Amper reageren op beenhulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Re: Amper reageren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 16:51

Bar schreef:
Ik moest een keer het volgende doen van mijn instructrice. Mijn paard is nl. ook niet altijd even goed aan het been. En mijn been is nog wat te onrustig.

Ik moest een rondje lang echt mijn been afsteken en voorwaarts drijven met de zweep. Na een rondje zo gestapt te hebben moest ik been geven. Nou, toen kon ze ineens wel reageren.
Omdat mijn been nog onrustig is stompt ze af op de hulp. Door het afsteken van het been neem je ook de onrust weg. Als je dan je been weer aanlegt komt er dus echt wel reactie.

Dit is in jouw geval wel lastig omdat ze de zweep nog zo eng vindt. Misschien heeft iemand anders nog wat aan deze tip.

Kijk daar heb ik meer aan *LOL* Ik longeer haar nu heel veel dus de longeerzweep kent ze goed. Nu de rijzweep nog. Dan zal ik dat ook eens uitproberen :J

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:20

Balans, balans? Aqua8Horse ben jij een soort Jomanda voor paarden of zo? Dat zijn nou net van die kreten waar mensen niks mee kunnen.
Niet voorwaarts = niet aan het been. Heeft geen f*ck met balans te maken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:32

Ik kan het niet anders dan met Betteke eens zijn Ja

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:39

En het ergste is dat sommige mensen niet aan het been zijn proberen te verhelpen door telkens, bij iedere pas, beenhulpen te geven, ook op hoog niveau, maar daar wordt nooit iets op gezegd...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:42

Aqua8horse schreef:
Probeer met je instructeur meer balans in je paard te krijgen. Als je balans goed is, is een paard altijd goed aan de hulpen.

Kijk, tis echt niet dat ik tegen jou methode ben, omdat ik het nog steeds niet snap. Maar de topic starter lijkt mij niet iemand die ook maar iets gaat snappen van jou balans.

Dus, voor een doorsnee ruiter is er maar een oplossing "NAAR VOREN ZAL DIE MOETEN". Met alles wat je maar kan bedenken, alleen maar denken aan het woord "voorwaarts"en de actie daarbij aanvullen. Elke poging tot terug, moet gelijk voorwaarts zijn. Er is duidelijk meer aan de hand, dan alleen niet naar voren lopen bij overgang terug.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:43

Astragirl, dat ligt aan de instructie

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:47

Ze geeft les les, krijgt zelf les van hoge pieten...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:20

Erg he Knipoog, maar daar zijn bosjes van

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:31

Astragirl schreef:
En het ergste is dat sommige mensen niet aan het been zijn proberen te verhelpen door telkens, bij iedere pas, beenhulpen te geven, ook op hoog niveau, maar daar wordt nooit iets op gezegd...

Zelfs ik ben slim genoeg om te weten dat dat niet helpt, lijkt me logisch dat ze daar juist op afstompen..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:32

Astragirl schreef:
Ze geeft les les, krijgt zelf les van hoge pieten...

Ik ken wel wat mensen die 'les' geven en zelf niet eens weten waar ze het over hebben Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:32

Ja, maar er zijn er toch veel die niet zo slim zijn Lachen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:34

Eleonoor schreef:
Aqua8horse schreef:
Probeer met je instructeur meer balans in je paard te krijgen. Als je balans goed is, is een paard altijd goed aan de hulpen.

Kijk, tis echt niet dat ik tegen jou methode ben, omdat ik het nog steeds niet snap. Maar de topic starter lijkt mij niet iemand die ook maar iets gaat snappen van jou balans.

Dus, voor een doorsnee ruiter is er maar een oplossing "NAAR VOREN ZAL DIE MOETEN". Met alles wat je maar kan bedenken, alleen maar denken aan het woord "voorwaarts"en de actie daarbij aanvullen. Elke poging tot terug, moet gelijk voorwaarts zijn. Er is duidelijk meer aan de hand, dan alleen niet naar voren lopen bij overgang terug.

Inderdaad ik snap ook niet wat balans met voorwaarts te maken heeft, ok als ze net geboren is, begrijp ik dat ze geen balans heeft en niet voorwaarts kan, dus ik er niet op moet gaan rijden Haha! Maar nu weet ik niet wat de balans met voorwaarts te doen heeft, enkel dan dat ze wel eens kan uitzwenken Pling
(Pas op, zwenkt uit Haha! )

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:34

Astragirl schreef:
Ja, maar er zijn er toch veel die niet zo slim zijn Lachen

Dan mogen wij ons gelukkig prijzen met zo'n goed verstand Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:39

Als hij niet reageert op je been, galoppeer dan eens een lange zijde voluit en neem daarna weer terug. Daarna geef je nog een keer been. Waarschijnlijk krijg je nu wel reactie. Is dat niet zo, galoppeer dan nog een keer voluit weg en neem weer terug.
Been = voorwaarts. En of dat op dat moment nu het tempo is waarin jij naar voren wilt of een tandje harder, dat geeft op dat moment niet.
Ik denk namelijk dat op dit moment het belangrijkste in jouw rijden is, dat hij voorwaarts gaat denken.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:58

Kitty schreef:
Als hij niet reageert op je been, galoppeer dan eens een lange zijde voluit en neem daarna weer terug. Daarna geef je nog een keer been. Waarschijnlijk krijg je nu wel reactie. Is dat niet zo, galoppeer dan nog een keer voluit weg en neem weer terug.
Been = voorwaarts. En of dat op dat moment nu het tempo is waarin jij naar voren wilt of een tandje harder, dat geeft op dat moment niet.
Ik denk namelijk dat op dit moment het belangrijkste in jouw rijden is, dat hij voorwaarts gaat denken.

Ik zal het proberen bedankt voor de tip Ja
En dat is inderdaad het belangrijkste.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:11

Vroegr heb ik ook zo'n sloom paard gereden. Als ze bang is voor de zweep, kan je gewoon een stokje van 2 cm in je hand nemen en als ze niet reageert op je benen, sla je het stokje tegen je eiegn been, zodat ze het geluid voelt. Bij mij heeft dat toen goed geholpen. Het geluid was al voldoende om een voorwaartse reactie te krijgen. Misschien helpt dit jou ook.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:12

Schrijffoutje, ik bedoelde niet 2 cm (is een beetje heel erg kort, maar 20 cm

rubinson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 00:56

frieske schreef:
zorg dat ze niet meer bang is van de zweep..geef haar t vertrouwen.
ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het paard ''aan de teugel'' laat lopen!!!!ze is toch niet voorwaarts dus ik vraag me af op welke manier je dit doet..
klinkt niet zo positief in ieder geval.
verder vind ik het wel een mooi paardje hoor..veel succes ermee
gr esther

ow ennuh esther moet een paard dan voorwaards lopen om aan de teugel te kunnen?? Clown

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:42

rubinson schreef:
frieske schreef:
zorg dat ze niet meer bang is van de zweep..geef haar t vertrouwen.
ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het paard ''aan de teugel'' laat lopen!!!!ze is toch niet voorwaarts dus ik vraag me af op welke manier je dit doet..
klinkt niet zo positief in ieder geval.
verder vind ik het wel een mooi paardje hoor..veel succes ermee
gr esther

ow ennuh esther moet een paard dan voorwaards lopen om aan de teugel te kunnen?? Clown

Een paard moet actief zijn en een actief achterbeen hebben om aan de teugel te lopen, zijn achterbeen moet onder het lichaam treden en hierbij moet het paard over de rug lopen, ontspannen lopen, dan gaat ie vanzelf aan de teugel. Dat weet ik zelfs. Dus ik snap niet hoe frieske erbij komt dat ik haar aan de teugel laat lopen terwijl ik wel weet dat ze eerst voorwaarts moet zijn.

Maar om op jouw vraag te antwoorden. Je kunt een paard op allerlei manieren 'aan de teugel' laten lopen, als je hard genoeg trekt, scheurt of zaagt lukt het altijd Haha! Maar dat noem je een valse krul Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:56

Met zweep is er wel het risico dat je paard vooral goed aan de zweep is maar nog steeds niet aan het been.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:19

Licht eraan hoe je de zweep benut Haha! een zweep kan een zeer goed hulp middels zijn mits correct gebruikt...zodra je paard niet op jou`n beenhulp reageerd is een tikje met de zweep bij je kuit voldoende...let maar op als je dit een paar x herhaald wordt hij vanzelf scheper aan je been....(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:17

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ga de tip van het been afsteken zeker proberen deze week. Gisteren gereden en ze is met dit weer niet al te voorwaarts en reageert niet op de beenhulpen. Ik rijd zonder sporen en zonder zweep en dat wil ik graag zo houden.
Ze probeert me uit (heeft aantal jaar stilgestaan en we trainen pas sinds kort weer) en dat zal nog wel even zo blijven gaan. Is ook niet erg, hoort erbij. Maar dat neemt niet weg dat ze wel op mijn been moet reageren. Het is echt tegendraadsheid. Als het echt niet meer gaat pak ik "het overblijfsel"van de teugels en geef haar eent ik in haar nek. Dit werkt als een soort zweep zeg maar! En daar reageert ze goed op! Maar heb liever niet dat, maar dat ze aan het been loopt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:20

als je geen reactie krijgt op je been, zul je toch iets anders moeten hebben om in te grijpen. Er is niets mis om met een zweep te rijden en daarmee een keer aanpakken lijkt me heel wat effectiever dan met het eindje van je teugels.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:27

Je doet een paar sporen aan. Je geeft kuitdruk, paard reageert niet, dan tik je 1x flink aan met je sporen en laat je paard als het ware door de bak vliegen, terugnemen op zit en stem. Weer kuitdruk geven, als je paard reageert belonen. Als je dit een week of 3 consequent volhoudt heb je een paard dat aan het been is. Niet bij iedere pas je sporen erin prikken, daar stompen ze op af.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:48

Dat is precies wat ik bedoelde, Betteke.