Goed uitkomen voor de hindernis, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Goed uitkomen voor de hindernis, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:43

passende dubbels bouw je vertrouwen mee op; met niet passende dubbels breek je het dubbel zo hard weer af. Ga maar focussen op je paard op het achterbeen houden en in 1 tempo hindernissen springen, dan komen die afstanden vanzelf. Als je voor de sprong gas gaat geven laat je hem van het achterbeen aflopen, dat wil je nou net niet.

Spelen met afstanden op 5/6 galopsprongen is leuk maar wel in 1 tempo. Voor de eerste sprong moet je al weten waar je op uit wil komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:11

en al helemaal niet handig als je het zelf nog niet ziet. Dan kun je beter of over losse balken galopperen, of een perfect passend lijntje neerzetten en stil wachte na de 1e tot je bij de 2e bent. Xo train je je oog nl, dan je hoe het eruit ziet als je er passend bij komt. Daarna kun je pas gaan werken aan het oplossen al het niet past.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:35

livo schreef:
overigens hoezo..."kan"je paard niet springen als ie niet uitkomt...??? Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je springt...maar ervanuitgaande dat je niet hoger dan een meter of 110 springt kan je paard alles zat springen....ook als je er niet zo mooi bijkomt...

Amo denk vaak blijkbaar dat hij nog een galopsprong kan maken...waardoor hij met zijn voorbenen al ín de hindernis zit als hij moet afzetten...en nee, dan kan hij niet springen Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:37

Maar, als ik mijn paard dus gewoon op een lekker voorwaarts tempo rijd, niet te veel ga zitten plukken aan de teugels en ga zitten corrigeren, dan zou hij zelf oog voor de sprong moeten gaan krijgen? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:37

hoe doet hij het met losspringen?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:38

Lielle schreef:
hoe doet hij het met losspringen?

Dat is ook zo apart: heel goed. Hij springt met gemaak 1.30, en komt altijd goed uit. Ik was dan ook bang dat ik hem in de weg zat, maar mijn omgeving (paardrijdende) mensen zeggen van niet... Scheve mond Ga er toch maar eens goed op letten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:41

als hij met los springen goed doet, moet je toch naar jezelf gaan kijken. Gooi je hem mss de laatste galopsprongen los en ga je te veel naar voren zitten?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:44

Ik zit inderdaad altijd vrij vroeg mee naar voren, juist omdat hij vaak de neiging heeft heel vroeg te springen, en ik hem niet in de weg wil zitten...Teugels gooi ik niet los, die blijven netjes op maat Lachen
Ga toch maar eens een springlesje nemen bij mijn instructrice op haar (ervaren) paard, kijken wat er aan mijn houding schort, want Amo in de weg zitten is het laatste wat ik wil, hij doet al zo z'n best Ach gut

Bedankt Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:47

maak jezelf lang voor de sprong en houd je handen op de plaats (dat bedoelde ik eigenlijk met losgooien, dus niet zozeer lang laten worden als wel je handen naar voren steken). Neus van de hindernis afhouden zegt mijn instructeur altijd. Als je zelf naar voren gaat en ook je handen naar voren doet laat je hem nl op zijn voorhand vallen.

En nog een paar dingen. Ik zou juist wel veel (en vooral laag) springen om je oog te trainen, en niet gaan zitten drijven in de afzet.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:49

Lielle schreef:
maak jezelf lang voor de sprong en houd je handen op de plaats (dat bedoelde ik eigenlijk met losgooien, dus niet zozeer lang laten worden als wel je handen naar voren steken). Neus van de hindernis afhouden zegt mijn instructeur altijd. Als je zelf naar voren gaat en ook je handen naar voren doet laat je hem nl op zijn voorhand vallen.

En nog een paar dingen. Ik zou juist wel veel (en vooral laag) springen om je oog te trainen, en niet gaan zitten drijven in de afzet.

Naar achteren leunen/recht blijven, bedoeld hij dat? Of gewoon je hoofd afwenden en hopen dat je paard springt? Haha!

Nee hoor, bedankt voor de tips Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:52

terug blijven zitten, niet wegkijken *LOL*

hoewel ik ook wel eens met mijn ogen dicht moest springen vroeger *LOL*

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:53

Hahaha dat doe ik maar niet, dan piept hij erlangs vrees ik Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:40

Idd geen dubbels. De tips die Lielle geeft zijn wel goed. Al vroeg kijken naar de sprong. Al voor of in de wending naar de sprong toe.
Ik zou ook niet te hoog gaan springen. Gewoon een kruisje.

Ik heb vroeger altijd veel gesprongen met mijn pony, maar di ekeek zelf zo goed mee dat het altijd paste... Nu kreeg ik op een gegeven moment een spring paard en met hem paste het niet altijd.
Ik had toen eigenlijk hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ik had niet genoeg oog voor de sprong en bracht daardoor mijn paard in de war op de laatste paar meters voor de hindernis.

Ik heb toen met mijn instructeur heel erg geoefend door telkens wat korter en weer wat verder voor de hindernis te wenden. Op die manier wist/voelde ik op een gegeven moment hoeveel galopsprongen ik nog voor de sprong zat en of het wel of niet mooi passend was. Dan kon ik toerijden of terugzetten voor de sprong.

Maar wat het allebelangrijkste was volgens hem en wat mij persoonlijk heel erg geholpen heeft is dat je altijd moet blijven zitten voor de sprong. Blijven wachten totdat hij afgaat! Niet te veel willen regelen in die laatste meters voor de hindernis. Tijdens het parcours lekker in hetzelfde ritme blijven doorgalloperen en wanneer hij niet helemaal aan het been was, daar in de wending ver voor de hindernis al wat aan doen en niet op het allerlaatste moment...

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar het heeft mij echt enorm geholpen. Ook later met andere paarden en met name ook jonge paarden heb ik door dit bovenstaande toe te passen heel veel profijt gehad.
Het duurt even voordat je oog ontwikkeld voor de sprong en het is misschien wat saai op een kruisje / laag steiltje, maar ik zweer er in ieder geval bij!

Veel succes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:49

Citaat:
Maar wat het allebelangrijkste was volgens hem en wat mij persoonlijk heel erg geholpen heeft is dat je altijd moet blijven zitten voor de sprong. Blijven wachten totdat hij afgaat! Niet te veel willen regelen in die laatste meters voor de hindernis. Tijdens het parcours lekker in hetzelfde ritme blijven doorgalloperen en wanneer hij niet helemaal aan het been was, daar in de wending ver voor de hindernis al wat aan doen en niet op het allerlaatste moment...

en dat is zo ontzettend waar!

ik had gisteren zelf springles (paard spring B, ik ben M geweest, nu L met een paar paarden) en als ik zelf de fout maak om in de laatste passen te veel naar voren te gaan zitten, gaat het meteen mis. Als ik maar gewoon blijf zitten, en met wat kleine hulpen evt de afstand corrigeer, gaat het altijd goed.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:50

Ik ga het zometeen gelijk allemaal proberen Vingers aflikken Knipoog

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:37

mijn pony komt op een lage hindernis ( 50 cm.) niet goed uit, en neemt een enorme ruime sprong zodat ze in een crossgalop uitkomt. als ik een sprong van 60/70 cm. of hoger neemt, komt ze perfect uit en gallopeerd in een superverzameld galopje verder.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:19

Zo te lezen heb je geen springles? Het eerste wat in mij opkomt is de vraag of je wel de goede afstanden gebruikt? Het is namelijk geen galopbalkje wat je voor de hindernis legt maar een drafbalk. Om mee te beginnen dan he, als jij en je paard beter gevorderd zijn kun je het uitbouwen.
De drafbalk hoort op 2.20 - 2.50m voor de hindernis te liggen, afhankelijk van de hoogte van je paard. Zeker als je paard niet zo vaak springt zou ik het rustig opbouwen, ook al springt ie los 1.30m.
Rustig inkomen vanuit de draf, zelf blijven wachten/terug zitten en je paard laten kijken naar de hindernis.
Als uitbreiding zou je balken achter de hindernis kunnen leggen op 3 meter als galopbalken, dan kun je van daaruit werken aan een goed basistempo na en tussen de hindernissen... En als dat allemaal goed en rustig gaat kun je eens gaan denken over dubbelsprongen, maar de basis moet goed zijn...

Maar goed, ik ken de combinatie niet natuurlijk dus ik banketstaaf (= l u l ) ook maar wat in de ruimte... Cool

Springles nemen werkt natuurlijk het beste!!