afstompen door sporen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: afstompen door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:12

Ik vraag me af of afgestompt hier wel het goede woord is. Ik rijd sinds kort mijn bijrijdpaard met sporen en het is alsof er een wereld voor me open gaat. Opeens weet dat wel wat er van hem verlangd wordt en je kunt me echt niet wijsmaken dat hij dat niet wist met dezelfde hulp maar dan zonder spoor. Ik denk gewoon dat paarden heel erg slim zijn en er veel paarden zijn die zichzelf zoveel mogelijk sparen en een spoortje nodig hebben om net dat beetje extra te willen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:20

Let dan maar op, dat je dat over een jaar nog steeds blijft zeggen.
want een slimmerik die de kuit negeerd, heeft ook zo door dat er na die spoor geen extra straf komt.
Nu vind hij die spoor nog ff heel wat, maar als je niet op past word dat minder.

En geen reactie op gewone kuit, een keer goed om zijn donder geven.
Luisteren potverdikke
Ik denk dat daarmee veel ruiters te voorzichtig zijn.
Schop hem maar eens flink naar voren als hij niet reageert op je kuit. Of beter een flinke tik met de zweep.
Laat hem daarop maar aan galoperen of weg bokken met de oren plat.
Dit hoef je geen 10 keer te herhalen (zowel doe je het te zachtjes)
Ze weten wel eerder dat gewoon op de kuit reageren fijner is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:29

Ik gebruik de spoor alleen als ik m'n hulp wat "extra" wil geven, niet bij simpelweg voorwaarts lopen. Als hij de normale kuitdruk negeert dan krijgt hij wel degelijk een tik met de zweep. Ik zit niet continu met m'n sporen aan te sporen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:31

Wat je volgensmij moet doen, is de sporen afdoen en een zweep pakken! Jij geeft kuithulp (hulp hoort met de kuit, niet met je hak ) reageert hij niet, dat geef je gelijkertijd met kuithulp een flinke tik met de zweep achter je kuit. Hij moet gewoon reageren, klaar

Succes iig! Hopen dat ie binnenkort gewoon op je been reageert, ipv op je spoortje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:36

Tessebes schreef:
Ik gebruik de spoor alleen als ik m'n hulp wat "extra" wil geven, niet bij simpelweg voorwaarts lopen. Als hij de normale kuitdruk negeert dan krijgt hij wel degelijk een tik met de zweep. Ik zit niet continu met m'n sporen aan te sporen.

Dat dacht TS ook

En als je hem werkelijk zo gebruikt, is er niks aan de hand.
Maar het is moeilijker dan je denkt

Ik zelf rij daarom ook heel vaak zonder sporen.
Ook toen Kawa nog Z liep.
Hij moest het gevraagde zo maar doen vond ik.
In de les en op concours had ik dan ook nog elke keer wat extra's
En wist ik zeker dat ik hem niet perongeluk af zou stompen.

Vooral op concours was dat wel eens fijn, als het jury hokje toch weer eng was, of die bloembak aan de kant (want een zeikerd is hij tot aan de Z gebleven )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:25

Ik gebruik mijn sporen als ik ze nodig heb. ik heb ze altijd om de laarsen gegespt, en dan geen gewoon wielsporen met grofwiel. Ik rijd wel veel zonder zweep gewoon op mijn zit.
En weet je als mijn paarden menen dat ze niet hoeven te luisteren naar mijn kuit dan krijgen ze als ik weet dat mijn hulpgeving correct en op tijd was de sporen wel. en luisteren ze dan nog niet dan gaan ze er goed in.

luisteren maar weer. Afstompen kan altijd maar dan heb je de sporen te veel gebruikt of continue gebruikt. in training hoeft het er niet altijd 200 punten uit te zien.
Een pony van 29 kan natuurlijk ook een keer moe zijn en geen zin meer hebben in het hele circus of mischien is die wel gewoon ziek, moe weet ik veel. Sluit in ieder geval de medische kant uit en verlang niet te veel meer.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:41

als ik zonder sporen rij, heb ik zeer in mijn benen. gewoon van de impuls erin duwen zeg maar.

als ik sporen omheb hoeft dit niet, hoef ik mijn voeten ook nauwelijks te bewegen, wat ook zo is als ik zonder rij, maar dan hoef ik mijn benen niet zo te gebruiken.

ik ben er dus nog steeds niet uit wat het is.

zweep is geen optie, hij is er echt bang van.

hij is 29 en omdat hij wat begon te kwakelen met zijn benen doen we geen changementen en zo meer, maar hij kan nog wel gewoon aan het been lopen, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:32

Nou mijn oma loopt ook niet meer zo goed (aan het been )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:04

milo schreef:
als ik zonder sporen rij, heb ik zeer in mijn benen. gewoon van de impuls erin duwen zeg maar.

als ik sporen omheb hoeft dit niet, hoef ik mijn voeten ook nauwelijks te bewegen, wat ook zo is als ik zonder rij, maar dan hoef ik mijn benen niet zo te gebruiken.

ik ben er dus nog steeds niet uit wat het is.

zweep is geen optie, hij is er echt bang van.

hij is 29 en omdat hij wat begon te kwakelen met zijn benen doen we geen changementen en zo meer, maar hij kan nog wel gewoon aan het been lopen, lijkt mij.

Natuurlijk kan hij aan het been lopen. Het is dus gewoon consequent zijn. En mischien iets langere sporen ofzo?
aan de andere kant pony is 29 dan mag het allemaal wel wat minder zijn. Die heeft zijn haver wel verdiend lijkt mij.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:20

hey,
ik ben het zeker met de meeste eens, been is been!
maar zal ik je nou vertellen dat me bijrijdpaardje, soms wel eens een dag heeft, dat ze gaat stil staan om te voelen of ik me sporen om heb? ik rijd haar ook wel eens zonder namelijk en dan test ze alvast even.
het is een pony merie dus het is ook een beetje ondeugend zijn, ze loopt daarentegen wel aan het been daarna, ze weet gauw genoeg wie er op zit.
maar zoals je al zei het word zweten voor je in de zomer, veel succes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:26

Een van mijn eerste verzorgpony's was ook niet te rijden zonder zweep, je hoefde hem niet te gebruiken hoor, maar als je er geen bij je had, dan ging ie in de staak en kwam je niet verder dan 10 meter buiten de oprit. Hoe bedoel je slimme dieren?!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:07

Blijft lastig geval over het wel en wee van sporen. idereen heeft daar een andere mening over.

Het zou goed zijn om bij jezelf na te gaan, waarom je ze gebruikt. Gebruik je ze omdat het makkelijker is met sporen? Of juist omdat je merkt dat je ze af en toe bij een enkele oefening ook echt nodig hebt. Denk erom dat het ook al een beetje tussen je oren zit dat je nu dus met spoor fijner denkt te kunne rijden.

Ikzelf hoorde van de week met les dat het misschien ook wel eens tijd werd om eens een spoortje te gebruiken volgende keer in de les. Paard je is altijd ontzettend snel, maar gaat nu al steeds beter qua tempo. Ik probaar haar nu echt op voltes het binnenachterbeen eronder te laten zetten. Helaas is ze nog redelijk uit onbalans, waardoor ze heel snel door mijn binnenbeen heen valt. Bij gebruik van een zweep is ze direct gespannen en ik ben juist zo blij dat die eeuwige spanning er al voor een deel uit is. Mijn instructrice raadt me dan ook aan om volgende keer een spoortje te gebruiken om net op die momenten te gebruiken dat ze door het been heen valt op de volte en helemaal terug valt. Die momenten kunnen moeilijk opgelost worden door haar ineens vlot op het been voorwaarts te rijden omdat ze dan nog meer kans krijgt door dat binnenbeen heen te vallen dus dat moet opgelost worden. En dan maar met een spoortje tijdens de lessen dragen. Verder ben ik redelijk lang en ik rijd een kleine hadlinger dus ongemoeid prikken met sporen zal me niet snel overkomen. Rijd op kuitdruk namelijk en ik laat wel om op andere momenten spoor te gebruiken want over het algemeen gaat ze al hard zat!

]maar denk er even over na, waarom je met sporen rijdt en wat het nut voor jou ervan is. Aangezien je merkt dat het een beetje afstompt, probeer dan toch es enkele weken zonder. Wordt het daarna beter, of juist nog erger? Aan de hand daarvan kan je denk ik beslissen of je met sporen rijden vervolgd of zonder. En overleg eens met je instructrice, zij ziet je ook daadwerkelijk rijden dus kan je er ook wel raad in geven.

Succes!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:57

ik gebruik de spoortjes om hem meer te verfijnen. daarvoor heb ik ze gekocht.

hij heeft van zichzelf goed tempo erin.
maar nu merk ik dat ik zonder sporen heel veel moeite moet doen om de impuls erin te houden.

ik ga zonder sporen rijden, klaar.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:16

milo schreef:
ik ga zonder sporen rijden, klaar.

En tsjakka

Gaat vast wel goed komen hoor, ben het met de rest eens hier.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:17

Zweepje erbij?
of misschien heel attent maken op het been?
misschien heeft je pony gewoon dat extra tikje van die spoor gewoon nodig en is er weinig mis mee..

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:55

Ik rijd sinds een tijdje ook met sporen op aanraden van mijn instructeur.

En ik merk dat het bij mijn pony erg goed werkt.
Ik reed altijd met zweep maar eigenlijk rijd ik liever zonder. Nu ik een spoortje omheb rijd ik dan ook zonder zweep.

Meestal heb ik ze niet nodig maar is idee dat ik ze omheb al genoeg voor hem.
Als ik voor de eerste keer aandraaf wil hij bijv nog weleens niet direct reageren op kuitdruk. Nou dan leg ik heel even de spoor iets aan en voila probleem opgelost voor de rest van de tijd. Rijd ik zonder spoor en ik heb dezelfde situatie dan wil meneer me nog weleens in de maling nemen. Dan moet ik inderdaad echt een keer een flinke schop geven of de zweep er bijpakken en dan is het ook over.
Maar ik merk echt dat mijn pony af en toe gewoon uitprobeert of ik sporen omheb.

Ik probeer ook bewust de spoor niet te gebruiken en alleen als het nodig is even in te werken.

Maar goed ik rijd ook wel zonder en dan gaat het in principe ook gewoon prima.
Het is denk ik wel heel verleidelijk om de spoor toch te gebruiken als je ze om hebt.
Ook al is dit heel onbewust.
Het feit dat je paard zonder sporen minder aan het been is geeft toch aan dat je ze blijkbaar wel veel gebruikt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op foto's van mezelf soms ook wel spoorgebruik tegenkwam waarbij ik tijdens het rijden dacht dat het niet zo was...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 20:04

ja, inderdaad.
ik wil geen zweep gebruiken en met de spoortjes kreeg ik net die impuls erin en de verfijning, ik had ze zeker niet nodig omdat hij sloom was of zo.
maar na een tijdje, dat zal jij waarschijnlijk ook gaan merken, is dat hij zonder spoortje veel minder goed reageert op je been dat dan hij oorspronkelijk was.

en dat zit me dwars.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:37

Eerlijk gezegd merk ik buiten het uitproberen geen verandering als ik zonder spoor rijd.
Hij reageert net zo snel als voorheen.
Alleen wil hij in het begin nog weleens wat drammen en dan is het met een spoortje net wat makkelijker.
Maar zonder lukt het ook wel. Ik kan niet zeggen dat ik echt verschil merk met rijden.

Ik heb wel het idee dat mijn pony "weet" wanneer ik wel spoortjes om heb. Maar dit is ook het geval met de zweep. Alleen de zweep vasthebben is voldoende, maar leg je hem weg dan....