sronnie schreef:Citaat:Nee dat zal ook wel zo zijn, maar ik zie namelijk wel vaak gebeuren dat bijzet eraan gehangen word en dat paard naar beneden gezet word en paard kan gewoonweg niet bewegen. In dat geval zou ik zeggen, pak een breed elastiek (van 10 cm breed) wat bijv in broeken gedaan word, doe daar singel doorheen en bevestig het via touwtjes door bit vast, daar zit ook meer rek in als in bijzet vind ik persoonlijk. Ik zie nauwelijk (zeg maar gerust nooit) mensen longeren waar bijzet los hangt. Die staat altijd op spanning en dat is niet goed voor de rug. Maar goed dat vind ik gewoon.
Bij mijn weten als je het vast zet met touw en elastiek blijft er druk opstaan. Of je moet hem op zo'n manier bevestigen dat je niet zo goed zonder kunt. (oftewel imo zelfde werking als bijzet)
Maar mensen, waarom iedere x die hulpteugels, ik hoor een enkeling zeggen back to basic, en imo is dit de enige juiste oplossing.
Er zijn zoveel hulpteugels, zoveel mogelijkheden, maar waarom een hulpteugel gebruiken met de kans er op dat het probleem verergert, als het ook anders kan?
Ja ik kies zelf persoonlijk ook niet voor hulpteugels hi hi hi en doe dat zelf ook niet. Maar even ter verduidelijking ik zet paard niet vast met touw en elastiek in de krul, je hangt het eraan, zonder spanning erop te zetten, paard staat met hoofd gewoon normaal zoals hij gewoon stapt, maar zodra je aan galop mocht gaan en wil hoofd omhoog gooien, krijgt paard even lichte tegendruk en laat erop na. Is meer flexibeler als bijzet. (Het was gewoon even andere uitleg t.o.v. bijzet wat je eventueel kunt doen, maar ik pas het persoonlijk niet toe)
Maar persoonlijk kies ik gewoonweg voor om paard na te laten kijken eerst medisch dan rijtechnisch om recht te richten en op gelijkmatige aanleuning te krijgen. Dat werkt altijd. Maar het is ook vaak samenwerking van paard en ruiter, die moeten elkaar begrijpen en aanvoelen. En de ene ruiter kan dat sneller en eerder als een andere, maar iedereen kan rechtrichten leren en uitvoeren. Zo werk ik gewoonweg.