Paard ingereden met sporen, hoe ongedaan maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: Paard ingereden met sporen, hoe ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:48

dat paard reageert nauwelijks op sporen, en over twee jaar zit je aan dikke staven omdat niks anders meer werkt.

ik denk dan: afbouwen. (lees mijn probleem topic maar, gaat over precies hetzelfde )

tikje met de zweep lijkt mij het beste.
HEEL BELANGRIJK IS WEL; wees consequent. als je dat niet bent, ben je niet duidelijk, en het paard zal gaan proberen en zal blijven uitproberen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:07

milo schreef:
dat paard reageert nauwelijks op sporen, en over twee jaar zit je aan dikke staven omdat niks anders meer werkt.

ik denk dan: afbouwen. (lees mijn probleem topic maar, gaat over precies hetzelfde )

tikje met de zweep lijkt mij het beste.
HEEL BELANGRIJK IS WEL; wees consequent. als je dat niet bent, ben je niet duidelijk, en het paard zal gaan proberen en zal blijven uitproberen.

Het licht er maar heel erg aan HOE je je sporen gebruikt. Reken maar op dat het paard wel degelijk reageert als je je spoor goed en op de juiste plaats inzet, nl. direct achter de singel heel gevoelig plekje.
Dat die niet zou reageren is onzin, als er een vlieg land voelt die het ook en je been met spoor niet?

Je kunt je allereerst een afvragen begrijpt het paard wat ik van hem verlang, geef ik mijn hulpen correct, sta ik toe op mijn hand, enz.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:22

Roebin schreef:

Ik ben blij dat ik jou paard
niet
ben.

Als je een dier met respect behandeld. Dan zullen ze ook voor jou willen werken.

Als een paard niet reageert, getuigt dat in mijn ogen ook van weinig respect naar jou toe. Paard heeft duidelijkheid nodig en zeer consequent zijn.
Verrot slaan is een ander verhaal, maar daar doelt niemand op hier.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:44

Ik ben het dus niet met Kafue eens.
Ze rijdt al met sporen, en daar reageert hij niet meer genoeg op.
Wat heeft het dan voor nut om steeds die spoor erin te rammen! Zo stomp je hem alleen maar verder af! Of is het soms de bedoeling dat ze zijn hele flanken kapot moet gaan prikken voordattie luistert?
Nou lekker paardvriendelijk dan .

Ik blijf bij wat ik eerder zei; de TS geeft zelf aan dat hij beter reageert op stemhulpen als op beenhulpen. Probeer ervoor te zorgen dat je paard een stemhulp met een kuitdruk asociëert.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:26

Nogmaals het is maar net hoe je je spoor gebruikt in combinatie met de zithulpen.
Ik zie genoeg mensen die continue het paard kriebelen met hun sporen, vreemd is het dan zeer zeker niet dat het paard op een gegeven moment afgestompt raakt. Niet dat het paard niet voelt dat de spoor komt maar het is zon gewoon gevoel dat hij niet meer reageert, die is dus dood aan de sppor.

Maar als je duidelijk een heel stil been hebt en zodra het paard een keer niet reageert op je been je een maal duidelijk goed de spoor erover heen haalt is dat beter dan een knal met de zweep of het roepen met je stem.

Kortom dit paard is ingereden, gewend aan hulpen, hij weet wat er bedoeld wordt echter reageert niet.
dan zijn er twee mogelijkheden of de TS heeft het paard teveel verwend met haar gekriebel of het paard is gewoon hardleers.
Ik geval een moet TS leren de sporen alleen te gebruiken als ze nodig zijn en verder haar been af te laten hangen. In geval twee helpt maar een ding de duidelijke spoorprik.

Ga je echter met de zweep slaan, krijg je toch aanleuningsverlies. Ga je met je stem werken en vragen of het paard aub mischien als die tijd heeft in draf zou willen gaan is natuurlijk lief maar niet echt zo als je om moet gaan met een paard.

Maar goed meningen verschillen, mijn paarden voelen mijn sporen wel als ze niet luisteren hoor, en als het te gortig wordt dan komt er de zweep aan te pas. Dat is in mijn ogen niet zielig.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:29

Mijn paard is met een flink spoor ingereden, echt om eng van te worden. Daarna is hij op stal gegaan en dik een jaar niks meer mee gedaan. Degene die hem toen weer heeft opgepakt heeft hieraan toegegeven en is met een wieltje gaan rijden... echt achterlijk.

Nu is ie ongeveer 3 weken bij mij en ik rijdt hem inmiddels met t allerkleinste knopspoortje helemaal omlaag gericht. Ik ga niet toegeven aan die sporenonzin, ik blijf erbij dat je die bij sommige paarden pas echt nodig gaat hebben in de hele hoge dressuur ter ondersteuning. Ik rijd hem nu aan mijn been,.. vriendelijk vragen... geen reactie... iets meer richting een schopje... geen reactie spoortje achter de singel... en als ie dan nog steeds niet reageert een tik... lijkt me niet onrechtvaardig.

In die drie weken heb ik echt al veel vooruitgang geboekt. Eerst moest ik echt wel alle vier de stapoen doorlopen iedere keer haast. En nu komt het nog maar zelden voor dat ik mijn zweepje moet gebruiken en het spoortje af en toe nog. Er komt een moment (mijn streven is binnen drie maanden) dat het spoor dus eraf kan. Nu is het wel een vrij flegmatisch paard, dus misschien dat ik het als het ons gegeven is in de hoge dressuur wel weer nodig zal hebben, maar voor de M gaat er dan zeker geen spoor meer om.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:12

Jongens als je normaal aandrijft met je zit en je kuit raakt je spoor het paard niet. Maakt het dan verschil of je hem aan je laars hebt of niet?

Nee absoluut niet. Ik heb altijd sporen om, maar het kan heel goed zijn dat ik mijn spoor een heel uur niet gebruik tijdens het rijden. Het kan ook heel goed zijn dat we de training doorzetten en mijn paard mijn sporen met wiel heel vaak voelt dat uur. Ligt er maar net aan.

In ieder geval drijf je aan het de kuit en niet met de hak en ook niet met de sppor. Je moet je hak duidelijk naar binnen draaien en je been naar buiten wil de spoor het paard raken.
Weet je waar je been is dan weet je waar je spoor hangt. Dan maakt het niet uit of je nu wel of geen spoor aan de laars hebt.

Onzin sporen nee ik denk het niet, als je ze weet te gebruiken dan is er niets mis mee. erger is het die lui die continue zitten te kriebelen of die die de aanleuning laten voor wat het is en eens fijn een tik achter de laars geven.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:36

Nou goed, een heleboel nuttigs tips, lees ik al! En ook weer een boel verschil van mening, maar dat mag hier gelukkig. In de draf drijf ik inderdaad teveel aan, nl. bij elke pas, omdat mij dat vroeger zo is geleerd. Ik heb echter 1x op mijn paard gereden met een wielspoor om dat eens te voelen. Het was net een raket en ik moest mijn benen er echt af houden vanwege de reactie die ik kreeg (zo leer je dat wel ja). Ik reed ineens op een heel ander paard, dus toen begreep ze wel dat ze voorwaarts moest!
Maar goed, dat hele wielspoor stond me tegen, dus daar wil ik niet aan beginnen, want het probleem is dat ze niet aan het been is en dat wil ik oplossen. Genoeg tips daarvoor, dus bedankt allemaal! Ik zal heel consequent moeten zijn zie ik. Ik rijd nl. al met zweep en die gebruik ik ook wel, maar dan gaan mijn handen ook nog te vaak mee.
Iemand verder nog tips over hoe ik haar in de wendingen ontzag kan laten krijgen voor mijn buitenbeen? Ik rijd op binnenbeen/buitenteugel, maar dan valt ze zonder sporen toch lekker door mijn buitenbeen heen. Of moet ik dit met een spoortje oplossen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:43

Valt ze door je buitenbeen heen, of loopt ze over de schouder weg?
Het eerste is gewoon weer een zaak van consequent zijn, het tweede los je op met iets meer buitenteugel.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:59

gewoon zonder sporen rijden en met zweep

na 2 x aan sporen geen reactie dan geef je hem gewoon een lel.
na een tijdje weet ie het maar al te goed dat ie moet lopen en heb je de zweep ook niet meer nodig.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:51

Citaat:
Ik ben van de week bij een clinic geweest van Anky en daar liep een paardje met een beetje dezelfde problemen... haar tips: been stil laten liggen, aansporen wanneer het nodig is... (anders heb je geen effect meer) wanneer aansporen geen effect heeft... tikje achter de kuit (wat hier dus ook gezegd is) laat het paard lekker met het hoofd lopen zoals hij dat wil (in zekere zin natuurlijk)... zo krijg je een paard in balans....hou het zo simpel mogelijk... en gebruik je stem erbij... dat mag best...

Haha waar ik om moest lachen: Anky zei: Als je op wedstrijd ben mag je natuurlijk geen stemhulpen geven...kijk voor de proef of het raampje van de auto dicht is... want dan kan je je stem gebruiken... oHh foei Anky... ons slechte dingen aan leren he!!! WHAHHA

was dat in hulshorst..?? want daar ben ik ook geweest

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:29

Door het buitenbeen vallen. duidelijk laten voelen dat een een buitenbeen is eventueel met spoorhulp.
Enne een wielspoor met grof wiel is vriendelijker dan een knop, punt, hamerspoor. dat is een misverstand wat veel mensen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:27

Ik los slecht voor het been zijn het liefst zoveel mogelijk ook met mijn been op. Ze moeten namelijk naar voor leren gaan op je been, niet op je zweep.

Of een paard wel of niet met sporen ingereden is heeft geen donder te maken met hoe gevoelig hij voor je been word. En leg je er vast bij neer dat sommige paarden gewoon nooit snel worden.

Rijd veel overgangen en tempowisselingen waarbij je altijd begint met een zo klein mogelijke beenhulp. Bij geen reactie, -tsjak- een snelle "tik" met je kuit, bij nog weer geen reactie schop je hem voor mijn part door het dak. Tot je het gevoel hebt dat hij echt onder je uit rent, dat hij zonder inbreng van jouw kant door wil blijven gaan naar voor. Dan pas vang je rustig met 2 teugels op, beloon met je stem, en herhaal onmiddellijk die eerste overgang die dus mislukte, met weer diezelfde kleine hulp Als je daar 3 rondjes mee wacht legt je paard het verband niet meer.

Ik ken geen enkel paard die dit na een paar keer niet door heeft. Wen je aan met zo min mogelijk beenhulpen te rijden, hij moet uit zichzelf naar voor blijven "trekken".

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:35

Margreet schreef:
Valt ze door je buitenbeen heen, of loopt ze over de schouder weg?
Het eerste is gewoon weer een zaak van consequent zijn, het tweede los je op met iets meer buitenteugel.

Ik heb de buitenteugel er altijd goed bij in de wendingen, maar ze dramt inderdaad soms gewoon door omdat ze haar binnenachterbeen niet wil gebruiken. Als ik zonder sporen rijd, dan flikt ze het meer dan met sporen, maar soms zet ik het spoortje er dan bijna recht in, even bot gezegd, maar ze douwt gewoon door. Zelfs als ik de zweep in de buitenhand neem, en bijtik achter mijn kuit, dan moet ik haar nog bijna omtrekken met de binnenteugel. Met als gevolg dat ze achter dus uitzwaait. Ze doet dit niet al te vaak, maar het is wel een symptoom van dat er ergens iets niet goed gaat en ze dus geen respect heeft voor mijn been op dat moment. Ik zal strenger moeten zijn!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:40

Zep schreef:
Ik los slecht voor het been zijn het liefst zoveel mogelijk ook met mijn been op. Ze moeten namelijk naar voor leren gaan op je been, niet op je zweep.

Of een paard wel of niet met sporen ingereden is heeft geen donder te maken met hoe gevoelig hij voor je been word. En leg je er vast bij neer dat sommige paarden gewoon nooit snel worden.

Rijd veel overgangen en tempowisselingen waarbij je altijd begint met een zo klein mogelijke beenhulp. Bij geen reactie, -tsjak- een snelle "tik" met je kuit, bij nog weer geen reactie schop je hem voor mijn part door het dak. Tot je het gevoel hebt dat hij echt onder je uit rent, dat hij zonder inbreng van jouw kant door wil blijven gaan naar voor. Dan pas vang je rustig met 2 teugels op, beloon met je stem,

Ik neem aan dat je bedoelt dat ik gelijk moet belonen zodra ik een reactie krijg (al dan niet een heftige)? Anders legt ze de link waarschijnlijk niet.

en herhaal onmiddellijk die eerste overgang die dus mislukte, met weer diezelfde kleine hulp. Als je daar 3 rondjes mee wacht legt je paard het verband niet meer.

Ik ken geen enkel paard die dit na een paar keer niet door heeft. Wen je aan met zo min mogelijk beenhulpen te rijden, hij moet uit zichzelf naar voor blijven "trekken".

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:45

Kafue schreef:
Door het buitenbeen vallen. duidelijk laten voelen dat een een buitenbeen is eventueel met spoorhulp.
Enne een wielspoor met grof wiel is vriendelijker dan een knop, punt, hamerspoor. dat is een misverstand wat veel mensen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen wielsporen, zolang ze goed gebruikt worden. Ik kies er alleen in dit geval voor om er niet mee te rijden,omdat ik ze (nog) niet goed kan gebruiken.Ik geloof wel dat je met dit soort sporen met goed gebruik een paard heel scherp aan je hulpen kunt krijgen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:35

Agnes75 schreef:
Kafue schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen wielsporen, zolang ze goed gebruikt worden. Ik kies er alleen in dit geval voor om er niet mee te rijden,omdat ik ze (nog) niet goed kan gebruiken.Ik geloof wel dat je met dit soort sporen met goed gebruik een paard heel scherp aan je hulpen kunt krijgen.

Dat klopt. Maar als je je been stil hebt en een onafhankelijke zit dan mag kun je gewoon de spoor eraan doen. Voordeel van spoor boven slof is dat de aanleuning behouden blijft.

heb je geen stille zit dan kan ik je zitlessen aanraden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:42

Kafue schreef:
Voordeel van spoor boven slof is dat de aanleuning behouden blijft.

Slof

Die ontgaat mij even....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:44

Margreet schreef:
Kafue schreef:
Voordeel van spoor boven slof is dat de aanleuning behouden blijft.

Slof

Die ontgaat mij even....

Sorry ik bedoelde zweep fout getypt sorry sorry.