Help! Valt weg op de voorhand.. met foto

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Help! Valt weg op de voorhand.. met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:25

sronnie schreef:
Citaat:
Je kan misschien je pony eens longeren met bijzet/slof gogue oid. zodat hij gaat onspannen naar beneden toe.

Bij mijn weten gaan ze niet bepaald ontspannen naar beneden toe, het is meer dat je ze dwingt in een bepaalde houding te lopen om het maar even cru te zeggen.

Ja als je niet weet waar je mee bezig bent en je paard vast zet in een bepaalde houding.Ik denk dat het zeker wel kan helpen en mijn pony loopt aan de longe wel ontspannen naar beneden.Ik longeer met een equelonge en dit kun je vergelijken met een gogue en als mijn pony lekker ontspannen loopt staat er geen spanning op de equelonge maar hangt hij er zeg maar losjes bij.Het kan je best wel even op weg helpen ze laten meestal de rug wat sneller los als je er niet op zit en zo kun je die spieren mooi mee trainen.Dubbele longe is ook heel goed maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en heb je de eerste paar keer vaak even hulp nodig van iemand die er ervaring mee heeft.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:39

Als je pony bij ontspanning geen druk meer voelt, is het inderdaad een poging waard vind ik.
Maar wat ik vaak zie, is dat het paard vast wordt gezet op de manier van zo moet je je hoofd en hals houden en niet anders.

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:02

Met dubbelle longe heb ik geen ervaring en het lijkt me niet zo slim om zomaar daarmee te gaan prutsen. Heb me daarom ingeschreven voor een cursus met eigen paard van Lammert Haanstra. Dan zal het wel goedkomen denk ik ...

Verder bedankt voor de hulp! Ik ben veel aan het oefenen, om haar eerst wat meer ontspannen naar beneden te rijden. Na de galop voel je dat ze wat meer gaat nageven en dan kan ik haar iets hoger oppakken. Maar het blijft lastig, dus extra tips zijn altijd mooi!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:26

Is het een 5 ganger?

Paarden met laterale aanleg willen nogal eens vastzitten in de rug, simpelweg door hun manier van lopen.

Misschien toch ook eens de rug na laten kijken.

Voor de andere: Ijslanders die zo lopen drukken hun rug weg en dat geld voor alle gangen.
Als ze dit doen ontbreekt er iets aan de scholing van het paard en de ruiter.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:02

Hai esmee, ik zou totdat carolien weer terug is, niet teveel forceren. Longeeer hem lekker veel, met touwtjes bijvoorbeeld. En laat hem veel schakelen. Ik heb totaal geen verstand van het hele ijslandergebeuren, maar dressuur is voor iedereen het begin. Carolien kan je vast wel helpen met dit probleem.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:43

Wat ik geleerd heb (en ook zelf ondervonden heb), is dat je paard goed voor het been moet zijn. Dat verhelpt al een groot aantal problemen.
Als je aan het schakelen bent, moet je in principe 1 keer been geven en zij moet er vandoor schieten. Gelijk reactie en actie, zo moet de achterhand namelijk in 1 keer heel veel kracht leveren om uiteindelijk makkelijker wordt om op de achterhand te lopen.

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:37

Weer bedankt allemaal! Heb vanochtend heerlijk ontspannen gereden, volgens mij was het meer een 'bui' van Rauk op die foto's, ze deed het nooit en nu gelukkig ook niet meer. Houden zo..

@ Cowgirl: het is een vierganger, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

@ Marjolein: natuurlijk ga ik weer lessen zodra carolien weer kan, was gewoon benieuwd of iemand tips had omdat dit probleem zo plotseling kwam. Alles goed met Tulandro?