Flegmatiek paard snel maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Flegmatiek paard snel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:36

Tooske schreef:
Zoiets lijkt me meer als je een stuk hout wil gaan buigen??
Ik heb meerdere van dat soort paarden meegemaakt en dat lukt echt bijna niet zoals je het graag zou willen hebben...
Dmv oefeningen krijg je het zeker beter, maar echt fel aan het been word denk ik moeilijk..

Idd en rustig langzaam netjes opgevoed paard zal nooit de hete bliksem worden die al bokken door de bak racet. Echter het flegmatieke paard kan wel een paard worden dat op de eerste hulp reageert.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:51

Tooske schreef:
Zoiets lijkt me meer als je een stuk hout wil gaan buigen??
Ik heb meerdere van dat soort paarden meegemaakt en dat lukt echt bijna niet zoals je het graag zou willen hebben...
Dmv oefeningen krijg je het zeker beter, maar echt fel aan het been word denk ik moeilijk..

IK heb niet gezegd dat makkelijk is, maar zeker haalbaar, ik heb ook leerling met meerdere van dit soort paarden en is het wel haalbaar bij. Zij heeft jaar lang met AdBt opgetrokken en zij werkt voor zichzelf en krijgt het zeker wel voor elkaar. Met oefeningen krijg je zeker paard soepeler maar wil niet zeggen dat je daarin actiever gaat krijgen in achterhand, het is wel makkelijker om te bewerken van je paard als op lange stukken, maar je moet gewoon veel afwisselen. Maar haalbaar is het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:40

Maar, Bets, nu ga je er imo vanuit dat een flegmatiek paard per defenitie niet soepel is en dat het flegmatieke veroorzaakt word door het gebrek aan souplesse. Dat lijkt me wat kort door de bocht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:47

Ik heb in ieder geval een heel flegmatiek elastiekje gehad. Gevoelsmatig zeg ik wel dat veel flegmatieke paarden ook minder soepel zijn maar in die gevallen is het zinnig om te kijken of er geen medische oorzaak is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:49

Zep schreef:
Maar, Bets, nu ga je er imo vanuit dat een flegmatiek paard per defenitie niet soepel is en dat het flegmatieke veroorzaakt word door het gebrek aan souplesse. Dat lijkt me wat kort door de bocht.

Nee dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik ben van mening dat je elk paard actief aan achterhand kunt krijgen en voorwaarts kunt krijgen. Ik zal niet zeggen dat makkelijk is, echt niet want het is vaak wel consequent opletten en eraan werken. Maar lopen kunnen ze zeker met activiteit aan achterhand. Maar vaak zijn wel flegmatieke paarden, minder snel soepel als ander paard, dus oefeningen rijden is altijd goed. Maar ik ben wel eens met de uitspraak van Kafue:
Kafue schreef:
Idd en rustig langzaam netjes opgevoed paard zal nooit de hete bliksem worden die al bokken door de bak racet. Echter het flegmatieke paard kan wel een paard worden dat op de eerste hulp reageert.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:23

Ik ben het met bets en kafue eens. Elk paard kan de sterren van de hemel lopen, ieder wel op zn eigen manier maar toch.

Enkel het ene paard zal meer van achtere naar vore toe moeten komen voordat die de ruimte heeft in zn schouder en rug om actief te zijn dan een ander. Om hem van achtere naar vore actief te krijgen moet die soepel in zn rug zijn en goed aan de hulpen. Als hier aan werkt zal je hem echt wel actief krijgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:04

Hallo,

Het is wel prettig te lezen hoe jullie er allemaal over denken. Ik heb er al een aantal dingen uitgehaald die ik voor mezelf op een rijtje heb gezet en waar ik specifiek aan wil gaan werken.

Ik weet dat mijn paard geen hete bliksem gaat worden, als is ze af en toe best heet, dan naait ze zich op. maar dan kan ze evengoed aan mijn been plakken. Heel elektrisch zal ook moeilijk worden, maar vlug reageren op hulpen kan elk paard inderdaad, dus met die uitspraak ben ik het zeker eens. En daar liep ik zelf een beetje vast.

Ook dat stukje uit 'paardenbegrijpen.nl" klopt, ik ga snel teveel achterover zitten, waardoor ik haar juist blokkeer. "LICHT ZITTEN!" krijg ik regelmatig in mijn oortje geroepen tijdens de les, dus dat is ook iets waar ik aan moet werken. Met een los been rijden is daar onderdeel van. Kortom ik ga er lekker los opzitten, consequent met mijn hulpen zijn en vooral mijn paard niet laten plakken en zelf niet knijpen. Dat denk ik vaak aan het begin van de training, maar nu moet ik het eens de hele tijd gaan volhouden! 't is toch de basis...

Verder is mijn paard inderdaad niet de soepelste van zichzelf. Er is medisch niets mis mee, ze is gewoon erg groot, heeft zelf grote, trage bewegingen, ook op stal, 't is net of ze iets langer moet nadenken om een beweging te maken. Dus daar zit gewoon meer training aan dan bij een ander om hetzelfde resultaat te krijgen.

Maar een paard dat vlug aan je hulpen is, is ook makkelijker te buigen dan een waar je tegenaan moet duwen om haar opzij te zetten natuurlijk.

Dus ik ga eens lekker trainen en laat even weten hoe het gaat. Is misschien wel leuk..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:08

WowAmigo schreef:
Hallo,

Het is wel prettig te lezen hoe jullie er allemaal over denken. Ik heb er al een aantal dingen uitgehaald die ik voor mezelf op een rijtje heb gezet en waar ik specifiek aan wil gaan werken.

Ik weet dat mijn paard geen hete bliksem gaat worden, als is ze af en toe best heet, dan naait ze zich op. maar dan kan ze evengoed aan mijn been plakken. Heel elektrisch zal ook moeilijk worden, maar vlug reageren op hulpen kan elk paard inderdaad, dus met die uitspraak ben ik het zeker eens. En daar liep ik zelf een beetje vast.

Ook dat stukje uit 'paardenbegrijpen.nl" klopt, ik ga snel teveel achterover zitten, waardoor ik haar juist blokkeer. "LICHT ZITTEN!" krijg ik regelmatig in mijn oortje geroepen tijdens de les, dus dat is ook iets waar ik aan moet werken. Met een los been rijden is daar onderdeel van. Kortom ik ga er lekker los opzitten, consequent met mijn hulpen zijn en vooral mijn paard niet laten plakken en zelf niet knijpen. Dat denk ik vaak aan het begin van de training, maar nu moet ik het eens de hele tijd gaan volhouden! 't is toch de basis...

Verder is mijn paard inderdaad niet de soepelste van zichzelf. Er is medisch niets mis mee, ze is gewoon erg groot, heeft zelf grote, trage bewegingen, ook op stal, 't is net of ze iets langer moet nadenken om een beweging te maken. Dus daar zit gewoon meer training aan dan bij een ander om hetzelfde resultaat te krijgen.

Maar een paard dat vlug aan je hulpen is, is ook makkelijker te buigen dan een waar je tegenaan moet duwen om haar opzij te zetten natuurlijk.

Dus ik ga eens lekker trainen en laat even weten hoe het gaat. Is misschien wel leuk..

Ben blij dat je er wat aan gehad hebt en dat je toch dingen herkent en aan kunt werken. En zeker laat ons weten hoe het gaat verlopen!! succes ermee.

mmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:28

Onafhankelijke zit is erg belangrijk: zit je paard niet in de weg! Ik heb bijvoorbeeld snel de neiging om te klemmen met de bovenbenen, zodra ik dat niet meer toe is mijn ook flegmatieke paard een stuk meer voorwaarts voor het been.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:57

Ook een flegmatiek paard kan net zo heftig reageren op een beet van een daas als ieder ander paard. Dus ook een flegmatiek paard kan goed op je been reageren. Ik heb ook een flegmatiek paard, daarbij kan ze ook lomp zijn, maar is ook erg kijkerig. Als ik een tik of schop geef reageert ze hier haast niet op. Om haar wat "sneller" te krijgen, moet ik bij haar heel consequent en duidelijk zijn, en daarbij moet ik al heel snel zijn. Bijv. op stal als ze hooi heeft gehad, wilt ze liever haar stal niet uit (het is ook een vreetzak). Als ik dus buiten haar stal sta en aan haar halstertouw ga trekken, komt ze dus niet mee. Loop ik dan langzaam haar stal in en geef er een tikje met die halstertouw tegen haar buik, krijg ik ook geen reactie meer. En dan kan het een tijd duren voordat ik haar eruit krijg. Om dit op te lossen, vraag ik dus een keer door druk op het halstertouw te hebben om mee te komen. Binnen 1 seconde moet ik dus al zien of voelen of ze hier op reageert. Zo niet, dan storm (beetje overdreven woord, maar snel) ik de stal in en dan kan ze van mij dus echt een trap verwachten. En moet ze binnen 2 tellen buiten haar stal staan (waar ze op dat moment naar toe rent (als je haar niet meer vast hebt) interesseert me dan niet. Hier moet je heel consequent in zijn. Het kan soms wat "hard" zijn, maar liever 1 keer duidelijk & hard dan honderd keer wat zachter. Dus in de omgang begin je er al mee! Met rijden dus idem dito. Zodra ik al stap aan de lange teugel moet ze al meteen in mijn tempo stappen, en dan niet in haar slakken tempo. Ik vraag dit een keer door met mijn kuiten te drijven. Reageert ze niet, dan kan ze meteen een duidelijke prik met de sporen krijgen en gaat de zweep er ook over heen. En dan moet ze ook wegschieten. Niet over gaan in draf of in een galopje. Nee, ze moet door die bak scheuren. Zodra ze dit doet beloon ik haar, neem ik haar terug in stap, en dan stapt ze echt wel in mijn tempo. Soms moet je dit wel eens een 2x herhalen, maar dan hebben ze het echt wel door. Wat de meeste mensen ook fout doen, is als ze bijv. aan willen draven, en paard reageert niet (of niet snel genoeg)op het been, geven ze een prikje met het spoor of een tikje met de zweep. Vaak zie je het paard dan wel aandraven, en dan denkt met dat het paard dus wel reageert. Het reageert wel, maar niet goed of snel genoeg. Een spoor of zweep heb je om ze eigenlijk zo weinig mogelijk te gebruiken. Laat het paard dan ook duidelijk weten. Als je dus prikt of tikt moet het paard dus meteen wegschieten, gewoon scheuren door de bak. Dat is pas reactie. Paard kan wel dan aandraven, maar kan dan ook in draf in zijn sukkeldrafje verder gaan. Je denkt dan wel dat hij reageert, maar doet dit eigenlijk niet. Volgende fout die veel mensen maken, is dat ze het paard dan naar voren willen schoppen/slaan, maar het paard tegenhouden door aan de teugels te trekken/hangen. Paard moet wel weten dat hij weg mag gaan. Geef hem dus wel de ruimte om te vertrekken, jij moet gewoon snel genoeg zijn om hem na die 2 tellen ruimte hem weer terug te nemen. Als je hier gewoon iedere dag 24/7 consequent in bent, krijg je je flegmatiek paardje net zo snel voor het been als ieder ander paard.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:35

Kafue, je moet klein draven niet verwarren met langzaam draven . Klein draven, daar wordt je paard sneller van, maar is dus moeilijker om te doen met een wat lui paard omdat je daar heel goed bij op moet letten dat die achterhand actief blijft (of beter nog, actiever wordt!). Bij langzaam draven, draaft een paard ook wel kleiner, maar op de voorhand en met weinig actie van achteren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:39

Pregini,

Zoals jij het beschrijft dat is ook mijn normale "werkwijze" bij paarden die niet reageren. Maar mijn instructrice is van mening dat ik haar niet zo groot naar voren moet laten vertrekken. Bij haar moet ik haar juist onder me houden en klein laten reageren. dat staat dus eigenlijk haaks op wat mijn eerste reactie zou zijn, dus daar ben ik nu vooral mee aan het worstelen! Ik heb wel erg veel vertrouwen in mij instructrice, die is absoluut kundig, maar mijn kwartje is nog niet gevallen...

Ik ben al bezig geweest in de training en ik merk ook wat ik nog meer moeilijk vindt: als ik mijn paard een paar keer wakker maak voor mijn been, dan gaat ze inderdaad vlugger reageren, maar daarbij gaat ze een beetje verstrakken in haar lijf, ze raakt er wat gespannen van en wil dan in een hoger tempo blijven lopen.
Dus aan de ene kant doet ze dan wel wat ik vraag, ze is dan vlotter op mijn been, maar aan de andere kant heb ik niet het resultaat wat ik wilde! (ontspannen paard dat los door het lijf vlug reageert en zo meer gesloten kan worden)

Dat vind ik wel moeilijke materie!

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:55

En als je het paard dus sneller aan het been heb gemaakt. En van daaruit naar ontspanning gaat werken als ze dus wat gespannen is. Dus hals laten strekken in draf en daarin ook schijnovergangen gaat maken. En als ze eenmaal ontspannen is, maar wel aan het been, kan je haar ook makkelijker klein laten reageren. Het lijkt mij makkelijker om het paard klein te laten reageren als ze goed aan het been is, dan eerst klein laten reageren en dan aan het been maken(of hoe zeg je dat). Verder is het ook wel belangrijk dat je het paard dus beloont wanneer deze wegschiet bij de "zware" hulp. Vaak als een paard naar voren word "getrapt", zien ze dat als iets naars en denken ze vaak dat ze op hun donder krijgen. Dus wel goed belonen wanneer deze naar voren gaat. Van daaruit ook zelf rustig blijven en niet te gehaast weer terug pakken. alles in alle rust, maar wel snel reageren. Van daaruit veel schijn overgangen in draf rijden zodat hij wat meer gaat sluiten en openen, en van daaruit klein laten reageren. Maar vind het moeilijk om dat te zeggen omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb met paarden die groot vertrekken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:08

WowAmigo schreef:
Ik ben al bezig geweest in de training en ik merk ook wat ik nog meer moeilijk vindt: als ik mijn paard een paar keer wakker maak voor mijn been, dan gaat ze inderdaad vlugger reageren, maar daarbij gaat ze een beetje verstrakken in haar lijf, ze raakt er wat gespannen van en wil dan in een hoger tempo blijven lopen.
Dus aan de ene kant doet ze dan wel wat ik vraag, ze is dan vlotter op mijn been, maar aan de andere kant heb ik niet het resultaat wat ik wilde! (ontspannen paard dat los door het lijf vlug reageert en zo meer gesloten kan worden)

Dit is wel logisch natuurlijk, je prikt je paard op, je kunt niet verwachten dat hij ineens iets anders (en voor hem moeilijkers) gaat doen en dat hij dan fluitend doorgaat!

Het gaat om de reactie en om de kleine stukjes. Als hij aantreedt, ontspan jij weer (heel belangrijk) en als hij weer terugvalt, prik je hem weer even op. Krijg je weer spanning, laat je het afvloeien. Hij moet gaan begrijpen dat hij braaf is (dmv een ruiter die ontspant etc.) wanneer hij sneller reageert. Dat onthouden ze en dan pas kun je het gaan uitbouwen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:20

Hmmm ja dus het is ook gewoon een kwestie van tijd dan.

Ik ken dit soort reacties ook niet echt, ik heb altijd jonge paarden aangereden die voor de keuring werden opgefokt, en die hadden van zichzelf gewoon meer kwaliteit in huis, daar ben ik eigenlijk dit soort problemen nooit zo tegengekomen, dat ging voor mijn gevoel veel makkelijker (en hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt). Nu ik een niet zo ideaal gebouwd paard heb kom ik mezelf wel tegen! Leren paardrijden, dame!

Ik roep ook altijd tegen mijn insructrice "vroeger vond ik paardrijden veel leuker, toen dacht ik namelijk nog dat ik het kon!"

Maar weer bedankt voor jullie reacties, ik kan weer een stapje verder!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:41

handig topic! hier nog zo een die alleen maar hele grote passen maakt, maar wel traag en slecht aan het been...

nou rijd ik lang geen m2 en heb geen wedstrijdambities, maar zou toch ook graag het paard laten werken in de bak in plaats van alleen ik

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:26

WowAmigo schreef:

Ik had vroeger in instucteur die van riep:"na regen komt zonneschijn!"
Je moet vaak even door het moeilijke stukje heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:23

Mijn instructeur riep altijd "just smile and keep riding!"

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:50

Anoukie schreef:
Kafue, je moet klein draven niet verwarren met langzaam draven . Klein draven, daar wordt je paard sneller van, maar is dus moeilijker om te doen met een wat lui paard omdat je daar heel goed bij op moet letten dat die achterhand actief blijft (of beter nog, actiever wordt!). Bij langzaam draven, draaft een paard ook wel kleiner, maar op de voorhand en met weinig actie van achteren.

Aha wij noemen dat schakelen of met meer schwung rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:52

dat heeft idd wel met het duitse taalgebruik te maken.

In het engels heb je dat probleem niet, het onderscheid tussen big trot, small trot, en active trot is zeer duidelijk

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:08

ook ik vind dit idd een geweldig topic,

ikzelf ben iets van 1,63 en ik rijd dus een superluie (springgefokte) kwpn merrie van ongeveer 1,75 denk ik,

het probleem is dus dat ze nu al 9 is, en altijd erg weinig mee gedaan qua dressuur dan he, en ze is gewoon vreselijk lui en traag, soms blokkeerd ze helemaal, dat is nu een stuk minder, nu heb ik het voorwaarts opgelost, maar idd wat hier in het 1e bericht staat kwam mij zo bekend voor, met dat groot naar voren draven enzo, dat doet orisse dus ook, dan is ze lekker laag en rond, maa zodra ik voel dat ze zich lang maakt, en de teugels probeerd uit men handen te krijgen, dan geef ik been, en ik moet wel aardig wat been geven anders reageerd ze gewoon helemaal NIET , dus wat doet ze dan echt heel groot naar voren draven, het liefst met dr hooft in de lucht maargoed, sommige dagen gaat het prima, en wil ze wel wat meer bij me blijven, en ook actief blijven, maar andere dagen is het echt gewoon ploeteren, en ik zit me de ***** te werken en dat paard doet dan uiteindelijk niets, en dan ben ik wel weer zo dat ik niet opgeef en door blijft rijden totdat mevrouw besluit dat het wel eens tijd is om zich over te geven, maar de volgende dag is allees gewoon weer weg lijkt wel, en kan ik opnieuw beginnen, en dan zeggen ze dat je paardrijden voor je lol doet...

Maar nog veel succes ermee he !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 19:16

Ja moeilijk is dat he!

Ben nu hard aan het werk, vooral met mezelf .

Het vlug laten reageren (zelf consequent zijn) gaat al beter, maar ik moet nu dus heel goed opletten dat ik dat wel blijf doen en me niet af laat schrikken door de reactie van haar (verstrakken, heet worden). Steeds weer terug naar de ontspanning dus en dan weer verder.

Vandaag heb ik zonder beugels gereden, ging helemaal goed! Ik merkte ineens veel beter dat ze eigenlijk niet goed recht is, dus heb vooral aan de buiging, recht worden en loslaten gewerkt. Voor mijn gevoel zat ik beter en probeerde haar scheefheid minder met mijn zit te compenseren maar moest haar wel rechtstellen want anders viel ik er af bij wijze van spreken.
Was gelijk mijn aangaloppeerprobleem (vanuit stap rechts aangalopperen: ze sprong vaak links aan) verdwenen...

Dus dit houden we nog even vol!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:29

het is idd erg moeilijk hoor, en ik rij soms ook wel zonder beugels ( dit hou ik nooit lang vol als mevrouw zo hoog opgooid, en dr rug wegdrukt.. ) en meestal daarna kan ik ook beter en rechter zitten, nou zit ik wel vrij recht altijd, maar je voelt ook je apard beter zonder beugels, want orisse is ook vrij scheef, en zet altijd linksachter buiten de massa, en als ik die er dan bij wil hebben.... nouuu dan word mevrouw even boos... maar ik word dan bozer wat uiteindelijk helemaal niets opleverd, alleen een boos,sagarijnig paard wat niet wil luisteren en ikzelf ben dan energie-loos

dus nu ben ik gewoon lekker VWNW aan het rijden, en proberen haar recht te krijgen, en actief te houden en dan gaan we wel verder met het verzamelen, want zolang ze dr rug weg blijft drukken is dat natuurlijk nooit mogelijk.

maar zulke paarden zijn en blijven moeilijk.... je moet consequent blijven, en altijd opletten.... maar uiteindelijk is dat het wel waard denk ik

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:25

Kafue schreef:
Dus in ieder geval veel schakelen en direct reaktie eisen.

Expirimenteer ook maar met voer zodat ze energie hebben om te lopen

Heeft iemand hier ervaringen mee?!
Mijn paard is ook redelijk flegmatiek, een dieseltje. Ik zit erover te denken om hem haver bij te voeren (hij krijgt hiernaast nog brok, muesli, kuil/hooi en wei).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:35

Dat kan je wel proberen, dat heeft die van mij ook gehad en die werd er inderdaad feller van. Kwestie van uitproberen denk ik!