Paard wil de hoeken niet door en steigerd.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Re: Paard wil de hoeken niet door en steigerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:53

Niet die teugels naar voren gooien Dat is een heel logische reactie, maar gewoon je teugels op maat houden en je been eraan. En niet boos worden, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Als ze er niet meer langs wil in galop, dan begin je gewoon weer van voren af aan in stap, daar de houding controleren en gewoon net zolang blijven stappen en inbuigen enzo totdat ie niet eens meer kijkerig is. Als ie er helemaal niet meer langs wil dan moet je dat van halt..stapje..halt..stapje eens proberen en een beetje schoudervoor daarin. Alleen met geduld bereik je wat. Als je paard helemaal over de toeren is dan wordt t ook niets meer, probeer t altijd positief af te sluiten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:26

Ja daarom was ik eergister ook gestopt met rijden nadat ze de 2e keer de lucht in wou gaan. Niet dat ik bang ben ofzo maar de vorige keer was ik 3 kwartier aan het vechten en ze werd steeds meer paniekerig. Het is een supergevoelig paard en als ik haar dus een tik geef of kaylee houd op roep als ze zo loopt te kloten dan gaat ze dus de lucht in terwijl ik op dat moment mijn reactie wel terecht vind. Ze is gewoon gauw overstuur heel zielig maar het maakt het dus moeilijk om dit probleem op te lossen. Ik ga dat van terugnemen in stap en stapje halt, stapje en schoudervoor de volgende keer proberen. Ik dacht eerst dat het voor haar misschien zou werken haar flink te laten uitrazen in galop als ze dat aangaf te willen maar daar word ze naar mijn idee alleen nog hyperder van.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:49

Probeer je er niet op te focussen, maar blijf gewoon rijden. Geen extra druk of spanning want dan bevestig je eigenlijk alleen maar dat er iets is in die hoek. Als je de mogelijkheid hebt zou ik aan iemand vragen of ze even voor je kunnen lopen, een paard is een kuddedier en zal deze persoon dan waarschijnlijk wel durven te volgen. Als hij ook dan nog niet die hoek in durft is het gewoon aanstellerij en kun je hem best wel een keer aanpakken, maar daarna weer gewoon doorrijden, ook al heb je hem nog niet in de hoek gekregen. Als je er echt een gevecht van maakt wint hij het toch altijd en zit je naderhand alleen maar met een paard dat over de zeik is..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:54

Ben er eigenlijk wel zeker van dat het aanstellerij is. Aan de omgeving van de bak is niets veranderd tja misschien dingen die ik niet zie. Normaal kan ik haar gewoon met een touwhalster zonder zadel de bak door loodsen maar af en toe wil ze gewoon blijbaar de voorkant van de bak niet door en heeft ze echt haar dag niet ofzo. Ik was er zelf eergister heel relaxed opgestapt. Het was lekker weer en had echt zin om te rijden.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:05

Dan zou ik het toch op proberen te lossen door er even iemand voor te laten lopen, en nog beter een paard ervoor te laten lopen (maar daar heb je misschien geen gelegenheid voor). Op die manier raakt ze niet over de zeik en krijg je haar toch die hoek door. 9 van de 10 keer volgen ze een mens of ander paard wel, ook al willen ze zelf ergens niet langs. Je kunt niet sterker zijn dat je paard, hij zal het in een gevecht altijd van je winnen tenzij je slimmer speelt dan hij..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 13:13

Rijd eigenlijk zelden als er iemand in de bak erbij is en de keren dat dit probleem zich voordeed was ook als ik alleen aan het rijden was. Het is een paard die erg gericht is op het gezelschap van andere paarden ze is ook niet graag alleen. Wel is het zo dat de weilanden aan de bak grenzen en dat ze de paarden kan zien. Hoop dat er snel pensionklanten bij komen dat zou het een stuk makkelijker maken. Buitenritten maken zit er nu ook niet in want het staken en steigeren doet ze buiten ook. Ik ben pas voor de 3e keer een buitenrit wezen maken en toen was ze bang voor bomen. Zelf aan de hand is ze buiten niet zo heel erg mak maar dat oefen ik door iedere week minimaal 1 maal aan de hand naar buiten te gaan.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:06

Als je dat met halt...stapje..halt doet zorg ervoor dat ze wel goed in de aanleuning blijft..geen stapje voordat de houding correct is...goed je binnenbeen eraan houden. Ik hoop dat t werkt !

Als je gaat vechten dan win je het toch niet van zon groot dier. Maar je kunt wel slimmer zijn wat LilPetat al zegt..Dus geen brute kracht gebruiken maar door omweggetjes je doel bereiken Vooral in de bak schieten ze alleen nog maar meer de andere kant op en kom je helemaal niet meer in de buurt van die bepaalde hoek. Succes ermee

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:50

Hoi Yvette

Zoals ik je zondag al zei kies voor je eigen veiligheid in dit geval, want zodra Kaylee overstuur is slaat ze daar helemaal in door!!
Zoals ik al aangegeven had als je op stapt en je merkt dat ze weer zo'n bui heeft stap dan af en gooi dr aan de longeerlijn om de ergste spanning er even uit te gooien en je kan dr daarna evt altijd nog even op stappen.

groetjes margreet