Bestaat er volgens jullie een geldige reden om..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: Bestaat er volgens jullie een geldige reden om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:58

Cassidy schreef:
Wat vind je zieliger: een bit in op twee jaar of een ketting over de neus? Een tweejarige die niet is opgevoed is gewoon bloedlink.

Dat is het grote probleem van mensen die er niet zoveel verstand van hebben en een veulen kopen, als een veulen brutaal doet, dan is het allemaal leuk en grappig, maar als tie 2 jaar is en hij doet het nog steeds, dan is het niet zo grappig meer, want dan is het idd gewoon gevaarlijk.. Een hoef tegen je kop is nou niet bepaald lekker.. Rolleyes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:09

Wij beginnen ook altijd op twee jarige leeftijd hoor, we zijn nu ook bezig maar die is ondertussen drie geworden.
Deze was ook heel wild en druk in het begin, niet door slechte opvoeding, gewoon een heet paard.
We zijn op tweejarige leeftijd begonnen met poetsen op stal. Toen hebben we haar laten wennen aan het bit, daarna mee naar buiten genomen met bit in en losgelaten in de bak totdat de energie eruit was. Toen begonnen met los longeren, daarna aan lijn. Nu heeft ze drie keer een zadel op gehad.

Ik denk niet dat het slecht is om met een paard van twee al wat te beginnen met longeren, maar zou geen hulpteugels of andere rare dingen eraan doen. En helemaal geen rare bitten.......

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:16

een paard bij 3 jaar volgroeid?!!! PARDON? Volgens mij zijn ze dat pas als ze 8 zijn... longeren vind ik zo wie zo al te vroeg... daar zou ik nog zeker mee wachten tot ze een jaar of 3 is. Laat het beestje nog lekker veulen zijn, maar voed hem wel op... fatsoenlijk mee lopen aan het halster en poetsen enz. niks mee vind ik...

maar goed... wie ben ik om dat te zeggen Tong uitsteken

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:24

Urko schreef:
een paard bij 3 jaar volgroeid?!!! PARDON? Volgens mij zijn ze dat pas als ze 8 zijn... longeren vind ik zo wie zo al te vroeg... daar zou ik nog zeker mee wachten tot ze een jaar of 3 is. Laat het beestje nog lekker veulen zijn, maar voed hem wel op... fatsoenlijk mee lopen aan het halster en poetsen enz. niks mee vind ik...

kom op... je weet wat ze ermee bedoelen. Op 3jarige leeftijd is het beestje over het algemeen groot en sterk genoeg om iemand te kunne dragen. Die 5 tot 10 centimeter die ze in de 5 jaren daarna nog groeien zijn niets in verhouding met de meer dan een meter die ze inde twee voorgaande jaren gegroeid zijn.

Een bitje/ hengstenbit/ hensgtenketting vind ik geen probleem met jonge paarden. fatsoen moet je ze leren, dat zullen ze je niet geven, vooral zoown puberaal 2jarig paardje niet Clown Deze zal je uitproberen en kijken hoever hij kan en mag gaan. Als je zelf niet sterk genoeg bent *en dat is meetsal het geval met paarden* dan zal die grens nog lang niet in zicht zijn zonder bitje.

Het longeren is inderdaad TE vroeg. Laat hem lekker spelen, knuffelen, jong zijn, en bgin er over n half jaar nog s aan. Maar goed, daar doe jij niets aan helaas Verdrietig Ik vind het ook niet echt netjes van deze meneer dat hij zomaar zonder overleg deze dames ingeschakeld heeft. Als jullie er al zolang komen, dan is het tog een kleine moeite en een heel groot blijk van fatsoen om dat even met jullie te bespreken, al is het maar even zeggen dat er twee nieuwe dames zijn om te helpen met alles....

Ik snap wel dat je ontzettend veel van deze knollie houdt, en dat je hem ziet als je eigen paardje, maar misschien word het nu tog wel tijd om naar iets anders op zoek te gaan, iets waar je wel van op aan kunt. En waar je gewaardeerd word.... Want ik heb het idee dat de eigenaar jullie hier ziet als n paar manege meidjes die af en toe zijn paardje komen poetsen, maar waardeerd hij jullie hulp verder helemaal niet.

Nouwja, in ieder geval heeel veel succes verder met dezedames en je paardje.... Ik hoop dat het goed komt!!!

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:42

Remi op account van Vera

@Pingwin

Ik heb al wat jonge dingen onder mijn hoede gehad, maar wat je verkondigd. Ben ik absoluut niet met je eens.

Ten eerste is dat rasafhankelijk, een Fries is bijvoorbeeld later in zijn ontwikkeling. Natuurlijk moet je vroeg beginnen. Ik begin al vanaf vuelen met het handmak maken.. Met moeke mee de stapmolen in ETC. Maar absoluut niet meer. Een veulentje moet ook jong kunnen zijn

Uberhoubt is het paardafhankelijk wanneer hij er klaar voor is.. Echt trainen doe je pas na de volledige ontwikkeling.

Wanneer je dit niet doet en heel eigenwijs volledig gaat trainen voordat het paardje helemaal is uitontwikkeld. Belemmer je zijn groei en bestaat de kans dat ie problemen krijgt met zijn gestel.

Artrose en peesvergroeiing zijn daar twee voorbeelden van..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:50

Ik ga een beetje mee met de rest hier. Het bitje dat valt nog mee. Een jong paard wat je niet normaal mee kan nemen aan de hand is link dus dat is niet zo erg. Maar dat longeren....tja ik zou toch proberen om met de eigenaa hier over te praten. Maak hem duidelijk dat jij liever zelf met het beestje aan de gang gaat en dat je het dan op een totaal andere/betere manier aan zou pakken.

En ik vind je niet penny hoor dat je je druk maakt om je verzorg paard. Vind het een beetje raar dat je het woord penny naar je hoofd geslingerd krijgt, vraag me af wat de reden daarvan is Tong uitsteken

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:29

Ik zou zeggen, print al deze reacties uit. En laat ze eens lezen aan de eigenaar en desnoods aan die meisjes.
Zijn ze erop uit om dat paardje te verpesten ofzo Scheve mond

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 01:03

PingWing schreef:
Urko schreef:

een paard bij 3 jaar volgroeid?!!! PARDON? Volgens mij zijn ze dat pas als ze 8 zijn...
longeren vind ik zo wie zo al te vroeg... daar zou ik nog zeker mee wachten tot ze een jaar of 3 is. Laat het beestje nog lekker veulen zijn, maar voed hem wel op... fatsoenlijk mee lopen aan het halster en poetsen enz. niks mee vind ik...

kom op... je weet wat ze ermee bedoelen. Op 3jarige leeftijd is het beestje over het algemeen groot en sterk genoeg om iemand te kunne dragen. Die 5 tot 10 centimeter die ze in de 5 jaren daarna nog groeien zijn niets in verhouding met de meer dan een meter die ze inde twee voorgaande jaren gegroeid zijn.

@ remi/ vera: Ik dacht niet dat we het hier over een fries hadden. Hierover heb ik ook niets gelezen ofso. Doorgaans *zoals ook hier, warop ik mijn antwoord baseer* gaat het over rijpaarden/ nprs/ kwpn. Deze zijn over het algemeen op 3jarige leeftijd ver klaar met groeien.

Jah ik raad je ook aan om deze reacties onder hun neus te duwen. Hou er w el rekening mee, dat deze dames het af zullen doen als "pennypraat" van mensen die er geen verstand van hebben. Want zoals ik uit jou reacties begrepen heb, zitten ze behoorlijk aan een idee vast*paard met 1.5 al longeren* en zal het een heel klus worden om ze van dit idee af te brengen, als je dit al lukt... Maar in ieder geval: Succes!!!

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 01:24

Remi

@PingWing

Bedoelde meer te zeggen dat het paardafhankelijk is, een KWPNer is trouwens over het algemeen niet "volgroeid" met 3 jaar. Neemt niet weg dat je hem alvast onder het zadel kan laten wennen. Met volgroeid bedoel ik niet het nog "groter" worden, de spierontwikkeling is ook een aspect wat je niet moet vergeten.

Ik heb genoeg gezien om daar inzicht te hebben en helaas delen veel mensen mijn mening niet, dus wat dat betreft ben ik het wel gewend dat dit in twijfel genomen word.

Er zijn helaas al genoeg paarden die echt op wedstrijd nivau hebben meegedraaid die op hun 7/8e al niet meer geschikt zijn. Doorgaans zijn deze paarden veel te vroeg onder het zadel gezet en veel te vroeg mee in de training genomen.
Ik vind dit heel erg jammer.

Trouwens, je hebt longeren in de betekenis:"Trainen" en je hebt longeren in de betekenis:"uitlaten aan een touwtje"

Dat laatste kan je naar mijn mening best doen met 1,5 jaar. Als veulen gaan er tog al zat mee met moeke de stapmolen in. Waarom kan dat dan wel?
Mits je niet overvraagd, dat wel.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:33

Dat bitje is geen probleem, beter een bitje in dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan zowel voor het paard als voor jou.
Longeren op deze leeftijd is echt not-done.
Ten eerste is de kans groot dat het paard het nog niet begrijpt door zijn leeftijd en gaat lopen klieren aan de longe, waardoor hij het longeren als vervelend zal gaan beschouwen.
Ten 2e is het helemaal niet goed om zo'n jong, onvolgroeid paard kleine rondjes te gaan laten lopen, denk bijv. aan artrose.
Ten 3e, een kind uit de kleuterklas leer je toch ook nog geen tafels of breuken? Laat die nog even kind zijn, hij zal de rest van zn leven nog moeten werken.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:21

Wat betreft dat opvoeden, ik ben van mening dat een ouder paard zo'n jonkie beter kan opvoeden dan menig mens. Daarbij vind ik het bit belachelijk maar zou ik voor een hengstenketting over de neus gaan. En dat longeren is natuurlijk al helemaal slecht voor zo'n jong paard in volle groei! Maar ja maak de mensen dat maar eens duidelijk!