Is een rijden met een hackmore zielig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

Re: Is een rijden met een hackmore zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:01

@ marieke

Ik denk dat het bij jou niet uitmaakt wat er gezegd wordt,jij zal altijd zo blijven denken,dat het omzeilen van een probleem is...

Waarom moet je in jou ogen verplicht met bit rijden en al het andere is omzeilen van probleem?
Wat denk dat ik in die 2 jaar heb lopen doen,uit mijn neus lopen vreten!?Denk je niet dat ik al het mogelijke heb geprobeerd?

Wat nu als je toch geen wedstrijden wil rijden,en je paard loopt als een trein met hackamore: jij gelukkig,hij gelukkig.

En de manier hoe ik met een hackamore rijdt,is volgens mij gewoon helemaal ok.Hoe vind jij dan dat je met hackamore moet rijden,ovlgens mij ben jij er gewoon zowiezo tegen.

Zoalng ik met hackomere rijd,reageerd het paard als de beste op mijn been en gewichtshulpen,als ik er een bit inhang,is dit in een klap verdwenen.

Soms is het gewoon beter om iets te laten rusten,ik ben meestal ook niet voor de korte en makkelijke weg(heb niet voor niets 2 jaar lopen tobben,had ook meteen met hackamore kunnen gaan rijden)Maar omdat ik hem toch niet ga uitbrengen en puur recreatief met hem rijdt,wat is dan het prolbeem dan dit paard alleen nog met hackamore wordt gereden?Waarom zoveel strijd voeren als het niet nodig is?!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:14

Als ik zp lees wat je schrijft is het zieliger om met bit te rijden ,als ie gaat rennen en het bit vast pakt en je kan trekken wat je wilt, ouw pijnlijk mondje, en met je hackemore, niks in het mondje, geen constante druk, ik weet wel wat ik als paard zal, kiezen, zelf heb ik ook veel geprobeerd, heb met trensje gereden, er was zoveel getrokken in zijn mond dat hij daar niet op reageerde meer, ben toen western gaan rijden met scharenbit, losse teugel , druk op de kin deed het hem wel goed, stopte meteen, maar merkte al snel, dat het probleem nooit in een bit ligt, wilde toen alles zo snel mogelijk vergeten en ben met hackemore gaan rijden met korte scharen, geloof zo snel breek je zijn neus niet, de kans dat een paard zijn mondhoeken scheurt met een bit is veel groter. Ik ben met hackemore gaan rijden, hij reageerde zo goed, constant losse teugel, wilde die zijn zin door drijven door bv terug te rennen, korte teugel en hij stond stil, ze krijgen een ander soort druk op hun oren, neus en kaak, daarna ben ik op een lage neusriem gaan rijden, teugels door de ringetjes heen. Soort side pull , dit ging ook goed en nu rij ik op touwhalster, zelfs in de volle galop stopt ie zo, voor mij nooit meer zon stuk ijzer in zijn mond, durf niet eens meer met bit te rijden, gewoon omdat ik het zielig vindt . Vind al snel iets zielig hoor.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:18

QueJira schreef:
@ marieke

Ik denk dat het bij jou niet uitmaakt wat er gezegd wordt,jij zal altijd zo blijven denken,dat het omzeilen van een probleem is...

Waarom moet je in jou ogen verplicht met bit rijden en al het andere is omzeilen van probleem?
Wat denk dat ik in die 2 jaar heb lopen doen,uit mijn neus lopen vreten!?Denk je niet dat ik al het mogelijke heb geprobeerd?

Wat nu als je toch geen wedstrijden wil rijden,en je paard loopt als een trein met hackamore: jij gelukkig,hij gelukkig.

En de manier hoe ik met een hackamore rijdt,is volgens mij gewoon helemaal ok.Hoe vind jij dan dat je met hackamore moet rijden,ovlgens mij ben jij er gewoon zowiezo tegen.

Zoalng ik met hackomere rijd,reageerd het paard als de beste op mijn been en gewichtshulpen,als ik er een bit inhang,is dit in een klap verdwenen.

Soms is het gewoon beter om iets te laten rusten,ik ben meestal ook niet voor de korte en makkelijke weg(heb niet voor niets 2 jaar lopen tobben,had ook meteen met hackamore kunnen gaan rijden)Maar omdat ik hem toch niet ga uitbrengen en puur recreatief met hem rijdt,wat is dan het prolbeem dan dit paard alleen nog met hackamore wordt gereden?Waarom zoveel strijd voeren als het niet nodig is?!

Ik ben niet tegen de hackamore.
Absoluut niet.
Maar hij moet gebruikt worden waarvoor hij gemaakt is.

Jij gelukkig, hij gelukkig? Ik zou maar oppassen, want veel mensen kennen niet de gevolgen van een hackamore.
Geloof me, rijd er eerst maar een paar lesjes mee, zo'n ding kan meer aanrichten dan jou lief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:20

Een hackamore kan heel veel doen hoor, een vriendin van mij reed haar arabier met hackamore in de bossen omdat hij gewoonweg niet te houden was. Ze heeft de hackamore maar een keer hoeven te gebruiken, daarna nooit meer. Altijd heel fijn en ontspannen gereden. Super voor haar, thuis reed ze op een trensje.

Maar zij was ook best wel een redelijk ervaren ruiter en dat maakt ook wel wat uit.

Arabieren zijn doorgaans wat gevoeliger en, sorry maar ze staan bekend om hun intelligentie (snel lerend vermogen zal ik maar zeggen) en tinkers over het algemeen meer om hun aaibaarheidsfaktor.

Ik zie een hackamore niet graag in onzekere angstige handjes door eerdere aan de kletter ervaringen bij een paard dat juist door druk heen loopt.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:31

@ marieke

Leg jij mij dan eens precies uit waar een hackamore voor bedoelt is en wanner je hem in jou opzicht mag gaan gebruiken...

Ik weet niet op het de oplossing is voor topcistarter.Niet iedereen rijdt er zo mee weg.J emoet durven los te laten en dat durven velen niet.Hackamore is niet geschitk voor de eerste de beste manege ruiter(no offence)

Maar ik denk dat ik met mijn jaren ervargin toch wel in kan schatten,wanner het beter is om te stoppen met het toch perse het paard op een bit te willen rijden.Was dit een paard voor een klant geweest(jaja,ik verdien mijn centjes dus onderandere met africhting en corrigatie,dus ik denk dat ik wel enig inzicht heb)weet ik niet wat ik had gedaan,ligt er aan wat wensen van klant zijn,maar ik had misshcien wel eens een balletje opgegooid, en gepeild hoe zij tegenover bepaalde zak en stonden...

Geloof me.ik ben consequent,heb met dit paard vanalles geprobeerd,van grof geweld tot N-H. Het grondwerk doet ie pefect,zelfs in een grote wei,reageerd ie heel netjes,maar soms zit er gewoon eens een gevalletjes apart tussen,die gewoon weigeren dat bit te accepteren,maar wel respect hebben voor eventuele druk op hun neus(ik heb het maar een keer hoeven te gebruiken,hij wist meteen hoe de zak en inelkaar staken,en heeft blijkbaar een erg goed geheugen...)
Op een gegeven moment moet je een beslissing maken,en ik heb besloten op te houden met vechten en perse op bit willen rijden...Wat maakt het bit heilig!!??,je kan de zaken ook omdraaien---> misschien ontwijk je wel problemen door met bit te rijden,waarom een paard alleen met bit onder controle willen houden?!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:35

Het hoeft niet persé met een bit, een bitloos hoofdstel kan ook een oplossing zijn (dus niet direct een hackamore, er zit nog een hele rit mogelijkheden tussen een bit en een hackamore), maar uit jouw reactie geef je wel een beetje de indruk dat je er geen notie van hebt hoe scherp een hackamore is.

Waar een hackamore voor bedoeld is, en dat is niet in mijn visie maar in de visie van de maker van het ding, is voor paarden met een kapotte mond of tandproblemen, die geen bit kunnen dragen, of paarden die hoog in de sport niet genoeg reactie op het bit geven in het parcours.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:49

QueJira schreef:
Ik weet niet op het de oplossing is voor topcistarter.Niet iedereen rijdt er zo mee weg.J emoet durven los te laten en dat durven velen niet.Hackamore is niet geschitk voor de eerste de beste manege ruiter(no offence)

Daarom vind ik het ook een beetje eng dat jij hier zo dit antwoord geeft.Ik ken jouw ook van een ander forum en weet wel dat jij goed kan rijden en dus wel weet hoe je hier mee moet omgaan maar dat weet de topic starter mss niet en die leest hier dat je het best wel kan gebruiken en gaat hier dan ook lekker mee door rijden maar ik heb niet het gevoel dat de topic starter jouw ervaring heeft.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:12

monsera schreef:
QueJira schreef:

Daarom vind ik het ook een beetje eng dat jij hier zo dit antwoord geeft.Ik ken jouw ook van een ander forum en weet wel dat jij goed kan rijden en dus wel weet hoe je hier mee moet omgaan maar dat weet de topic starter mss niet en die leest hier dat je het best wel kan gebruiken en gaat hier dan ook lekker mee door rijden maar ik heb niet het gevoel dat de topic starter jouw ervaring heeft.
Ik denk da tik hier toch gewoon mag en kan verkondigen wat ik e melden heb over het gebruik van hackamore.Ik zeg nergens dat het de oplossing is voor topicstarter(zie notabene het stukje wat jij het ge-qoute!)

@ Marieke .Ik ga maar niet meer in op jou,begin met een beetje te irriteren an dat alleswetende gedrag van jou,en dan nog zeggen dat ik geen idee zou hebben van hoe scherp een hackamore wel niet is...(waarom zou ik dan zeggen dat het niet voor iedere ruiter geschikt is?!)Je zou toch wel uit mijn berichten moet kunnen opmaken dat het tegenovergestelde het geval is...Jij blaat er van allerlei zaken uit,zonder iets te onderbouwen!
Vertel mij dan nog maar eens waarom ik geen idee zou hebben hoe scherp een hackamore wel niet is( wat dus in mijn opzicht bij juist gebruik helemaal niet zo is,ook met een bit kun je verschrikkelijk gemeen inwerken.een bit is net zo gemeen als de persoon die aan het roer staat....)Ik hbe het idee dat je gewoon een beetje theorie uit je hoofd loopt op te dreunen,er leiden meer wegen naar rome.er is niet mar 1 goede of 1 foute manier!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:15

QueJira schreef:
@ Marieke .Ik ga maar niet meer in op jou,begin met een beetje te irriteren an dat alleswetende gedrag van jou,en dan nog zeggen dat ik geen idee zou hebben van hoe scherp een hackamore wel niet is...(waarom zou ik dan zeggen dat het niet voor iedere ruiter geschikt is?!)Je zou toch wel uit mijn berichten moet kunnen opmaken dat het tegenovergestelde het geval is...Jij blaat er van allerlei zaken uit,zonder iets te onderbouwen!
Vertel mij dan nog maar eens waarom ik geen idee zou hebben hoe scherp een hackamore wel niet is( wat dus in mijn opzicht bij juist gebruik helemaal niet zo is,ook met een bit kun je verschrikkelijk gemeen inwerken.een bit is net zo gemeen als de persoon die aan het roer staat....)Ik hbe het idee dat je gewoon een beetje theorie uit je hoofd loopt op te dreunen,er leiden meer wegen naar rome.er is niet mar 1 goede of 1 foute manier!

Je gaat niet meer in op mij? Vind dit nog een behoorlijke reactie voor iemand die niet meer op mij ingaat.

Ik heb niet gezegd dat ik alles weet, en ik heb jou ook nergens persoonlijk aangevallen en het stoort mij 'een beetje' dat jij in deze post mij wel persoonlijk aanvalt, maar oke, laten we maar teruggaan naar het eigenlijke onderwerp 'het probleem van de TS', want uiteindelijk hebben we daar dezelfde mening over..

Een bit is zo gemeen als de ruiter die aan het roer staat, ja klopt, maar met een hackamore richt je toch echt sneller schade aan dan met een watertrens.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:21

Mariek87 schreef:

, maar oke, laten we maar teruggaan naar het eigenlijke onderwerp 'het probleem van de TS', want uiteindelijk hebben we daar dezelfde mening over..

Inderdaad!!

tinker_pride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 15:59

@monsera

wie zegt dat ik aan de teugels ga trekken als hij ervandoor gaat? ik heb er nu 1 keer mee gereden in de bak onder begeleiding van de stal eigenaar.. en die vond dat het goed ging.. ik ben dus ook niet zomaar wat gaan proberen.. ik stel hier dus ook de vraag of het niet zielig is om te weten te komen of ik me paard er pijn mee doe want op stal kreeg ik verschillende reacties.. Vandaar dat ik hier om een mening vraag..Me paard kan namelijk niet goed tegen een bit omdat hij bij de vorrige eigenaar verkeerd mee gereden is vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek.. en ik heb er dus niks aan als mensen me gaan beschuldigen van dingen die ze niet eens weten..

mensen die wel goede dingen zeggen en me niet beschuldige van allenmaal dingen (die ik dus niet eens doe) bedankt voor de reacties..

ik denk dat ik toch naar wat anders ga zoeken omdat er meer negatieve reacties worden gegeven dan positieve... Ik heb verder wel een stille hand..Ik heb m dresuur gereden.. maar ben hier mee gestopt omdat ik liever recreatief rijd. zo onervaren ben ik ook weer niet ben dan nog maar 16 maar geen beginner meer

ik vroeg ook nog voor andere tips wat ik misschien beter kan gebruiken maar die heb ik nog niet echt gekregen als iemand een oplossing weet.. zou ik het graag horen..

alvast bedankt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:15

[quote="QueJira]Ik denk da tik hier toch gewoon mag en kan verkondigen wat ik e melden heb over het gebruik van hackamore.Ik zeg nergens dat het de oplossing is voor topicstarter(zie notabene het stukje wat jij het ge-qoute![/quote]

Ik val je niet aan hoor.Natuurlijk mag iedereen hier zijn mening geven dat doe ik ook maar ik het een beetje eng dat is alles en voor dat jij dit zei had je al een aantal antwoorden gegeven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:22

tinker_pride schreef:
@monsera

wie zegt dat ik aan de teugels ga trekken als hij ervandoor gaat?

Ik zeg niet dat jij dat doet ik veronderstel dat dit kan gebeuren dit is een normale schrik reaktie van mensen en zou dus ook jouw reaktie kunnen zijn.

Verder geef ik idd niet antwoord op jouw vraag wat je dan moet gaan gebruiken omdat ik persoonlijk dus niet vind dat je het met een hulp teugel moet oplossen.Probeer of je iemand kunt vinden uit jouw buurt die je les kan geven en jullie samen het probleem kunnen oplossen.

Dressuur rijden en recreatief rijden ligt niet zo ver uit elkaar hoor hij zal beide keren naar je hulpen moeten luisteren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:56

Het staat me idd ook tegen dat hier verondersteld word dat met bit rijden je doel moet zijn... Dat de rest een hulpteugel is. Sommige paarden reageren idd gewoon niet goed op het bit...
Marieke, waarom mag je aan paard met een psychisch trauma van het bit, niet met hack rijden, maar een paard met lichamelijk trauma (kapotte mond en wisselen) wel?

Voor de TS, ik zou het gewoon nog een poosje proberen. Binnen natuurlijk voorlopig, en neem buiten eerst iemand mee die het paard eventueel vast kan houden.
Als je de hack hoog genoeg doet (twee vingers onder het jukbeen) en er een neemt met korte scharen en een brede neusband kan er weinig gebeuren en is het echt niet zielig voor je paard.
Zo snel breek je het neusbotje niet hoor. Ja, als je er een hebt met zo'n smalle neusriem, hem laag op de neus doet, en er vervlongens een goede ruk aan geeft (omdat je paard in het parcours schrikt van applaudiserend publiek bijvoorbeeld, gebeurt bij een of andere springruiter) ja dan kan ik me voorstellen dat je wat breekt. Het bit is daar heel dun. Maar als je hem twee vingers onder het jukbeen doet zit hij op de plek waat het bot nog dik en breed is, en niet zover van het aanhechtigspunt met de schedel af. Dan moet je heel wat doen, wil je iets breken.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:35

Allegra schreef:
Als je de hack hoog genoeg doet (twee vingers onder het jukbeen) en er een neemt met korte scharen en een brede neusband kan er weinig gebeuren .
inderdaad.Ik hbe hem ook op zijn hoogst hangen,gewoon hetzelfde als waar je je neusriem zou zetten als je met trenshoofdstel rijdt met gecombineerde neusriem,dus inderdaad zon 2 vingers onder jukbeen.Daarom snap ik al die ophef over hack niet.Komt gewoon door verkeerd gebruik en ontwetendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:10

klomp schreef:
op zich is geen enkel bit zielig MITS er goed mee omgegaan wordt.
als jij zegt dat je er goed mee overweg kan en het paard reageert goed zie ik het probleem niet.
wel ben ik van mening dat als je je paard andere bitten in moet doen omdat je anders geen controle hebt, dat je of les moet nemen en weer terug moet naar de basis om je paard te leren op je zit terug te laten komen en niet door te hangen aan het bit.

edit; ik ben geen echte kenner wat betreft bitjes aangezien ik al mijn paarden altijd heb gereden op een simpel africhtingsbit of watertrens en nog, maar zo'n hackermore (schrijf ik het goed?) kan geloof ik wel bij te krachtige inwerking de neus breken...misschien dat andere bokkers daar meer van weten..

Helemaal mee eens

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:23

Gewoon lekker met hack gaan rijden, hoor

Ik ben het toendertijd op advies van de DA gaan doen (Stan heeft een bult in z'n mondhoek, veel onderzoeken gehad en het is allemaal onduidelijk).

Stan is ook een pony die onwijs aan de kletter gaat, hij is zelfs op een trainingsstal geweest. Ben 3 jaar aan het klieren geweest, hij heeft tientallen keren te koop gestaan, puur omdat het echt levensgevaarlijk was om nog met hem te rijden.

En wat betreft het neusbreken: de kans dat dat gebeurt is zó klein! Ik maakte me er ook zorgen over en heb het aan de DA gevraagd. Die moest lachen en zei dat ik dat echt niet voor elkaar krijg

@ TS: gewoon lekker met hack gaan rijden, hoor Je weet zelf dondersgoed wanneer het te gevaarlijk wordt met gewoon bit.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:07

Ik kan geen zinnig woord over het gebruik van een hackamore zeggen, maar ik weet wel dat mijn instructrice altijd zegt dat met buitenritten alle hulpteugels zijn toegestaan als je je daar veiliger bij voelt.
Laat ik even duidelijk zijn, je hoeft bij haar tijdens dressuurlessen niet aan te komen met hulpteugels en speciaal soort bitjes want dan kan je je paard fijn opnieuw gaan zadelen.