speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

Re: speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 18:02

tjah, ik denk dat ik het toch op dit bitje houd die ze nu heeft of ik moet ergens een dubbelgebroken bitje tegenkomen
ik heb haar net zonder zadel met halster gereden en heel veel overgangen gemaakt en ik moet zeggen dat het wel redelijk ging...alleen op het eind ging ze heel erg racen en ook de galop is niks, maargoed dat is het met zadel ook niet.
Iemand daar nog tips voor? in de galop trekt ze heel erg haar hoofd naar beneden, bit pakken en racen maar :S
Ik geef haar dan wel een tik als ze zo gaat hangen, maar dan gaat ze alleen maar harder omdat ze dat ook niet echt begrijpt.
Maarja, we gaan vooruit

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:28

Mijn moeder heeft hiervoor een tijd geleden alweer een passoabit gekocht. Werkt heel goed. Uiteraard geld hier weer het verhaal BELEID!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:46

Mijn paardje (fries) ging in de galop ook altijd heel hard racen. Ze maakte zich sterk, en daar ging ze. Kleine stukjes galopperen werkt inderdaad ook, maar wat bij mij ook wonderen heeft gedaan is haar longeren met bijzettouwtjes. Deze wel redelijk lang laten, maar zo dat ze laag en rond kan lopen en daarin veel galopperen. Ik heb haar bijgezet omdat we problemen hadden in de aanleuning en mijn instrutrice mij vertelde dat dit voor een groot gedeelte kwam doordat ze nog niet genoeg spieren had. Dus ik weet niet of bijzetten nodig is. Maar gewoon door haar aan de longe veel te laten galopperen ontwikkeld ze spieren waardoor t onder t zadel ook weer makkelijker gaat. En aan de longe gaat dan weer makkelijker omdat ze dan mijn gewicht niet mee hoeft te slepen.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:11

runningkawa schreef:
Dat zou je idd kunnen proberen
Dat is zoals Allergra uitlegd niet scherper.

Hier een voorbeeld van de kneveltrens
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... .jpg[/img]

ik zou zelf ook voor dit bit kiezen alleen, in een andere uitvoering!

ik zou voor deze

Afbeelding

of deze kiezen

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:18

Die laatste iig niet
Al die rommel, lijkt me 10 keer niks

het mondstuk gewoon, dan is het gek gnoeg

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:19

hmmm ja maar op deze manier, vind ik en is mijn ervaring, dat het paard gestimuleerd word om op het bit te gaan kauwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:21

of gestimuleerd word te gaan lopen jengelen in zijn mond

Ontspanning en het bit aannemen krijg je imo niet klaar met weet ik wat voor bitten, maar gewoon door anders te gaan rijden

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:24

zeg eeeeh je komt nu echt onwijjjjs aanvallend over, en daar hou ik niet zo van! hoop dat ik het mis heb maargoed...

je kunt niet alles oplossen met een ander bit, ben ik met je eens maar, het kan wel een hulpmiddel zijn. en in dit geval... vind ik best dat je van dat HULPmiddel gebruik mag maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:28

Is niet aanvallend bedoeld
maar gewoon een waarheid als een koe (klinkt vast ook niet lief )

En ik hou niet van al dat geklooi in de paarden mond, dan klink ik misschien wat fel

Echt alles is op te lossen met gewone trenzen
Misschien duurt het wat langer, maar dan kies ik daar voor

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:33

ok daar kan ik zeker inkomen maar.... ik vertel nu ook alleem mijn ervaringen ermee. en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet echt geklooi vind... kijk als je met een pelham of met een ander achterlijk bit aankomt zeg ik ja... daar heb je gelijk in( wil nu de pelham niet afkraken hoor)

maargoed ieder zn mening en gelukkig mogen we die allemaal uitspreken...

verder wat de TS doet..... ik wens je iig veel succes verder

Chantal

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:44

okee okee, je meningen over de bitjes is in ieder geval verschillend.
mmm, ja maar mijn mening zit er weer tussenin..
ik wil wel alles proberen, zolang ik het paard daarmee niet beschadig. Ik wil het allebei proberen...op de natuurlijke manier door middel van m'n zit en rijgedrag (stelling, figuren enz.)
Ook de laat maar zeggen kunstmatige manier (om het maar zo uit te drukken) met andere bitjes is ook een optie als ze daar beter op reageert. Zolang het maar een bit is waar ze zich meer gaat ontspannen. Op de eerste plaats kies ik wel voor de natuurlijke manier, met extra hulp evt. als het echt niet lukt van een bitje

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:38

jasmijntjuh schreef:
alleen op het eind ging ze heel erg racen en ook de galop is niks, maargoed dat is het met zadel ook niet.
Iemand daar nog tips voor?

de galop mooi laten zitten tot je paard sterker is en meer verzameld en in balans is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:25

ik ga as usual met RK mee

Een ander bit lost het probleem niet op, het probleem zit in de ruiterhand niet in het bit .

Ik zou zeker aanraden om gewoon wat lessen te gaan volgen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:27

Wij hebben een fries die ook enorm sterk is. Een trensje is voor hem te weinig, daar krijg je hem echt niet mee terug. Met dressuurrijden heb ik een ongebroken trens (stang zonde pennen dus) en voor de wagen hebben we een gewone stang. Beiden bitten gewone maat, niet te dun en niet te dik.
Mijn vriend is een sterke man , maar zelfs hij moet flink vasthouden als de fries voor de wagen de pas erin heeft. Moet je nagaan wat ik onder het zadel af en toe te verduren heb met geen hefboomwerking van het bit . Het is een bonk spieren die fries, volgens mij duurt het even voordat onze zachte hand zijnd oel bereikt heeft . En door de wind van het rennen hoort hij waarschijnlijk de stemhulpen die we geven vanaf de wagen niet "stappen""stappen""stappen". Verdacht eigenlijk dat we het woordje draf of galop maar hoeven te fluisteren of hij is al weg. Frisse jongen.
Nee, een bit is toch wel belangrijk. Zie je het al voor je dat we de fries voor de wagen met een trensje zouden rijden haha. Nou, haal ons dan maar op aan het einde van timboektoe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:30

op het moment dat het je kracht kost ben je rijtechnisch verkeerd bezig Juist een paard die zich sterk maakt moet je loslaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:37

Chantal_Ivan schreef:
ok daar kan ik zeker inkomen maar.... ik vertel nu ook alleem mijn ervaringen ermee. en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet echt geklooi vind... kijk als je met een pelham of met een ander achterlijk bit aankomt zeg ik ja... daar heb je gelijk in( wil nu de pelham niet afkraken hoor)

maargoed ieder zn mening en gelukkig mogen we die allemaal uitspreken...

verder wat de TS doet..... ik wens je iig veel succes verder

Chantal

Offtopic: ik heb op zich niets tegen een pelham mits in zeer ervaren, rustige handen. Ook een trens kan een achterlijk bit zijn onervaren handen, hoor! Overigens rijd ik zelf mijn paard op een bustrens, bevalt me prima.

Ontopic: ben het op zich wel met je eens, ik denk dat een ander bit soms voor het paard echt een verademing zijn... ik heb zelf een paard gereden wat heel hard in de mond was, heel veel op de zit gereden, maar als je even aan het bit kwam, ging ze recht omhoog...
Daar heb ik een kunststof bit ingehangen, ze kauwde er op en vanaf dat moment is het veel beter gegaan met rijden.

Maar alleen een ander bit is geen oplossing natuurlijk, maar dat hoef ik niemand te vertellen geloof ik

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:57

ja, ik ben het ook wel met yamcha eens, en het meeste komt op hetzelfde neer. Ik zal het ook eens vragen aan het meisje dat haar vroeger altijd reed, of ik haar misschien anders *zonder getrek* kan rijden. Maar het ligt eraan hoe ze daarop reageert. MIsschien reageert ze geweldig op een ander bitje, en is een groot deel van de problemen opgelost. Ik bedoel, het is het proberen toch waard?
Tenzij iemand een beter idee heeft, dan hoor ik het graag

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:56

Je zou ook met een pelhambit kunnen rijden en dat je de onderste teugel i.p. door laat hangen en alleen op de bovenste teugel rijdt, dus dan werkt het bit als een trens. Op het moment dat je paard niet reageert en blijft doortrekken, kun je even de onderste teugel gebruiken om hem te corrigeren om vervolgens weer verder te rijden op de bovenste teugel. Zo leert hij dat het geen zin heeft om door te trekken.
Misschien een idee om eens te proberen?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:42

Zelf hebben wij op het moment zo'n merrie. Lekker stug in het bekkie en maakt daar ook misbruik van. Eerlijk is eerlijk, buiten rijden we haar op een pessoa. Wat men daar ook van mogen zeggen, madam loopt gewoon stug door en is daardoor een keer helemaal onder het bloed teruggekomen omdat ze in het prikkeldraad liep. Niet eens op hol, niet in de stress, helemaal niets. Maar ze liep gewoon door. Wat anderen dan ook mogen vinden, ik vind het prettig om een rem te hebben dan. Al is het maar ter bescherming van mijn knol.

Mijn motto is wel: welk bit je er ook inlegt, een bit is zo scherp als de ruiter zijn hand.

Overgrote deel is ze op een los teugeltje te rijden gelukkig. Ze is ook niet gemeen of stresserig. Alleen is er soms even wat discussie.

Enfin, dat is het buitenrijden.

In de bak is het een heel ander verhaal. We rijden haar gewoon op trens. Maar uiteraard is ze daar ook sterk op. Lekker klieren en gewoon doorlopen. Nou, prima toch? Als jij wil lopen, dan mag je lopen . Dus we zijn gister voor het eerst op een andere manier aan de slag gegaan. Continue de teugels los in een boogje gehad. Oy, wat is dat nou? Zo kan ik toch weinig beginnen? O o, en wat moest mevrouw hard werken. Ze moest A op eigen benen lopen. En B, ze kon het niet met kracht winnen. Ships.

Ze heeft het eerste half uur in een bepaalde hoek geprobeerd eronder uit te komen. Dan sprong ze weg. Alleen, telkens als ze dat deed zette mijn man haar rustig door in galop en galoppeerde drie rondjes. Zonder enig aandacht aan die hoek te besteden. Na drie rondjes weer terug in stap, zelfde verhaal. Dat ging zo een half uur door tot ze dacht 'hmm, dit lost niet zoveel op'.

En toen hadden we haar aan het lopen. NOg steeds met die losse teugel. Ons motto is : 'je mag klieren, maar kliertijd gaat niet van trainingstijd af'. Voornemen was een half uur trainen en dus werd er nadien ook nog een half uur getraind .

Overigens had ze ook een handje van moeilijke dingen in snelheid omzetten. Dat pakken we aan door telkens als zij snelheid maakt af te wenden of een kleine volte te rijden. Enfin, dat is jullie niet onbekend. Maar haar reactie was wel uiteindelijk van hmm, werkt niet. Ships .

Na het gevecht dat ze vooral met zichzelf had, want mijn man zat en deed gewoon verder niets, gaf ze op. En uiteindelijk hebben we nog de laatste vijf minuutjes de teugels wat aangenomen met dien verstande dat wanneer zij kracht ging gebruiken, we ze meteen losgooide. En dat probeerde ze uit natuurlijk. En oh wat was dat een kl*testreek van pappa . Ze struikelde van het loslaten van de teugels (we lieten ze niet helemaal los natuurlijk he). Dat 2 x gedaan en toen hadden we een netjes lopend paard in een mooi regelmatig en ruime draf en een prettige combinatie.

Dat is dus hoe wij het op proberen te lossen. UIteindelijk is uiteraard het doel dit ook buiten zo te krijgen. Alleen heb je buiten natuurlijk even iets andere omstandigheden en dan vind ik moet je ook even aan de veiligheid van jezelf en je paard denken. Nu hoor ik mensen denken 'ja maar dan ga je toch niet naar buiten'. Nou, als het een op hol slaand paard was geweest misschien niet. Maar we praten hier over een paard wat schijnbaar niet altijd in de gaten heeft dat een paard niet alleen uit hoofd bestaat maar dat er nog een heel lichaam aan vast zit . Ze doet niets uit gemenigheid. Ze heeft het gwoon niet door. Prikkeldraad? Kan je daa rniet door heen dan .

Enfin, ik zet mijn verhaal neer om de ervaring te delen. Ook met mijn zwarte arab werkte dit perfect. Rust en niet proberen met kracht op te lossen. Krachtmeting heeft geen zin. Win je toch niet. Dus moet je slim zijn.

We gaan haar zo opzadelen en eens kijken hoe ze er nu onder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:49

Zoals jij het omschrijft wat je doet in de bak
dat werkt echt bij elk paard.
Daarom zeg ik ook, niet vasthouden maar loslaten.
Touwtrekken lukt alleen maar met een een tegenstander.
Ze zal snel genoeg weten dat dit geen nut meer heeft.
ook vast nog wel een een ander truukje bedenken, maar ook daar moet je gewoon slim zijn.
Want met kracht red je het nooit tegen 600 KG.
Super gedaan dus
En je zult snel gnoeg merken dat je dadelijk heerlijk kunt gaan rijden

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:03

heel goed beschreven en precies waar het om gaat

overigens ook leuk om te horen dat er vooruitgang in zit met jullie nieuweling!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:20

Afbeelding

Ik moet er even van blozen. Die woorden doen me erg goed RK en Tender. We doen ons best en ons motto is toch wel, met agressiviteit en ongeduld bereik je niets.

En blijkbaar loont het want de trucjes kwamen wel maar ipv een half uur was het nu slechts 10 minuten. Ik heb wat proefjes aangehouden als leidraad voor de oefeningen en ze deed super haar best. Uiteindelijk konden we haar een minuutje of vijf lekker nageeflijk rijden. Zelfs met een los teugeltje kwam het koppie lekker naar beneden.

Uiteraard ook alle lof voor mijn hubby want hij doet het toch maar. Ik observeer en geef slechts aanwijzingen. Ik heb namelijk mijn angst na het ongeluk nog niet kunnen overwinnen. Ondanks dat ik me wel steeds erover heen zet en toch even op haar stap, en zij superlief voor me is, is het natuurlijk voor mij nog niet weggelegd om dit met haar te doen. Dus alle eer voor mijn lief .

Tender: ze gaat inderdaad heel erg goed vooruit. Ze doet haar best en werkt ook graag voor je. Dan heb je de helft al gewonnen denk ik

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:04

Heb een hoop onzin gelezen op dit forum. Een ander bitje is m.i. geen oplossing. Als het paard verkeerd is ingereden, zul je hem/haar moeten omscholen. Opnieuw aanrijden dus. Consequent herbeleren en gehoorzaam maken! Een zaak van veel geduld en misschien moet je daarbij ook goede begeleiding zoeken, want dat is niet makkelijk.
Begin maar met grondwerk. Maak het paard daar gehoorzaam aan jouw hulpen. En met het rijden heel consequent zijn en goed duidelijk maken wat je wilt. (Vergeet niet enthousiast te belonen als het paardje het goed doet).

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:19

Nou, ik vind dat er ook wel veel goede tips worden gegeven eerlijk gezegd. En een andere optoming kan soms best schelen. Aan de andere kant, als hij echt verkeerd is ingereden is dit natuurlijk niet voldoende.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:17

Tsja, als je paard in galop het bit vastpakt... teugels losgooien en het been erin. Laat hem maar rennen. Dan moet je zelf natuurlijk niet bang zijn... meestal kun je ze dan na een tijdje zo op je zit terug rijden.

Het is een heel proces van omscholing, je leert een paard namelijk makkelijker wat aan dan af