. En als je paard niet aan je been is kan het paard ook niet nageven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:13

Precies Zwelgje.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:15

Dat het ene paard het andere niet is zijn we het dus over eens.

Er bestaan theorieën dat bijvoorbeeld een SF (Frans gefokt) paard stugger is... Mee eens?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:16

ligt aan vele invloeden, dingen kunnen in de loop der jaren veranderen, en als er altijd met harde hand op gereden is, gaat het paard daar iets op vinden, een soort verandering in ras dus.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:26

Kan het ook aan de bouw liggen? Het zijn over het algemeen explosieve bergaf gebouwde lompere paarden......

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:29

Hmm ik ben geen expert, maar ik rij een KWPN wiens gehele vaders kant Selle Francais (Hugo) is, zij is heel slank en ontzettend soepel, soms is het net of ik een slangenpaard heb . Wel beetje bergafwaarts gebouwd, maar het tegenovergestelde van lomp. Ik denk dat het per paard verschilt, bepaalde rassen zullen in het algemeen wel stugger zijn dan andere.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:33

Hahaha inderdaad "in het algemeen", jij bent een uitzondering op de regel en die zijn er veel...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:36

Oe, best een lastige stelling. Ik ben van mening dat als een paard goed gereden word, vanaf het begin, dat als je dan erop zit, hij eigenlijk onmiddelijk al nageeflijk is. En deze angeeflijkheid moet dan niet vanuit de hand van de ruiter komen, maar vanuit het paard zelf. Als ik op een paard ga zitten, en als hij op het moment dat ik mijn teugels oppak, in verzet komt, ben ik van mening dat dit paard niet goed van achter naar voren is gereden. In mijn ogen hoort een correct gereden paard zonder druk, al nageeflijk te zijn. Kijk maar bij jonge paarden, die doen dit ook, omdat ze nog niet verpest zijn door de mensen.
En natuurlijk mag je af en toe wat druk opvoeren, als je hem anders wilt plaatsen, maar ik ben echt van mening dat die nageeflijkheid vooral vanuit het paard moet komen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:42

Tulandro: is het zo mooi als jij zegt PER definitie: geeft een jonge 3jarige die net zadelmak is gelijk na op het bit voelen? Als hij voorwaarts is.

En die laatste zin: kan dat echt? WANT zoals je zelf zegt: "als een paard goed gereden wordt" ... dus moet er al werk aan vooraf gegaan zijn, dus is het niet vanzelf , maar is er altijd de ruiter die aangeeft wat er moet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:45

Ik ben het geheel met jullie eens

Maar..
als er dan via bokt een vraag gesteld word over het aan de teugel lopen.
Hoe doe ik dat?

Dan word er niks verteld van, miijn paard is goed aan het been, mijn paard is lekker ontspannen, ik heb een fijne meegaande hand.
Nee er word alleen gepraat, hoe krijg ik die voorkant omlaag, zal ik een slof of weet ik wat gebruiken.

Zeggen ze dat ze wel een stille hand hebben, enz, weet ik vanuit mijn compu niet of dat waar is, er zijn er zoveel die zeggen mijn paard reageert goed op de hulpen. lees na 3 rondjes stampen gaat hij in draf

Mijn advies op bokt is dan altijd, handen ontspannen, niet aan die voorkant prutsen en denken.

Irl, zou ik bijv zien dat een paard eerst scherper aan het been moet, dus daar eerst aan werken
kijken of de ruiter echt wel kan ontspannen in de hand, of er bij wijze van nog zijn evewnicht moet vinden via de teugel.

Maar is dat allemaal in orde, zal ik ze wel vertellen dat de voorkant moet begrensen, om direct weer te ontspannen bij een mm nageeflijkheid.

dat vind ik dus het verschil tussen bokt en irl.
En er zijn teveel trekhandjes, dus hier al zeggen, hand erbij..nee, dat doe ik niet

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:53

Mireille1970 schreef:
Tulandro: is het zo mooi als jij zegt PER definitie: geeft een jonge 3jarige die net zadelmak is gelijk na op het bit voelen? Als hij voorwaarts is.

En die laatste zin: kan dat echt? WANT zoals je zelf zegt: "als een paard goed gereden wordt" ... dus moet er al werk aan vooraf gegaan zijn, dus is het niet vanzelf , maar is er altijd de ruiter die aangeeft wat er moet gebeuren.

Ja, ik heb eerlijk gezegd alleen nog maar op 3 jarigen gezeten die heel fijn nageven. Voorwaartse leerden we ze gelijk al goed met de stem. Dus daar heb ik nog geen enkele keer problemen mee gehad. Daarom zeg ik ook, dat de mensen het zelf vaak verpesten in het begin al. En als je hem daarna goed blijft rijden, dan blijft hij zo. Jammer genoeg is dit maar met weinig paarden zo.