Meer mensen met springangst..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:36

Ik vind vanuit galop springen ook veel makkelijker.
Ik heb vroeger ook veel gesprongen, toen was niks me te gek. Ik heb zelfs eens een hindernis van 1.30 gesprongen met mijn handen op mijn rug voor een weddenschap
Nu schijt ik bagger als het boven de meter komt. Hoewel ik het wel doe als het moet.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:06

Toen ik net begon met lessen vond ik springen eng... gelukkig vond ik het elke keer wat minder eng en op den duur werd springen mijn *lievelingsonderdeel* ik reed op van alles: jonge groene ponys, manegepaarden/ponys, paarden die daar op pension stonden... tot dat ik een paar keer naar gevallen ben: met pony dwars door de hindernis, pony weigert en ik val midden in de oxer (lucht uit de longen, tevens eerste en laatste keer dat dat dier toen bij mij geweigerd had, jeetje wat was ik kwaad ), keer samen met een paard gevallen...
Na mate ik langer rijd ben ik ook de risicos gaan inzien... ik heb nog meer om voor te zorgen en ik ben nog jong... de enige 2 paarden waar ik nog mee durf te springen kan ik helaas niet meer mee rijden, de een is te klein (alhoewel ik heel soms toch met m spring) en de andere heeft hoefkatrol en gaat helaas binnenkort een spuitje krijgen

Met mijn eigenpaard spring ik al helemaal niet, die snapt het niet en vind het ook super eng... nee we houden het wel bij bosritjes... (hoewel we nu wel over kleine takjes heen springen omdat het wel moet)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:28

Ik had het ook.

Ik ging elke week een keertje springen en dan gewoon alleen, niemand die bepaalt hoe hoog je gaat of wat dan ook. Eerst laag en dan steeds wat hoger als je durft. En langzamerhand durfte ik steeds hoger.

En nu is de hoogte geen probleem meer.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:16

had heb het ook toen ik op ponykamp ging had ik zo 2a3 keer gesprongen en daar moest je springen maar ik vond het heel eng..
dus ik wilden niet was veel te hoog vond ik dan.. maar ik moest dus ik er overhen ik helemaal in de stres maar oke.. dus thuis ook op de manege springen ik wel een leuk paard gewonden waar ik leuk op kan springen kruisje gaat super mag zo hoog als ik maar durf 60cm of hoger maar dan een steil sprong vind ik erg eng. dus ik een keer op een ander paard die gewoon door gaat al merk hij dat je bang bent zo een beetje gaan proberen en nu ben ik er aardig over hen maar niet super hoog maar ik oefen soms nog wel eens in de les asl we springen

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:35

...eerlijk? ik durf het niet ben ook wel zowiezo geen held, maar springen gaat me toch wel te ver, hihi ik heb het 1 keer gedaan en dat is 10 jaar geleden, maar ik denk erover om het mss toch nog eens te gaan proberen, is ook leuker voor het paard als het afwisseling krijgt
2 jaar geleden had ik nog veel meer schrik, en toen durfde ik bijna niet over balkjes omdat ik dacht dat mn paard er dan met een grote boog over zou springen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:57

Ik ben ook een scheiterd wat springen betreft. Toen ik nog bij een andere manege reed vond ik het helemaal niet eng, niet dat we toen hoger dan 50 cm sprongen, maar toen was ik helemaal niet zenuwachtig als ik zag dat er hindernissen in de bak werden gezet. Ook toen ik bij Bergemo ging rijden had ik er nog niet zo veel moeite mee, ik heb zelfs een springcursus gedaan. Maar de laatste 2/3 jaar heb ik er wel heel veel moeite mee. Ik spring altijd op dezelfde pony (die springt altijd) en dan durf ik maar tot ongeveer 60 cm...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:32

Wat mij heel erg heeft geholpen is...boeken over springen lezen.

Toen ik eenmaal goed doorhad hoe je op een hindernis af moet rijden, hoe je je paard moet begeleiden en vooral hoe je de controle kon beheersen vond ik het ineens niet eng meer en maakte de hoogte van de sprong ook niet meer uit.
Eigenlijk is springen nu voor mij dressuurrijden met hindernissen...Ik kijk niet meer tegen een sprong op maar ik kijk er overheen en twijfel dan dus niet meer. Paard moet wel goed aan de hulpen zijn, dus aan het been en snel reageren op terugwerkende hulpen, zodat je alles kan regelen, maar dan is het echt leuk. En geloof me, ik was écht bang!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:32

Ik had precies hetzelfde schijt zeven kleuren als ik over een hindernis heen moet...maar ik sta op een pensionstal waar de eigenaar fanatiek springruiter van is en zoon ook dus die gaan ieder week op concour en ik ga wel mee om te groomen en dan trekt het springen me toch wel...
Maar ik ben ook als klein kind veel van me pony gevallen met springen en mijn longen klapte altijd dicht een paar sec en dacht iedere keer weer dat ik dood ging..!

Nou op een gegeven moment heb ik het springen maar uit me hoofd gezet en ben gaan dressuren, maar nu gaat het wel weer een beetje kriebelen en aangezien ik een springpaardje heb wat ook super kan dressuren heb ik vorige week 30 cm gesprongen en na de eerste hindernis viel er een last van me af want me paardje sprong goed en nam mij mee over de hindernis, maandag weer een sprongetje gemaakt nu 50 cm en dat ging ook goed eerste hindernis heb ik angst maar ik weet dat DJ springt en dan daarna komt het wel goed.

En gisteren ging ik weer rijden komt de stal eigenaar naar de bak, zal ik ff wat bouwen voor je ...ik pppfff nee dit meen je niet, een andere meid geeft hij ook les bij ons op stal en na de eerste hindernis zet hij hem meestal vrij hoog voor mij gevoel..maar goed ik stemde ja het moest er nu maar eens van komen en vertelde wel dat ik wel laag wou beginnen en dat deed hij gelukkig en legde de balken ook wat raar neer zodat het paard goed zou kijken waar hij zijn benen neer moest zetten..nou uiteindelijk heb ik een parcourtje gesprongen van 80 cm hoog pppfff wat een overwinning...ik ben echt heel blij want ik wil volgend jaar met hem de springwedstrijden in.

Dus nog een beetje oefenen en succes jij kan het ook daar ben ik zeker van..

Gewoon laag beginnen en iedere keer dat je weer gaat springen begin je laag en werk je een beetje omhoog.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:06

Ik heb vroeger ook heel wat gesprongen en heel wat springlessen gehad, daarna ook een aantal jaren niet gereden en nu krijg ik al de kriebels wanneer ik er alleen maar denk. Ik heb een jaarlinghengst en ik weet ooit zal hij moeten leren springen...... Bij die gedachte krijg ik nu al de zenuwen, ik denk dat ik dat leren springen maar aan iemand anders ga overlaten en het dan zelf, wanneer hij het kan, heel voorizchtig over mijn angst ga zien heen te komen!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:25

vroeger sprong ik alles wat los en vast zat, hup er in een een razend snelle galop er over heen....
nu dus echt niet meer, ben als de dood dat ik niet uitkom.
van de winter springlessen gevolgd met een jong paard, die het dus nog moest leren, en die kwam geregeld niet uit voor de sprong, maar sprong dan toch (zie mij bungelen aan zijn hals)
in draf durf ik nog een soort van, maar de galop niet, tenzij er een grondbalk voor ligt.

ik vind 50 cm een mooie hoogte

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:58

ik

kheb vroeger eens gesprongen...nou...nóóit meer hoor

Baileys_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:04

ik ben ook bang met springen

ben 1x door een hindernis geklapt met paard en al, we hieldn er niet sana over
stapte snel weer op tot het me nog 2x gebeurde.

nu heb ik zo iets van " paard spring jij maar lekker zonder me onder die balken"

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:21

Ik ben ontzettend bang met springen, durf het zelfs nog niet eens met mijn 20 jaar oude brave opa. Misschien dat ik het binnenkort toch maar eens moet proberen, want eigenlijk is het hardstikke leuk, ik durf alleen niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:34

Ik vind het doodeng omin galop op een sprong af te gaan, komt omdat mijn vorige paard en pony allebei nooit uitkwamen, pony maakte altijd nog een krabbel ertussen en paard sprong of van mega ver veel te vroeg of ook veel te dicht eronder en dan stond ze stil. Ik zie de afstand ook niet, dus ik kan er ook niks aan corrigeren. Met Sydney gaat het wel beter, want die denkt beter mee en laat zich makkelijk naar de hindernis toe rijden, maar bij 50 cm houd het voor mij wel op.

In uitje en dubbel vanauit draf vind ik super en mag van mij ook wel hoger,puur omdat ik weet dat ik dan altijd uitkom...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:37

Hier nog zo'n angsthaas, ik wil altijd wel graag springen, maar dan staat er een hindernisje van 40 cm ofzo, en vanaf de grond is dat hartstikke laag, maar zodra ik m'n pony dan aanzet en erop af rijdt, bekruipt me altijd zo'n angstig gevoel van 'ojee, het is toch best wel hoog.. wat nou als ze gaat weigeren.. of als er erom heen gaat.. en als als als... ' en ja, dan gaat het natuurlijk fout
Mijn D-pony brak altijd uit vlak voor de sprong, gewoon door mijn zenuwen, met m'n Tinker heb ik eigelijk nog nooit gesprongen, wil het wel graag proberen. Want zodra ik erover ben, dan vind ik het wel gaaf, geeft toch een soort van kick

Kimblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:46

Heey!
Ik zit ook met springangst hoor! En fel!
Ik heb nooit niet echt van springen gehouden, maar ik moet ook m'n A en B brevet halen, bij m'n b brevet heb ik in een manege met een pony geoefend, met mijn pony moest ik de volgende dag op dressuurwedstrijd! Ze zeide me da da een super pony was die nooit nie zal weigeren, ook al zit je er achterste vore op! Dus ik met bibberhande en knikkende knieen die pony opgezadeld en wa ingereden, en daarna springen! Man ik had schrik! Maar na een paar hindernisjes ging het al wa beter, gewoon verstand op nu en gaan! En op den duur werden het 2hindernisjes achter elkaar, oke, toen begon ik toch wel weer schrik te krijgen, maar het lukte best goed En op de examen zelf lukte het ook wel best goed En zo ben ik dus geslaagd! Maar als je me nu vraagt om gewoon effe te gaan springen is men andwoord => NEEN!! Toen heb ik maar gewoon gesprongen omda het moest! Maar als ik jou was, zou ik dus gewoon eerst wa lesse nemen met een super brave pony die nooit zal weigere, zodat je terug vertrouwen hebt, en daarna dus gewoon rustig terug laag gaan springen met je pony!

bruine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:44

nou misschien voor jullie allemaal een goede tip om van je springangst af te komen, ik heb een klein parcour met allemaal kruisjes gemaakt ongv. 50cm en dat gaat hartstikke leuk als je er op uitgekeken bent maak je er steiltjes van of je maakt ze hoger

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:58

Heej,
voor ik alle andere reacties lees reageer ik zelf ook al,
ik rjid zelf op een manege paard, en wij springen zelf elke les eigenlijk (als we niet buiten zijn dan)
maar ik durf dit zelf ook niet, zowiezo omdt ik het nooit echt geleerd heb, en Quattro (zo heet mn vaste rijknollie ) die vind het dus wel fantastisch, maar een probleem is ze stormt er op af hoe hoger het word hoe opgefokter ze word, ja na achter zitten is ook wat ik dan probeer maar dat lukt me dan ook niet altijd, en ik vind dit dan ook ontzetend eng, niet echt de sprong opzich, maar meer om het aan te rijden, al moet ik zeggen steilsprongen, daar krijg je me niet over heen als ze hoger zijn dan 40 cm. al spring ik met sommige andere paarden wel hoger, vind het gewoon eng, dus weet
je bent absoluut niet de enige die niet zomaar springt, al vind ik het best leuk.
ik ben aan het denken om een Bodyprotector te kopen zodat ik misschien wat sneller durf te springen, want ik ben eerlijk geegt meer bang dat ik er af kukel dan dat ik dr over heen moet
Nou bijdeze
Nog iemand die je niet over een een fantsoenlijke sprong heen krijgt

*edit
ik weet wel dat Quattro altijd springt, ze is er dol op
Laatst bijgewerkt door Nagini op 19-07-05 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:00

Sily schreef:
Ik vind het gewoon doodeng

Nooit echt gekke dingen mee gemaakt, wel hoogtevrees maar ja...stap ook gewoon op een paard dus zou niet uit moeten maken toch?

Maar ok, zelfs een kleintje vind ik al eng, ben er aan aan het werken, iedere keer iets meer en iets hoger, maar als ze dan weer te fanatiek springt of zoiets dan heb ik weer zoiets van WHAAAAA ik val er zo af

Terwijl dit eigenlijk nooit gebeurd is tijdens het springen.

je haalt me de woorden gewoon uit de mond!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:50

ik heb dus ook spring angst!

Helaas!! want het is wel onwijs gaaf en mijn mannetje is 1 en al springen.(ondanks dat ie ook een lelijk ongeluk heeft gehad, hij is met paard en al overdekop geslagen, doordat er een hindernis paal tussen de voorbenen van zijn paard kwam, gevolg...operatie kamer..)

Ik heb 10 jaar geleden een ongeluk gehad met springen...
mijn paard weigerde, ik klapte de hindernis in met een staander op me en helaas in zijn paniek stond ie op die staander.
Nou die ging dus mooi met lepel en al mijn ribben kas in, met als gevolg.... veel pijn en 4 gebroken ribben en mijn rug is nooit meer geworden wat ie was.

Ik heb me voorgoed bij mijn angst neergelegd, anders ben ik een gevaar voor mijzelf en mijn paard.

Ik rijd namelijk door mijn angst niet meer naar een sprong toe.
Zolang ik voel dat ik dat niet doe(alles hoger dan 50 cm), spring ik NIET veel te gevaarlijk dan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:01

Ik sprong vroeger dus ook echt heel hoog. L parcoursje. Maar op eens vond ik het eng heel raar.
Heb toen nog een keer met mijn fjord proberen te springen. Ontzettend laag kruisje waar hij over heen kan stappen. En toen nam ik dus de hele paal mee. Heb toen hele tijd niet meer gesprongen.

Ik heb nu zo'n braverd, Hij word wel heet maar blijft gewoon relaxt. Hij blijft gewoon bij je. Hij gaat alleen wat meer met zijn hoofd lopen. En echt zo van gaan we. Maar hij springt dus ook altijd. En maakt geen gekke hoge sprongen. Een ideaal leerpaard. Dankzij hem vind ik het weer leuk.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 01:41

Vroeger huurde ik een pony en toen was het: Hoe hoger, hoe beter.
Nu is dat wel anders.

Een klein sprongetje doe ik wel. Niet op Torro of op Ixo, maar het paard van de eigenaar van Ixo. (dat is een jachtpaard van 1.85m.)
Een super springpaard. Daar durf ik alles op, nou niet alles. De eigenaar geeft me dan een beetje les, en dwingt me over de hindernis. Hij weet dat het paard toch springt, en niet maf doet ofzo.

Laatst ging ik springen met dat paard, en zette de eigenaar (ik zeg maar Piet) een steiltje van 1 meter ofzo neer. Ikke:'Ja, Amehoela! Dat doe ik niet.!!!'
Piet:'Oke, dat doe ik hem omlaag'. Dus ik ging verder met een beetje draven en lette op het paard..
Piet:'Oke, kom maar!'
Dus ik neem de hindernis.
Daarna begint IEDEREEN te lachen. Ikke:'Is er iets?''
Een meisje;' Piet heeft de hindernis niet omlaag gezet. Maar juist een gaatje omhoog!'
En ik had niks door, spring die hindernis gewoon...

Maar ik spring niet graag, en moet altijd een beetje inkomen. Ik moet eerst vertrouwen krijgen op de sprong voordat ik hoger ga. Als ik HEEL ZEKER weet dat het paard springt en vaak van zichzelf wel uitkomt spring ik wel wat hoger.. (1 meter ofzo).

Iemand heeft mij zelf zover gekregen om een Oxer van 1,00 te laten springen en een dubbel dat op 1 meter/ 1,10 m. stond. En dan wel op een E-pony. Nou ik weet niet wat me toen bezeilde, maar dat doe ik niet zo snel.

Ik rij wel jachten, en daar spring je sloten, ook HELE brede.. Maar dat is VEEL gemakkelijker dan een sprong in de hoogte.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 03:41

Ik heb vroeger(nouwjah 2jaar geleden) veel gesprongen, weinig wedstrijden maar dit kwam meer door m'n moeder, ze snapte niet waarom ik wedstrijden wilde rijden. Dus ik reed gewoon alleen thuis. Ik ben in m'n leven weinig gevallen, maar als ik viel, viel ik echt goed....zeg er wel even bij dat dit meer m'n eigen schuld was...heb de idiootste dingen gedaan...had gewoon teveel lef en neej een cap had ik niet nodig nu weet ik wel beter. Maar goed iedere keer als ik viel was ik het vertrouwen helemaal kwijt, ookal had het niks met springen te maken...ik durfde gewoon niet meer te springen. Logisch want om te springen moet je natuurlijk ook wel vertrouwen in je paard en in jezelf hebben. Na een paar maanden kon ik weer redelijk hoog springen, ben kort daarna weer hard gevallen en kon na een tijdje wel weer springen. In eens is t gevoel gewoon helemaal weg...vind springen ineens niet boeiend meer en heb nu een dressuurpaardje weet ook niet hoe het komt maar t doet me niks meer. Vroeger was t meer een kick en "hoe hoger hoe beter" ik had ook 2spring pony's waar ik dus echt niet verder mee kwam met dressuur.

Na een val ofzo reed ik de eerste paar maanden alleen nog maar in de bak. Ik durfde niet meer t bos in (ongeluk was in t bos gebeurd) en ben begonnen met balkjes stappen. Gelukkig kan ik el-miran gewoon vertrouwen als ik op een sprong af ga dan gaat ze gewoon. Bij m'n andere pony Misty lukt dit dus niet, als je denkt "wat eng" en je er dus eigenlijk liever niet over heen wilt dan gaat ze ook niet. Miran springt de meeste hindernissen dus wel. Als ze verkeerd staan(dubbelsprong ofzo) gaat ze er niet over... heb vooral veel kruisjes gesprongen, wel lage omdat Miran daar het beste in was. Ik heb gewoon rustig aan alles opgebouwd, iedere keer als ik dan sprong (1x per week?) dan deed ik ze steeds een stukje hoger.

Nu spring ik gewoon niet meer, ja wel eens maar niet meer zo hoog als eerst...als m'n vertrouwen weer terug is weet ik zeker dat ik wel weer hoger ga springen maarjah springen blijft wel gevaarlijk, m'n pony's zijn nu ook veel ouder. Dus daarom heb ik gekozen om verder te gaan met dressuur. Heb nu een jongpaardje dus das wel een hele uitdaging. Natuurlijk doe ik daar af en toe wel eens een laag sprongetje mee.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:40

Ik ben er nog nooit echt af geklapt met springen en ik weet dat mijn paard springt (vroeger parcourtjes gesprongen) maar dan staat er een kruisje nou dat gaat maar dan word het een steiltje en dan gaat me hart toch tekeer het hoogste wat ik heb durven springen in 70-80- cm. Ik wil wel graag hoger want mijn paard begint het nu wel saai te vinden de keren dat ik spring. en vrij springen mag helaas niet waar ik sta jammer genoeg

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:36

Ik heb een tijdje in het L gesprongen. De eerste paar wedstrijden gingen wel lekker, maar door mijn eigen stomme schuld had ik een keer een weigering op een grote blauwe oxer. Ik zat te ver naar voren en lag dus in de hindernis.
Vanaf toen ben ik een paar keer uitgebeld omdat ik het zelf veel te spannend vond.
Ik heb dispensatie aangevraagd en heb nog een paar keer een B-parcours gesprongen.

Mijn startcoupons zijn nog van 2002, dus kun je nagaan hoe lang ik niet (op wedstrijden) gesprongen heb.

Sinds kort ben ik weer aan het springen en het gaat nu weer echt goed. We mogen zelfs naar de Drentse Kampioenschappen.
Het belangrijkste is dat we er beiden nu ook echt lol in hebben en ik vind het niet meer eng. Ik heb er zelfs zin in om binnenkort weer in het L te gaan springen (heb nu 15 winstpunten in de B, dus mag nog even B doorspringen).