Hoe hard met de zweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Hoe hard met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:38

Als je paard niet reageert op je been, maar wel op de zweep, is hij dus niet aan het been maar aan de zweep.
Ik rij zonder zweep, maar met sporen. Niet reageren op kuitdruk, 1x flink aantikken met sporen en hoppekee. Heb nooit een zweep nodig gehad en wil hem niet nodig hebben ook.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:48

Ik ben slechts een ervaringsdeskundige, en heb geleerd dat er niks zwart wit is bij paardrijden (behalve een bont paard dan, haha!). In principe moet je je paard kunnen rijden met een correcte teugelvoering en met beendruk. Als je start met werken, bepaal jij welk tempo het paard moet lopen. Als dat lukt maar het tempo zakt middenin het werk, kun je kiezen: weer beendruk, of een klein tikje met de zweep op de schouder. Dat is omdat JIJ niet wilt dat het tempo verandert, maar het paard probeert minder actief te lopen. Hoeveel of hoe sterk een klein tikje moet zijn, hangt af van de reactie van je paard. Als jouw paard heel gevoelig is, is aanleggen vaak al voldoende. Als je paard wat meer stoicijns is, dan moet je iets meer geven. Nooit 'erop rammen' of 'afslaan'. Dat helpt helemaal NOOIT!

Met zwepen is het volgens mij net als met sporen: alleen goeie ruiters (lees: voldoende getrainde en gevoelige ruiters die om hun paard geven) kunnen ermee overweg.

Toen ik net begon, was mijn hand onrustig en iedere keer tikte ik onbedoeld met de zweep aan. Of, als ik bewust de zweep wilde gebruiken, trok ik tegelijkertijd in de mond. Allemaal niet hard en wreed, maar niet goed dus. Ook vond ik altijd dat ik best zonder kon rijden om de doodeenvoudige reden dat al dat gehussel om de zweep op de binnenzijde te houden, me veels te onhandig afging.

Ik ben nog steeds geen expert, maar ik heb wel geleerd om de kracht waarmee ik de zweep gebruik aan te passen aan de reactie van het paard. Als ik echt lekker rij, raak ik wel eens in zo'n soort trance en dan verslapt door pure ontspanning je aandacht wel eens en natuurlijk profiteert mijn paard daar meteen van> geen betere beloning dan stoppen met werk! Ik denk dat het paard ook in zo'n soort van trance kan raken en dan dus langzamer gaat.

O nee, zo mag ik dat niet noemen van mijn trainer. Niet langzaam maar minder actief.

Een manier om het effect van je zweep te testen is door in stap de teugels in de buitenhand te nemen. Met de binnenhand beweeg je de zweep naar net achter je been en tikt zachtjes op de buik. Het is een oefening om je paard ook in stap actief te houden, de buik te laten gebruiken en je merkt ook meteen de gevoeligheid op.

Wen je wel aan om als er een reactie komt, zelfs al is die groter of feller dan je dacht of wilde, je paard te belonen. Uiteindelijk gaat het erom dat het paard reageert. Dat jij de kracht nog moet leren beheersen is nooit de schuld van het paard.

Succes ermee!

GekkeGerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:49

Als mijn paard niet geageerd op mijn been krijgt 'ie een rotros! Dan zijn ze de weken erna zéér actief, geloof mij maar. Heel effectief kan ik je vertellen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:16

Alles tussen een aai en een bovenhandse ros in, compleet afhankelijk van de situatie. Vliegenmepper hoort daar ook bij.
Mijn ervaring is dat als een tik maar terecht is en in verhouding staat tot het vergrijp, dat geen enkel paard daar schuw van wordt.
Paarden die angst hebben voor de zweep, hebben een tik teveel of te hard gehad. Verwar respect niet met angst.

Florine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:29

Mijn zweep is zeg maar mijn 'derde been', dat ik alleen gebruik als ze niet aan mijn eigen been is. Ik rijd zeg maar volgens het volgende systeem:
- kuitdruk
- geen reactie: nog een keer kuitdruk
- nog geen reactie: tikje met de zweep.

Ik rijd met een lange dressuurzweep, zodat mijn handen niet van hun plek afhoeven en ik hem kan gebruiken naast mijn benen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:56

Tricky1 schreef:
Ik ben slechts een ervaringsdeskundige, en heb geleerd dat er niks zwart wit is bij paardrijden (behalve een bont paard dan, haha!). In principe moet je je paard kunnen rijden met een correcte teugelvoering en met beendruk. Als je start met werken, bepaal jij welk tempo het paard moet lopen. Als dat lukt maar het tempo zakt middenin het werk, kun je kiezen: weer beendruk, of een klein tikje met de zweep op de schouder. Dat is omdat JIJ niet wilt dat het tempo verandert, maar het paard probeert minder actief te lopen. Hoeveel of hoe sterk een klein tikje moet zijn, hangt af van de reactie van je paard. Als jouw paard heel gevoelig is, is aanleggen vaak al voldoende. Als je paard wat meer stoicijns is, dan moet je iets meer geven. Nooit 'erop rammen' of 'afslaan'. Dat helpt helemaal NOOIT!

Met zwepen is het volgens mij net als met sporen: alleen goeie ruiters (lees: voldoende getrainde en gevoelige ruiters die om hun paard geven) kunnen ermee overweg.

Toen ik net begon, was mijn hand onrustig en iedere keer tikte ik onbedoeld met de zweep aan. Of, als ik bewust de zweep wilde gebruiken, trok ik tegelijkertijd in de mond. Allemaal niet hard en wreed, maar niet goed dus. Ook vond ik altijd dat ik best zonder kon rijden om de doodeenvoudige reden dat al dat gehussel om de zweep op de binnenzijde te houden, me veels te onhandig afging.

Ik ben nog steeds geen expert, maar ik heb wel geleerd om de kracht waarmee ik de zweep gebruik aan te passen aan de reactie van het paard. Als ik echt lekker rij, raak ik wel eens in zo'n soort trance en dan verslapt door pure ontspanning je aandacht wel eens en natuurlijk profiteert mijn paard daar meteen van> geen betere beloning dan stoppen met werk! Ik denk dat het paard ook in zo'n soort van trance kan raken en dan dus langzamer gaat.

O nee, zo mag ik dat niet noemen van mijn trainer. Niet langzaam maar minder actief.

Een manier om het effect van je zweep te testen is door in stap de teugels in de buitenhand te nemen. Met de binnenhand beweeg je de zweep naar net achter je been en tikt zachtjes op de buik. Het is een oefening om je paard ook in stap actief te houden, de buik te laten gebruiken en je merkt ook meteen de gevoeligheid op.

Wen je wel aan om als er een reactie komt, zelfs al is die groter of feller dan je dacht of wilde, je paard te belonen. Uiteindelijk gaat het erom dat het paard reageert. Dat jij de kracht nog moet leren beheersen is nooit de schuld van het paard.

Succes ermee!

Kan hier niks meer aan toevoegen.

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:26

Ik ben het ook met Tricky1 eens, alleen vind ik wel dat soms een flink pak slaag best kan helpen.
Ik heb een paard gehad en die ging pas fijn lopen als ik hem een paar keer voluit met de lange zweep had geslagen.
Maar voor de meeste paarden is dat echt niet nodig !

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:54

Hard genoeg

Ligt aan de situatie, als ik vind dat ze de schouder niet genoeg meeneemt tik ik bij op de schouder. Bij geen reactie op mijn been kan ze direct een tik verwachten. Ik wil haar fel op been hebben en houden.
Dus geen 2e keer been voor mijn paard. 1x en dan verwacht ik reactie.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:45

Om de 4-5 keer dat ik ga rijden moet ik hem echt een gruwelijke klap geven vanuit bovenarmm dan is hij echt zo vervelend, maar daarna is hij echt weer super met rijden

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:45

Ik gebruik nooit een zweep dus ik weet ook niet hoe hard je moet slaan.
Nou is slaan wel een groot woord. Een tikje is beter op zijn plek

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:57

Ik geef paarden wel eens een tikje als ze niet op mijn been reageren. Sla uit principe eigenlijk nooit hard. Soms krijgen ze ook wel eens een mep met de zweep, bv bij steigeren of bokken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:20

wel: bij een aanval van een of ander steekbeest, dan glijd ik gewoon met mijn zweep over de vacht, wanneer hij niet luistert naar mijn been, eerst nog een keer been met een tik achter mijn been, luistert hij dan nog niet (hij is selectief aan het been zo af en toe), dan krijgt hij een mep op zijn kont. ik mep wel, maar niet gigantisch, hij moet het gewoon voelen. bij steigeren of bokken rijd ik gewoon door, stevig voorwaarts. (stoppen ze niet krijgen ze wel een oplawaai, maar weer gewoon dat ze voelen dat ik niet gediend ben van hun gedrag)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:00

In principe is mijn zweep m'n derde been, ik gebruik 'm alleen om licht bij te tikken. Als een paard echt lastig is en blijft bokken of het gewoon verdomt om een bepaalde oefening te doen, terwijl ik weet dat 'ie 't kan, dan kan 'ie wel een flinke tik krijgen. Ik heb een vijfjarige van iemand anders nou bijna een half jaar onder het zadel. Ze is heel erg rechts, maar op een gegeven moment ging ze gewoon niet meer linksaf, wat ik ook deed. Ik heb het lang genoeg vriendelijk geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik gewoon een half uur lang steeds op andere plaatsen loodrecht op de hoefslag afgereden, en dan linksaf. Toen ze dat gewoon bleef weigeren - bit vastpakken en geoon ertegenin rechtsaf - toen heeft ze een paar keer een flinke mep rechts op de hals gehad, op het moment dat ze linksaf moest. Daarna nooit meer last van gehad.
Ik heb ook een tijdje een hengst voor iemand ingereden, die na een tijdje wou dat ik met dat beest ging lessen tussen vijf merries. Dat beest flipte compleet, racete de hele bak door, trok zich niks meer van me aan. Toen heb ik 'm op volle sterkte een paar meppen verkocht. Gewoon om tot 'm door te dringen, dat was voor iedereen gevaarlijk.
Dat zijn de enige twee keren in bijna acht jaar tijd dat ik de zweep hard heb moeten gebruiken. Als er niks vreemds gebeurd is een zweep alleen een zacht hulpmiddel.
Sorry voor het lange verhaal.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:03

Het lange verhaal is niet erg je legt het gewoon goed uit.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:14

Ik gebruik m'n zweep als ze niet naar m'n been luistert. Als ik een kuithulp geef en ze reageert niet dat krijgt ze bij de volgende een tikje. Meestal reageert ze daar gewoon goed op en weet ze ook dat ze op moet letten. Vaak is het zweepje dan niet echt meer nodig.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:32

Ik zie de zweep als een hulpmiddel of een aanwijsstok, niet om keihard mee te gaan meppen om het paard te straffen. Zeker bij aangespannen rijden heb je een zweep gewoon nodig, bij mennen stuur je voor een gedeelte met de zweep, enz. Onder het zadel is het idd om wat aandacht te vragen, enz.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:02

Margreet schreef:
Mijn ervaring is dat als een tik maar terecht is en in verhouding staat tot het vergrijp, dat geen enkel paard daar schuw van wordt.

Dan ga je volgens mij wel voorbij aan de aard en gevoeligheid van het paard. De ene heeft een hele harde knal nodig voordat die doorkomt, bij een ander kan je denken dat je een knal kan geven omdat ie stout is en is dat beest vervolgens helemaal over de zeik. Dus een straf/tik moet in verhouding staan tot het vergrijp én in verhouding staan tot het karakter van het dier.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:09

Dat lijkt me duidelijk, dat zit voor mij al in de eerste verhouding. Vandaar dat ze ook niet schuw worden...

Voor de een is een doodschop nog niet genoeg, de ander is al diep onder de indruk van ietsjes je vinger bewegen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:49

Bij mijn pony heb je het nodig voor meerdere dingen:
- om haar oplettend op mijn been te houden "hallo, ik zit op je rug??"
- om te zorgen dat ze luistert *been vindt ze maar niks, dat vindt ze niet 'straffend' ofzo*
- om te zorgen dat je wint met rodeo's .. *zegt genoeg denk ik..*
- om te zorgen dat ze springt *soms heeft ze bij de afzet een flinke klap nodig, anders draait ze om.. *
- tegen steekbeesten

Ik had eerst een pony die aan de zweep was (ipv aan het been)
Maar nou is ze wel aan het been.. Alleen als ze me uitprobeerd of aan het slapen of sloom of wat dan ook is, heb ik hem nodig

Maar ik rijd dan ook niet meer met sporen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:10

Zo hard als nodig is om de goeie reactie te krijgen. Sommige paarden hebben genoeg aan een voorzichtige aanraking op de hals - dan doe ik niet meer. Anderen reageren daar helemaal niet op, of door extra dwars te zijn, want *:-) - de ruiter doet toch niets. Die kunnen een flinke mep verwachten En ik geloof niet dat ze daar erg mee zitten.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:48

Als mijn paard vanachter sloft en ik krijg het met m'n been hulp niet opgelost tik ik hem van achter zacht maar duidelijk met de zweep bij

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:31

mmm,ik rijd op een manege,
en we rijden er eigenlijk allemaal met de zweep,
maar niet dat de meesten hem moeten gebruiken.
ik vind het daar erg leuk,
vooral met mijn lieveling "plopje"(apollo),
maar het probleem is hij is echt heel traag/sloom (lui ga ik niet gebruiken)
en ik geef volgens mij wel goeie hulpen
maar bij hem lukt het meestal niet goed en krijg je hem niet zo gemakkelijk in gang,allez ja
ik bedoel dat je hem niet gemakkelijk in actieve stap krijgt.
het is echt lastig en ik geef dan wel eens een tik
maar meestal help het niet zoveel.
En bij de draf gaat het al beter
allez als je van stap naar draf gaat toch,
ik krijg hem dan beter in gang,
en hij gaat in de draf ook meestal rapper dan normaal
en zit dan als je hem niet tegen houd in het gat van het paard voor zich,
niet letterlijk bedoelt,hé.
En in de galop moet je gewoon alles tegelijk doen,
of hij gaat niet in galop,
maar dan nog lukt het niet goed om hem lang in galop te houden,
maar ik denk dat dat wel aan mijn zit ligt al doe ik er ook alles aan om goed te zitten.

ik weet niet wat ik moet doen,ofwel moet ik een andere zweep gebruiken,ofzo.
nu ik had al een topic geopent maar ja het ging toen al iets beter,maar ik dacht dat dit hier misschien zou kunnen helpen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:37

Tja, dat is heel lastig op een manege pony. Want jij probeert hem zo voorwaarts mogelijk te houden, maar dat is maar 1 persoon in een hele week, en ondertussen komen er nog 20 anderen op rijden, die het weer helemaal anders proberen op te lossen of er gewoon niks aan doen. Ik zou gewoon steeds, als hij niet voorwaarts is voor het been, een goede tik geven, en goed recht zitten, meebewegen met het paard zodat je hem niet hindert in zijn beweging. In galop, als je voelt dat hij terug gaat vallen in draf, dat voel je aankomen als het goed is, gelijk al wat been geven, desnoods een tikje met je zweep.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:04

In de galop altijd je binnenbeen eraanhouden, dat vergeten veel mensen als je goed rondkijkt..
En inderdaad, manegepony's, dat is gewoon lastig, door zoveel ruiters, die het (meestal) nog moeten leren..

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:07

ja oké maar welke zweep gebruik ik het best want je hebt verschillende soorten hé