mag je met elastiek inrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Re: mag je met elastiek inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:22

Je kan trouwens niet alle paarden over dezelfde kam scheren hé.Er zijn inderdaad paarden die heter zijn op concours maar lang niet allemaal.
Er is een reden waarom ze een B niveau hebben.
Wie kan vertellen dat ie nog NOOIT met bijzetten of hulpteugels of dergelijke weet ik veel gereden heeft?
Als het beter is voor je paard doe je dat toch gewoon.
Ik zie liever iemand rijden met hulpteugels dan iemand die dat niet doet omdat het niet zo sjiek staat ofzo en dan maar keihard loopt te trekken.

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:22

maar ik stop nu met al dat discursieren (diskusjeren, of hoe je dat ook mag typen), want ik ga naar mijn paard toe, ik ga oefenen mvoor 6 augustus (mijn eerste wedstrijd weer, en ik HAD er zo'n zin in, maar van sommige mensen krijg ik er minder zin in en dat wil ik NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:23

vlug een andere instructie zoeken
wat een hoop geblaat

dus dan raakt hij ook van slag als je hem ineens zonder op wedstrijd rijd...

En je hebt hem erom voor extra hulp
dus meer controle
met andere woorden, anders heb je te weinig controle

en te weinig contole betekend wegblijven op concours

En dat moet je niet te persoonlijk vatten, want dat geld voor iedereen.

Ik heb wel eens een ruiter rons=d zien sjezen, e wilt echt niet weten wat er allemaal naar diens hoofd gesmeten word qua woorden
Het is maar wat je wilt hè

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:24

steekt vinger op

ik rij niet met rommel en hoef niet te trekken

goede les nemen heet dat

heb je die rommel wel nodig heb je slechte les en rij je verkeerd

hard maar waar

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:28

Bon_Jovi schreef:
ik heb mn paard toch onder controle....hij gaat toch niet alle kanten op hij gaat alleen iets te hard,, maar je kan het zo stil zetten hoor. het is alleen maar dat asl hij in galop zit hij hard gaat, maar zodra hij stilstaat of je gaat trug naar draf, is er niets meer aan de hand,

Als je je paard verder wel onder controle hebt ligt het dus echt aan de overgangen rijden en het oefenen. Het elastiek heeft totaaaal geen nut in deze kwestie! Ben blij dat je dan al bent gaan oefenen vandaag zonder elastiek maar ga er ook eens bij na of hij echt wel te hard gaat of dat het voor jou maar zo lijkt. Sommige paarden nemen nou eenmaal ruimere galopsprongen omdat ze groter zijn maar ik weet natuurlijk niet hoe groot jou paard is.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:31

gewoon meedoen joh, mijn pony kent nog geen eens galop, maar ben wel van plan eind van het jaar mee te doen, wat geeft het?

je hebt eerst de B, eer dat je echt aan het werk moet zit je in de L, dat duurt nog wel even!

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:17

Citaat:
Als je je paard verder wel onder controle hebt ligt het dus echt aan de overgangen rijden en het oefenen. Het elastiek heeft totaaaal geen nut in deze kwestie! Ben blij dat je dan al bent gaan oefenen vandaag zonder elastiek maar ga er ook eens bij na of hij echt wel te hard gaat of dat het voor jou maar zo lijkt. Sommige paarden nemen nou eenmaal ruimere galopsprongen omdat ze groter zijn maar ik weet natuurlijk niet hoe groot jou paard is.

ik heb vanmiddag zonder elastiek gereden en het ging echt super goed, zodra hij zijn hoofd naar boven doet in de galop, gaat hij harder, zolang ik hem onspannen naar beneden rijd, is er niks aan de hand, en ik heb veel voltes en overgangen gereden en hij reageerde aan het einde veel beter op mn hulpen.

IEDEREEN die mij tips heeft gegeven voor zijn galop, BEDANKT het heeft inderdaad geholpen!!

liekjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:24

ik ben het helemaal met paris85 eens

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:28

runningkawa schreef:
steekt vinger op

goede les nemen heet dat

hard maar waar

Precies, waar het rijden eindigt beginnen de hulpteugels. ik zelf ben allergisch voor hulpteugels met uitzondering van een martingaal dan.
Ik zou eerst lekker thuis gaan oefenen voor 6 augustus. Gewoon steeds zonder dat elastiek rijden en goed overgangen rijden en erop letten dat hij rustig galloppeert. De 6e kun je dan altijd op wedstrijd gaan, maar ik denk dat je beter op concours kunt gaan als je je paard helemaal bevestigt hebt. Dit is voor jou beter (je wordt niet de grond ingeboort)

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:42

ik heb gister middag gereden ZONDER elastiek en het ging super goed, en ik ben van plan om niet meer met elastiek te rijden, maar mijn vader en zusje mogen dat niet, want dan is het een PUINZOOI in de bak, met mijn zusje zou het misschien nog wel meevallen , maar met mijn vader echt niet!!.
over een uur heb ik weer les, dus ik ga er maar weer eens vandoor, ik ga weer zonder elastiek rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:37

Dan moet je vader (en zusje) naar mijn mening maar weer beginnen op een manege paard en eerst leren rijden voordat hij op jou paard gaat zitten.

Als je alleen kan rijden met een hulp teugel er aan is er met je manier van rijden toch iets mis.

Ik heb ook welleens met hulp teugel gereden maar dat was af en toe, als je altijd met rijden een hulp teugel nodig hebt kan je gewoon nog niet goed genoeg rijden en dat ligt niet aan je paard, dat hij te hard gaat maar aan jezelf.

Mijn paard wilde eerste ook niet verzamelen (kon het niet eens want hij is nog niet lang onder het zadel) Nu galopeerd hij wel verzamelt en daar is geen hulp teugel aan te pas gekomen.

Haal dat elastiek er af en ga goede lessen volgen!

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 14:48

Breitling schreef:
Dan moet je vader (en zusje) naar mijn mening maar weer beginnen op een manege paard en eerst leren rijden voordat hij op jou paard gaat zitten.

was het maar zo...het is ons paard en dan heb ik er niks over te zeggen, alleen.
kon ik er maar als enigste op rijden, dan was het allemaal een heel ander verhaal geweest.

ik moet hem delen met mn pa en mn zusje

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:14

Jezus, hoezo laten we de TS afzeiken!
Runningkawa, normaal ben ik het wel met je eens, maar nou loop je echt te mutsen!!
En inderdaad, sommige mensen hebben niet zoveel keus als anderen, ik moet mn paard en pony ook delen met mn pa, en iedereen die hij erop zet.
En daarbij, niet ieder paard is heter op wedstrijd! Die van mij kwam vanmiddag de bak in, en was niet meer voorruit te branden.. En tja, met een jury erbij, moet je dat toch anders oplossen.

En daarbij, WEDSTRIJDEN ZIJN VOOR DE LOL!!!
Voor mensen zoals Bon_Jovi en mij (als ik het mag zeggen, met jou naam erbij )

*zucht*
Bon_Jovi, ga lekker door met rijden, en goed oefenen! Je komt die mensen van 'je-hoort-hier-niet-thuis-en-ik-ben-veel-beter' vast nog wel tegen, en dan versla je ze

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:15

runningkawa schreef:
steekt vinger op

goede les nemen heet dat

hard maar waar

Steekt vinger terug op..
Dat slaat echt nergens op..
Loopt niet zo te Mutsen!
*hard maar waar *

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:21

Verplaatst van VMR naar RT.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:41

als je niet zonder een hulp middel normaal op een paard kan rijden ben je gewoon niet toe aan een eigen paard. hard maar waar! je kan niet een paard de dupe late worden van de on ervarenheid van de ruiter. Of denk je soms dat het paard het lekker vind om altijd dat elastiek aan zn kop te moeten hebben. Als je genoeg ervaring hebt opgedaan en zonder elastiek kan rijden (dan nog hoef je niet de sterre van de hemel te rijden maar kan je je paard teminste op de goede manier de baas zijn) dan kun je aan een eigenpaard gaan beginnen/rijden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:32

MissEvil schreef:
Jezus, hoezo laten we de TS afzeiken!
Runningkawa, normaal ben ik het wel met je eens, maar nou loop je echt te mutsen!!
En inderdaad, sommige mensen hebben niet zoveel keus als anderen, ik moet mn paard en pony ook delen met mn pa, en iedereen die hij erop zet.
En daarbij, niet ieder paard is heter op wedstrijd! Die van mij kwam vanmiddag de bak in, en was niet meer voorruit te branden.. En tja, met een jury erbij, moet je dat toch anders oplossen.

En daarbij, WEDSTRIJDEN ZIJN VOOR DE LOL!!!
Voor mensen zoals Bon_Jovi en mij (als ik het mag zeggen, met jou naam erbij )

Of het paard nu heter wordt op de wedstrijd, of dat ie juist dichtklapt maakt echt niet uit. Je moet in staat zijn om die dingen op te lossen, anders hoor je er gewoon niet thuis.
Dan verpest je namelijk ook nog eens de lol van een ander op wedstrijd.

Tuurlijk, niet iedereen heeft het voor het kiezen. Maar wees gewoon blij dat je een paard hebt om op te rijden, en roei met de riemen die je hebt.

Ik heb het ook lang niet voor het kiezen gehad, veel ponies en paarden beleerd en op wedstrijden uitgebracht, maar ik heb er nooit een uitgebracht voor ik mijn zaakjes goed voor elkaar had. En tuurlijk, dan nog kan het mis gaan, maar als je je zaken niet voor elkaar hebt is het gewoon niet verantwoord. Dan maar geen wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:39

Ik rij ook voor de lol
Maar voor de lol rij ik nu eenmaal niet graag mensen plat, die zijn er namelijk ook vast voor de lol.

Als je denkt hulpmiddelen nodig te hebben, hoor je gewoon niet op openbaar terrein te zijn.
Mag je mutsen vinden, tot je iemand het ziekenhuis in ziet gaan

Ik heb eens een kindje van 5 (van een kennis van me), dat netjes achter het touw aan de zijkant stond te kijken, neer geslagen zien worden, tegen het hoofd.
Later gaf de eigenaar toe dat het paard wel vaker losse pootjes had.

Met heel veel geluk, is dat kindje er goed vanaf gekomen, maar het had heel anders kunnen zijn.
Heb zoiets maar op je geweten. Bij een knol waarvan je weet, dat hij niet te vertrouwen is, zonder strikje in de staart.

Idem als je al weet van te voren dat je hem niet voldoende onder controle hebt, heb het maar op je geweten, dat er iets ernsigs gebeurd.
Noem het maar mutsen, of noem het maar met beide beentjes op de grond nadenken...

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:47

Ik vind het eigelijk maar een belachlijke discussie.

@ runningkawa, sorry maar ik vind je behoorlijk verwaand overkomen.Ik heb al eerder meegemaakt dat mensen die in een hogere klasse rijden mij omverrijden dan die mensen die 'zogezegd' iedereen omver rijden omdat ze hun paard niet onder controle hebben.

Nuja, volgens mij is er niet veel discussieren aan en op deze manier heb ik er geen zin in.Daar ben ik net iets te oud voor geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:55

Wat heeft het met verwaand te maken?
Omdat ik toevallig Z ben? Dan merk ik wel dat je me niet kent
Dat is dan jou vooroordeel over Z ruiters.
En dat geld gelukkig niet voor alle
En deze mening had ik ook al toen ik L reed

En Z, dat ben ik met jonge paarden ook niet hoor
Daar mis ik net als iedereen een stuur en een rem.
Maar pas als het die rem en stuur goed doen, start ik.
Want ja, ik rij voor de lol, zoals iedereen. En nogmaals, extra kans op ongelukken wil ik niet (en een ander vast ook niet)

Trouwens, ik denk dat ik ook van de eigenaren van de paarden nooit zou mogen starten als ik het toen zelf gewild zou hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:51

als ik jou was zocht ik ook een andere lesgever, de lesgever die mij elastieke aan rade. Wel dát is tot nu toe een hele grove fout geweest dat ik zo lang naar haar heb geluisterd. Dus oprotten met die handel en een betere 'in huis halen' (en dat zegt iemand die ook altijd zei dat haar lesgeefster echt el goed les gaf!)

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:28

ik vind dat sommige een beetje té gestressed zijn... Bon_Jovi vraagt om advies, niet om een preek.. als zij mee wil doen, en denkt dat ze mee KAN doen, zonder dat er rare dinge gebeuren, moet ze dat doen. je leert er meer van dan dat je alleen thuis rijd. en het is misschien wel zo dat je meer kans hebt op ongelukken of iets, maar dat kan niemand van te voren weten. dus ik vind dat als er nog tot augustus geoefend kan worden, ook best meegedaan kan worden als het paard dan beter rijd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:33

runningkawa schreef:

Ik heb eens een kindje van 5 (van een kennis van me), dat netjes achter het touw aan de zijkant stond te kijken, neer geslagen zien worden, tegen het hoofd.
Later gaf de eigenaar toe dat het paard wel vaker losse pootjes had.

Wtf heeft dat te maken met of je met elastiek in mag rijden of niet??
Dus op het moment dat je met elastiek rijdt, schopt je paard iedereen?? Sorry hoor, die vind ik erg lachwekkend

siglavy schreef:
@ runningkawa, sorry maar ik vind je behoorlijk verwaand overkomen.Ik heb al eerder meegemaakt dat mensen die in een hogere klasse rijden mij omverrijden dan die mensen die 'zogezegd' iedereen omver rijden omdat ze hun paard niet onder controle hebben.

Niks meer aan toe te voegen.. Z-ruiters - amazones rijden je eerder om, als een B-ruiter - amazone..
En daarbij, zitten B ruitertjes vaker veel minder gestresst en veel vrolijker op hun paard/pony!!

Ik rijd zelf ook L1, en ik wordt nog steeds regelmatig door M en Z ruiters omvergereden.
En dan zouden die controle hebben? En geen ongelukken willen??
Amehoela!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:49

doet je naam eer aan

nee, ik bedoel daarmee dat die man donders goed wist dat zijn paard losse beentjes had.
maar dat nergens kenbaar maakte, geen rood strikje, te dicht naast de kant rijden.
Dat vind ik het zelfde als weten dat je niet genoeg controle hebt (anders is de vraag mete alstiek rijden niet nodig) maar toch gaat.

En ja, er bestaan lompe mensen die denken dat de hele bak van hun alleen is.
Maar dat heb je van B tot Z.
Dat zegt niks over de klasse waar ze dan rijden.
Die zijn gewoon altijd aso

En als je het heel vaak hebt, zou het toch kunnen dat jezelf een beetje wazig rondrijd

maar goed denken dat je in openbaar mag doen wat je wilt
moet jezelf weten.
Ik eindig ook hier, want van dat penny gezever (leeftijd doet niet toe) van onverantwoordelijk mensen, dat ben ik zo beu
hoop dat je goed verzekerd bent

en ff kort,
nee, met elastiek losrijden mag niet (rara waarom niet)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:14

het antwoord was al gegeven hoor
En tja, dat de mensen in de Z vaker aso zijn dan in de B, dat is algemeen bekend Maar dat komt omdat die mensen denken meer te kunnen maken.

En dat ik het heel vaak heb, betekent niet, dat ik wazig rondrijdt. Ik ben toevallig even serieus bezig met rijden, als menig welbekende goed trainende ruiter.

En een rood lintje? Serieus? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord?? Is dat echt zo joh??
Maar inderdaad, best lomp van die man, om zo rond te rijden.

Maar ik heb vroeger ook met een soort hulpteugel rondgereden, en ik had mijn pony dus echt wel onder controle..
Ik had alleen moeite met mijn zit, omdat mijn pony met haar hoofd gooide, en daarom had ze een of ander ding om .. Dat moest..
Na 2 maanden ging dat ding af..

Maar ja, penny hé??
Je zegt het zelf, leeftijd doet er niet toe

Haha, nee hoor
Maar ik had vandaag een heel lief pennymeisje op bezoek
Die heb je ook nog..
*hoezo offtopic..*