Het zijn vooral de bilspier en de rugspier die met elkaar samenwerken via een gemeenschappeljke peespllaat. Zo wordt de beweging van achter naar voren doorgegeven en het voorbeen op het juiste moment in actie gebracht.
Voor het naar voren brengen van het voorbeen (pro-tractie) zijn de spieren verantwoordelijk die helemaal vanaf de kaak door de onderlijn van de hals naar het voorbeen lopen, terwijl de 3hoofdige spier die schuin achter het schouderblad ligt, optreedt als re-tractor.
Tenslotte zijn er nog de spiergroepn in de onderarm die verantwoordelijk zijn voor het strekken en buigen van de ondervoet.
Dan volgt de visie van Anky
Wie sjef en mij wel eens heeft horen pratne over het rijden en africhten van dressuurpaarden zal begrijpen dat ik dit een fantastisch verhaal vindt. Ik hoop alleen dat de mensen de kunst verstaan om dit stuk goed te lezen. Als je dat doet, kun je maar één conclusie trekken: het is eigenlijk alleemaal heel simopel. Zo zit het paard in elkaar, zo kun je hem dus het beste rijden. Het is een kwestie van aanspannen en ontspannen, van zoeken tot hoe ver je in een bepaalde fase van africhting kunt gaan en dan weer lucht geven. Maar de discussie over het LR rijden en dan natuurlijk vooral de bewering dat idt een vorm van dierenmishandelijn zou zijn - schijnt maar te moeten doorgaan. Een mooi bewijs is haar eigen Bonfire.
Verder vertelt ze nog dat sommige het verkeerde laag en rond rijden als uitgangspunt nemen om deze methode van rijden te bekritiseren. Ze zegt: Zo lust ik er nog wel één. Elke manier van verkeer riijden is fout.
Ze is niet degene die beweert dat andere trainingsmethodes dan LR niet sucsusvol of paardonvriendelijk zijn, maar het laag en rond rijden sluit volgens haar aan bij de lichaamsbouw van het paard. En deze methoude heeft door de jaren heen de beste resultaten opgeleverd. Nle 11
BRON: KWPN, IDS, 65e jaargang, 11 september 2003.
Excuses voor eventuele typfouten.
De meeste ruiters weten niet wat er onder de motorkap van het paard gebeurt.