"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:31

wat is impuls in jouw ogen dan? Daar gaf Wouter net een hele correcte definitie van namelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 23:41

Impuls is in mijn beleving het krachtiger neerzetten van het achterbeen dan bij het voorwaarts gaan.

Impuls voelt geweldig, waarbij je de kracht ook werkelijk helemaal kan volgen. De achterhand zakt en het paard richt zichzelf op bij de balans die dan ontstaat. Het dansende gevoel is een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:47

Dat vind ik geen definitie van impuls, maar dat terzijde.

Waarom zou je dat wat jij omschrijft uitsluitend kunnen verkrijgen als je elke pas bij blijft drijven?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 23:54

Waarom vind je dat geen definitie? Je vraagt mij om te vertellen wat ik onder impuls versta. Dat is natuurlijk wel anders dan wat er voorgekauwd in de boekjes staat.

Ik denk dat je een reatie van mij gemist heb. Ik hoef mijn paarden namelijk niet elke pas bij te drijven. Bovendien geloof ik helemaal niet in dat principe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:59

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat je een reatie van mij gemist heb. Ik hoef mijn paarden namelijk niet elke pas bij te drijven. Bovendien geloof ik helemaal niet in dat principe.

Waarom start je dan dit topic

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:54

Volgens mij is iemand hier een topic gestart zodat ze, ongeacht de antwoorden, kan zeggen dat het niet klopt en zij gelijk heeft .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:02

In het pricipe van elke pas drijven natuurlijk. Overigens heb ik mijn twijfels over de Go & Ho theorie. Door hier een topic te plaatsen hoopte ik daar meer duidelijkheid in zou kunnen krijgen.
Wat is daar mis mee?

Wat versta je onder een definitie? Als iemand (op verzoek)een eigen interpretatie geeft van impuls en dat is niet letterlijk hetzelfde als dat wat er in de boekjes geschreven is, is er toch meteen geen aanleiding om te gaan twijfelen aan deze persoonlijke defeintie?

Grappige ontwikkeling Laurae, vind je ook niet?
Als ik een goede open vraag stel om meer duidelijkheid te kunnen krijgen, net als iedereen.....gaat men twijfelen aan de motivatie van dit topic??? Bovendien zeg ik nergens dat ik gelijk heb Ik weerleg een aantal dingen omdat ik dat juist niet begrijp. Zou jij mij kunnen uitleggen wat daar volgens de regels van bokt niet goed aan is?

Misschien kan jij beter het pricipe zelf wel uitleggen Laurae, dan gedachten van iemand anders op je eigen manier te interpreteren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:06

Het maakt het leven iets eenvoudiger als iedereen hetzelfde verstaat als er een woordje gezegd wordt Voor impuls is een eenduidige definitie en het wordt wat verwarrend als iemand daar een andere definitie aan gaat hangen

Misschien moet jij voor jouw definitie van impuls een ander woordje verzinnen, dat komt denk ik de communicatie ten goedde

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:11

Welk woordje bedoel je dan Kiwaka?
Maar het is mijn definitie, ik zie geen enkele reden om dat te veranderen. Anders is het niet meer mijn definitie Iemand die lezen kan kan de achterliggende gedachte toch wel begrijpen?

Ik denk dat het helemaal niet vast zit op een woordje. Het hele principe is anders. Als je met Ho alleen teugels gebruikt, haal je je paard juist uit balans. En zonder balans kan er onmogelijk impuls zijn. Het paard compenseert die balans en verliest daarbij kracht. En dat heb je juist nodig om met impuls te gaan.

Het ligt volgens mij dus ieys ingewikkelder.

Maar mijn vraag was hoe je dan impuls krijgt....als je een motor hebt in een auto en benzine, maar het ding start niet, kom je ook niet vooruit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:18

jouw definitie van impuls is dus een andere dan de algemene Daarom denk ik dat het beter is voor de communicatie als we er allemaal vanuit gaan dat impuls de voorwaardse drang opgewekt en onder controle van de ruiter blijft. En dat jij voor jouw definitie van impuls bijvoorbeeld danspuls (ofzo) maakt. Anders krijg je gewoon misverstanden omdat de ene dit onder het woordje verstaat en de andere dat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:24

Als je je teugels als handrem gebruikt dan haal je inderdaad je paard uit balans. Maar als je een subtiele hulp geeft zou dit niet zo moeten zijn. Is het wel zo dan is er imo ergens anders iets mis.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:33

Als ik dit topic zo lees, zijn we het uiteindelijk allemaal met elkaar eens: we willen een paard kunnen rijden op zo fijn én licht mogelijke hulpen.
Uiteindelijk zullen er altijd meerdere wegen zijn die naar Rome leiden....neem lekker je eigen weg die goed bij jou en je paard past, zou ik zo zeggen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:30

Aqua8horse schreef:
En sorry maar verschil in hete en trage paarden ken ik ook niet. Volgens mij heeft dat ook met de balans te maken en niet zo zeer met het karater.

Is dit serieus?
En heeft een hete in jouw ogen dan een goede balans of een trage?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:35

Aqua8horse schreef:

Wat versta je onder een definitie? Als iemand (op verzoek)een eigen interpretatie geeft van impuls en dat is niet letterlijk hetzelfde als dat wat er in de boekjes geschreven is, is er toch meteen geen aanleiding om te gaan twijfelen aan deze persoonlijke defeintie?

Grappige ontwikkeling Laurae, vind je ook niet?
Als ik een goede open vraag stel om meer duidelijkheid te kunnen krijgen, net als iedereen.....gaat men twijfelen aan de motivatie van dit topic??? Bovendien zeg ik nergens dat ik gelijk heb Ik weerleg een aantal dingen omdat ik dat juist niet begrijp. Zou jij mij kunnen uitleggen wat daar volgens de regels van bokt niet goed aan is?

Misschien kan jij beter het pricipe zelf wel uitleggen Laurae, dan gedachten van iemand anders op je eigen manier te interpreteren?

Ik heb helemaal niets toe te voegen aan de definitie van de impuls en de uitleg die daaraan wordt gegeven. Ik snap echt niet waar jij nu het probleem van maakt.

Het is toch simpel uitgelegd: Je zorgt dat je paard een voorwaartste drang heeft en die vang van je op. Op het moment dat je én been geeft en met je teugels tegenhoudt geef je twee verschillende, tegenstrijdige hulpen. Daar wordt je paard niet actiever van maar juist langzamer. Immers: je geeft de hulp om actiever te worden, en vervolgens zeg je met je handen dat hij het toch niet moet doen.

Maar als je een vraag stelt die iemand op de ene manier interpreteerd (lees, de definitie van impuls en hoe iemand die opwekt) en jij blijkt een volstrekt andere vraag te stellen, dan ga je volledig langs elkaar heen praten. Doordat je die definitie opeens gaat veranderen wek jij op zijn zachts gezegd de indruk dat het je niet gaat om antwoord krijgen maar om betwisten wat er wordt gezegd.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:04

Katja schreef:
Aqua8horse schreef:
En sorry maar verschil in hete en trage paarden ken ik ook niet. Volgens mij heeft dat ook met de balans te maken en niet zo zeer met het karater.

Is dit serieus?

Zelfde vraag.
Mijn ervaring is namelijk dat je een hete wel degelijk anders rijdt dan een trage.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:09

MissJ schreef:

Aqua8horse schreef:

Is dit serieus?

Zelfde vraag.
Mijn ervaring is namelijk dat je een hete wel degelijk anders rijdt dan een trage.

Dat is ook mijn ervaring, heb de hele winter een hete gereden en heb zelf een koele kikker, en er zit wel degelijk verschil tussen.
Ook kwa karakter elk paard heeft zijn eigen karakter net als mensen, maar goed ook

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:29

Ja, dat meen ik serieus. Hoezo?

Een heet paard vind ik een negatieve uitdrukking voor een paard wat te druk is.
Een traag paard vind ik een negatieve uitdrukking voor een paard die niet voorruit te branden is.

Een paard is in mijn ogen temperament vol of niet, maar dat heeft niets met heet te maken.

Ik ga er daarom ook van uit dat hete en trage paarden niet bestaan, maar gemaakt worden door een extrene omstandigheid. Het traag en het heet zijn, zijn dus een gevolg van iets.

Temperament zit in het karakter en is aangeboeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:32

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ook hete paarden gereden die totaal achter het been waren.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:34

Aqua8horse schreef:
Ja, dat meen ik serieus. Hoezo?

Een heet paard vind ik een negatieve uitdrukking voor een paard wat te druk is.
Een traag paard vind ik een negatieve uitdrukking voor een paard die niet voorruit te branden is.

Een paard is in mijn ogen temperament vol of niet, maar dat heeft niets met heet te maken.

Ik ga er daarom ook van uit dat hete en trage paarden niet bestaan, maar gemaakt worden door een extrene omstandigheid. Het traag en het heet zijn, zijn dus een gevolg van iets.

Temperament zit in het karakter en is aangeboeren.

Maar ben je dan niet met me eens dat je een heet paard, wat meer temperament heeft en gevoeliger is, anders moet rijden dan een traag paard?
Je moet bij dergelijke paarden je hulpen toch heel anders doseren?
En sorry, maar heet of traag kan wel degelijk in het karakter verankerd liggen.
Het ene paard is koele kikker, en er zijn ook paarden die gevoelig, snel opgewonden en misschien zelfs wat nerveus zijn, ongeacht externe omstandigheden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:37

Laurae, dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Tegenstrijdige hulpen???? Op een paard waarbij evenwicht een grote rol speelt?
Is de klassieke dressuur zeker plotseling ook tegenstrijdig, zeker?

Je hebt lengte nalans en dwarsbalans. Als ruiter begeleidt je die evenwichten zo dat het paard met jou op je rug in balans is.
Doe je voor wat dan moet je achter ook wat doen. Doe je links wat dan moet je rechts ook wat doen.

Het is toch juist tegenstrijdig om te denken dat je een ho signaal geeft en je paard gewoon voorwaarts door beweegt? Komt op mij over als een ongehoorzaam paard. Bovendien vind ik het niet zonder risico.

Definitie veranderen? Zijn jullie dan helemaal niet meer creatief en kunnen jullie alleen voorgekauwde definities lezen?

Een achterbeen wat krachtiger is dan bij het voorwaarts gaan, lijkt mij zo duidelijk als wat.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:41

Aqua8horse schreef:
Onlangs hoorde ik dat er volgens de verteller, ook op hoog niveau gerden wordt volgens het "Go & Ho" principe. Met andere woorden Ho met de teugels en Go met de benen. Niet in combinatie, want dat zijn volgens deze "leer" tegenstrijdige hulpen

Maar hoe wekken deze ruiters dan impuls op?

Hoi aqua denk dat je dit aankaart uit 1 van m'n stukjes aan jouw in ander topic.
Je hebt er dan toch over nagedacht hi hi
Maar na zoveel pag over die balans en jouw zoveel min en beginnen vanuit stilstaand, en ik er elke keer op terug kwam dat je dus een paard eerst voorwaarts leert gaan op eigen benen. En dat je dan balans/evenwicht krijgt
Daar hebben deze ruiters hun impuls uit opgebouwd.
Dit hangt allemaal samen. Heb het idee dat jij uit een andere hoek praat/denkt. Het te moeilijk wilt maken.
Paarden die werken vanuit dit principe worden eerst geleert met voorwaartse impuls te lopen en te behouden.
Jij lijkt eerst impuls eruit te willen halen (met stilstaan) en dan impuls terug erin te voegen.
Denk trouwens dat het voordeel is voor paarden dat het simpel is en dus niet tegenstrijdig.

En ik vind het dus eingelijk wel jammer dat er hier nu geen namen aan verbonden worden. Lijkt alleen als het neg is dat er dan namen komen. Dit hoort in het systeem van Anky. Daarom dat rond/diep rijden is en komt nooit alleen. Daar zijn onder meer deze voorwaarden aan verbonden. En als nu iedereen dit eens ging nadoen (go en ho principe) en dan eens ging verder werken .

Groetjes

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:43

Nee. Hoe bedoel je anders rijden dan?

Een paard wat nerveus is, is in mijn ogen geen heet paard maar een onzeker paard. Dan verschillen we dus van mening van ik denk niet dat heet of traag zijn met het karakter te maken heeft.

Een koele kikker is bijvoorbeeld een paard wat zich zeker voelt.
Als mens word je ook onzeker gemaakt door de dingen die je meemaakt of die gebeuren. Hoe je wordt opgevoed en hoe je je jeugd is geweest. De ervaringen die je hebt in het leven enz.

Waarom zou dat bij paarden anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:46

Ook een dooie kan extreem kijkerig zijn, en een hele hete kan fijn aan het werk gaan, maar wel heet zijn.

Echt aqua, minder theorie en wat meer praktijk...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:47

Ja, dat klopt Pipelotje. Ik houd niet van namen noemen omdat ik niet in personen persoonlijk ben geinteresseerd maar in wat ze denken of zeggen.

Hoe kan je nu impuls opwekken als je geen balans hebt?

Ja, ik heb er over nagedacht. Dat doe ik met alles. En toen ik laatst op mijn paard zat, is het voor mij onbegrijpelijk dat die leer werkt. Dat kan in mijn ogen alleen " met kunst en vliegwerk" Vandaar mijn vraag.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:50

Zep schreef:
Ook een dooie kan extreem kijkerig zijn, en een hele hete kan fijn aan het werk gaan, maar wel heet zijn.

mee eens