Zep schreef:Ik los slecht voor het been zijn het liefst zoveel mogelijk ook met mijn been op. Ze moeten namelijk naar voor leren gaan op je been, niet op je zweep.
Of een paard wel of niet met sporen ingereden is heeft geen donder te maken met hoe gevoelig hij voor je been word. En leg je er vast bij neer dat sommige paarden gewoon nooit snel worden.
Rijd veel overgangen en tempowisselingen waarbij je altijd begint met een zo klein mogelijke beenhulp. Bij geen reactie, -tsjak- een snelle "tik" met je kuit, bij nog weer geen reactie schop je hem voor mijn part door het dak. Tot je het gevoel hebt dat hij echt onder je uit rent, dat hij zonder inbreng van jouw kant door wil blijven gaan naar voor. Dan pas vang je rustig met 2 teugels op, beloon met je stem,
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik gelijk moet belonen zodra ik een reactie krijg (al dan niet een heftige)? Anders legt ze de link waarschijnlijk niet.
en herhaal onmiddellijk die eerste overgang die dus mislukte, met weer diezelfde kleine hulp. Als je daar 3 rondjes mee wacht legt je paard het verband niet meer.
Ik ken geen enkel paard die dit na een paar keer niet door heeft. Wen je aan met zo min mogelijk beenhulpen te rijden, hij moet uit zichzelf naar voor blijven "trekken".